Annons:
Etikettövrigt
Läst 9133 ggr
NyLCHF63
2016-09-13 22:03

Vi som har problem med klimakteriet!!

Hej, Jag undrar om det finns en sida här som tar upp klimakteriebesvär? Speciellt svettningar och inte kunna sova! Eller någon som har erfarenhet om hur man kan lindra besvär utan alla de där kemikalierna som de ger hos läkaren. Jag har provat Wellsprings Natural Progesterone och den som har lite östrogen med, det hjälpte ett bra tag men nu hjälper det inte och det är jätte jobbigt.

Om någon vet vart jag kan vända mig här eller någonstans för att få råd, eller om du  vet något från din egen erfarenhet, så tar jag tacksamt emot alla vettiga förslag.

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

Annons:
sussie
2016-09-14 10:35
#1

Naturlig hjälp kan du få av alla möjliga komplementär medicinare. Jag känner bäst till Akupunktur som kan hjälpa många vid många typer av besvär bl a de övergångsbesvär du beskriver. Det viktigaste om man använder sig av komplementär medicinare är att de har bra utbildning, sök akupunktör på svenska akupunkturförbundets hemsida alla seriösa komplementärare har säkert också förbund de är anslutna till.  akupunkturforbundet.se 

Lycka till!

Halvdansken
2016-09-14 12:25
#2

Jag googlade, och provade, och frågade och provade fler naturmedel.  Något hjälpte i ett par månader, andra saker inte alls.
Fick vallningar med kraftiga svettningar ca 16 ggr per dygn, vilket betydde att jag max sov 1.5 timme åt gången. Till sist var jag som en zoombie, och kunde inte fungera på jobb.
Jag fick ge upp till sist, og fick ett hormonplåster (2 hormoner) hos doktorn, och fick ett liv tillbaka.

Hittar du nåt som fungerar så hojta till, jag vill helst bort från hormonerna.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

XeZafir
2016-09-14 13:31
#3

Något jag märker skillnader på är när jag får i mig socker. Om jag äter borta och itne vet exakt vad som finns i kan där finnas socker och direkt blir vallningarna värre!

Jag har det lika jobbigt och tyvärr går det ut över allt! Sömnen blir taskig, jobba är jobbigt, klädval är supersvårt och vi ska inte tala om när det är dags för mys med mannen 😭

Mooniq
2016-09-14 17:09
#4

Jag har haft "provapå" vallningar i 2 somrar. Var gång ca 3 veckor. I år är det 3e året och i år har det hållt i sig sen i maj. Toksvettas i anfall på dagarna men slipper svettningarna natttid. Jag märker skillnad om jag stryker mejerier totalt då blir det lättare, plussar jag in mejerier så blir vallningarna fort kraftigare. Har inte sökt naturpreparat. Än …. 🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

parsley
2016-09-14 18:03
#5

Läs Mia Lundins bok Kaos i kvinnohjärnan om du har möjlighet. Den handlar om kvinnors hormoner och hormonella obalanser. Du kan också kolla på hennes hemsida/webshop för tips om kosttillskott. Mia Lundin är svenska, men yrkesverksam i USA, så boken bygger på amerikanska förutsättningar. Bl a rekommenderar hon bioidentiskt östrogen, som måste skrivas ut av läkare. Jag vet inte hur lätt det är att få tag på det i Sverige. Bioidentiskt progesteron finns på apotek utomlands och hos utländska postorderföretag. Osäker på om det finns i Sverige. Ulrika Davidsson om progesteron.  http://ulrikadavidsson.se/tag/lagt-progesteron. Det bör finnas en del ytterligare information om man googlar.

Te på salvia lär hjälpa mot vallningar. Lägg salvia, vanlig torkad från kryddburk går bra om man inte har färsk, i en kopp. Koka upp vattnet och låt det stillna sig. Häll det över salvian och täck koppen med ett lock eller ett fat. Låt stå 10 minuter. Drick. 

Mia Lundin och Ulrika Davidsson har skrivit en bok om mat för hormonell balans. Jag har inte läst den och tror inte den är LCHF-inriktad. http://www.bokus.com/bok/9789174245905/mat-for-hormonell-balans/

NyLCHF63
2016-09-14 23:02
#6

Tack allihopa för era svar!!!! 

