Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 8947 ggr
fiskenihavet
2016-09-14 17:33

Förändringar efter tid på lchf

Hej. Har ätit lchf länge. I flera månader har jag varit strikt. I början såg jag stora pos förändringar, men för ca två-tre veckor sedan kom sötsuget tillbaka, utslag, belägg på tunga, och trötthet. Är det någon som har några tankar om varför? Och nej, inga snedsteg.

Annons:
fiskenihavet
2016-09-16 06:40
#1

Nån?

odezza
2016-09-16 10:48
#2

Man kan ju tyvärr bli sjuk, även om man äter LCHF. Jag är inte sockerberoende, men ibland drabbas jag ändå av sötsug, eller snarare kolhydratssug (i form av pasta).

Jag har noterat att om jag ger efter för suget, och äter en portion pasta, så blir jag oftast förkyld. Därför ställer jag mig frågan om jag blir sugen på pasta för att jag är på väg att bli förkyld… eller blir jag förkyld för att jag äter pasta? (Undviker alltid spannmål annars.) Själv är jag böjd att tro på det första alternativet. Dvs att man kan bli sötsugen för att man har någon infektion i kroppen.

Har du beläggning på tungan kan det vara värt att kolla upp på vårdcentralen. Jag hade det för ett par år sedan, det var candida, då hade jag också pneumokocker, jag fick medicin mot båda (inte roligt, men det hjälpte mot min då långvariga hosta och trötthet).

Jag har ätit LCHF i över 10 år, och på det stora hela mår jag bättre än innan jag la om kosten. Men helt förskonad från förkylningar, influensor, magsjuka mm har jag inte varit. Sjukdomsförloppen är dock ganska lindriga, många gånger har jag inte uppfattat att jag har åkt på någonting, utan undrat över varför jag har varit så trött, för att efter några dagar kunna konstatera att jag har haft någon form av infektion.

Hoppas att du får ordning på tröttheten o beläggningen o sötsuget.

"still lost in space and time"

Margareta
2016-09-16 11:13
#3

Beläggning och konstigheter får jag av vissa tillsatser. Vet inte exakt vad längre. E621 är jag säker på, men det är fler. Aspartam i tuggummi jag nån gång testat ger obehaglig beläggning. Häromdagen åt jag en ölkorv jag inte testat innan och fick besvär och nästan klåda i munnen. Ju fler år som går (jag har ätit LCHF i 11 snart 12 år) kan jag bara hålla med Odezza, totalt sett mår jag väldigt mycket bättre men en del krämpor kvarstår. Jag har blivit kinkigare eftersom jag VET hur bra jag kan må och då accepterar jag inte längre såna krämpor som tidigare i livet var något jag accepterat. Jag har haft tarmbesvär sen tonåren och oftast varit besvärsfri i 10 år nu, när jag någon gång känner av det inser jag direkt att avstegen i kosten har ett för högt pris. Det är inte värt det.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

fiskenihavet
2016-09-16 21:13
#4

Tack för svar. Jag har dock inte haft avsteg. Därför tycker jag att det är så konstigt. Annars hade jag förstått stiuasjonen.

hemul
2016-09-16 22:05
#5

Hur länge har du ätit LCHF och har du ätit "strikt" hela tiden?

fiskenihavet
2016-09-16 22:35
#6

#5 , lchf i ca 6 år, och ätit strikt i fyra månader.

Annons:
hemul
2016-09-19 12:05
#7

Alla klarar inte extrem lowcarb. Går det inte över skulle jag gå tillbaks till hur jag åt förut om jag var du.

fiskenihavet
2016-09-19 12:52
#8

#7 det var när jag började äta strikt som det blev bättre, för mig, vet att det inte fungerar för alla. Innan klarade jag inte att fungera. Konstant trött, mm. Sit nu är bättre, än innan jag åt strikt, men jag tycker det är konstigt att några av problemen kommer tillbaka. Gått väldig bra till för ca en månad tillbaka.

hemul
2016-09-19 21:16
#9

Nu hänger jag inte med. Har du ätit LCHF i 6 år trots att du mått dåligt av det? Eller mådde du likadant innan LCHF också?

fiskenihavet
2016-09-19 21:51
#10

Mår bättre på lchf än på kolhkost, men mår långt bättre på strikt lchf. När jag började äta strikt mådde jag alltså bäst. MEN ila ca en månad nu har jag börjat att må lite sämre. Blivit sötsugen igen, belägg på tänder och tunga, trött, seg i kroppen, ingen energi etc. Är inte sjuk och har inte förändrat kosten.

fiskenihavet
2016-09-24 11:51
#11

Tips?

hemul
2016-09-24 11:59
#12

Pja, tycker ju inte det låter som om du mår bättre på strikt då. Förstår inte riktigt varför du tycker att du gör det. Det vanliga när man får problem är väl just att de kommer efter ett tag. Sötsug har jag inte hört om direkt, men trötthet och luddiga symptom som hudproblem o.s.v.

fiskenihavet
2016-09-24 16:11
#13

Det är ju precis det jag ber om kommentarer på… Har mått supert på strikt lchf helt till nylig, som sagt. Och så kom en viss förändring, och jag undrar alltså på om någon vet vad det kan bero på, erfarenheter, och vad personen evt gjort för förändringar och hur det gick… Säger inte att jag mår supert på strikt lchf nu (!) iom problem som nu har uppstått, men JAG mår låååångt bättre på strikt än på 'liberal' lchf.

Annons:
hemul
2016-09-24 19:36
#14

Vi tycks prata om varandra. När jag började lowcarba, runt 2005 nån gång, så var det rätt vanligt att folk gick all in. Ju mindre kolhydrater desto bättre, noll var idealet. En del klarade inte av det. Men de jag minns mådde inte dåligt på en gång utan var tvärtom eld och lågor i början.  Problemen kom efter ett tag, som för dig.

Jag *vet* inte att det är det det beror på att du mår som du gör. Jag säger bara att det *kan* vara det. Det är ju tämligen lätt att testa om det är så.

fiskenihavet
2016-09-25 18:36
#15

Ja det är tämligen lätt att testa. Det är så jag vet att jag mår bättre på strikt. Och det är ju inte det jag undrar över här. Är det någon som har upplevt förändringar efter ha mått bra på lchf, feks att sötsuget har kommit tillbaka?

Kalle_B
2016-10-05 13:42
#16

Jag tror aldrig sötsuget försvunnit för mig.  Kanske i början, men då kanske det var mer psykologiska orsaker eftersom man hade en känsla av att vara "nyfrälst" på LCHF.  Åt strikt i början men mer liberalt nu.  Men det där draget efter sött och småätande kommer alltid att finnas där. Jag tror att sötsuget är en biologisk funktion som vi kommer att ha kvar oberoende av vad vi äter. Kroppen har ett sug efter lättillgänglig energi helt enkelt. Vissa känner av det mer än andra…

Det där med tröttheten är något som alltid gått i perioder också - det kan ha andra orsaker en kosten. Förmodligen kan vi ha trötthetsperioder utan att något är fel, det är ett naturligt tillstånd. Man måste inte alltid gå på alla cylindrar, så är det för dom flesta.

NyLCHF63
2016-10-06 00:24
#17

Jag har märkt att när jag inte har ork att laga riktig mat med mycket fett, så blir jag inte helt mätt, och då blir jag sötsugen och småäter, känner mig inte nöjd och mätt hur mycket jag än småäter. Jag är säker på att det är att jag inte äter ordentligt och inte går i mig tillräckligt med energi och då får jag sug efter KH. Kroppen är ju van efter många år att vilja ha sött och snaska när den varit hungrig, så då vill man ju ha KH….Jag mår mer illa och har ont i magen när jag inte äter ordentligt (LCHF).  Jag har olika hälso problem, och ibland är jag väldigt utmattad och orkar inte laga mat, det är då det händer. Det är ju inte vad som pågår hos dig förstås eftersom du verkar äta som du ska. Jag hoppas att du kommer på vad det är som gör att du inte mår helt bra.

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

Tyroidea
2016-10-06 07:41
#18

Ett alternativ är att hoppa över frukosten och sen äta två mål per dag mellan 12 och 20. För min personliga del har det funkat mycket bättre än superstrikt lchf.  Jag har har blivit mycket piggare! Äter mindre än tidigare och jag tror att det har betydelse. Om man tittar på forskning om det som brukar kallas de blå zonerna så äter människor där ofta lite mindre och väldigt stor andel grönsaker samt inget raffinerat som vetemjöl eller socker. Sen lägger man till proteinkällor. Hoppas den här artikeln går att läsa även om man inte är betalande prenumerant http://www.svd.se/hur-kan-de-dricka-sa-mycket-vin-i-bla-zoner/om/planetens-bla-zoner  Finns mycket fina kokböcker och recept nu med "blåzonmat".

Tyroidea
2016-10-06 08:05
#19

I blå zoner lever man länge och slipper ofta hjärt-och kärlsjukdomar och cancer. Här finns en kokbok http://www.bokus.com/bok/9789170378607/den-bla-maten-recept-for-ett-langt-och-lyckligt-liv/

Vetenskapsjournalisten Henrik Ennart har skrivit böcker om kosten också http://www.bokus.com/bok/9789170377624/aldrandets-gata-metoderna-som-forlanger-ditt-liv/

Upp till toppen
Annons: