Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
- Medlemmar - var bor ni?

Gå ner i vikt

2016-11-20 08:53 #0 av: Max858

Hej,
Jag hade gärna velat gå ner i vikt. Jag är 15 år och väger 70 kg. Jag behöver lite tips hur jag kan klara att gå ner i vikt..

Anmäl
2016-11-20 09:22 #1 av: Sindri

Det är inte bara antal kilon som spelar roll för vilken vikt som passar dig. Längd, benstomme, muskelmängd, kön och livsstil etc spelar också roll.

Det bästa om du vill få en frisk, fast och snygg kropp är att lära dig om hur kroppen fungerar, vad metabolism är och hur din funkar.

Det är alltid bra att träna kondition och med muskelträning kan du till viss del omforma din kropp.

En bra kost hjälper kroppen att bilda muskler på rätt ställe och lägga fettdepåer på rätt ställe.

Enkelt kan man börja med att skippa allt som innehåller mjöl, annan säd och socker. Samt de flesta vegetabiliska fetter, undantag kokosfett och olivolja.

Observerar att det finns mycket som heter annat är socker som t ex glukos, glukossirap, aspartam, maltodextrin mm, mm som man också skall passa sig för.

Basen i kosten skall vara grönsaker, rotfrukter, protein och fett. Någon frukt per dag klarar de flesta.

I din ålder skulle jag inte göra någon drastisk omställning, utan börja med att skippa allt med mjöl och något av sädesslagen. Du är så ung så du bör få någon förälder med dig som stöd. Du skall aldrig känna dig hungrig, utan se till att du äter dig mätt.

På kostdoktorn.se finns många förklaringar om hur LCHF fungerar. Man behöver inte bli medlem för att läsa in sig på baskunskaperna.

Om du googlar på  LCHF så kommer du att hitta fler bloggare som skriver om det. Har du frågor är det bara att fråga här.
I vänsterspalten bland alla rubriker osm börjar med Mat finns recept och andra tips. Här kan du alltid fråga efter t ex "Vad kan man göra istället för..."

På Kostdoktorn lanserades nyss sidor med många fantastiska recept av Anne Aobaida.

Lycka till!

Anmäl
2016-11-20 18:44 #2 av: Max858

Jag har föräldrar som stöd. Sen jag vill bli smal som jag har varit innan. Så först så kommer jag träna bort de lösa fettet den ska jag bygga upp magmuskler. Fick tips om att äta protein. Så tänkte ha varierade kost på morgonen. Ägg på mackan nån dag eller äts kvarg. Varför ska jag skippa glukos saken? Sen äter jag redan glutenfritt för jag tål inte gluten.

Anmäl
2016-11-20 21:39 #3 av: Sindri

Nej, du kan inte träna bort det lösa fettet. Du kan styrketräna och kanske omvandla lite fett till muskler. Men samtidigt måste du ge kroppen byggstenar att bygga muskler av.

Du skall äta protein, men inte överdrivet mycket och inte proteinpulver: Ät riktig mat. Se vad jag skrev ovan.

Vad är din macka gjord av om du inte äter gluten? Glukos är socker = supersnabba kolhydrater. Färdigt bröd utan gluten brukar innehålla en massa andra saker med mycket kolhydrater som inte är så bra för kroppen.
Kolhydrater är den största fienden om man vill gå ner i vikt, för kolhydraterna blir socker i kroppen och socker säger åt kroppen att tillverka insulin, och insulin säger åt kroppen att lagra fett, för nu äter människan kolhydrater för det finns inte så mycket riktig mat att tillgå.
Mycket förenklat förklarat.

Läs på kostdoktorn.se om näring och ämnesomsättning och vad kolhydrater (sädesslag, olika sockerarter) gör med våra kroppar.

Det finns många tips på bloggar som handlar om träning och kost med lite kolhydrater.

Och det finns tyvärr inga genvägar till en sund och bra kropp. Du måste vara beredd att läsa på och lära dig. Det är bra om den/de som handlar och lagar maten också läser på och är beredda att stödja dig i detta.

Anmäl
2016-11-21 14:38 #4 av: Max858

Vet att jag inte kan träna bort fettet. Jag äter protein. Ska kolla vad mackan innehåller. Typ idag så åt jag en skinit macka med kvarg till. Och för första gången på länge så var jag hungrig innan jag åt.....

Anmäl
2016-11-21 14:45 #5 av: Max858

Jag satsar på att först bli av med fettet runt magen av att äta bra och jogga. Efter det så kommer jag att bygga upp muskler ännu mer genom att styrketräna. Så jag tar god tid på mig

Anmäl
2016-11-21 16:12 #6 av: Sindri

Det är bra - det finns tyvärr inga quick-fix när det gäller kroppen.
Lycka till!

Anmäl
2016-11-21 16:15 #7 av: Max858

I know de är jäkligt jobbigt ibland. Men hur lång tid kan de ta?

Anmäl
2016-11-21 16:26 #8 av: Sindri

Det kan man aldrig veta. Det beror på vad du har för ämnesomsättning, och hur stor skillnad det blir på din kost förr och nu.
Det viktiga är att du har tålamod och en långsiktig plan.

Anmäl
2016-11-21 23:10 #9 av: hemul

Men Max, är du öht inne på att äta lågkolhydratkost som är det den här sidan handlar om?

Anmäl
2016-11-22 22:53 #10 av: Max858

Ursäkta men va??? Fresten sindri om man äter fett från bra saker då är de väl bra jämfört om man äter det via pommes exempel

Anmäl
2016-11-22 23:09 #11 av: Sindri

Hemul påpekar att de som är inne på det här forumet är de som äter, eller är intresserade av att prova en kost med minimering av kolhydrater, eftersom det visat sig för många vara boven i viktuppgång. Vidare är mångas erfarenhet att även s.k. långsamma kolhydrater ger upphov till sug efter mer kolhydrater, vilket ger mer viktuppgång.

Visste du vad det var för forum, eller hur hamnade du här?

Och vad som är fett från bra saker finns det ju lite olika meningar om. Vad tänker du på som bra fetter?

Anmäl
2016-11-23 09:19 #12 av: hemul

Tänkte väl det. Blinkar

Det kan bli lite tokigt om du kombinerar råden du får på den här sajten med standardkost.

Men jag tycker visst du kan prova att äta som vi. Du är kille va? För en kille i din ålder tror jag absolut low carb kan ha bra effekt på vikt och kroppsammansättning. Så prova, men läs på lite om vad lågkolhydrat är först. Och jag håller med om det Sindri skrev i #1. Du behöver inte gå ut så hårt som många gör här. Behåll du lite rotfrukter och frukt, men skippa allt det där andra. D.v.s. alla onödiga kolhydratkällor som godis, chips, läsk och fikabröd. Och spannmål öht, d.v.s. bröd, gröt, flingor o.s.v.

Håller du dina kolhydratkällor till rotfrukter (även potatis i måttliga mängder), bär och någon frukt och kanske ett glas mjölk eller fil så tror jag du kommer att få bra effekt och behöver inte göra några extrema förändringar i kosten, vilket kan vara rätt svårt i din ålder när man inte styr maten helt själv.

Anmäl
2016-11-23 17:15 #13 av: Max858

Fråga måste man bränna mer kolhydrater än vad man tar in för att gå ner? Eller är de fel?

Anmäl
2016-11-23 17:51 #14 av: Sindri

Läser du det vi skriver?

Vi rekommenderar dig att INTE äta så mycket kolhydrater. Läs inlägg #1 och inlägg #12.

Anmäl
2016-11-24 07:20 #15 av: Effie

Är du bara 15 år, är min recommendation: Ät nyttig mat (undvik socker och mjöl, var inte rädd för bra fett, ät grönsaker samt kött/fisk/ägg) och träna. Och ha kul. Fundera inte på hur du ska trixa med maten för att gå ner I vikt.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2016-11-24 10:29 #16 av: Max858

Sindri du lyssna inte. Jag undrade om det påståendet var sant. Måste nästan trixa med maten för att gå ner för om jag hade fortsatt och äta som jag gör så kan jag dö av övervikt senare i livet...

Anmäl
2016-11-24 12:51 #17 av: Sindri

Jo, jag lyssnar. Men vi säger enhälligt åt dig att inte äta kolhydrater och så frågar du om att bränna kolhydrater.
Nej, du bränner inte kolhydrater, de lagras som fett, om du inte har en enorm muskelmassa att stoppa dem i.

Däremot kan man bränna energi, men inte på det sättet många tror.  Kroppen är ingen motor. Det spelar roll i vilken form man får i sig energin. Glöm allt du sett och läst om kalorier och kaloriunderskott. Det handlar inte om det heller.

Visst kan du lägga om din kost, men det är inte att trixa med maten. Följ bara de råd som du fått i tidigare inlägg. Förklara för den som handlar och lagar maten vad du är inne på, och be dem respektera det.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.