Annons:
Etikettövrigt
Läst 4362 ggr
Sindri
2016-10-26 08:59

Mjölksyrad mat på spanska?

Slår i mitt Lexikon, men blir ändå osäker på hur man förklarar på spanska att något är mjölksyrat.
Någon som vet?

Annons:
hemul
2016-10-26 09:17
#1

Verduras fermentadas. 😎

Sindri
2016-10-26 11:35
#2

Muchas gracias!

hemul
2016-10-27 10:56
#3

De nada. 😃

Debe saber que en realidad no hablo español. 🤔

Sindri
2016-10-27 11:21
#4

Nu var det inget grannen visste något om, det förekommer tydligen inte i Spanien. Hade hoppats på lite saker med "spansk tvist".
Men varför skulle de - här finns ju nyskördat året om.
Mina morötter blev förresten knapriga och fina med en liten kvist rosmarin i.
Nästa burk på G……

"Min" hälsokostaffär får in mer och mer frukt och grönt, enligt min granne har de en egne odling och säljer därifrån. Nu fick jag tag på ekologiks vitkål, paprika, morötter och lite annat. Det börjar arta sig!

hemul
2016-10-27 15:55
#5

Å, du kan säkert få tag i såna där pepperfrukter som man gör feferoni av!

Jag är så avundsjuk på dig. Jag fryser redan så förbannat. 😢

Sindri
2016-10-27 16:12
#6

Ah, feferoni tillhör det där starka som jag inte lärt mig äta (än?).
Men det är inget man syrar väl?

Men det finns andra små, smala, tunnskaliga gröna paprikor som är goda till ost. Påminner om de jag fick på mina plantor i somras och syrade en del av.

Ledsen att du fryser - jag vet hur det känns, går ibland i dubbla lager ylle.
Har du provat att ta lite extra kokosfett för att boosta ämnesomsättningen?

Annons:
hemul
2016-10-27 16:45
#7

Kokosolja har aldrig haft någon som helst effekt på mig. Jag var pionjär på området. Gick på Fallons jidder om att ta en par rediga skedar före maten för ökad viktnedgång. Gick bara upp jag.

Nä, feferoni som man köper är inte syrade, men de ligger i en svagt syrlig och salt lag. Alltså borde det bli jättebra att syra.

Jag pallar inte heller jättestark chili om det inte är finhackat och uppblandat. Feferoni behöver inte vara så jättestarka. Fontana har en sort som de kallar "Mellanstark och söt" (som innehåller mindre kh än den som inte kallas söt…) som jag tycker är jättegod. Man kan lätt tugga i sig dem rakt av utan något till. Prova den när du kommer hem.

Sindri
2016-10-27 17:23
#8

Men då skall jag hålla utkik efter färska och prova att syra.

Lär väl gå att bildgoogla.

hemul
2016-10-27 18:25
#9

Det finns en italiensk och en grekisk variant. Då borde det väl finnas i Spanien också.

_Den grekiska varianten är sötare och mindre bitter än de italienska som växer i Toscana. Peperoni är mild med en lätt stark hetta, och brukar vanligtvis förpackas och säljas i lag i burkar, men också färsk.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Peperoni_(spanskpeppar)
_

hemul
2016-10-27 20:19
#10

Och enligt fineli är det bara 3.2 g. Hi och hej.

https://fineli.fi/fineli/sv/elintarvikkeet/376

LenaK63
2016-10-27 22:32
#11

Min syrade sellerirot med en aning morot  blev först ganska salt när jag provade den. Efter att den stått i kylskåpet ett antal dagar blev den mindre salt och betydligt godare.

Hur är det egentligen med sältan och syrligheten när man ställer in burken i kylskåpet? Blir smaken mildare? 

Jag antar att man kan förvara det syrade väldigt länge i kylskåp. Har ingen "Kräsmage" så det blir till att prova.

Sindri
2016-10-28 01:54
#12

Surkål från förra hösten sparade jag i kylen i 8 veckor. Hur fin som helst!

hemul
2016-10-28 06:57
#13

Och mitt inlägg ovan råkade jag lägga i fel tråd. Det skulle vara i den om valnötter.

Annons:
Upp till toppen
Annons: