Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF för nybörjare

LCHF bröd

2017-01-05 10:19 #0 av: SundLivsstil.se

Någon som har ett bra recept på LCHF bröd?
Gärna som formbröd.

Och någon som känner till ett bra bröd i butiken?
//Tord

Anmäl
2017-01-05 10:44 #1 av: parsley

Mjukt LCHF-bröd finns inte att köpa i butik. Eventuellt kan det finnas enstaka bagerier som bakar och säljer någon slags LCHF-bröd eller paleobröd över disk. Enligt myndigheterna så får man inte märka varor med LCHF, eftersom det inte är någon godkänd beteckning. Fröknäcken kan också finnas i vanliga mataffärer, men de är vanligen dyra.

Anmäl
2017-01-05 10:50 #2 av: parsley

Om du vill ha ett större formbröd, så är det här min favorit. Det innehåller morötter, men receptmakaren har kolhydratsberäknat det, så man ser hur mycket kolhydrater det innehåller och lätt kan bedöma om man tycker det är ok eller inte. 

https://matgiken.wordpress.com/2014/10/17/kryddig-morotslimpa-med-valnotter/

Om du kollar på de stora receptbloggarna inom LCHF, t ex Birgitta Höglund, 56 kilo och Lesscarbs så hittar du en del brödrecept. Jag gör mest olika frallor, mikrobröd eller lesscarbs sesamknäcke.  Formbröd gör jag sällan och jag tycker de bröd som innehåller mycket mandelmjöl lätt blir lite slemmiga. Mandelmjöl är dessutom ganska dyrt. Ibland kan man byta mandelmjöl mot pofiber. 

Anmäl
2017-01-05 12:34 #3 av: Effie

Jag har inte bakat mycket LCHF-bröd. Men gör jag det, så väljer jag Birgitta Höglunds ljusa formbröd, eller valnötsbröd. Formbrödet funkar att rosta (jag fryser det skivat, och rostar en skiva när jag vill ha); valnötsbrödet har lite surdegskaraktär (vinäger).

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2017-01-05 19:23 #4 av: hemul

Frågan var nog inte allvarligt menad.Cool

Anmäl
2017-01-31 09:06 #5 av: julia11

Har börjat om med lchf, har nu börjat sakna att äta bröd. Kommer inte äta mjöl bröd. Så tack för receptet, ska testas :)

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.