Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3982 ggr
bjornen66
1/21/17, 12:19 AM

Behöver hjälp

Jag har fattat att när jag äter ca 20 g kolhydrater oc 70 .gr protein så mår jag bra. Allså under hela dagen mun hur mycket fett ska jaf äta o den stora gåtan for mig äh hur många kalorier ska jag ha . Att äta till jag är mätt funkar inte för mig så snälla hjälp mig on någon kan

Annons:
mangemani4
1/21/17, 12:52 AM
#1

det är inte allt för ovanligt att folk irrar omkring i mörker när det gäller detta, de vet inte hur mycket de ska ha i sig per dag och har ingen aning om hur mycket de stoppar i sig och tror sig få i sig tillräckligt mycket bara för att de äter sig mätta.

det första du bör göra är att räkna ut hur mycket kcal just du ska ha i dig per dag. det finns mängder mer uträknings tabeller därute, men jag gillar den här mest http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881. när du sedan har räknat ut hur mycket kcal du ska ha i dig, så kan du, via uträknings  program, hålla koll på hur mycket kcal det och det som du nyss åt innehöll, åter igen, det finns mängder med program och det finns mängder med program till mobilen. i dessa program skriver du in hur mycket kcal du ska ha i dig per dag och sedan är det bara att börja printa in allt du stoppar i dig under dagen tills du har nått kcal siffran. inga problem, dricker du tex 4 dl mjölk, då skriver du in det i programmet och du får då upp hur mycket kcal, proteiner, kolhydrater och fett som 4 dl innehåller.

detta är inget du behöver göra för all framtid, men tills du har satt dig in i det hela, när du har fått någorlunda bra hum om hur mycket ditten och datten innehåller, sen kan du börja gå på känn.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

parsley
1/21/17, 7:18 AM
#2

Minst dubbla mängden fett finns det en tumregel som säger. Om du äter 70 g protein per dag, så ska du äta minst dubbla mängden fett, dvs minst 140 g. Testa att registrera det du äter i t ex kostbevakningen.se under en tid, så ser du hur du ligger till.  I kostbevakningen ser du både gram och kalorier.

Anna Hallén - handmodellen finns det en del som använder sig av för att äta lagom mycket. Den bygger på att man äter med utgångspunkt från ögonmått.  Googla så hittar du information om den. 

Skaldemans ratio är ett mått som användes inom den tidiga LCHF-rörelsen.  http://www.alltomlchf.se/grunder/skaldemans-ratio-fettkvot/

spirit
1/21/17, 9:43 AM
#3

Man behöver omkring 2-3 hg animaliskt fett om dagen

Minst ½ g  animaliskt protein = 2,5 g kött, fisk, ägg per kg kroppsvikt och dygn, det räcker för att en nyföding ska öka 50 % i längd, tredubbla sin födelsevikt på ett år. Allt överskott på protein blir korta fettsyror så det är ett dyrt sätt att tillföra energi jämfört med animaliskt fett.

För att växa optimalt krävs tillräckligt med energi = animaliskt fett i tillräcklig mängd.

Ovanjordsgrönsaker, frysta, kokta, stekta, behövs som källa för alla salter man behöver.Varför inte råa? För att cellulosacellväggarna kan vi inte bryta ned utan att spränga cellväggarna som vid frysning eller uppvärmning eller att tugga fler hunbdra gånger (idissla) för att mekaniskt krossa cellulosacellväggarna. Kolla att tugga rå morot. Om mn tuggar länge blir det mer och me söt smak i munnen då man alltmer tuggar sönder cellväggarna med tänderna.

Zepp
1/21/17, 5:24 PM
#4

Hur mycket kalorier du behöver stoppa i munnen är lixom inte din stora gåta!

Utan det är andra gåtor som har större betydelse.

Tex hur många kalorier du har lagrat.. hur många utav dessa som är ett hot mot din hälsa.

När du kommit underfund med hur många kalorier du behöver minska så har du kommit en bit på vägen.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: