Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 5853 ggr
SundLivsstil.se
1/5/17, 10:19 AM

LCHF bröd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någon som har ett bra recept på LCHF bröd?
Gärna som formbröd.

Och någon som känner till ett bra bröd i butiken?
//Tord

Annons:
parsley
1/5/17, 10:44 AM
#1

Mjukt LCHF-bröd finns inte att köpa i butik. Eventuellt kan det finnas enstaka bagerier som bakar och säljer någon slags LCHF-bröd eller paleobröd över disk. Enligt myndigheterna så får man inte märka varor med LCHF, eftersom det inte är någon godkänd beteckning. Fröknäcken kan också finnas i vanliga mataffärer, men de är vanligen dyra.

parsley
1/5/17, 10:50 AM
#2

Om du vill ha ett större formbröd, så är det här min favorit. Det innehåller morötter, men receptmakaren har kolhydratsberäknat det, så man ser hur mycket kolhydrater det innehåller och lätt kan bedöma om man tycker det är ok eller inte. 

https://matgiken.wordpress.com/2014/10/17/kryddig-morotslimpa-med-valnotter/

Om du kollar på de stora receptbloggarna inom LCHF, t ex Birgitta Höglund, 56 kilo och Lesscarbs så hittar du en del brödrecept. Jag gör mest olika frallor, mikrobröd eller lesscarbs sesamknäcke.  Formbröd gör jag sällan och jag tycker de bröd som innehåller mycket mandelmjöl lätt blir lite slemmiga. Mandelmjöl är dessutom ganska dyrt. Ibland kan man byta mandelmjöl mot pofiber.

Effie
1/5/17, 12:34 PM
#3

Jag har inte bakat mycket LCHF-bröd. Men gör jag det, så väljer jag Birgitta Höglunds ljusa formbröd, eller valnötsbröd. Formbrödet funkar att rosta (jag fryser det skivat, och rostar en skiva när jag vill ha); valnötsbrödet har lite surdegskaraktär (vinäger).


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

hemul
1/5/17, 7:23 PM
#4

Frågan var nog inte allvarligt menad.😎

julia11
1/31/17, 9:06 AM
#5

Har börjat om med lchf, har nu börjat sakna att äta bröd. Kommer inte äta mjöl bröd. Så tack för receptet, ska testas :)

Upp till toppen
Annons: