Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 2878 ggr
tnoivles
10/13/16, 1:36 PM

GBP-opererad vegetarian som hetsäter - HJÄLP

Hej allihopa därute i internetvärlden. Jag behöver hjälp och vet inte var jag ska vända mig.

För att göra en lång historia kort: Maten har alltid varit mitt stora mörker och min sorg. Jag har en historia av fetma, bantning och ätstörningar i bagaget och gjorde en lyckad gastric bypass för 4 år sedan som räddade mitt liv. Jag kommer vara evigt tacksam för de framsteg läkarvetenskapen gör på området och den forskning som utförs för att förbättra livet för oss feta. 

Jag vet personligen inte om jag tror att överviktsoperationer är svaret på världens fetmaepidemi men å andra sidan så vet jag inte om det finns någon enkel lösning över huvud taget. Att spola tillbaka bandet till tider då vi inte ständigt omgavs med mat och inte hade råd att köpa mat i överflöd är nog svårt.

Hur som helst, i tonåren hade jag bulimi och efter många år i terapi  på ätstörningsklinik  blev jag frisk. Några år senare kom ätstörningen tillbaka men i form av endast hetsätning utan kompensation. Därefter gjorde jag min gbp. Det är nu 4 år sedan och livet är i princip som vanligt. Tycker mig ha fått ett fantastiskt redskap men hetsätningsmonstret är tillbaka med full kraft.

Jag har under en tid misstänkt att jag helt enkelt är beroende av socker och blev därför intresserad av LCHF. Har provat det tidigare men då mer som en form av lowcarb lowfat variant. Har nu i cirka 2 veckors tid försökt köra LCHF på allvar med mycket fett. Första veckan gick galant,  det var så skönt att vara fri från socker och hetsätningssuget. Sedan trillade jag dit och den senaste veckan har jag trillat dit varannan dag ungefär (dvs. precis lika ofta som innan LCHF).

Jag vet inte riktigt vad jag gör för fel? Känner mig uppgiven och trött på att misslyckas. Jag vill bara få må bra.

En LCHF dag har jag ätit följande:
Frukost: 2.5 dl yoghurt med nötter och hallon
Mellis: 40 gram hemmarostade mandlar
Lunch: 1 burk tonfisk i olja/100 gr halloumi/ 100 gr gouda + sallad på paprika/tomat/ morot/mozzarella, dränkt i pumpakärnolja
Mellis: 2 ägg alt. 1 ägg + 50 gr ost
Middag: som lunch alt. annan rätt såsom soppa med grädde el dyl
Kvällsmål: 2 dl skyr naturell med hallon

(Jag är pescetarian, äter inte kött). Eftersom jag är opererad äter jag ofta. Egentligen så behöver jag nog inte det eftersom jag inte har några mängdrestriktioner kvar i min mage (kan äta en hel limpa bröd med smör inom loppet av 1 timme, precis som innan gbp) men det har liksom blivit en trygghet att äta ofta. Jag är inte hungrig alls utan hetsätningarna kommer trots att jag precis ätit mig proppmätt på en fet och god middag. Vad gör jag för fel?

Jag tycker även att det är svårt att variera kosten. Ost och ägg blir det ständigt och jämnt. Mår nästan lite illa av tanken…

Det blev visst ett långt inlägg, men jag får även gärna kontakt med andra likasinnade som vill kämpa tillsammans. Jag är trött på att kämpa i ensamhet och motvind mot detta evinnerliga sug.

Lite stats för den som är intresserad:
168 cm lång

Högsta vikt: 133 kg

Lägsta vikt: 68 kg

Nuvarande vikt: 77.5 kg
Önskad vikt: 72-73 kg

Just nu går det i en rasande fart uppåt eftersom jag hetsäter varannan dag (det inser kanske vem som helst att 2000 kcal EXTRA varannan dag leder till en ganska snabb viktuppgång). Snälla någon som har tips, råd eller som vill kämpa tillsammans. Hör av er!

Annons:
OlgaMaria
10/13/16, 1:47 PM
#1

Äter du några vitaminer? Tror att besattheten vid att hetsäta emellanåt och likaså jobbigt sötsug ofta har att göra med brist på något.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

tnoivles
10/13/16, 4:30 PM
#2

Hej OlgaMaria,

yes, jag äter vitaminer. Äter standardvitaminerna efter en gbp som är kalcium, multivitamin (typ Mitt val kvinna),  B12 och järn. 

Kollar även mina värden ganska ofta och allt ser bra ut. Aldrig haft någon brist på något i mitt liv vad jag vet, och har av naturliga skäl blivit kollad rätt ofta (det är standard vid ätstörningsbehandling). Har även haft misstänkt PCOS vilket visade sig inte vara det, hade oregelbunden mens som ung så det var därför man misstänkte det (i kombination med mitt höga bmi). Då togs en hel del hormonprover som alla var normala också. 

För något år sedan ville jag kolla upp detta med PCOS igen eftersom jag slutade med minipiller och mensen inte kom tillbaka. Tog då en hel drös hormonprover igen och allt såg återigen normalt ut.

parsley
10/13/16, 4:48 PM
#3

Kolla LCHF-ingenjören My Westerdahls blogg. Hon skriver en del om sockerberoende. 

Bitten Jonsson har skrivit flera böcker om sockerberoende. Sockerbomben 3.0 heter den senaste och jag tror att det är den man ska välja att läsa, eftersom den är mest aktuell.

tnoivles
10/13/16, 8:57 PM
#4

Tack för tips parsley.

Jag har både köpt och läst Sockerbomben. Den är bra, det är nog inte kunskapen som saknas när jag tänker efter. Även varit på kurs med Bitten i egen hög person samt varit hos en sockerterapeut som satt upp en meny till mig. 

Men ändå funkar det liksom inte! Ibland känns det som att man är dömd att vara tjock! Jag läser så extremt mycket om kost och hur kroppen fungerar, men ändå sviker den mig. Så känns det ibland… 

My Westerdahls blogg följer jag redan slaviskt. Läst alla hennes inlägg och läser även de nya.

Kvothe
10/14/16, 10:43 AM
#5

Gjorde en godtycklig uppskattning av vad du äter per dag , baserat på din beskrivning. Korrigera den gärna.

http://kostbevakningen.se/?foodinput=2%2C5+dl+yoghurt%0D%0A1+n%C3%A4ve+jordn%C3%B6tter%0D%0A50g+hallon%0D%0A40g+mandlar%0D%0A150g+tonfisk%0D%0A3+msk+olja%0D%0A40+g+tomat%0D%0A50g+mozzarella%0D%0A2+%C3%A4gg%0D%0A100g+halloumi%0D%0A50g+paprika%0D%0A2+msk+olja%0D%0A2dl+skyr%0D%0A50g+hallon

Protein: 129g - 24 E%
Fett: 166g  - 68 E%
Kolhydrater: 37g - 7 E%

Spontant tycker jag att du har mycket mjölkprodukter, såsom yoghurt, skyr och grädde. Försök gärna minska på dem, de triggar mångas sötsug.
Därtill äts de i samband med nötter och hallon, vilka båda triggar sötsuget.
Hallon är iofs de bästa bären för LCHF:are, men de är ofta relaterade till sötma, vilket kan trigga.

Tror att det vore bra för dig att koppla bort dylika lockelser i början, innan du lärt känna igen kroppens signaler och hur du reagerar på olika saker.

Så att koncentrera dig på sådan mat som gör dig ordentligt mätt.
(Äter själv 2 ggr per dag, men tycker nog du borde kunna dela upp det och äta flera ggr.)

Därtill gör gärna i ordning färdiga matlådor du kan ta till när du känner sockermonstret/hungerskänslan nafsa bak i hjärnbarken.

T.ex. Blomkålsmos (gjort bara på eller en blandning av blomkål/broccoli/kål/blandade grönsaker), Ångkoka dem mjuka i kastrull eller i en glasbehållare i mikron under lock. 
Med en stavmiver blandar du i smör (eller annat fett), tills du får ett rustigt mos, dvs bara så att du mixar in fettet, det behöver inte mixas till ett .

T.ex. ~400g blomkål  och 150g smör kombineras utan problem, salta/peppra efter behag.

Kombinera moset i matlådor tillsammans med en bit stekt fisk för proteinet.
Går att ätas 5 ggr per dag, men kombinera gärna med nåt annat.

Stekt ägg i mycket smör på morgonen med en sallad.

Färdigt kokta ägg i kylskåpet är vad många LCHF:are har haft som gå-till-snacks.

Avokado är alltid bra att ha hemma, eller känna till en butik var de brukar vara passligt mjuka (en tesked i fickan och du kan alltid ta en nyttig avokado-mellis bara en butik är nära ).

Köp hellre tonfisk i vatten än i olja, då deras oljor är oftast av dålig kvalite och mycket höga i omega-6 fett. Sen kan man sätta till bättre fetter till den i vatten.

Upp till toppen
Annons: