Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Hjälp med gram/portionsstorlek?

2016-11-07 18:54 #0 av: Matmonstret

Hej,

Jag har problem med att jag äter för mycket, har svårt att sluta. Skulle därför behöva er hjälp med att få till rätt portionsstorlek samt antal måltider man ska äta per dag för någon i min storlek som vill gå ner i vikt. Jag väger i dag 118 kg och vill gå ner till 85-90 kg och jag är 188 cm lång.

Vill äta enligt LCHF och vill endast äta det jag listar nedan eftersom jag är fattig student och får färsk gårdsslaktad eko-nötfärs gratis från en bekant till min far så utgå från det när ni ger råd.

Kött: Nötfärs (10-12% fetthalt)

Grönsaker: Broccoli, Blomkål, Morot, Gul lök

Fett/Mejerier: Smör (80% fetthalt), Vispgrädde (40% fetthalt), Gouda (29% fetthalt)

Jag önskar råd i gram för allt och inte ”ät protein och tillsätt lite fett” eller liknande. Gramvikt på allt, tack!    

/Matmonstret

Anmäl
2016-11-07 20:45 #1 av: Zepp

Föreslår att du använder en sk online kalkylator!

http://kostbevakningen.se/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2016-11-07 21:02 #2 av: Matmonstret

Tack, men det var inte vad jag frågade efter.

Anmäl
2016-11-07 23:03 #3 av: hemul

Varför ska vi göra jobbet åt dig? Vi kan inte heller veta hur mycket du förbrukar. Använd något registeringsverktyg, t.ex. det Zepp länkade till. Kolla hur mycket du äter nu - ja, i kalorier! Går du ner - fine. Går du inte ner, minska mängden mat tills du gör det.

Anmäl
2016-11-07 23:20 #4 av: Matmonstret

Jag efterfrågade en specifik sak, om ni inte vill hjälpa så behöver ni inte svara. Att spela allan visar bara på vilken typ av mäniska man är. 

IDIOTER!

Anmäl
2016-11-08 00:42 #5 av: hemul

Tack! Ler

Du, jag har hängt på massor med forum, oftast av en mer teknisk karäktär än detta. Är det nåt som får mig att se rött är det när folk som ber om hjälp faktiskt inte vill ha hjälp, hjälp att förstå eller hjälp att lära sig, utan de vill ha jobbet gjort utan minsta egna ansträngning. Vad är en sån person för "typ av människa" tycker du?

F.ö. lämnar du som jag redan sagt inte tillräckliga uppgifter för att någon ska kunna ge dig ett svar.

Anmäl
2016-11-08 02:56 #6 av: Gladasvampen

Jag äter två gånger per dag. Äter inte frukost utan en lätt lunch och stor middag. Äter kring 300 g kött och runt 400 g grönsaker till middag och en fet sås, typ 1 deciliter eller massa smör (kan inte ge exakta mått). Till lunch äter jag typ 300 g grönsaker och kanske runt 100 g ost eller skinka eller ett ägg samt mycket majonäs. Kan tillägga att jag redan är klar med min viktminskning och äter detta för att bibehålla min vikt på 70 kg. Säger vad jag äter, men det kanske ger lite guidning om hur man kan äta för att gå ner i vikt. 

Anmäl
2016-11-08 08:56 #7 av: villvaramed

Använd  Anna Hallens handmodell,

sök på nätet så hittar du information

Anmäl
2016-11-08 12:33 #8 av: Bobbymilu

Varför är ni arga?  Är inte van vid detta här i forumet.  Vi som har problem med vikten vill bara ha hjälp. Att kunna fa gratis köttfärs är en lyx, att det sedan är ekoslaktad är ett stort plus. Jag som bor i Granada. Spanien har nu tillgang till bra och friskt kött. I Sverige kunde jag inte äta kött, det luktade illa. Nu har jag sett att man körde in kött nattetid till fabrikerna, som säljer och annonserar för svenskt kött, fran andra länder. 

Anmäl
2016-11-08 17:00 #9 av: Tzatze

Hej, vet inte om det är detta du efterfrågar men gör ett försök.

Kålpudding 4 portioner

2kg vitkål

100 gram smör

700g nötfärs

3 dl vispgrädde

1 tsk salt

1krm vitpeppar

Skär vitkålen i strimlor, rotstocken river du på ett rivjärn. Stek vitkålen i smöret tills det mjuknar något.

Blanda nötfärs, grädde, salt och vitpeppar till en lös smet.

Lägg hälften av vitkålen i en ugnssäker form, bred över färsen och täck med resten av kålen.

Grädda mitt i ugnen i 175 grader i 45 minuter.

Denna sats ger 4 portioner. Ät en portion till middag, ät en portion dagen efter och frys in de två andra portionerna till en annan dag. Hoppas att det är okej att det är vitkål med trots att det inte stod med på din lista.

Anmäl
2016-11-08 17:53 #10 av: Tzatze

Den här rätten innehåller ägg som inte ingick i din diet. Ät en portion direkt och den andra dagen efter till lunch.

Broccoli- och blomkålsgratäng  2 portioner

150g Broccoli

150g Blomkål

300g Köttfärs

3 dl Grädde

1 ägg

2 dl riven ost

1 krm Vitpeppar

1 tsk salt

Bryt broccolin och blomkålen i mindre bitar. Koka dem i 4 minuter och häll sen av vattnet. Lägg broccoli- och blomkålsbitarna i en ugnssäker form.

Stek nötfärsen i en stekpanna och häll sen över det i ugnsformen.

Blanda grädde, ägg, salt, peppar och riven ost. Häll blandningen i ugnsformen.

Grädda i 200 grader i 15-20 minuter

Anmäl
2016-11-08 18:40 #11 av: Zepp

Näe, vi är inte arga.. inte argare än vanligt folk iallafall!

Hur som helst, vi har lixom ingen aning om hur många gram av ditten o datten du behöver äta för att gå ner i vikt samt bibehålla din hälsa!

Iallafall.. jag kan bidra med E%, typiskt strikt LCHF E% är 75E% fett, 20 E% protein och max 5E% kolhydrater!

Nu så är jag typ inte klok på huruvida detta är någon hjälp för dig?

Men.. grejen är att det finns lixom inga magiska dieter.. inte ens LCHF är en sådan, utan man blir tvungen att tänka och ta till sig lite ny kunskap!

Det "only magic", med LCHF är att man kuttar ut en himla massa kolhydrater som potentiellt kan hålla ditt blodsocker och insulin högt.. då för vissa (rätt många faktiskt) kan leda till inhiberad fettoxidation, dvs  ökar i vikt!

Främst då iomed att de flesta vill minska själva fettvikten!

Det är för övrigt väldigt få om några som vill minska i muskelvikt hur som helst!

Att du får ekologisk köttfärs gratis och på det äter en hel del grönsaker är positiva faktorer.

I början så kan LCHF upplevas rätt komplext.. på längre sikt är det nästan enklaste sättet, att äta bra, må bra och samtidigt gå ner i vikt.. om man så behöver!

Oså.. jag förstår din frustrartion.. grejen är att du är nöd och tvungen att lära dig lite om näringslära hur som helst.. för att göra rätt/för att kunna ta till dig LCHF!

Anmäl
2016-11-08 20:03 #12 av: parsley

Det finns en tumregel som nämns i en del LCHF-grupper på facebook

Proteinbehov i gram per dag = målvikt i kilo
Så mycket kolhydrater du tycker är lämpligt
Minst dubbla mängden fett

Om du lägger in det du tänker äta i kostbevakningen.se så ser du hur fördelningen i mellan protein, fett och kolhydrater och kan göra ev justeringar. 

Äter du t ex 

300 g nötfärs

100 g ost

200 g blomkål

200 g smör

Så blir det
2330 kcal 90 g protein,216 g fett och 10 g kolhydrater

Tänk på att det är en tumregel och ingen exakt vetenskap, som gör att man når en viss vikt och man äter en viss mängd mat. Vill man inte att på känn, utan vill ha ett verktyg för att planera sitt ätande, så kan det fungera att registrera det man tänker äta i t ex kostbevakningen.

Anmäl
2016-11-14 09:46 #13 av: KunskapÄrMakt

Men sluta ge "Matmonstret" råd - varför vara snäll mot någon som kallar andra (obefogat) idioter? Att komma här med en massa krav och sedan inte ens ha vettet att vara tacksam när folk skriver kloka saker.

Anmäl
2016-11-14 18:13 #14 av: Zepp

Mest för att det tydligen är fler som läser än som kommenterar/skriver egna trådar!

Oså vet vi en sak.. iallafall de flesta utav oss, som skriver här, när vi först råkade stöta på LCHF så hade vi nada koll på näringslära, biokemi, homeostas eller för övrigt det mesta som handlar om mat och hälsa!

För det andra.. lika bra att postulera med en gång att det inte finns några magiska dieter alls, det mesta handlar om näringslära, biokemi, homeostas, social kontext/psykosocial kontext.. gener!

Nu så är det som så att alla inte nödvändigtvis tvunget måste gå hela universitetsutbildningen till kostvetare.. utan det finns genvägar, dock så krävs det trots allt en del eget arbeta och lära sig iallafall det mest grundläggande!

Iallafall så krävs det minst att man har egen kontroll på åtminstone macronutrientfördelning, mellan tummen och pekfingret och om man inne på det även dagligt kaloriintag!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.