Annons:
Etikettmat-livsmedel-matfett
Läst 7940 ggr
lotgos
2016-12-19 15:57

Jag får högt blodsocker av grädde

Jag har gjort ett experiment:

Blodsockrets fastevärdet var 6,4 jag drack en kopp kaffe med grädde. Efter 2 tim mätte jag igen och hade 8,4. Jösses hur kan detta komma sig!? Jag har läst att grädde hindrar ibland viktminskningen men inte att grädde kraftigt ökar blodsockret.

Samma kväll innan läggdags hade jag 5,7. Fastevärdet nästa morgon var 6,2. Drack en kopp kaffe med laktosfri grädde. Efter 2 tim var mitt blodsocker 6,4.

Jag har absolut inga magproblem eller andra symptomer på att vara laktosintolerant. Visserligen höjs säkert blodsockret något av mjölksockret i grädden men inte så mycket.

Har någon en förklaring till detta.

Annons:
Honestyisdead
2016-12-19 16:00
#1

Beror det verkligen på grädden när det knappt höjdes alls på morgonen?  Borde det inte höjas mycket mer som dagen innan?

hemul
2016-12-19 17:17
#2

Det kan vara kaffet också. Drick kaffet utan grädde i morgon och kolla blodsockret. I övermorgon dricker du grädden och skippar kaffet (tills du kollat sockret😉).

Det finns studier som tyder på att kaffedrickande minskar risken att få diabetes, men det finns också studier som visar förhöjt blodsocker vid kaffeintag…
http://www.mendosa.com/blog/?p=983

Tycker inte alls det verkar otroligt att kaffe skulle höja blodsockret eftersom det orsakar högre nivåer av adrenalin och kortisol.
http://www.precisionnutrition.com/coffee-and-hormones
(Länkarna var de första jag hittade nu. Finns säkert bättre sidor.)

Jag slutade dricka kaffe när jag började lowcarba (mer än 10 år sedan). Eller egentligen slutade jag dricka te. Bälgade i mig många liter per dag med en tredjedel mölk i muggen och det gick ju inte. Kaffe var mer en social dryck för mig, drack det aldrig ensam hemma, men hade inget problem att tåla det. Nu när jag är avgiftad tål jag inte längre kaffe, får ganska starka reaktioner. Känner hur pulsen ökar, kan bli svettig och lite darrig, känns allmänt obehagligt, får svårt att sova även om det gått många timmar sedan jag drack. Har även vid ett tillfälle då jag drack lite mera mått illa. Så nog blir mina stresshormoner stimulerade alltid.

Jag trivdes med mitt tepimplande, men det är faktiskt skönt att inte längre vara beroende av det. Jag var lika torsk på te som ni kaffetunnor är på kaffe. Om jag var borta hela dagen och inte kunde få mitt te mådde jag pyton. Kaffe var ingen fullvärdig ersättning. Rätt skönt att bara behöva tänka på att ha tillgång till vatten liksom. Inget mer släpande på ståltermosar och mjölkflaskor i skogen och på utflykter. Just sayin'. 😉

lotgos
2016-12-19 18:48
#3

Jag har kanske skrivit lite otydligt. Den enda skillnaden på de två mornarna var att jag dag 2 använde laktosfri grädde i stället för vanlig grädde som jag använde dag 1. Båda dagarna drack jag bara en kopp kaffe. Ja jag tycker att skillnaden på blodsockervärdet är stor: med vanlig grädde från 6,4 till 8,4 och med laktosfri grädde från 6,2 till 6,4. Jag dricker bara 1-2 koppar kaffe per dag och vore det kaffets fel så skulle ju blodsockervärdena vara lika eftersom jag drack lika mycket kaffe båda monarna. Jag tycker det är konstigt.

hemul
2016-12-19 20:33
#4

Jaha, då fattar jag. Kankse var något helt orelaterat då. Laktosfri grädde innehåller ju inte mindre socker.

spirit
2016-12-20 10:23
#5

Gör om försöket ett antal gånger med att slumpa vilken grädde du använder för var dag tills du kommit upp i minst 10 av var sort.

Vanlig grädde innehåller laktos som långsamt bryts ned till glukos och galaktos, det tar en stund innan glukosvärdet når max.
Laktosfri grädde har laktosen nedbruten till glukos och galaktos. Glukosen tas upp snabbt och ger P-glukosstegring som kan vara borta inom 2 timmar.

Mängden galaktos kan vi inte mäta med en P-glukosmätare.

En annan fråga, hur många liter grädde har du i kaffet? Med andra ord hur många gram glukos har du i kaffet?

hemul
2016-12-20 21:18
#6

Där ser man. Jag trodde laktos bröts ned snabbt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: