Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Mat - Recept att laga hemma

Söker recept på skivbar/kokt leverpastej

2016-11-03 18:45 #0 av: hemul

Har plötsligt fått en passion för skivbar leverpastej, men skulle vilja göra egen. Det är helt lönlöst att googla efter recept. Har dock fått fram att den är kokt i nån slags sluten behållare och även kallas just kokt leverpastej.

Nån som vet nåt recept eller kanske har en gammal kokbok där ni kunde titta om det finns? Förlägen

Anmäl
2016-11-03 20:26 #1 av: Mooniq

har dunderrecept på bredbar, lättgjord supergod kyckling-leverpastej - kan det va nåt?

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar

Anmäl
2016-11-03 20:47 #2 av: hemul

Tack, men bakad och mixad kan jag redan göra.

Anmäl
2016-11-04 12:37 #3 av: Baltazar13

Har du testat med gelatin i smeten? Kanske det som hjälper till att hålla ihop. sedan verkar det vara vetemjöl i skivbar pastej.

Anmäl
2016-11-04 14:39 #4 av: hemul

Nä, har inte testat alls eftersom jag inte lyckas hitta en beskrivning på hur man gör. Men grejen är alltså att den kokas i en behållare. Sen har jag också hittat att alla ingredienser ska vara råa från början, både lever, späck och kött. Om det stämmer vet jag dock inte.

Det här är det bästa jag hittat, men det är lite väl löst formulerat... http://www.alternativ.nu/index.php?topic=80344.0

Anmäl
2016-11-05 17:58 #5 av: Zepp

Det är väl litta samma formar som för Kavring.. som är kokt bröd!

Dvs vad jag begriper, det kokas främst i skinkspad?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2016-11-05 18:54 #6 av: hemul

Vete fasiken. Det enda jag hittar om det är det här receptet som kallas Märthas kokta kavring. Men det enda som kokas är vattnet som mjölet skållas med.Ledsen
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=442&artikel=4486981

Skulle ju kunna prova med ett vanligt recept och anpassa det efter beskrivningen jag hittade och sedan kanske använda en sån där plastpåse man kan steka kött i. Alltå smeten i påsen, påsen i en formbrödsform eller liknande och så knyta till så smeten inte kan svälla obehindrat och sen ner med rubbet i 10-litersgrytan...

Anmäl
2016-11-06 19:39 #7 av: Sammet1

Hittade följande recept i "Hemmets kokbok" från 1903, kanske kan vara något?

Kalflefverpastej

1 kalflefver
1/4 kg. späck
½ portugisisk lök
1 liten burk skinn- och benfri ansjovis
4 ägg
1 hg. smör
1 kkp hvetemjöl
hvitpeppar, timjan, mejram, salt efter smak
1 stor tryffel
2 del. tjock grädde
Till formen: 4 hg. späck

Beredning: Kalflefvern sköljes och skäres i skifvor. Späcket skäres likaledes i skifvor, löken förvälles och skäres i skifvor. Alltsammans drifves sedan 3 gånger genom köttkvarn. Ansjovisen hackas och tillsättes jämte äggen, det skirade, men afsvalnade smöret, mjölet och kryddorna. Färsen arbetas väl och passeras. Sist tillsättas tryffeln, skuren i stora tärningar, och den till skum slagna grädden. Massan hälles så i en med späckskifvor beklädd form, belägges med späckskifvor och bindes öfver med smordt papper. Pastejen gräddas i vattenbad i ugn omkr. 2 tim.

Anmäl
2016-11-06 20:19 #8 av: hemul

Oj! Med riktig tryffel! Jag tack jag! Låter smarrigt värre, men den bakas ju också i ugnen. Inte för att jag förstår att det ska vara så stor skillnad på vattenbad i ugnen och kastrull på spisen, men tydligen.

Anmäl
2016-11-06 20:34 #9 av: Sammet1

Jag tänker att just det faktum att den är inklädd i späcket och med ett "lock" av smörpapper (min tolkning av beskrivningen), gör att det blir ganska likt din "slutna behållare". Och vattenbadet gör ju att den inte blir bakad eller gräddad, för det gör man i högre temperaturer och utan vatten, alltså mer "kokt"? Men jag har inte testat receptet, så jag vet inte om det blir likt den köpta skivbara pastejen eller inte.

Anmäl
2016-11-07 00:58 #10 av: hemul

Men det är nog så man brukar göra med bakad pastej, ivf förr när man gärna använde späck.

Jag får skriva till Atria eller vad de heter som gör Arbogapastej och fråga. De kanske svarar om jag prisar deras pastej tillräckligt mycket. Gapskrattar

Förresten, grejen att jag blivit såld på skivbar beror på att jag råkade köpa en Arbogapatej, ren överslagshandling. Och upptäckte att det är jättegott att äta pastejskivor med smör och en skiva ättiksgurka på, blir som små kex.

Anmäl
2016-11-07 10:33 #11 av: Kvothe

Denna ser ju skivbara ut, iom att den står för sig själv.

http://www.kostekonom.se/blogg/leverpastej/

Annars är ju leverkorv oftast fastar än leverpastejen.

Anmäl
2016-11-07 15:27 #12 av: hemul

Den är bakad... Klart man kan skiva, men skivorna kommer inte att hänga ihop.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.