Annons:
Etikettmat-billiga-ingredienser
Läst 7888 ggr
NyLCHF63
9/27/16, 12:25 AM

Fläsklägg

Jag köpte en stor fläsklägg idag och hittade ett recept på Birgitta Höglunds Mat.

https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2011/04/05/rimmad-flasklagg-med-rotmos-lchf/

Det står bara att man ska skölja den sedan koka. Jag antar att man tar bort svålen efteråt?

Är det någon som har fler recept på vad jag kan göra med fläsklägget när det är klart, det är en bit på 1,8kg så det blir ju mer än en portion. Jag lever ensam så jag kan ju frysa in i portioner, men vore kul om någon har förslag… Undrar om man kan göra lapskojs av den? Älskade det när vi fick det i skolan många år sedan. Så klart blir det ju potatismos av utan potatis….

Idag har jag haft en tokig dag med ätandet, jag har varit så sugen på något söt, eller gott jag vet inte, men det blev på tok för mycket av det mesta tror jag… åt en 70% mörk choklad med saltlakrits och ganska många macadamia nötter, hallon, bacon och ägg med brysselkål… så ja mycket mer mat än jag äter normalt, så massor av KH! Jag får ta mig i kragen igen imorgon.

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

Annons:
parsley
9/27/16, 7:24 AM
#1

Jag brukar vattna ur den, dvs låta den ligga i kallt vatten en stund. Enligt de flesta recept, så ska man inte göra det, men jag vill gärna ha den mindre salt. Tycker du kan följa originalreceptet. Birgitta Höglund brukar skriva bra recept.

Vill du variera resterna så testa något annat mos till t ex rotselleripuré eller blomkålsmos. Tror även att man kan ha köttresterna i t ex en sallad, på en LCHF-pizza eller lägga ner dem i en soppa om man vill ha den lite matigare. 

Det finns ett par varianter av LCHF lapskojs om du googlar.

Jag brukar ta bort svålen. Om du vill kan du koka buljong på resterna. Ta vara på köttet och lägg tillbaks ben och svål i kokspadet. Häll i lite äppelcidervinäger, ca 0,5 dl, och tillsätt ev lite mer grönsaker, t ex lök och morot. Har du grönsaksrens ta med det. Koka ett par timmar eller längre på svag värme. Sila bort ben och grönsaksrester. Buljongen kan användas till mat, vara basen i en soppa eller drickas som den är, ev med en äggula och lite extra fett. Om man vill kan man reducera den färdiga buljongen så tar den mindre plats att förvara. Hemkokt buljong sägs vara nyttig.

NyLCHF63
9/27/16, 8:42 AM
#2

Tack parsley! Jättebra ide att göra buljong! Jag kan frysa in det i små portioner. Ska googla LCHF lapskojs!! :)

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

hemul
9/27/16, 5:12 PM
#3

Hm. Jag är säker på att jag svarade här. Måste ha lagt det i fel tråd.

Ivf… Jag käkar upp svålen. Tycker det är det allra godaste. Pova kall svål med fettet kvar med ett par droppar ättika på… (så åt man grisfötter förr och de är nästan bara svål och fett).

Jag är uppvuxen på dillkött på fläsklägg så det tycker jag är gott. Pepparrotssås till är inte dumt det heller. Antingen vit sås på grädde eller bara på spadet som får koka ihop med massor med pepparrot. Fräs i så fall riven pepparrot lätt i smör först och slå på spadet sen. Av nån anledning tjocknar det mer då. Fast till sånt brukar jag ha färsk fläsklägg. Till rimmad tycker jag också mos passar bäst. Varför inte riktigt rotmos, d.v.s. mest kålrot? Koka det i så fall på spadet. Inget mer vattenblask.

Spar resten av spadet, lägg i det renskurna benet, lök och rotfrukter som du kokat läggen med och svålen (om du inte äter upp den) och sjud vidare över natten så får du fin buljong. Eller frys ben och svål tills du har mer ben att koka buljong på. På fläsklägg geléar sig buljongen alltid om man kokar ihop den lite, vilket gör den lätt att portionera i frysen. En fläsksvål i koket får dock i stort sett vilken buljong som helst att geléa sig, så vad du gör släng inte svålen! Det är dessutom nyttigt för lederna med de gelatinet, antingen du äter svålen eller gör buljong på'n.

NyLCHF63
9/27/16, 8:44 PM
#4

Tack hemul för ideerna!! Jag låter er veta vad det blev av det hela när jag kokar lägget!

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

Zepp
9/28/16, 9:40 PM
#5

Vadå ta bort svålen.. släng resten och ät svålen i stället.. om du nu måste välja det ena eller det andra!

Det är själva svålen som är delikatessen!

Dessutom så består den till största delen utav kollagen, en faktor som vi lider brist på idag.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
9/28/16, 10:40 PM
#6

Absolut. Köttet på fläsklägg är rätt torrt. Och faktiskt magert om man skär bort fett och svål.

Annons:
NyLCHF63
9/28/16, 11:24 PM
#7

Kanske kan jag göra den i ugnen istället så att svålen blir knaprig o go? Vet någon hur man gör, jag har inte gjort fläsklägg på många år.

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

hemul
9/29/16, 3:07 AM
#8

Det gör man i Tyskland och Österrike. Och till det äter man givetvis surkål! Jag tror de brukar skåra svålen så den inte ska dra ihop sig, typ skära i rutor. Har alltid tänkt prova det, men det har inte blivit av. Finns gott om recept på nätet ser jag.

Nästa steg är att du får börja rimma själv. Det är också kul. 😉

parsley
9/29/16, 7:01 AM
#9

Birgitta Höglund igen. Fläsklägg i ugn med timjan. Det är morötter i  receptet. Tycker man inte att de är LCHF så kanske man bara kan ha med dem som smaksättare, utan att äta dem eller testa att steka utan.

https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2010/09/27/rimmad-flasklagg-i-ugn-med-timjan/

NyLCHF63
9/29/16, 6:17 PM
#10

Tack tack !

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

NyLCHF63
10/2/16, 5:54 PM
#11

Nu är fläsklägget i ugnen. Jag la på ett lock eftersom det inte fanns någon sky än för att ösa köttet… ville inte att det skulle brännas uppe på innan jag fick sky. Låter det rätt. jag har aldrig gjort fläsklägg i ugnen.

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

Halvdansken
10/6/16, 1:58 PM
#12
Tzatze
11/10/16, 6:36 PM
#13

Guud så gott med fläsklägg med knaprig fläsksvål. Jag måste till affären i morgon och köpa fläsklägg. Och surkål så klart. Snacka om fredagsmys 😃

Annons:
Halvdansken
11/10/16, 7:54 PM
#14

Jag gör alltid min i ugnen.  Snitta svålen, salt o peppar. Jättegott, har faktiskt ätit resterna idag av en som jag fixade i går.
Undrar varför mitt inlägg #12 försvunnit…

Hatar cancer och älskar vårlökar.

hemul
11/10/16, 9:29 PM
#15

Jag gjorde också en sån där i ungnen häromveckan. Var exptris så jag köpte 5. 4 rimmade jag gu ske pris, för den jag stekte i ugnen åt jag upp nästan hela under kvällen. Inte bra. 🤫

Upp till toppen
Annons: