Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 9457 ggr
SundLivsstil.se
2017-01-05 10:22

LCHF musli

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någon som har ett bra recept på LCHF musli?

Eller exempel på musli i affären?😉
//Tord/ www.sundlivsstil.se

Annons:
parsley
2017-01-05 10:54
#1

Lesscarbs har ett par granolor på sin blogg. De som jag testat har varit jättegoda. Jag vet inte riktigt vad det är för skillnad på müsli och granola.

http://lesscarbs.se/lchf-frukost/receptsamling-fannys-lchf-granolor/

Om du testar att googla på LCHF müsli så hittar du ett par recept.

Sindri
2017-01-05 10:58
#2

Pumpakärnor, linfrö, sesamfrö, solroskärnor, Fibrex-flingor (om man tål lite kh), cashewnötter, hasselnötter, sötmandel, +ev andra nötter. Rosta i ugn, hacka nötter och mandel i  mindre bitar. Tillsätt rostade chiafrön och kokoschips, och är man inte för noga kan man tillsätta även rostade boveteflingor, rostade hirsflingor mm. Man kan också blanda i lite vaniljpulver, kakaopulver.

Rör om och förvara i glas- eller plåtburk. Jag gör sådär 5-6 liter åt gången.

hemul
2017-01-13 08:59
#3

#1 Har äntligen fattat det. Granola är bakat/rostat och ofta sötat. Müsli är inget av det. Nu snackar jag de riktiga produkterna alltså, inte LCHF-varianterna.

Sammet1
2017-01-14 07:52
#4

Fast när jag var liten kunde müslin vara rostad (granola som begrepp fanns inte i Sverige då). 

För mig är den stora skillnaden att granolan innehåller fett och sötning, vilket gör att den klumpar ihop sig under rostningen och liknar någon sorts smuldeg. Müsli är torr, och varje ingrediens går att separera ut, oavsett om den rostas eller ej.

**Surface of Velvet
**Core of Steel

hemul
2017-01-14 09:19
#5

Allt kallades väl antingen müsli eller flingor på den förr. Kommer inte håg vad Start som åtminstone förr var i princip kakasmulor kallades när det kom, men nu heter det granola.

[Fettfin]
2017-01-16 10:43
#6

Jag är galen i musli och skulle säkert överäta av en lchf-variant också..:(

Annons:
Tokryck
2017-01-19 11:10
#7

Jag mäter inte längre utan vräker på en stor form (inklusive linfrön nu för tiden). Men gott är det. Snåla inte med kanelen (om du gillar det) och häll på det då allt är varmt.

https://madlchf.wordpress.com/2014/01/19/musli-det-forsta-jag-gjorde/

LillaEira
2017-01-19 21:46
#8

Gott. Jag är tveksam till linfrö eftersom linfrö innehåller giftet cyanid (för att frö inte ska ruttna när det gror i marken). Det brukar vara säkert att använda max två msd om dagen men det finns så många andra bättre nötter och fröer utan gifter. Jag använder själv lite linfrö när jag är utomlands men det beror på att det saknas alternativ. Paranöter finns i receptet och det är perfekt eftersom de innehåller selen :-) som vi brukar behöva, speciellt om man har problem med sköldkörtel .

Tokryck
2017-01-20 09:00
#9

Alla gör som man vill. Jag är inte rädd för det, det är kanske två matskedar i hela satsen så inget att oroa sig för tycker jag.

Sindri
2017-01-20 09:05
#10

Linfrö innehåller inte cyanid, men något som kan bilda cyanid, speciellt  när man krossar dem, därför skall man aldrig köpa krossade linfrön utan hela.
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/vaxtgifter/cyanogena-glykosider-och-vatecyanid/

hemul
2017-01-20 13:15
#11

Måste säga att jag inte heller förstår varför man ska äta linfrö. Ja, jag vet att man inte dör av det. Men här sitter de flesta av oss och undviker diverse livsmedelstillsatser (klumpförebyggande i salt var uppe i en annan tråd). Då känns det lite kontraproduktivt att äta linfrö. Speciellt som det inte ens är gott och det knappast råder brist på alternativ.

För länge sen gick jag på det där med linfröolja för omega-3. Fy fasiken så vidrigt det var! Bittert så det hette duga.

Sindri
2017-01-22 00:07
#12

Hmmm! I alla mina recept på fröbröd/kex är det linfrö med. Trodde det behövdes just för geléeigheten? Jag tar visserligen mindre än det står, men kan jag skippa det? Vill helst inte ta mer psyllium. Har aldrig haft en tanke att hela frön kunde bli farligt!

hemul
2017-01-22 21:23
#13

Har inte provat nåt av de där frökexen, men jag gjorde kex på smet till vanligt bröd (ägg o färskostvarant tror jag). Bredde ut på en plåt och packade på sesamfrön ovanpå. Bakade och torkade på eftervärmen.

Annons:
LillaEira
2017-01-25 10:12
#14

Linfrö kan ersättas med psyllium och/eller chiafrö som också har klisterförmåga. Jag mixar chia för att komma åt nyttigheter inuti, läste att annars går de dyra guldklimparna rakt igenom kroppen.

Upp till toppen
Annons: