Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3328 ggr
aktagrottman
2017-01-19 23:23

Hjälp!!! Överraska familjen med Happy Burger's

Hejsan skulle behöva lite hjälp och inspiration men det är lite akut.
Skall överraska familjen med hamburgare kväll imorgon.

Men vill att det skall framstå lite finare.
Allt skall vara själv gjort. 

Såser
Hammburgarna
Tilltugg
Osv

Kan ni hjälpa mig med lite tips på sås recept, tilltugg. Gärna även bra blandning på färsen. Bröd eller så skippar vi, men lite pommes substitut vill vi ju ha.

Tack.
Och hoppas på recept.

Annons:
Sindri
2017-01-19 23:39
#1

Jag gör alltid hamburgare av nötfärs, bl a för att kunna göra dem lite rosastekta, blandar i lite grädde för att få den fetare. Salt och peppar är det som behövs.

Gör egen hamburgerdressing (bortrest så recept på ett ungefär), enligt mina vuxna barn "världens godaste"

1,5 dl Crème fraiche
1 dl majonnäs
1 tsk Dijonsenap
1 dl Bostonguka
1 msk tomatpuré
salt, peppar, lite paprikapulver, lökpulver

Gott till är en grönsallad med tomat, gurka och rå lök. Vitkål, eller coleslaw, avocado, extra Bostongurka, morotsstavar, rädisor. Gillar man starkt finns ju peperoni (eller feferoni?)
Knaperstekt bacon och ost lägger man på burgarna när man vänt dem så osten får smälta ner lite.

Jag struntar i pommessubstitut, men vet att en hamburgerkedja i Stockholm gör pommes av sötpotatis. Annars rotfrukter i stavar rostade i ugn.

Urliv
2017-01-20 08:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Köpte salt på Lidl av märket, ChanteSeal. Jodsalt med den otrevliga tillsatsen Natriumferrocyanid! Vilket   är ett dödligt gift! Jag kommer att lämna saltet på Återvinningsstationen. Köp aldrig detta salt! Det får gärna bli lite klumpar i min förpackning, men inget gift!!

Sindri
2017-01-20 09:10
#3

Nu är du lite OT - skapa gärna en egen tråd om salt.

Många här har redan konstaterat att  "vanligt" salt innehåller gifter i form av klumpförebyggand  medel. Men det finns alternativ. Om du skapar en egen tråd om salt skall jag gärna tipsa dig där.

KunskapÄrMakt
2017-01-20 09:51
#4

#1: Det är mer kolhydrater i sötpotatis än i potatis, så sötpotatispommesfrites är ett dåligt substitut 🙂

Sindri
2017-01-20 10:24
#5

Hmmm…har för mig att det inte bara handlar om det. Att jag läst någonstans att sötpotatis är bättre?

Jag har inte så jätteproblem med kolhydrater längre så jag tänker testa det när jag får tillfälle. Älskar sötpotatis!

Tokryck
2017-01-20 11:15
#6

Sötpotatis är bättre vad jag vet. Strips av det är dessutom vansinnigt gott. Svårt att få i större mängder i vanlig ugn bara. Jag blandar olivolja och salt med stripsen. 

Blandningen på färsen (nöt enbart) kör jag senap (mängd beroende på mängden köttfärs men till 1 kg är det nog runt två matskedar), vitlök (tre stycken tror jag), salt, peppar och persilja (står bladpersilja i receptet men jag tar alltid den frysta, valfri mängd). Supergott! Jag har inte receptet framför mig, därför ungefärlig mängd.

Enkel sås, falsk aioli (tror det är förhållande 1:1 majonäs och turkisk yoghurt och sen bara vitlök)

Annons:
hemul
2017-01-20 13:11
#7

Sötpotatis är peleo, potatis inte. Det är därifrån det kommer. De äter inte inte nåt från familjen Solanaceae.

Upp till toppen
Annons: