Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Saltfråga!

2016-09-26 19:40 #0 av: aajda

Jag har ätit LCHF till och från i drygt 3 år, vissa perioder mer strikt än andra. Vad jag lidit av hela tiden är yrsel, svårt å tänka, sömnproblem osv. Har inte kopplat ihop det med Saltbrist förens nu i sommar, då jag drack saltvatten och det började klarna i skallen. Det är som att någon tryckt på en knapp och allt börjar fungera igen lite smått. Har läst på att man ska ta 1/2 tesked salt i ett glas vatten, men för mig räcker inte det. Jag behöver betydligt mer salt för att det ska hjälpa, jag antar att jag kanske har stor saltbrist. Dock ingenting som min läkare har noterat på några prover, vilket jag tycker är konstigt.

Iallafall försöker jag lyssna på kroppen vad den behöver. Är jag sugen på salt så tar jag det, är jag fortfarande sugen på salt så tar jag lite mer tills suget är borta. Fyller självklart på med vatten också när jag är törstig. Jag märker väldig skillnad på min hjärndimma, min hjärna fungerar! Men, jag svullnar upp i hela kroppen och får ödem. Ser kortisonsvullen ut. Vad är det som är fel? Eftersom jag verkar behöva salt och vatten.. Måste jag bara ge det tid? Vad bör jag göra? komplettera med kalium? Läste nånstans att äter man kaliumrik mat är man mer tålig för salt.

Anmäl
2016-09-26 20:20 #1 av: Sindri

Ingen expert men lite funderingar.
Salt binder ju vatten och då är det inte konstigt att du svullnar upp, men uppenbarligen behöver du ju saltet.
Salt innehåller ju olika mineraler, kanske är det någon mineral som finns i saltet som du behöver, inte själv natriumkloriden?

Vilket salt använder du? I rent havssalt utan klumpförebyggande medel finns väl både kalium och magnesium har jag för mig? Men du kanske behöver extra tillsats av just det?
Det är ju viktigt  för kroppen att balansen mellan olika mineraler, vitaminer och salter är rätt - svårt att veta hur du skulle kunna bli hjälpt att bli av med svullnaden.

Anmäl
2016-09-26 20:50 #2 av: hemul

Om du äter så mycket salt att du svullnar låter det väl inte riktigt bra. Är du säker på att det är saltet som gör att du mår bättre och inte att saltet får dig att dricka mer än annars?

Vet ingenting om det här egentligen, bara funderar högt.

Anmäl
2016-09-27 23:44 #3 av: spirit

Läs mer om salt här
http://kostkunskap.blogg.se/2015/march/nytt-svar-till-livsmedelsverket.html 
Vill du veta ännu mer om salt finns det mer info här:

http://kostkunskap.blogg.se/category/salt.html

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.