Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Ny på LCHF. Hjälp mig handla!

2017-01-16 18:03 #0 av: [FattigaStudenten]

Hej,

Är en fattig student som har maximalt 1,500 kr att leva på när det gäller mat. Problemet är att den lokala lilla mataffären som finns här kommer stänga ner då närmast alla här handlar via Mathem.se.

Jag kommer därför behöva göra det med då jag inte sätter mig på en buss och åker totalt närmare 60 min (fram/tillbaka) för att handla på närmaste ICA.

På Mathem.se måste man handla för minst 500 kr, annars tillkommer en avgift på 95 kr. Leveranskostnaden är 29 kr i mitt område.

Jag tänkte handla för 10 daga åt gången så 87 kr går åt till leveranskostnaden, kvar blir då 1413 kr uppdelat på 3 vilket ger 471 kr för 10 dagar.

Har försökt få ihop det men får inte till det med proteinerna. Skulle behöva få i mig 120 g per dag p.g.a. min vikt men med min budget lyckas jag bara komma upp i 65 eller däromkring.

Är ny på LCHF så jag har dålig koll.

Skulle någon vänlig skäl kunna tänka sig att ställa upp och försöka få ihop LCHF-mat med det proteinihhehållet jag behöver med min lilla budget på Mathem.se?

Tack på förhand.

Anmäl
2017-01-16 18:33 #1 av: hemul

Hmm. Är inte Mathem rätt dyra? Jag skulle klara det lätt, men jag köper mycket på extrapris och handlar grönsaker, mejeri och andra basgrejer på Willys. Sparar en helt del per månad bara på det.. Ligger på  1650/mån i snitt för de senaste 5 åren (kassaboksprogram Lipar) och då är det en hel del lyx. Bunkrade t.ex. 6 kg entrecôte nyligen. Skippade jag sånt så skulle jag klara det. Men frågan är om man gör det på Mathem.

Men utkörningsavgiften, ni kan väl gå ihop ett gäng? Då kan ni ju handla oftare också och utnyttja extrapriser om de har sånt. Bor du i någon slags studentboende borde det ju vara en enkel match.

Anmäl
2017-01-16 18:42 #2 av: hemul

Oj oj oj. Jag var in och kollade och sorterade köttet efter pris.Billigaste köttet kostar nästan 80 spänn, köttfärs inräknat. Det kommer inte att bli lätt om du ska handla där. Ledsen

Anmäl
2017-01-16 19:09 #3 av: [FattigaStudenten]

Kan inte gå ihop med någon då jag bor själv i lägenhet.

Jag hittar nötfärs för 40 kr (500g).

Anmäl
2017-01-16 20:27 #4 av: hemul

Ja, 80 kr kilot. Dyrt. Har du frys? Du kunde kanske åka till stan och bunkra ibland?

Anmäl
2017-01-17 10:35 #5 av: [FattigaStudenten]

80 kr för ett kg nötfärs är väl inte speciellt dyrt om man jämför med vanliga butiker? Sedan efterfrågar jag hjälp och inte inlägg som "vad dyrt det är", "jag handlar på Willys" etc. Det hjälper inte mig något.

Anmäl
2017-01-17 10:47 #6 av: hemul

Köttfärs är inte det billigaste man kan köpa på andra butiker. Men förlåt då.Cool

Anmäl
2017-01-17 11:04 #7 av: [FattigaStudenten]

Tråden kan stängas. Jag löser det själv istället.

Anmäl
2017-01-18 12:46 #8 av: Biami1.

Har du kollat på matsmart.se? Där kan man komma över en hel del billiga skafferivaror, så kanske du kan köpa färskvarorna på mathem? Jag har inte varit inne på mathem så jag har inte kolla på hur det ser ut där.

Anmäl
2017-01-18 16:27 #9 av: Siggebus

Mat.se är billigare än Mathem.se...men det gäller förstås att de levererar dit man bor.
Måste du ha nötfärs tvunget? Fläskfärs är ju fetare (och det vill man gärna ha på lchf) men framförallt mycket billigare.

Anmäl
2017-01-18 18:18 #10 av: hemul

Det där var ju det billigaste kött de hade.

Hur kollar man om man kan handla på mat.se? Hittar inget. Men det är kanske bara Göteborgsområdet?

Anmäl
2017-01-18 18:42 #11 av: hemul

Nämen nu hittade jag (så klart). Ja, det var ju lite begränsat.

https://www.mat.se/delivery/w/areas

Anmäl
2017-01-19 08:48 #12 av: Siggebus

11#
Ja det är retligt. De levererar ca 2 mil från mig. Jag hade gärna använt dem för att få hem tunga saker som kattmat, kattgrus etc. Kollade deras priser och då tar exakt lika mycket per burk kattmat som jag köper här i min ICA-butik. Kött var bara ett par få kr dyrare kilot men det hade det varit värt :)
Jag registrerade mig dock ändå för då skickar de mail om/när de utökar.

Anmäl
2017-01-19 09:58 #13 av: OlgaMaria

Nu verkar TS inte vara kvar på ifokus men ett alternativ är att handla en gång i månaden. Det funkar om man kan avstå vissa varor mot slutet av månaden. Blir ingen fraktkostnad om man handlar för 1500 per gång (på mathem.se)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.