Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Ingen viktnedgång på 6 mån och magen bara växer...

2016-10-31 21:58 #0 av: JimmyB

I maj 2015 vägde jag in på otroliga 165 kg till mina 188 cm. Bestämde mig där och då för att göra något åt saken. Började med LCHF och gick ner 45 kg på 1 år (maj 2016) genom att äta strikt LCHF.

Sedan maj 2016 har det tagit stopp, pendlar sedan dess mellan 119 och 121 kg, vad jag än gör.

Har inte ändrat något i maten, har ingen sjukdom, stressar inte, dricker ingen alkohol alls, fuskar inte etc.

Det som dock har skett sedan maj 2016 är att mina "kärlekshandtag" blir större pch större och hänger nu över midjan. Samma med magen fram som bara blir större och större, slappare och slappare. Den hänger över med  snart 7 cm. Orkar snart inte mer. Det ser förjävligt ut. Samma med huden på överarmarna. Bara hänger som fläskig fetthud. Och mina lår ska vi inte prata om. Dallrar precis om det är vatten direkt under huden.

Jag vet att risken fanns att det skulle bli så här när man som jag har vägt så mycket men nu när det hänt så käns det fruktansvärt och jag mår riktigt dåligt över det.

Magen har också fått ett inåtgående streck i mitten under naveln, precis som om den håller på att dela sig, eller om det är magmusklerna som delar sig av förslappning. Har ju inte varit direkt aktiv under många år.

Orkar fan snart inte mer. Skäms mer nu när jag är ute än när jag var som fetast. Då var jag varje fall hård i kroppen. 

Anmäl
2016-10-31 22:21 #1 av: Michaela-N

LCHF är säkert jättebra, har aldrig provat. Men det är lätt att få i sig för mycket kalorier om man äter för mycket fett och kroppen kan tyvärr lagra fett även om du inte får i dig kolhydrater. Du kanske skulle passa bättre i en mer balanserad kost med samtliga tre makronutrienter, men att du istället räknar kalorierna.

Anmäl
2016-10-31 23:21 #2 av: hemul

Det är inget som hindrar att man göra både och, äter low carb och räknar kalorier. Jo, det kan vara hindrande om man har en bokstavstroende attityd till LCHF-evangeliet förstås. Blinkar

Anmäl
2016-11-01 02:16 #3 av: JimmyB

Mäter all min mat och har alltid gjort sedan dag 1 på LCHF. Fuskar aldrig.

Äter enligt mitt kaloribehov för min vikt och aktivitet minus 500 kcal för en viktnedgång på 0.5 kg per vecka så att kroppen ska hänga med men den gör ju inte det då jag pendlar mellan 119 till 121 kg.

Testade under 1 månad att ligga mellan 1300-1500 kcal men det hjälpte inte heller.

Anmäl
2016-11-01 12:39 #4 av: hemul

I så fall stämmer ju inte ditt tänkta energibehov med verkligheten. Har du räknat ut det med hjälp av tabeller?

Gör så här istället. Du är ju vad jag förstår viktstabil nu. Utgå då från att så mycket som du äter nu är ditt energibehov vid nuvarande aktivitetsnivå. Till skillnad från tabellvärden är detta ju bevisligen sant.

Sen kommer det svåra  - ät lite mindre än du gör nu!

Kämpar själv med samma sak. Och det går inget bra längre. Jag gjorde som jag beskrev ovan och gick ner massor. Behövde inte ligga så lågt heller, runt 2000 kcal (medelålders kvinna, 1.66, din viktklass, 136 kg som mest, runt 85 som lägst, runt 90 nu). Men sen började jag röra på mig. Flera timmars cykling per dag i snitt. Kul var det, men viktnedgången bromsades. Kroppen är tydligen väldigt anpassningsbar. Verkar som jag förbrukar obetydligt mer när jag rör mig än när jag sitter framför datorn. Men jag blir MYCKET hungrigare! Svårare mentalt att banta när man är aktiv också. Just för stunden är det ju viktigare att orka genomföra det man påbörjat, i mitt fall kanske att inte bara orka cykla till en annan ort utan orka hem också, än att bli smal.

Det djävulska är att tvärtom funkar det enligt boken för mig också. Bröt armen för bra precis ett år sedan. Cykelförbud i 6 månader och jag kan omöjligt gå så mycket att det kompenserar. Jodå, jag gick upp. Och de kilona sitter kvar. Jävla skit är vad det är.

Hur som funkar principen utmärkt. Utgå från hur mycket kalorier du gör av med när du ligger still i vikt. Skit i vad som är basalmetabolism och vad du gör av med på aktivitet, du vet vad du gör av med under rådande omständigheter och det räcker om du inte ändrar vanor väldigt mycket. Ha det som tak för hur mycket du får äta och försök ligga under.

Anmäl
2016-11-01 13:13 #5 av: JimmyB

Som jag skrev så testade jag att under 1 mån ligga på mellan 1300-1500 kcal men gick inte ner något för det. Och då ska man tänka på att 1500 kcal behöver kroppen om man är sängliggande för att organen ska fungera så jag borde ha rasat i vikt men stod bara och pendlade, precis som jag gör nu när jag äter lite mer men fortfarande 500 kcal under mitt behov.

Anmäl
2016-11-01 13:35 #6 av: hemul

Det hade jag missat. Jag har gjort samma erfaranhet, fast för länge sedan på normalkost, så jag tror dig. Undrar om det kan vara så att detta kan hända när man går för långt. När det gick bra för mig låg jag ju på ett i bantningssammanhang rätt högt intag. Det var medvetet, för jag tror mig inte om att klara stort underskott under längre tid.

Vad ligger ditt intag på nu när du ligger stilla?

Anmäl
2016-11-01 14:44 #7 av: AnnaMariaK

TS, jag kanske har fel, men tror att det man först förlorar i vikt är ren vätska. Kolhydrater binder en massa vatten i kroppen och när man skippar dem "frigörs" det och försvinner. Har man då kroppsfett kvar som inte förbränns blir det svårt att gå ner i vikt ytterligare. Jag äter lchf-liknande kost sedan snart 13 år tillbaka. Vad jag förstår är periodisk fasta något som hjälper att rubba viktplatån. Sedan tror jag också att om man vägt så mycket under en lång tid har kroppen tvingats att utveckla muskulatur för att bära upp vikten. Nu har jag "bara" 15 kg övervikt och är frisk och stark så jag försöker inte gå ner till idealvikten. Det har tagit flera år att ändra kostvanorna till att kännas naturliga.

Hur ser din matsedel ut?

Anmäl
2016-11-01 15:13 #8 av: hemul

Ja, men det rör sig om ett par kilo. Inte runt 50 som jag och JimmyB gått ner. I så fall måste man ha haft rent fruktansvärda ödem.

Det är sant, man lär tappa en del muskler, fr.a. benmuskler, ivf om man inte tränar.

Anmäl
2016-11-01 21:58 #9 av: Zepp

En annan sak.. förutom att man lätt tappar de muskler som bar upp den forna vikten är att det lär ta 3-5 år att bli av med all bindväv/hud som den förra vikten behövde!

Såå.. hängande kärlekshandtag kan vara ett bra tecken.. även om de inte är särskild estetiska.

Nu skall jag bli filosofisk.. dvs utveckling går sällan linjärt, utan i etapper!

Du har då uppnått en (1) etapp, nu kommer nästa.. den kan ta tid.. låt säga 3-5 år?

Låter jag pessimistisk?

Realistisk skulle jag snarare säga!

Dvs det går ofta rätt så bra att tömma fettväven på fett, men bindväv och hud tar sin rundliga tid.. samtidigt som olika biokemiska mekanismer väldigt gärna vill fylla på dem igen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2016-11-01 22:26 #10 av: AnnaMariaK

#8, det är mer än ett par kilo vatten vid övervikt! För 5 år sedan träffade jag en kille som tappade så där 1 kg per dygn i 2 veckor i sträck, sedan han skippade frukt och kolhydrater. 20 kg på 2 veckor kan inte vara annat än vatten.

Anmäl
2016-11-01 22:43 #11 av: Zepp

Håller med.. med så snabb viktnedgång så bara måste det handla mest om vatten!

Och då bör man snabbare än kvickt uppsöka läkare för att alla prover som tänkas kan.. för då handlar det om extremt ödem, som kan behöva läkemedelsbehanling.

Tex extrem hyperinsulinemi.. vilket det sällan/alldrig screenas för.

http://tidsskriftet.no/2009/12/kommentar/ekstrem-vektreduksjon-uten-kirurgi

Anmäl
2016-11-01 22:48 #12 av: hemul

Vad hette den där norska tjejen som gick ner så extremt fort, det var den där kvinnliga läkaren, Häxberg, Heeberg eller vad hon heter som behandlade henne. Det måste ju också ha varit vätska. Men jag tror (hoppas) att det hör till undantagen att man bär på så mycket vätska. De kilon som glykogenet bidrar med ska ju vara där liksom, tiotals kilo mer är ett symptom på att något är riktigt fel.

Anmäl
2016-11-01 23:02 #13 av: Zepp

Hexeberg heter läkaren och patienten heter Åse om jag inte minns fel.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.