Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

LCHF är för dyrt för mig!

2016-10-28 00:29 #0 av: FetOchFattig

Hej,

Börjar gå en lärlingsutbildning inom kort vilket gör att jag endast kommer att ha råd att lägga maximalt 1,500 kr på mat per månad. I den summan så måste sådant som hygien, tvättmedel, sköjlmedel, diskmedel, tandkräm, två, rakartiklar etc ingå.

Vet inte hur jag ska få till det då jag bara kommer ha studiestöd som enda inkomst. Har inget sparat och kan inte låna av andra. Kommer få betala närmare 2,000 kr bara för busskortet och min höga hyra kan jag inte göra något åt då det inte finns några lägenheter lediga i den lilla håla där jag bor och inneboende är bara att glömma då ingen vill flytta hit (har försökt under 1 år utan ett enda svar).

Saken är den att jag kommer få pendla total 4 timmar per dag på bussen så jag får gå upp 04:30 och jag kommer hem 19:30. Blir långa, långa dagar och eftersom det är en mycket fysisk lärlingsutbildning så kommer jag vara riktigt trött när jag kommer hem så att handla kommer jag endast göra på helgen, kommer även laga matlådor för nästkommande vecka då.

Hur jag ska få till det med ca 1300-1400 kr/mån vet jag inte. Kan inte hålla utkik efter reor och rabatter då jag kommer vara så trött på vardagarna. Kommer bara orka ta mig hem och sedan duscha för att hoppa i säng, typ. På helgerna är det tyvärr sällan några erbjudanden där jag bor. Finns också bara en dyrare närbutik, annars blir det att åka 3 mil enkel väg på en buss. Kul.

Funderar på att äta pasta, ris och potatis för det är billig mat.  Fett är dyrt. 30 kr för 500 g smör som inte räcker länge. Här finns bara dyra ägg. 44 kr för 15 st vilket räcker i bara några dagar.

Allt med LCHF är dyrt.  Allt.

Vet inte riktigt hur jag ska lösa det som sagt. "Skräpmat" som potatis, ris, pasta lockar då det är billigt men jag vet ju att det inte är speciellt bra mat.

Jag är en kille på 24 år som väger 120 kg till mina 188 cm. Vill helst äta LCHF då jag gör det i dag och vikten min går sakta nedåt. Började min resa på 154 kg.

Lärlingsutbildningen är i 18 mån så jag kommer ha det kämpigt länge.

Är också lite kräsen när det gäller mat. Kan inte tänka mig att äta inälvsmat, rent fläsk etc.

Försöker få ihop det i olika sidor som Kostbevakning men har svårt att få upp proteinet. 62-73 g, som jag får ihop det nu med den nya budgetet är alldeles för lite för någon som väger 120 kg.

/FetOchFattig

Anmäl
2016-10-28 00:37 #1 av: Codswallop

Jag och min man äter LCHF för 2000kr i månaden (tvål, diskmedel osv osv är inräknat i den summan också). Rätt mycket ägg och utländskt kött, men visst går det. Vi handlar på Willys.

Anmäl
2016-10-28 00:48 #2 av: Kyllan56

Jag har aldrig så låga matutgifter, som när jag äter LCHF.  Hör till saken att jag köper ekologiskt. Jag köper inte utländskt kött. Jag handlar för ca 1500 kr/månad.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Anmäl
2016-10-28 07:03 #3 av: parsley

Du har ungefär 40 kr per dag till mat. Det är tajt men det går, om du lyckas hitta smör till extrapris, billig importerad ost typ gouda och hushållsost, köttfärs eller något fläskkött på extrapris, billig kyckling, billig vitkål, ägg för 2 kr st etc.  Är du hänvisad till närbutik så tror jag det kan bli svårt. Å andra sidan så innehåller inte pasta speciellt mycket protein heller.  

Anmäl
2016-10-28 08:35 #4 av: villvaramed

Glöm  pasta,ris , postais och annan skräpmat,  du blir trött, hunrig  och kraftlös.
Blir det basen i din kost kommer du inte att ORKA resande, lärande och annat.  
Du  måste  äta proteiner och  fett, vitkål är alltid billigt,

Anmäl
2016-10-28 09:15 #5 av: Cilla65

Vet precis hur du känner!  Går också på en väldigt tight budget men det går! Närbutiken är tyvärr ditt värsta val.  Kanske kolla på väg till/från jobbet eller leta via GoogleMaps om det finns nån annan affär i närheten där du brukar finnas. Vet inte om du har nån Netto eller Lidl nära men det är alltid lägre priser där. Lidl har 500gr smör, utländskt såklar, för runt 15.- och man hittar alltid bra erbjudanden på ost, fisk, kött och kyckling. 

Ett annat bra alternativ är ICA Basic produkter, också prisvärda, inget fel alls på dom! 900gr kycklingbröstfiléer för ca. 45:- räcker länge! Sen finns ju även innerfiléer och lår som är ännu billigare.  För mig funkar även vitkål och grönsaker från frysen, typ spenat, bryssel kål, blomkål och broccoli, som brukar vara billligare än färska och håller längre oxå! Gräddfil är billigare än creme fraiche och lika fett som gott till grädd"stuvade" grönsaker och annat.  

Lycka till och framför allt, ge inte upp! Det är mer än säkert värt besväret att lägga lite tid på att ta dig till billigare LHCF mat! 

Anmäl
2016-10-28 10:58 #6 av: hemul

Tror det kan bli svårt att äta bra mat oavsett vilken kost du äter under de förhållandena.

Jag har i snitt de  senaste 5 åren lagt en 1650:- i månaden på mat (hygien ingår inte). Då ingår en hel del lyx som räkor, biff, entrcôte. Nästan allt på vegsidan är eko. Likaså mejeri utom ost. Kött är inte eko men 100% svenskt ivf. Plockar mycket bär själv. Jag tycker jag lever rätt lyxigt, faktiskt.

Så jag tror att JAG skulle klara att leva på den nivå du står inför om jag var tvungen, men jag bor i en större stad och jag jagar extrapriser som en tokig. Cyklar över hela stan för att handla där det är bra erbjudanden. Köper i princip bara mejeri och grönt till normalpris. Min frys är sprängfull av svensk fläskkarré för 29:90 och liknande. Men du har inte det utbudet och du har inte tid och ork att jaga extrapriser ivf, så då tror jag det kan bli knepigt. Det blir nog ivf väldigt enahanda mat om du lyckas. Men det skulle det bli på normalkost också.

Anmäl
2016-10-28 11:18 #7 av: hemul

Men du kan ju börja med att utesluta sånt som är onödigt. Som sköljmedel. Och raklödder om du använder det.Blinkar

Anmäl
2016-10-28 12:10 #8 av: parsley

Se om du kan hitta något billigt proteinpulver om du vill ha billigt protein. Såg tipset i någon tråd om billig LCHF-mat på kostdoktorns forum och vet tyvärr inte vilken sort man ska välja, men det kanske kan vara värt att kolla upp.

Anmäl
2016-10-28 13:05 #9 av: Carrosh

Priset beror nog på hur man prioriterar. Tänk på att LCHF-kosten håller dig mätt längre än en kost med pasta och ris osv. Du måste nog sleva i dig ganska mycket pasta och ris och annat med mycket kolhydrater för att hålla dig mätt, och du håller dig inte heller mätt någon längre stund.

Eftersom du sitter länge och reser kan jag tipsa dig om att kolla appen Matpriskollen. Där kan du titta efter erbjudanden och extrapriser direkt i appen i de butiker du brukar handla och har i närheten av dig.

Passa på att göra storkok och sådant under helgerna eller gör matlådor för hela veckan, så får du också ner kostnaderna ytterligare.

Lycka till!

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Anmäl
2016-10-30 07:42 #10 av: Mooniq

Att enbart titta på priser kanske bara är halva sanningen. Du kanske även måste räkna hur mycket du äter om du bestämmer dig för att köra mer kolhydrater och mindre fett. Mer kolhydrater gör att du lättare är sugen/mer hungrig och äter mer/större portioner.

1 paket smör kostar - men det räcker länge om du har att steka i och ev ha liten klick smör på tex kokta grönsaker, eller gör kryddsmör att ha på pannbiff/stekt kött.

Jag äter gärna 2 ägg, vispade som jag steker som omelett på morgonen och 1 kopp kaffe. Är sen mätt fram till 12-13 tiden, då blir det lagad mat, tex hemmagjord pannbiff med kokta/wokade grönsaker eller köttfärssås med strimlad kokt vitkål. Mätt fram till 18-19tiden då jag tar kokt ägg med majonäs.

Har man ett sockersug i kroppen så kan det vara skitjobbigt att gå tillbaka till "billigare" kolhydratstinna livsmedel - problemet är att du kanske även drar iväg och köper sånt du verkligen inte har råd med som tex kakor, godis, läsk & chips - Du kanske har råd nu pengamässigt - men om du redan märker av övervikt så kan det även betyda att du äter dig till framtida sjukdomar

Hoppas du räknar och kollar över variationer i din kost så du hittar din väg.

Sol

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar

Anmäl
2016-10-30 08:32 #11 av: subcalva

Kokt potatis är ett livsmedel som de flesta räknar till kolhydrater men som är ett bra proteinalternativ som är relativt billigt och framförallt ger det en oväntat hög mättnadskänsla. Richard Nicholey skriver om det på sin blogg Freetheanimal

Blogginlägget finns här

Anmäl
2016-10-30 09:10 #12 av: hemul

Ja, det är nog ett ekonomiskt fördelaktigt alternativ, om du inte låser dig vid LCHFs regler men ändå håller dig till lågkolhydratkost. Då kan du äta många fler saker. Det är inga som helst problem att hålla sig på runt 50 g kh och ändå äta ett par potatisar, någon frukt, nåt glas mjölk o.s.v. Du kan ju lägga dig ännu högre om du vill och ändå stanna inom low carb.

Tror faktiskt det är en vettig idé, oavsett vad man anser är optimalt. Det måste vara bättre att äta lite bättre mat även om det innebär lite mer kolhydrater, t.o.m. om man anser att "ju mindre desto bättre". Detta förutsatt att du inte hör till dem som inte kan titta på en potatis utan att sitta med näsan i en godispåse minuten senare, förstås. Blinkar

Anmäl
2016-10-30 13:33 #13 av: Margareta

Proteinmängden du nämner i startinlägget räcker förmodligen långt. Du ska inte räkna efter din fetmavikt utan "Lean weight" dvs utan övervikt.
Med tillägg av fett och billiga grönsaker kan du komma långt på låg budget. Det är bättre än att återgå till skräpmat, det gör dig både hungrig och ledsen.

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2016-10-30 14:54 #14 av: hemul

Tror jag med.

Hur är det där du ska göra praktik då? Är det ett större samhälle? I så fall kan du kanske köpa ivf en del saker där. Du kunde ju offra lunchen en dag i veckan och bunkra lite.

Anmäl
2016-11-01 08:38 #15 av: Squirrel

Testa periodisk fasta - det är extremt billigt. Finns många inlägg om det på Kostdoktorns blogg till exempel. Du skulle kunna låta bli att äta alls på Mån, Ons, Fre tex, och vanlig, billig LCHF resten av dagarna. Testa en månad eller två i alla fall och se hur du mår. Det kan vara svårt i början, men det går över. Du kommer inte alls bli energilös och tappa koncentrationen, tvärtom. Du har ju energi/fett att "ta av" redan, det som sitter på kroppen - det är lagrad energi. Dags att använda upp det - nu när "svälttiderna" har kommit. Lycka till!

Anmäl
2016-11-01 22:10 #16 av: Zepp

Du menar Richard Nikoley, som testat allt och läst en massa vetenskapliga studier, fast fortfarande kämpar med sin diabetes?

No snack om saken.. han är en outröttlig källa till nya approcher.. synd bara att de inte funkar för honom själv?

Iallafall.. potatis.. och för den sakens skull potatistärkelse är knappast vårt största problem utan mer troligt socker och annan junkfood!

Ta en (1) potatis till din måltid.. eller drick uppslamad potatistärkelse om du anser det vara bättre/godare!

Skillnaden iallafall som jag tror är att potatis i vårt land oftast står för en stor del av vårt energiintag.. det är rätt unikt för oss!

Då är jag i så fall mer för att byta ut stora mängder potatis mot bönor!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2016-11-01 22:56 #17 av: hemul

Tror inte rått potatismjöl bidrar påtagligt till varken mättnad eller energi. Men bönor är inte en dum idé. Billigt som sjutton.

Räknade ut en gång, första gången jag åt ärtsoppa sedan jag började lowcarba, att en halv dl torra gula ärtor ger knappt 20 g kolhydrater och det blir en ganska normal portion som man får på en lunchrestaurang. Lite liten om man gör den så tjock som jag vill ha den, men jag vill att det nästan ska vara mos snarare än soppa.

Anmäl
2016-11-03 10:59 #18 av: KunskapÄrMakt

Börja med att skippa sköljmedlet, det är ju inga större pengar men alltid något. 

Anmäl
2016-11-05 12:48 #19 av: Siggebus

Jag lägger max 1200 kr i månaden på mat så 1500 borde täcka även det andra du säger måste ingå.
Men det gäller förstås att laga all mat själv och passa på att köpa saker på extrapris när det finns etc.

Anmäl
2016-11-05 15:25 #20 av: hemul

Det är ju det han säger att han inte kan.

Anmäl
2016-11-05 16:01 #21 av: Zepp

Iallafall.. bildandet av SCFA i tjoktarmen kan/lär vara det som bidrar med "second meal effect"!

Kan ge så mycket som upp till 5% av energibehovet.

Anmäl
2016-11-05 18:45 #22 av: Siggebus

Laga matlådor ska han ju på helgerna skriver han. Precis som jag gör Glad

Jag åker inte heller runt och jagar extrapriser men det kommer ju erbjudande lite då och då i min vanliga affär

Anmäl
2016-11-05 18:56 #23 av: hemul

Det var extrapriserna jag menade. Men jag tror FetOchFattig har tappat intresset för den här tråden för länge sen. Eller glömt att han frågat här.

Själv ska jag laga rotmos med fläsklägg idag. Billigt och gott! Blinkar

Anmäl
2016-11-05 22:23 #24 av: TjockaBerta

Jag tänker ibland att de som har lite pengar att röra sig med antagligen äter väldigt nyttigt och bra då rotsaker mm är väldigt billigt. 

Formfranska är dyrare än broccoli om det är säsong. 

>>>Malum domesticum<<<

Anmäl
2016-11-06 08:22 #25 av: Siggebus

Jaaaeeee ...kanske men inte alltid kanske?
Jag har mycket bättre ekonomi nu sedan några år tillbaka och äter billigt men bra mat. Så var det inte förr - hade knappt pengar till någonting - inte till frisören eller köpa kläder eller göra något roligt och vissa räkningar fick jag kämpa med Storgråter
Men åt "skit" gjorde jag! Godis, chips, färdigmat etc och tjock var jag Lipar
Det "lustiga" är ju att när man ibland ser t ex hälso/viktprogram från t ex USA och England så är det väldigt ofta (oftast?) människor som lever i arbetslöshet, fattigdom och områden där den övervägande majoriteten har ganska kasst ekonomiskt.
Men det är en annan diskussion kanske Glad

Anmäl
2016-11-06 08:43 #26 av: Mooniq

#25 Siggebus

Jag har slagits av samma tanke - och även så tas det upp i olika faktaprogram och i nyheter att i fattiga områden så lider människor mer av övervikt och välfärdssjukdomar.

tyvärr går det nog lite hand i hand att rata nyttigt och äta " billigt". Tror många ärver den inställningen från sina föräldrar.

När jag la om kosten för många år sen, så var det många som absolut trodde att mina blodådror skulle klägga igen och att jag skulle bli jättesjuk.

När jag pratade om kosten och lyfte fram grönsaker som både nyttigt, fiberrikt och mättande tillsammans med proteinkällorna så vara aha-känslan påtaglig hos många. Men ofta hörde jag kommentaren - men grönsaker är ju såå dyrt och ekologiskt ska vi inte ens tala om, hur dyrt det är.. Jag kontrade med att börja lite i "kanten" och sluta köpa onödigt som kaffebröd, läsk, godis & snacks - och fick genast i ansiktet - men det kan vi inte sluta köpa - vi måste ju unna oss, och vad ska barnen säga?.. Suck ja, jag har många gånger slagit mig för pannan genom åren..

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar

Anmäl
2016-11-06 13:36 #27 av: Zepp

När vi nu ändå är inne på den tanken!

Fattiga tenderar att köpa dyr och ohälsosam mat.. sk junkfood, godis, snabbmat, billiga matsubstitut.

Dyr i förhållande till näring, dvs riktig mat med bra råvaror kostar mer per kilo.

Det är väl som så att man fokuserar mer på volym per krona?

Sen så, som #24 är inne på, de skulle kunna äta nyttigt om de bara hade kunskapen, rotfrukter och långkokskött är både godare och nyttigare än Junkfood.. per krona/per volym, mättnad, som regel!

Så då kommer man osökt in på vilka som aktivt väljer att äta nyttigt, det är som regel en välutbildad medel/överklass.. de har råd att köpa dyrare råvaror.. det är en del av en välsituerad livstil/en markör!

På så sätt kan de äta sig mätta på bra råvaror, och därmed bli mättare på mindre kalorier?

Anmäl
2016-11-06 15:36 #28 av: hemul

Att jämföra kilopriset på broccoli och bröd är lite som när klimathetsarna jämför hur stor skada kött och broccoli orsakar, per kilo. Man står sig mycket längre på köttet - och tyvärr formfranskan.

Har man jätteont om pengar, AKA är fattig, men det får man väl inte säga i Sverige, så är prio ett energi. Det gäller att slippa vara hungrig, att orka. 1 kg broccoli håller en tyvärr inte nöjd längre än tiden det tar att tugga i sig den. Hur man mår om ett åt kanske ger en ångest, men är man fattig måste man klara varje månad, en i taget.

Anmäl
2016-11-06 15:41 #29 av: Zepp

Mm.. påminner om när jag skulle banta när jag var yngre!

Köpte en hel säck apelsiner.. den gick i princip åt direkt.. oså fann jag mig själv stående utanför den lokala korvmojen mitt i natten, när hungern slog till!Förskräckt

Anmäl
2016-11-06 22:27 #30 av: TjockaBerta

1 Det var ett exempel. 

2 jag antog att alla förstod att man kan köpa andra livsmedel för mellanskillnaden. 

3 När jag var fattig köpte jag potatis i 5-10 kg säckar OCH bacon, lök, höns, köttfärs på utförsäljning och mycket annat och åt varierat, billigt och nyttigare än 1kg formfranska. 

PS Jag äter fortfarande inte formfranska.

>>>Malum domesticum<<<

Anmäl
2016-11-07 00:53 #31 av: hemul

Men hur mycket fick du av de där varorna jämfört med vad 1 kg formbröd kostar? Det säljs också på extrapris.

Anmäl
2016-11-07 20:16 #32 av: TjockaBerta

Svår fråga. Då måste man verkligen räkna. Men jag tror ändå att jag leder i fråga om"nyttigheter"

>>>Malum domesticum<<<

Anmäl
2016-11-07 21:42 #33 av: hemul

Det är väl klart. Men nu handlar det ju om att överleva månaden ut.

Anmäl
2016-11-11 13:45 #34 av: Vittvrak

Smör är billigare än potatis!
I min affär kostar potatisen 9.90/kg, smör 56/kg. 1000 kcal potatis kostar 1000×9.90/(79×10)=12,5 kr.
1000 kcal smör kostar 1000×56/(7290×10)=7,7 kr
Kaloriinnehåll från matkalkyl. Och det är ju kalorierna som räknas....

Anmäl
2016-11-11 13:52 #35 av: Vittvrak

Äh 729×10 ska det vara i smörparentesen, men annars är det rätt (hoppas jag).

Anmäl
2016-11-14 20:05 #36 av: Vittvrak

Det är väl inte så ofta nån förordar potatis som proteinkälla men eftersom det görs i inlägg 11:

Fläskkarre är billigare!

Potatis 9.9/kg Fläskkarre 69/kg
1.7 resp 17.8 g per 100 g.
9.9/(1.7×10)=0.58 resp 69/(17.8×10)=0.38
Kr per gram protein
Aktuellt kilopris i min affär,näringsinnehåll från matkalkyl.

Anmäl
2016-11-14 20:14 #37 av: Zepp

Om man säger som så.. potatis äter man rätt sällan för deras proteininnehåll.. utan mest för deras kalorier per krona.. rätta mig om jag har fel?

Likt förbannat så blir det hur som helst en j*vla massa kolisar!

Nu så inbillar jag mig inte en endaste sekund att man drar på sig diabets/fettma/annat på grund av att man äter en (1) potatis till sin måltid/lunch/middag!

Utan det beror nog mer på allt socker man äter mellan måltiderna?

Anmäl
2016-11-14 20:44 #38 av: hemul

Vittvrak, det handlade om att bli mätt och inte få näringsbrist på väldigt lite pengar. Inte om att få mest protein för pengarna.

Anmäl
2016-11-14 22:11 #39 av: Vittvrak

I mitt senaste inlägg bemötte jag inlägg 11 som förordade potatis som proteinkälla. Se gärna inlägg 34 och 35 som handlar om energi.

Anmäl
2016-11-15 21:46 #40 av: subcalva

Vittvrak, visst kan mitt inlägg misstolkas men meningen var att i första hand att peka på det höga mättnadsindex som potatis har (även jämfört med biff, se diagrammet i #11 ) och i andra hand proteininnehållet. Det är ju inte ovanligt att man tror att potatis bara innehåller kolhydrater.

Jag uppfattade det också som att TS funderade kring en högre mängd kolhydrater och alltså inte var lika strikt i sitt tänkande som många på det här forumet väljer att vara. Jag hoppas TS lyckas hitta en nivå som funkar.

Anmäl
2016-11-17 01:16 #41 av: hemul

Ja, orsaken till att potatis sägs vara den enda vegetabilie som man kan leva på ganska länge utan att bli sjuk är väl just att den innehåller ganska många näringsämnen. Inte så mycket av något kanske, men tydligen tillräckligt. Detta plus mättnadsvärdet gör den till en bra produkt att dryga ut med.

Det här har varit uppe förut, men det är en del av oss som står oss bättre och mår bättre med lite mer kolhydrater i kosten. Vad det beror på vet jag inte. Så har man inte speciella skäl (som att man inte tål något eller får sötsug av allt) så tycker jag gott man kan prova.

Betänk också att i de flesta low carb-dieter betraktas 50 g som ett lågt intag, inte ett högt som inom LCHF. En del menar också att man BÖR äta en viss mängd kolhydrater. Det är inte alla som tror att ju djupare ketos desto bättre utan precis tvärtom. Vem vet vad sanningen är? Det finns helt klart rum att laborera.

Det är lätt att snöa in på en diet, eller en tolkning av en diet. Jag tror man vinner på att vidga vyerna en aning.

Anmäl
2016-11-17 01:24 #42 av: hemul

Förresten, jag tittade på första avsnittet av årets Historieätarna igår. Där fick man lära sig att de tre viktigtaste orsakerna till att Sverige drog sig upp ur fattigdom och svält på adertonhundratalet var fred, vaccin och potäter. Skrattar

Anmäl
2016-11-19 11:04 #43 av: Vittvrak

Det är inte så att jag anser att potatis är det sämsta man kan äta däremot förhållandevis dyr näring. Att värdera ett livsmedel efter mättnadsindex .....
Svenskarna har nog haft tur med potatisen eller en viss skicklighet kanske men fråga irländarna hur det kan gå om man satsar allt på potatis 😕

Anmäl
2016-11-20 05:57 #44 av: hemul

Det gick ju bra så länge de hade potatis. Missväxt tror jag inte vi behöver oroa oss för längre.

Anmäl
2016-11-20 14:45 #45 av: Vittvrak

Jaja det historiska kan vi nog lämna därhän, ett antal generationer har nu nått reproducerar ålder på oboy, sirapslimpa och snabbmakaroner, är det bra mat?

Ts är intresserad av lchf och mån om proteinintaget, kolhydraterna är som jag förstår en nödlösning.
Jag rekommenderar att ts tänker en vända till om inälvsmat, har man dåligt med stålar så har man, det är definitivt prisvärt.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.