Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som vill gå ner i vikt

Rädd för att gå upp i vikt

2016-10-26 22:33 #0 av: Soeffia

Äter nu strikt med kh, lågt med protein och fett så jag blir mätt (blir ganska mycket). Undviker mejerier i, nötter ytterst sällan osv. Allt "by the book". Har egentligen ingen övervikt att tala om, men ligger i det övre spannet för normalvikt och skulle gärna tappa 4-9 kg till. Har stått stilla nu i ett halvår och har ingen lust att dortsätta med strikt om det ändå inte ger resultat. Anledningen till att jag gör det nu är att jag är förbaskat rädd att gå upp i vikt, känns ätstört och vill kunna äta massa grönt (och rött och gult!).
Vad tror ni, kommet jag gå upp i vikt?
Tränar förövrigt 3-4 ggr i veckan styrka, promenader varje dag.
Har en tanke om att om jag lyckas förbli viltstabil på en liberalkost kanske jag får bättre resultat om jag striktar till det igen, alternativt provat lite periodisk fasta.

Anmäl
2016-10-26 22:43 #1 av: Record

Det är klart att du går upp i vikt, när du tränar och får större muskler.

Skriv i i kostbevakningen.se vad du äter under en dag, och bör äta.

Anmäl
2016-10-26 22:44 #2 av: The_pearl

Var försiktig så du inte äter för lite! Ska du träna behöver du mat också, det är lätt att äta för lite när man vill gå ner i vikt.

Menar du att du äter lågt med kh, protein å fett? Eller det blev något konstigt där? Annars har jag missuppfattatGlad

Anmäl
2016-10-26 23:06 #3 av: Soeffia

Oj, blev otydligt! Runt 2000 kcal per dag, så rätt mycket fett men lågt med protein och kh.
Styrketräning bygger förvisso muskler, men krymper inte i måtten heller...

Anmäl
2016-10-27 06:54 #4 av: Siggebus

Men HUR lågt med protein? Och du bygger muskler säger du men då behöver du protein förutom det som kroppen ändå behöver

Anmäl
2016-10-27 07:13 #5 av: Soeffia

Blir runt 50-60 g per dag tror jag. Inspireras av bla Martina och LCHFingenjoren som båda rekommenderar ett lågt intag.
Om jag nu väljer attköra mer liberalt kanske inte proteinet heller är så nädvändigt att hålla koll på?

Anmäl
2016-10-27 09:53 #6 av: Carrosh

Proteinet är det som sköter nästan allt i kroppen ända ner på cellnivå. Det är också proteinet som bygger upp musklerna när man tränar, så jag tror du behöver mer protein. Det du kan tänka på är ju att protein inte bara finns i kött, utan det finns i en himla massa andra grejer också, ägg, bönor och linser, ost, en hel del grönsaker osv. 

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Anmäl
2016-10-27 10:45 #7 av: Cilla65

Hej Sofia!

Hoppas jag kan hjälpa dig. Jag fick tipset om en jättebra app, Lifesum. Trodde att striktnivå var mindre än 50 kh per dag men det visade sig att den ligger på mindre än 20! Så jag har fått i mig en massa dolda kh som jag inte en visste om och var säker på att jag gjorde rätt. Lifesum har en ganska låg kostnad/månad i relation till det man får koll på när man kör strikt LCHF, Jag har gått ner ytterligare några kilon nu eftersom jag kan ha stenkoll på var jag stoppar i mig! Testa, det är värt det! 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.