Annons:
Etikettmat-recept-att-laga-hemma
Läst 11832 ggr
Sindri
2016-11-30 17:33

Syrade äpplen

Inte bara LCHF, men supergott och nyttigt; Syrade äpplen.
Det behövs

  • En stor burk eller kruka i glas eller keramik, stengods el dyl
  • 650 gram äpplen, helst små fina, urkärnade men med skalet kvar. Det går bra att dela större äpplen också
  • 600 gram vitkål, fint strimlad och krossad med 5 tsk salt
  • 5 dl vatten
  • 1 msk salt

Börja med att koka upp vattnet och blanda med saltet. Ställ kallt.
Strimla vitkålen fint och krossa den i plastpåse med 5 tsk salt.
Skölj äpplena noga och tag bort kärnhusen.

Packa äpplena i krukan/burken och fyll på med vitkål, peta ner runtom och i hålen i äpplena och ett tunt lager ovanpå.
Nästa lager med äpple och så vitkål igen tills burken är nästan full.

Pressa ner allt ordentligt. Fyll på med saltvatten så att det täcker.

Jag tynger ner kålen genom att hälla vatten i en plastpåse och försluta, men man kan naturligtvis använda andra metoder, bara det blir lufttätt inåt, men inte utåt. Bubblorna skall kunna ta sig ur burken. Ställ burken på ett fat (det pyser över) och ställ mörkt men i rumstemperatur i 10-14 dagar. Kolla då och då att det bubblar.  Fyll på med mer saltvatten om det verkar torrt. Kommer det vit beläggning ovanpå ta bort den.

Ta sedan bort tyngden, sätt på lock och förvara i kylskåp. Smakar ljuvligt till fläsk, t ex Pulled pork.

Annons:
parsley
2016-11-30 18:45
#1

Tack för receptet! Det ska jag försöka testa någon gång. Äpplena borde väl påverkas av syrningen, så mängden kolhydrater minskar? Surkål har mindre kolhydrater än vitkål.

Sindri
2016-11-30 20:06
#2

Jag har inte tänkt på det. Men det är ju inte mycket äpple man äter.

Tänkte på en annan sak; det kan kanske vara ett alternativ till äppelmos till julskinkan?

hemul
2016-11-30 22:42
#3

Jo, mjölksyrabakerierna förbrukar socker precis som jäst. Bara slutprodukten som skiljer. Båda är goda.  😃

Jaha, lika delar ungefär. Ska testa med mer äpplen i morötterna först tror jag. Men jag vet att äpple och surkål är gott ihop. Brukar blanda surkål och äppelmos nämligen. Så det här blir säkert toppen.

Upp till toppen
Annons: