Annons:
Etikettmat-recept-på-soppor-såser
Läst 5981 ggr
NyLCHF63
10/10/16, 3:59 PM

Omvandla POTATO SOUP till LCHF soppa

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hittade ett recept på potatis soppa, med ost etc, det ser jättegott ut. Nu funderar jag om hur jag ska göra om det så det blir något liknande och LCHF.

Vad tror ni? Skulle man kunna byta ut potatisen mot rättika och mjölet mot kanske mandelmjöl eller något? Mjölken byter man ju ut mot grädde… vad tror n?

http://www.gimmesomeoven.com/potato-soup-recipe/

YIELD: 6-8 SERVINGS

POTATO SOUP

This classic potato soup recipe is thick, creamy and delicious, and made healthier without heavy cream.

PREP TIME: 10

 

COOK TIME: 20 MINS

 

TOTAL TIME: 30 MINS

INGREDIENTS:
  • 5 slices bacon, diced
  • 3 tablespoons bacon grease (reserved) or butter
  • 1 cup diced white or yellow onion
  • 1/4 cup all-purpose flour
  • 2 cups chicken stock
  • 2 cups milk, warmed
  • 1.5 pounds potatoes, peeled (if desired) and diced (I recommend Yukon gold potatoes)
  • 1 cup shredded sharp cheddar cheese
  • 1/2 cup plain Greek yogurt or sour cream
  • 1 teaspoon Kosher salt, or more to taste
  • 1/2 teaspoon freshly-cracked black pepper
  • optional toppings: thinly-sliced green onions or chives, extra shredded cheese, extra bacon, sour cream
DIRECTIONS:
  1. Heat a large stockpot over medium-high heat.  Add diced bacon and cook until crispy, stirring occasionally.  Transfer the bacon to a separate plate, using a slotted spoon, reserving about 3 tablespoons of bacon grease in the stockpot.  (Discard any extra grease, or you can substitute butter in place of the 3 tablespoons of bacon grease.  Also, if you are short on time, you can dice the potatoes and onion while the bacon cooks to save time.)
  2. Add onion and saute for 5 minutes, stirring occasionally, until soft.  Sprinkle the flour on top of the onion, and stir until combined.  Saute for an additional minute to cook the flour, stirring occasionally.  Then stir in the chicken stock until combined.  Stir in the milk, potatoes, and cooked bacon bits until combined.  Continue cooking until the mixture reaches a simmer, but is not boiling.
  3. Reduce heat to medium-low, cover, and simmer for about 10-15 minutes or until the potatoes are soft, stirring occasionally every few minutes so that the bottom does not burn.  (The smaller you dice your potatoes, the faster they will cook.)
  4. When the potatoes are soft, stir in the cheddar cheese and Greek yogurt (or sour cream), salt and pepper.  Taste and see if it needs more salt or pepper or cheese.
  5. Serve warm, garnished with desired toppings.

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

Annons:
korseett
10/10/16, 4:06 PM
#1

Inte behöver du nå mjöl alls. Det är mest till för att få en tjock soppa. Låter gott.

NyLCHF63
10/10/16, 4:14 PM
#2

#1 Det låter jättegott, men jag skulle vilja ha den så tjock som det ser ut på bilden det ser så gott ut. MUMS

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

korseett
10/10/16, 5:38 PM
#3

Men den effekten får du inte med mandelmjöl. Däremot skulle jag testa med philadelphiaost eller liknande

Sindri
10/10/16, 6:07 PM
#4

Om du börjar med grönsakerna, bryner dem, kokar dem i buljongen och sedan mixar blir det tjockt. Fortsätt sedan med övriga ingredienser. Byt ut mjölken mot hälften crème fraiche så blir det ännu tjockare.

Zepp
10/10/16, 8:42 PM
#5

För det första så skall jag deklarera att jag föredrar soppor som betecknas consome.. dvs utan förtjockning och grädde!

Min favo alla kategorier av välsmakande maträtter är sk fisk o skaldjurssoppa!

Sådana har jag i princip bara avnjutit på bättre resturanter.. i GBG, där det finns god tillgång på bra och färsk råvara!

Och faktiskt på Lanzarote?😮

Mina Danska bordsgrannar klagade över att det inte var någon grädde i soppan?🤪

Utiallafall.. för att göra ett gott fisk och skaldjursspad så krävs de kilovis med rester av fisk och skaldjur.. testa olika fisk/skaldjurs buljonger!

Oandrasidan.. koka cirka 10 kilo räkskal, hummerskal, musselskal, kräftskal, en hel selleri, några lökar, några morötter/tomater, annat grönsaksspill.. i 12 timmar i en stor gryta.. reducera sedan detta i minst 48 timmar på svag värme!

Eller så testar du ut olika fonder/buljonger.. ta den som ger den bästa smaken, den som du tänkt dig!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sindri
10/10/16, 8:52 PM
#6

Nånå - det behövs minsann inga kilovis med skal. Jag tar det jag haver; efter kräftmiddan, räksalladen etc. Man kan frysa in skalen igen och samla på sig om man vill.

Eller så tinar man lite räkor, kokar buljong på skalen och lägger kropparna i sopptallriken.

Skalen skall inte koka så länge , så man kan göra dem först, däremot låta stå länge, sila av, tillsätta grönsaker och koka vidare. Eller så nöjer man sig med 20 min, blir fint det med!

Annons:
Zepp
10/10/16, 9:17 PM
#7

Jaa.. så kan man ju oxå göra.. men det e litta fusk!

Iomed att jag bor i GBG  så har jag dels varit på kurs/konferens/mutlunch i just detta område!

Ingen har hitintills försökt muta mig med lunch.. utan det har då handlat om att vi på företaget jag jobbar på bjudit  kunder på lunch!

Iallafall… iomded att jag åt lunch på sjömaggan på en kurs så trodde jag är att det måste vara dubbelt upp på kvällen.. döm om min förvåning om att det var betydligt mer pretto och inte lika gott.. men cirka 5 gånger dyrare på kvällen!😮

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

NyLCHF63
10/10/16, 10:04 PM
#8

#3 så jag kan byta ut mjölet mot en bytta Philadelphia ost?

#4 'grönsakerna, bryner dem, kokar dem i buljongen och sedan mixar blir det tjockt. Fortsätt sedan med övriga ingredienser. Byt ut mjölken mot hälften crème fraiche så blir det ännu tjock' - Jag tror att jag även kan byta ut hälften av mjölken till grädde, och den andra hälften till CF som du säger… hum, jag tror jag ska göra det här i slutet av månaden.

#5 låter intressant att göra sin egen  buljong, har inte vågat mig på det… har aldrig varit så där jätte intresserad av att laga mat, förutom om jag har ett recept. Har heller inte provat de här fonderna som man ser i affären nuförtiden…  har tittat på dem men aldrig kommit mig för att köpa någon. 

Kan ni rekommendera någon fond som ni gillar?

Jag har ett problem med mitt matlagande just nu, jag mår rätt dåligt, är fruktansvärt utmattad och har inte orkat fundera på vad jag ska laga för mat och sedan laga till det. Idag när jag gick till affären, så vart jag så svag i benen och kände mig helt utmattad att jag trodde jag skulle kollapsa. Har ni några bra idéer om vad skulle kunna laga till som inte är så invecklat och som jag kan fixa till när jag mår så här dåligt? Jag har korv, fläskkotlett, fläskkarré och köttfärs i frysen. Färsk Vitkål, syrade morötter,  fryst broccoli, fryst spenat, grädde, cypriotisk yoghurt hemma. Och lite nötter och frön.

Har gått dåligt med min vikt den senaste tiden eftersom jag inte har orkat tänka på vad jag ska laga, så har bara småätit :( . Sockret har varit högre än vanligt när jag inte har ätit som jag ska. 

Alla tips välkomna!!

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

Zepp
10/10/16, 10:16 PM
#9

Nämen, hoppas jag inte tog andan ur dig och motivationen.. för övrigt så känner jag mig som dig.. för det mesta!

Utiallafall.. det skadar lixom inte att åtminstone ibland fundera på hur gourmetkockar får till sin mat?

Såå.. minst en gång om året så bjuder jag min mor till Feskekörkan där vi av tradition äter deras fisksoppa med tillbehör!

Gudomligt.. fast jag hade föredragit att de inte hade grädden i!

Oandrasidan brukar jag kompensera detta med att ta ett glas vitt vin.

De flytande fonderna smakar som regel godare.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

NyLCHF63
10/11/16, 12:21 AM
#10

Nej då Zepp 🙂 

Jag önskar jag var en gourmetkock!! Jag ska köpa kalvfond nästa gång och prova i en av mina grytor.

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

Zepp
10/11/16, 12:54 AM
#11

Prexis.. köp både kalvfonden och hummerfonden.

Kalvfonden är främst för att göra sås till kött.. hummerfonden eller fiskfonden för att få till den där Feskekörkasmaken!

http://www.touchoftaste.se/produkter/vara-fonder/

Iomed att både du och jag lever i ett av världens rikaste länder så kan vi offra någon krona på att testa lite olika fonder?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
10/11/16, 1:08 AM
#12

Nä, gör inte det. Köp ben istället och gör egen buljong.

Zepp
10/11/16, 1:15 AM
#13

Mm.. glömde det.. vilket jag alltid glömmer.. dvs att koka egen fond!

Hemul har som nästan alltid rätt.. dock så glömmer jag för det mesta att köpa ben/orkar inte!

Har du ingen ved att ta hand om inför vintern Hemul?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
NyLCHF63
10/11/16, 1:30 AM
#14

Jag har faktiskt lite ben i frysen, men sist jag kokade dem så blev det o kasta, , det blev bara liggande i frysen….

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

hemul
10/11/16, 2:34 AM
#15

Ved? Vad ska jag med det till? Syftar du på att det är omodernt att koka egen buljong? Kära nån, och jag som trodde det här gick ut på att äta riktig mat och inte industriprodukter. Har jag missuppfattat? Jag antar att jag nu kommer att serveras en längre redogörelse för att Bong var stort redan under paleolitikum. Jag väntar med spänning!😃

Vivisfaxarn
10/11/16, 6:00 AM
#16

Byta ut potatis mot rättika tycker jag borde funka bra. Dock reder inte rättika som potatis. Philadelfiaost är bra, det har jag när när,jag gör gratäng med rättika. Då med vitlök och örter - supergott!

Sindri
10/11/16, 8:38 AM
#17

Wifihaveri igårkväll, men hade skrivit ner svar till inlägget
#8 av: NyLCHF63  Som tur vara hann jag spara texten i alla fall.

Jag menade inte att du skulle byta ut hälften av mjölken mot CF, utan ingen mjölk, men 1kopp CF.
Du har finfina råvaror hemma ju!
Köttfärs, underbar råvara; hacka massa lök, vitlök, släng i panna med mycket smör, i med köttfärs, krossade tomater, kryddor efter behag, skvätt vin om man gillar det, skvätt CF (eller grädde), låt puttra i ett par timmar. Ta av locket och dofta……blir man inte hungrig då så…..

Köttfärsgrytan är god som den är, med vitkål till. Skär vitkål i tunna skivor, lägg i plastpåse med lite salt, banka på så vitkålen saftar sig. Håller länge i kylen. För variation kan man grovriva gurka i, eller zucchini.

Gör du den lite "hot" så funkar det utmärkt med yoghurt till.

Vill man inte ha vitkålen bredvid går det utmärkt att hyvla lite i köttfärsgrytan.

Man kan också lägga lite färdig färsgryta i en eldfast form, vräka på hyvlad eller riven ost, eller mozzarella, eller båda….gratinera tills det fått färg.

Övriga grönsaker bara att använda som tillbehör.

Av fläskkotlett och karré går alldeles utmärkt att göra pulled pork, ltie kortare tid i ugnen bara.

Eller fläskgryta med små korvbitar i. Alldeles utmärkt med rotfrukter, krossade tomater, riven vitkål. Släng i lite nötter och frön när du ändå håller på. Yoghurt till blir bra.

Det enda jag är tveksam till är spenaten…..eller förresten…

Om du har ägg hemma så gör en omelett, lägg i vitkålssallad och/eller spenat. Mums!

NyLCHF63
10/11/16, 5:23 PM
#18

#16 tror du att någon annan rot vore bättre än rättika?

#17  WOW Sindri, det var toppen idéer!! TACK!! en fråga, varför kokar man köttfärsen i ett par timmar? blir den godare?

Jag blir hungrig bara jag tänker på köttfärsgrytan, jag ska nog göra den imorgon. Idag har jag tagit ut fläskkarré och köpte en grillolja, ja jag  vet, man ska göra den själv, men det får bli när man har mer ork. 😉 

Jag undrar en sak, om man kastar i massa smör i köttfärssåsen behöver man lägga på mer fett efteråt av något slag, eller brukar det räcka med det man har i fett när man laggar till den? 

Jag läste att man ska vara försiktig med att inte äta för mycket fett, precis som att man inte ska äta för lite…. Ibland har jag undrat om det beror på om vilken balans man har på KH, F, P … Nu kommer jag inte ihåg hur mycket P och F man skulle äta på strikt LCHF. Jag kommer ihåg att fett får man bara i sig så mycket som man behöver för det mesta….. gör det något om man äter mindre av P och F om dagen? Eller måste man vara ganska noga med att få i sig de rätta kvantiteterna av allt? Jag har små ätit de senaste veckorna som jag sa här ovan eftersom jag inte mått bra och inte orkat laga mat… men skulle vilja komma på fötter med min viktminskning och det vore bättre för mitt socker med.  

Jag mår bra av LCHF när jag äter ett ordentligt mål om dagen, men när jag inte har gjort det, blir det ett evigt småätande och jag tror jag inte får i den rätta mängden fett, det blir för mycket KH istället… 😕

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

Sindri
10/11/16, 5:49 PM
#19

Kasta du en massa smör i köttfärssåsen, den blir god. Alt. några klickar crème fraiche, endera under sjudning eller som tillbehör/sås.😃 Ja, förutom de s.k. ädlare köttbitarna blir allt godare ju längre det får puttra ihop så att alla smaker gifter sig med varandra.

Jag tycker jordärtskocka är en god rot, den innehåller ju inulin som skall vara bra för att stabilisera blodsockret. Om du inte är alltför känslig så blanda olika rotfrukter. Jag klarar det galant nuförtiden.

En annan variant är pumpasoppa med samma recept. Pumpa är låg-KH och bra pris på nu. Lild har haft ett stor sortiment pumpor från Bjärehalvön för 19.90/kg i flera veckor nu.

Råkar du ha en stor frys så är långkok toppen. Nu när vi bara är 2 pers i hushållet lagar jag fortfarande rätt stora rätter, tycker inte det tar så mycket längre tid. Så flera dagar i veckan finns det lådor att plocka fram ur frysen. Känns så lyxigt att kunna koppla av med annat alt. jobba på med trädgård eller annat och bara värma upp lite mat och ändå få god och vällagad.

Så satsa på grytor/pulled pork/chicken/beef. Tycker t.o.m.det är gott med kall pulled pork så det är min favvo som matsäck/flygplansmat nuförtiden. En klick crème fraiche på och lite vitkålssallad bredvid.

NyLCHF63
10/11/16, 6:53 PM
#20

#19  Jordärtskocka har jag aldrig ätit, hur smakar den? jag gissade att pumpa hade många KH, där hade jag fel!! 😃 
Tyvärr har jag bara två hyllor att hålla mig till i frysen, och den är nästan jämnt full av  det ena eller det andra. 

Jag fryste in auberginer nu när det var jätte billigt på  vår ica…. tyvärr kan man inte frysa dem rätt av, och när jag tog ut en för att laga till den var den alldeles brun, och vattning, tillplattad, such, jag slängde den. Jag får väl slänga resten med, tycker det är synd, men tror inte de går att äta, de ser så hemska ut när man tinar dem.

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

Annons:
Sindri
10/11/16, 8:41 PM
#21

Nej, auberginen skulle du tillagat innan. De innehåller rätt mycket vatten, och man brukar salta dem innan tillagning (som med squash) så att vattnet dras ur. Kanske kan du prova att hacka den innan den tinat riktigt och slänga ner i en ratatouille. Suveränt tillbehör till både kött, fågel och fisk. Man blandar lite olika grönsaker som aubergine, squash, lök (mycket), vitlök, paprika, tomat. Alla eller några. Krossade tomater, lite kryddor, som paprika, chili, cayenne, gurkmeja, salt, peppar, ev lite örter om man har.

Svårt att beskriva smaken av jordärtskocka. Den smakar milt. Prova, vetja!

Men du skall också veta att tillagad mat (för det mesta) håller sig en vecka i kylen, så om du lagar en gryta för tre-fyra pers så kan du äta den varannan dag och den klarar sig fint.

Pumpan är ju släkt med squash och melon och de har alla lågt Kh. Något förvånande har vattenmelon mest Kh av melonerna.

NyLCHF63
10/11/16, 11:31 PM
#22

#21 Sindri, vilket sammanträffande! Jag åt ratatouille idag!!! Ska prova jordärtskocka.

Ja, det är konstigt det att vattenmelonen har mest!! Annars skulle jag nog ha gått med den om jag hade valt utan att kolla. Man tror ju att det är mest vatten!!!

Jag ska prova det där med auberginen och se hur det går.

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

Zepp
10/19/16, 10:23 PM
#23

#15

Ved till din gjutjjärnspis så klart!

Den du lagar din paleolitiska mat på?

Nämenaltså… såklart du har rätt, men man kan om man vill orienterar mellan litta olika sk industriproduker oxå.. välja några utav de bättre, sådana som nästan är paleo?

Shit the same.. vi är alla tvugna att välja industrin olika produkter i affären för det mesta.. personligen är jag lixom inte såå himla rädd för enstaka boljungtärningar/fonder till mina nästan Paleolitiska råvaror.

För övrigt så har jag elektrisk spis och använder veden främst för uppvärmning!😮

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: