Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Mat - Recept att laga hemma

Är surkålen förstörd?- Del 2 om att syra

2016-10-17 22:58 #0 av: Sindri

Här kan vi fortsätta diskussionen om förstörda  surkålar eller inte, samt lite rundsnack kring det.
Den förra tråden finns här
http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/57bd6fbcce12c4529300292c-ar-surkalen-forstord?discussions-1

Anmäl
2016-10-17 23:08 #1 av: hemul

Hej hej! 

Jo, det där med tomater. De har extrapris på coctailtomater så jag tar nog och testar. Vill bara kolla, du pickar dem inte ens alltså utan pluppar i dem precis som de är?

Anmäl
2016-10-17 23:20 #2 av: Sindri

Jag bara pluppade i dem. Men säger inte att det är fel att picka. Det stod inget om det  Du kan väl picka några och se om det blir skillnad?

Btw - eftersom det funkade så bra med frysta vinblad så plockade jag alla vinbärsblad blad idag som fortfarande var gröna och slängde i frysen.

Bor du inte för långt norrut och kanske har ngn trädgård i närheten kan du nog få lite blad.
Annars har ekblad tanniner i sig, och nån mer ´som jag inte kommer på nu.

Jag bara sköljer bladen och lägger i en plastpåse i frysen.

Anmäl
2016-10-18 01:46 #3 av: hemul

Vi har i trädgården, men de ser rätt vissna ut.

En annan fråga, jag har gjort mest sånt som avger egen saft. Har jag behövt fylla på lite saltlag har jag tagit samma proportioner salt som jag redan tillsatt till grönsakerna. Schöneck rekommenderar 0.8-1.5 % salt. Men när man baserar det hela på saltlag så antar jag att man måste göra den starkare för att få rätt procent i hela blandningen. Har du nån riktlinje? Ingen av de böcker jag har nämner det.

Iofs kan man kanske uppskatta hur mycket lag som går åt och tillsätta runt 1% av grönsakernas vikt extra.

Anmäl
2016-10-18 09:01 #4 av: Sindri

Men kolla i grentopparna, här hade det kommit nya gröna blad.
Karin Bojs skriver 2 msk jodfritt salt till 1 liter vatten. Jag gör alltid en rejäl sats så jag har i kylskåpet sedan att fylla på.

Anmäl
2016-10-18 12:33 #5 av: hemul

2 msk vanligt finkornigt salt? När ska receptsprutor lära sig väga? Äsch, jag kör på det där jag sa.

Anmäl
2016-10-19 00:20 #6 av: hemul

Förresten köpte jag latexhanskar på Willys. Orkar inte leta upp priserna du sa förut, så jag vet inte om det var billigt. 9:90 för 10 st.

Anmäl
2016-10-19 01:26 #7 av: hemul

Mää! Vad svårt det var med tomaterna. Först blandade jag hela tomater och strimlad lök. Men lökbitarna flöt ju upp, så jag fick hälla ut allt och sortera det så löken kom i botten och tomaterna ovanpå. Ändå vill det flyta upp lökbitar så fort jag flyttar burken. Måste nog hålla stenkoll på detta och plocka bort eventuella flytisar så det inte blir mögel.

Anmäl
2016-10-19 19:06 #8 av: Sindri

Men kör du med vattenfyllda plastpåsar? De förhindrar att löken får kontakt med syre.Hade inget problem med det. Varvade röd lök och gröna tomater så det såg snyggt ut.

Ja, jag kör vanligt oraffinerat, finmalet havssalt. Här köper jag på hälsokosten, hemma beställer jag på nätet.

Lite dyrt, men det beror ju på hur mycket man använder. Jag betalar ca 120 för 200 st. Sen är ju det viktigaste att de håller, jag köpte på Clas Olsson en gång och de bara sprack.

Nu skall jag göra surkål i Spanien, fick inte tag på någon ekologisk, men bara att hålla tummarna....
Måste göra morötter också - de är vanebildande. Skämtar

Anmäl
2016-10-19 20:29 #9 av: hemul

Ja, jäskrukan är upptagen, så det blev påse. Löken kröp liksom upp. Inte ovanpå plastpåsen med mellan plasten och glaset, ovanför vätskan. Tror det var problemet med laddningen som möglade nyligen.

Mörötterna är farliga. Volymen krymper på nåt sätt. Går ju åt på ett kick.

Anmäl
2016-10-19 20:35 #10 av: Sindri

Kanske du har för små lökbitar? Låt plastpåsen liksom välla ut över kanten på burken. Nödvändigt med stor bricka under.

Attans - jag glömde norpa ett vinblad på väg från stranden. Hoppas det funkar om det kommer ner i burken i morgon.
Eller undrar om rosmarin innehåller tanniner? Finns en stor buske där också, och vad gott!

Anmäl
2016-10-19 22:22 #11 av: hemul

Jaha, du gör så! Jag lägger plastpåsen inne i burken och sen antingen stänger jag locket eller sätter på ett annan plastpåse som en kondom över med en gummisnodd runt om.

Vet inte vad rosmarin innehåller. Är tanniner dåligt?

Anmäl
2016-10-19 23:35 #12 av: Sindri

Nej, tanniner är en sorts garvämne som håller livsmedlen krispiga medan de syras.

Men prova att inte stänga något lock utanpå plastpåsen. Då borde det finnas mindre grogrund för mögel. Eller?

Anmäl
2016-10-20 03:58 #13 av: hemul

Men min påse är inte så tät som jag antar din är. Du har din som lock ju, min är mer en tyngd.

Det där med jäsrör i plåtlock funkade inte förresten. Det blir alldeles för lätt otätt. Antar att plåten är för tunn för att packningen ska funka.

Anmäl
2016-10-20 08:27 #14 av: Sindri

Kan du inte få plastpåsen tätare - som ett lock?

Anmäl
2016-10-20 16:54 #15 av: hemul

Kan jag säkert, men jag har aldrig tänkt på det på det sättet, bara använt den som tyngd. Får prova nästa gång.

Anmäl
2016-10-31 14:26 #16 av: hemul

Nu har jag provsmakat ett par tomater, jättegoda! Tack för tipset, Sindri.

De ska stå ett par veckor till, men jag hade för fullt i burkarna och var tvungen att packa om och då passade jag ju på att ta ett smakprov.

Anmäl
2016-10-31 15:31 #17 av: Sindri

Grattis!

Anmäl
2016-10-31 16:52 #18 av: hemul

Men jäklar vad det skvätte när jag satt kniven i en tomaterna! De var som små bomber ju. Tog ett par till maten som avnjöts framför datorn och jag fick lov att torka skärmen efteråt. Gapskrattar

Nästa gång tror jag jag ska ha vitlök i också. Hade bara rödlök nu.

Anmäl
2016-10-31 17:17 #19 av: Sindri

Du behöver en riktig tomatkniv. SkrattarSkulle inte klara mig utan. Ett väldigt smalt, fin, fint tandat blad.

Ja, vitlök passar ju till allt. De som ligger i mina morötter är så krispiga och fina.

Anmäl
2016-10-31 18:53 #20 av: hemul

Det var ju såna där små cocktailtomater...

Anmäl
2016-10-31 23:40 #21 av: Sindri

Jaja, men de är nästan värst! Delar bara med tomatkniven.

Anmäl
2016-11-01 12:46 #22 av: hemul

Nu har jag googlat tomatkniv. Hittar bara svindyra. Men jag fattar vilken typ av kniv du menar. Hade en sån hemma, men vi förstod nog inte att det var en tomatkniv. Skrattar

Ska ha det i bakhuvudet om det är knivrea nånstans. Blinkar

Anmäl
2016-11-01 16:06 #23 av: Sindri

Kanske lättare hitta på secondhand? Ofta finns knivar i en låda nånstans och man får fråga.

Anmäl
2016-11-05 19:18 #24 av: hemul

Nu är vitlöken klar. Den blev god, men väldigt annorlunda mot klyftorna som legat i de syrade morötterna. Väldigt krispiga, blev de. De som jäst med morötter är inte mjuka, men mjällare på nåt sätt. Har bara smakat en klyfta rakt av än, få se hur jag kommer att använda dem. Spadet kan man nog använda lite av om man gör dressing. Det smakar väldigt mycket vitlök, men än själva klyftorna.

Men jäklar vad det stank! Varje gång jag pyste burken trodde jag det var förstört. Det luktade terpentin eller nåt, lösningsmedel i varje fall.Och inte gott. Och när jag sen skulle hälla upp det på burkar... Då luktade det vitlök men den starkaste vitlöksdoft jag känt. Ett under att grannarna inte har klagat särkilt som jag gjorde de på natten! Gapskrattar

Anmäl
2016-11-07 03:10 #25 av: hemul

Och nu har jag skördat den med äppelbitar i. Körde hela serven i samma. Ingefära, vitlök och äpple. Det blev bra. Äppelbitarna blev inte mosiga som jag var rädd för trots att de var små. En del hade flutit upp ovanför tyngderna (gjorde i jäskrukan) och de var svarta, eller mörkgrå ivf, så jag trodde allt var förstört. Men det var det inte. Tog bort det översta bara. Känns väldigt friskt med äppelsmaken.

Anmäl
2016-11-07 08:54 #26 av: Sindri

Vad kyl! Vad tänker du att det passar till? Fläsk?

Anmäl
2016-11-07 15:25 #27 av: hemul

Allt möjligt tror jag. Har inte ätit det till mat än. Tog bara en provtuss när det blivit kallt i kylen. Äppelsmaken var inte framträdande, känns mest när man får en äppelbit. Får väl testa till mat ikväll.

Just ja, vitlöken hade antagit en konstig grönaktig ton, de flesta av kyftorna ivf. Undrar vad det kan bero på? Ingefäran?

Anmäl
2016-11-15 21:54 #28 av: hemul

Nu är tomaterna äntligen klara. Jäsingen så goda de blev! Blev rätt mycket lag över. Den smakade mycket tomat och var inte så salt, så jag spar den med. Man kan väl alltid hälla den i sås, även om man förstör nyttigheterna då.

Tomaterna var så fina i glasburkarna de jäst i, för då var lagen klar. När jag hällde upp det grumsades ju bottensatsen upp, men det sjunker väl igen. Det var bara 3-4 tomater som spruckit, förvånande. Nu vet jag vad jag ska göra nästa gång det är extrapris på ekologiska cocktailtomater, för de här blir nog inte gamla.

Men perkele vad det börjar bli trångt i kylen! Tystad

Anmäl
2016-11-15 23:17 #29 av: Sindri

Oj, längtar hem så jag kan äta av det jag har hemma. Och cocktailtomater skall jag absolut prova! Med rödlök. Och skall nog prova en burk med och en utan vitlök.

Anmäl
2016-11-16 00:10 #30 av: hemul

Det är din förtjänst! Hade aldrig trott att det skulle gå med tomater.Skrattar

Jag ska ockå ha vitlök nästa gång. men bara ett par klyftor tror jag. Känns som det här passar bäst att få vara lite milt.

Anmäl
2016-11-16 01:32 #31 av: Sindri

Haha! Tacka Karin Bojs - det stod i hennes bok Skrattar

Anmäl
2016-11-16 07:41 #32 av: hemul

Jaså? Jamen titta, hon har ju skrivit en bok om syrning, det visste jag inte. Är den bra? Förutom tomatreceptet alltså.

Anmäl
2016-11-16 08:46 #33 av: Sindri

Den är bra, man får en del inspiration, men jag tror det finns bättre, med mer "vilda"recept.
Finns den på ditt biblo kan du låna den och titta i.

Anmäl
2016-11-16 22:08 #34 av: hemul

Jo, den finns. Har redan kollat. 1 ex som var utlånat. Reserverade inte, men ska låna den senare.

Jag har lokaliserat små jäskrukor som inte är så dyra. Först hittade jag denna på samma sajt där jag köpt krukan jag har nu. Skitfult med dekoren på tyvärr.
http://www.purenature24.com/fermenting-crock-for-fruit-und-more-3-5-liters
Framgår inte om tyngder följer med. Misstänker att det inte gör det och då är det ju inte lika intressant. Har skrivit och frågat.

Sen hittade jag en amerikansk sajt som listade källor över hela världen. De här är bara för söta! Alldeles för dyra, men titta på bilderna kan man ju få göra.Pussar
https://www.etsy.com/ca/listing/215513063/1-gallon-fermenting-crock-made-to-order

Och till sist den här holländska fabriksförsälningen (tror jag det är).
http://www.sauerkrautpots.com/crockpots.html

Det finns  maskingjorda och fabriksgjorda. Tyvärr finns de maskingjorda inte i lika många storlekar. Det hoppar direkt från 2-liters til 5-liters. Jag hade gärna haft runt 3 liter. De handgjorda finns i fler storlekar men är så klart dyrare. Och jag tycker inte de är snygga. Frakten är OK, €19.95 upp till 10 kg. Funderar på att ge mig själv ett par tvåliters i julklapp.Vädrar pengar

Dels är det så mycket enklare och säkrare med ett riktigt jäskärl. Och sen nojar jag lite över plasten faktiskt. Försöker kommma bort från plast så mycket som möjligt. I frysen blir det ju plastpåsar (hur ska man annars göra?), men undviker annan matförvaring i plast och kombinationen mat + plast + värme, Mat + plast + syra + lång tid är nog ingen höjdare heller.

Anmäl
2016-11-16 22:41 #35 av: Sindri

Där har du ju en point med plast faktiskt. Försöker också plastbanta, men kan inte komma på nån bättre tyngd. Gjorde ett försök, men det blev ju inte så bra. Att de klarade det här när de inte hade plastpåsar????

Skall kolla ordentligt på jäskärl när jag kommer hem. Det vore kanske idé att investera i några. Tack för alla länkar.

Anmäl
2016-11-17 00:22 #36 av: hemul

Oj, maskingjorda och fabriksgjorda skrev jag av misstag. Handgjorda är så klart de dyrare..

5-literskrukan på purenature24 kan jag rekommendera. Var först inne på att köpa en till sån och ett par såna där billiga vita, sen kom jag på det där med stenarna... Den här är det jag redan har.
http://www.purenature24.com/fermenting-crock-for-sauerkraut-cucumbers-und-more-5-liters

Har tidigare använt en mindre glasburk med vatten som tyngd. Men då kan man ju inte stänga locket utan får sätta plastpåse och gummisnodd över och det hela blir lite tippigt.

Förut har jag mest hållt på med kål och då tröttnar man periodvis. Men nu när jag lärt mig så många sorter känns det som det kommer att vara en pågående verksamhet, så kanske är det värt att investera lite.

Anmäl
2016-11-17 00:55 #37 av: hemul

Siri, nu ser jag att 5-liters är billigare på den holländska sajten. Och snyggare också.

Anmäl
2016-11-19 23:14 #38 av: Sindri

Sorg i kylskåpet!  Storgråter Kom hem ikväll och i två av mina burkar är det mögel på ytan!

Det är den med egenodlade gröna paprikor och den med gröna tomater!
Vågar man chansa på att ta bort möglet, eller är det nu det är risk för botulism? Zombie

Anmäl
2016-11-20 05:56 #39 av: hemul

Åh vad trist! Det var alltså på redan färdig produkt, så att säga, efter jäsningen? Det har jag aldrig råkat ut för. En burk surkål, som stått väldigt länge i kylen, blev dålig, men det var inte mögel. Obestämd annorlunda lukt och färg, så den slängdes. Hade andra lika gamla burkar som var OK som jag kunde jämföra med.

Botulism tror jag inte är nån fara. För surt för det. Däremot vet jag inte om man bara kan ta bort möglet. Folk gör ju det, men det är ju inte som att skära bort en möglig bit av osten. Ämnen måste ju ha spritt sig i vätskan redan. Ibland läser man att vitt mögel är OK på syrat, färgat inte. Om det ligger nån sanning i det eller bara är skrock är ju svårt att veta.

Anmäl
2016-11-20 09:26 #40 av: Sindri

Ja, riktigt ledset. Ja, det har stått i ett kallt kylskåp. Känns obegripligt!

Såg nu i dagsljus att jag sett fel i tomaterna, de ser ok ut och luktar gott, bara lite grumligt spad. Men paprikan hade en tjock, grön matta som var gul på undersidan. Det luktar gott, men törs man smaka?

Idé att skölja allt och hälla på ny saltlag?

Var ligger syrningsakuten?Skämtar

Anmäl
2016-11-20 10:06 #41 av: hemul

Nej, tjock gröngul matta ska du inte smaka! Det rekommenderar inte ens syrningshårdingarna att man äter av. Små vita öar är det de säger att man kan ta bort. Jag är skiträdd för mögelgifter, så jag slänger. Mina misslyckanden har tack och lov luktat illa också, så beslutet har varit lätt.

Har bestämt mig för att köpa krukor från stället i Holland. 3 stycken. Det blir dyrt, men vad fasiken, det är ju för hälsan! Skrattar

Anmäl
2016-11-22 18:12 #42 av: hemul

I've done it. Det får bli min julklapp i år. Tystad

Anmäl
2016-11-27 14:33 #43 av: hemul

Det blev fördröjningar så jag får vänta en vecka extra. Å jag som är så sågen på att sätta nya med ingefära. Den gamla är nästan slut. Men eftersom jag visste att jag skulle beställa krukor så väntade jag med att sätta. Nu kommer det inte att skickas förrän i slutet av den här veckan. OM det funkar som de säger. Ledsen

Anmäl
2016-11-28 09:34 #44 av: Sindri

Jag är starkt intresserad av att skaffa en kruka. Håller på att omorganisera hela köket inför renovering så det får nog vänta ett tag.
Nu rapport om mina syrningar av grön tomat respektive miniäpplen ihop med vitkål;

Grön tomat - beskt och läskigt! Som tur var fanns det en massa röd lök och lite vitlök i som gick att äta. Var tomaterna FÖR omogna? Nu skall jag prova med cocktailtomater.

Miniäpplen - gudomligt gott!!!!! Så milt och fint. En succé i hela sällskapet - till och med den syrningsskeptiske maken gillade det. Passade perfekt till Pulled Pork.
Jag har kvar äpplen i förrådet så nu måste jag prova att syra även större äpplen i bitar. Kan det passa till julskinkan månntro? En del äter ju äppelmos till.

Anmäl
2016-11-28 12:45 #45 av: hemul

Men nu måste jag fråga, vad sjuttom är miniäpplen? Är det en speciell sort, som cocktailtomater? Aldrig sett detta.

Man får nog planlägga storproduktion nästa år när äpplena mognar. Känns galet att köpa äpplen på nåt vis...

Vad synd med tomaterna. Smakade du på dem innan du la in dem? Har bara ätit marmelad på gröna tomater och den var ju inte besk, men det kan ju ha berott på sockret. Vet inte hur de ska smaka råa.

Anmäl
2016-11-28 13:52 #46 av: Sindri

SkrattarNej, nej.med miniäpplen menar jag de där som helt enkelt inte får tillräckligt med näring att växa sig stora på trädet. De mognar men blir pyttesmå. Normalt så åker de ju på komposten,  men nu samlade jag ihop så många som var kvar och syrade.

Grön tomatmarmelad har jag också smakat och det var gott, men de här var nog för kartiga. Som tur var gav jag de flesta gröna tomaterna till barnen innan vi åkte. De har legat inslagna i tidningspapper, mognat efter hand och smakat jättegott. Finns fortfarande en kvar - efter sex veckor!

Anmäl
2016-11-28 15:20 #47 av: hemul

Hela? Du lät det inte stå så länge då va om det var stor andel frukt? Har läst att det är risk att det blir alkoholjäsning istället med mycket eller enbart frukt.

Så mogna fast gröna? Kanske så du får göra då. En annan måste ju köpa sina tomater, så här blir det bara röda.

Anmäl
2016-11-28 15:36 #48 av: Sindri

Äpplena var urkärnade och hela, tillsammans med vitkål så att det täckte dem gott och väl. Stod i fyra veckor i rumstemperatur, sedan har de väntat 5 veckor i kylskåp medan vi var borta.

"Så mogna fast gröna?" Förstod inte riktigt frågan. De gröna var inte mogna.
De som mognade i papper blev röda.

Anmäl
2016-11-28 17:19 #49 av: hemul

Jaha, jag trodde de fortfarande var röda!

Så du hade rätt stor andel äpple alltså och det funkade? Mycket intressant. Ungefär hur mycket äpple i förhållande till kål tror du?

Apropå krukor, om inget mer skiter sig så kommer mina att skickas i slutet på veckan, så antar att jag har dem i slutet på nästa vecka. Då kan jag ju rapporera vad jag tycker om dem. Egentligen var det lite snålt av dem. De vanliga vid såna här misstag är ju att de skickar det de har och det restnoterade gratis när det kommer in. Men det är nog ett väldigt litet företag. Har ju inte ens en riktig webshop utan man får skicka iväg ett formular där man listar produkterna man vill ha själv och sen blir det en liten mailkonversation på det. Rätt charmigt.Ler

Anmäl
2016-11-28 18:07 #50 av: Sindri

Oj, jag tänkte inte alls på det! Jag har ett par rätt stora glasburkar med raka kanter. Kanske rymmer 2 - 2,5 liter. Ca 15 x 15 (höjd och diameter). Packade äpplena tätt, fyllde på med saltad, krossad vitkål runt om och ett lager ovanpå så det täckte. Sen på med mer saltvatten.

Jag skall absolut göra det igen med bitar av större äpplen. De små var Ingrid Marie, nu blir det Ribston. Då skall jag faktiskt väga/mäta, det kan vara bra att veta.

Anmäl
2016-11-28 19:00 #51 av: hemul

Menade på ett ungefär bara. Typ 50-50 eller mest äpplen eller mest kål?

Anmäl
2016-11-28 22:38 #52 av: Sindri

Det var nog mer äpplen. Kanske 60-40. Men jag skall väga nästa gång.

Anmäl
2016-11-28 23:36 #53 av: hemul

Lovande! Då törs jag definitivt ta mer nästa gång.

Anmäl
2016-11-30 17:36 #54 av: Sindri

Nu har jag gjort syrade äpplen igen och vägde ordentligt. Jag blev förvånad för det var mer vitkål än jag trodde. Gjorde ett eget inlägg med receptet
http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/583eff578e0e740c62001b2b-syrade-applen

OT; kärnhusen från äpplena och skalbitar mm blir ett jättegott te om man sjuder ihop med kanelstång. Här slängs inget i onödan!

Anmäl
2016-11-30 22:40 #55 av: hemul

Skrattar

Inte här heller. Funderar att installera en frys på vinden, men jag vet inte om man får. Och har inte råd med nån heller. Men det här går inte. Det är så fullt i frysen att jag är tvungen att äta från toppen och köper jag nåt får jag kila in den mellan de andra paketen.

Nu ska jag kolla på ditt äppelrecept!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.