Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Övrigt

1000 kalorier/dag

2017-01-03 21:11 #0 av: idalina:)

Hej hej!
Ska börja med en fasta nu efter nyår. 1000 kalorier per dag med följd av en ätardag, då jag tänkt äta ca 2500 sammanlagt. Men nu till min fråga, skulle det här hålla? Eller kommer det att förstöra min kropp totalt? Jag vet självklart att det inte är hälsosamt att äta 1000 kalorier per dag. Men skulle då en ätardag hjälpa till så att inte kroppen ställer in sig på svältningsläge? Är själv inte kunnig på ämnet och skulle gjärna vilja ha tips och råd av er där ute! TACK!

Anmäl
2017-01-03 21:37 #1 av: idalina:)

En ätardag per vecka.

Anmäl
2017-01-04 08:00 #2 av: Effie

1000 kcal/dag...? Hur länge hade du tänkt hålla på med det? Och varför? Rent spontant känns det inte som en bra idé.

Fastar är det ju manga som gör. Men då håller man på några dagar, kanske en vecka (ja, det finns säkert de som håller på längre, men det är inte vanligt). Och man äter inte 1000 kcal/dag då.

Eller också prövar man periodisk fasta, som 5:2 eller 16:8.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2017-01-04 09:45 #3 av: Siggebus

Jag undrar också varför och hur länge?
Nu när jag inte ska gå ner i vikt längre så äter jag mellan 1800 och 2000 kcal per dag och det funkar på mig. Går varken ner eller upp så det är tydligen min nivå för att underhålla den vikt jag vill ha.
Om du äter 1000 kalorier per dag 6 dagar i veckan och sen ökar till 2500 dag 7 så kommer ju inte den mängden att räcka till för att täcka upp så du totalt inte får ett svältläge.
Vad är ditt syfte med lchf? Gå ner i vikt? Må bra? Båda delar?

Anmäl
2017-01-04 10:28 #4 av: Kvothe

Forskning och folks erfarenheter visar på bättre resultat med periodisk fasta, 16:8, 20:4 och/eller varannandags fasta..

Däremot att äta kalorireducerad kost några dagar är inte bra, dvs 1000kcal är för högt för att falla inom den lägre gränsen för fasteliknande diet och för lågt för att du äter tillräckligt.

Så välj istället periodisk fasta, dvs ät inget alls i 18 timmar och sen äter du ordentligt, 2400 kcal under 6 timmar.
Alternativt fasta totalt, bara vatten, salt och svart kaffe varannan dag och dagen efter det äter du fritt inom lchf.

Alternativt läs på mer och fasta 3-14 dagar,, med bara vatten och lite salt.

Anmäl
2017-01-04 11:03 #5 av: idalina:)

#2 #3 #3
Hade tänkt mig 4 veckor och helt enkelt för att gå ner i vikt relativt snabbt. #3 hur mycket bör jag äta på min ätardag isåfall? Men periodisk fasta låter kanon, ska kolla upp det! Tack så jättemycket för svaren!

Anmäl
2017-01-04 11:45 #6 av: Siggebus

Fast då är det ju ren bantning/svält det är fråga om och det kan man utföra med vilken kost som helst - tro mig jag har åtskilliga försök med det innan jag började med lchf. Skämtar
Funkade jättebra men inget liv man kan efterleva i längden och för varje gång jag slutade gick jag upp mer än jag vägt från början tills jag lagt på mig ca 45 kilos övervikt.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.