#5 av: parsley Jag använder just nu Wellsprings natural progesterone som är bioidentiskt med det man har i kroppen, i början fungerade det utmärkt, sedan inte så bra, så de hade en ny variant med progesteron och lite  östrogen, den använder jag nu. Den hjälpte jättebra i början, nu fungerar ingenting! 😢

Jag beställer den från nätet. 

Ska prova salvia! Jag har hört att akupunktur hjälper, har inga pengar det är så dyrt, kanske så småningom när ekonomin blir något bättre. Har även hört att magnesium hjälper,  mitt tog slut precis när jag tyckte att det kanske började hjälpa något! Så får prova igen när jag kan köpa mer.

Jag trivs med LCHF så vill nog inte prova o äta annat, har diabetes etc, så LCHF fungerar bäst för mig. Läkarna går jag till i absolut sista stunden, för att få deras hormoner, om jag känner att jag håller på att bli galen… vilket är nära ibland 🧟‍♂️ . Men har hört om deras hemska biverkningar så jag drar mig, det är klart att alla inte går igenom samma besvär men man vet ju inte hur man reagerar och vad som kommer att hända i kroppen. Men jag förstår att om man provat och att de hjälper så tycker man ju att det är värt! Tänk om man fick sitt liv tillbaka där man slapp svettandet, och kunde sova! Bara det skulle nog hjälpa med allt annat man lider av!! 😃

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

Annons:
Mooniq
2016-09-15 06:25
#7

Om man vill köpa kryddor i storpack så tipsar jag om

http://www.borgebykryddgard.se/kryddor-storpack

När det är varmt ute köper jag Fänkålsfrön som jag gör fänkålsvatten av, jättebra vattendrivande. Värmen gör att mina händer och fötter svullnar. Efter ett par dagar med fänkålsvatten är det borta.

3 msk fänkålsfrön - häll på 1 liter hett/kokande vatten. Låt svalna. Drick som te eller som kallt vatten. Om man har i ett par tepåsar - så kan man göra iste. Fänkål smakar svagt lakrits.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

NyLCHF63
2016-09-15 10:10
#8

#7 Tack Mooniq! Det ska jag prova!

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

annia1
2016-09-16 03:46
#9

Tyvärr så finns det inte ett medel som funkar för alla, om det gjorde det så skulle det inte finnas så många olika att köpa.

Också tyvärr så verkar det som alla alternativa medel bara hjälper under en tid. Vissa bara nån månad, vissa kanske upp till ett halvår sen slutar dom hjälpa. Vet inte varför det är så, man kan tycka att hittar man ett som hjälper så ska det funka över längre tid, men icke.
Det är som om kroppen tänker "oj här var nåt nytt som jag måste prova." Och när "nyhetens behag" gått över så slutar medlen funka.

Så tipset jag kan ge är. Gå till hälsobutik och skriv upp alla sorter dom har. Gå till apoteket och lika där skriva upp vilka dom har. Kolla på nätet och skriv ner vilka sidor som har och vad dom har. Sen får du köpa ett i taget och ta det under den tid det hjälper och sen köpa nästa.

Komma ihåg att oavsett vilket medel du köper så brukar det ta upp till en månad innan man vet om det faktiskt gör nån nytta eller inte.

Du kan gå upp i listen och klicka på sök. Skriv in klimakteriet och klicka i rutan för iFokus så får du upp rätt många träffar för det har skrivits om klimakteriet på flera sajter här på iFokus.

Det har varit tal om att man ska kunna få akupunktur inom sjukvården för klimakteriet så du kan ju ringa till gyn/barnmorska och fråga om dom vet om det finns i ditt landsting. Om det finns så bör det gå på högskostnadsskyddet och blir då inte så dyrt. Men vet som sagt inte om det har börjat ges via sjukvården. Och när det gäller akupunktur så som jag kommer ihåg från det jag läst så ska det räcka med att man får runt 10 behandlingar och det ska räcka under en längre tid.

Kan ju också säga att jag har liknande erfarenhet som halvdansken.

.

NyLCHF63
2016-09-16 14:16
#10

#9 Tack för ditt svar annia1 !!

Bra ide det där med att göra en lista och byta prep, men tråkigt att det ska behöva vara så! 

Jag ska kolla det där med akupunktur, har hört att det hjälper, hoppas de har det inom sjukvården. Om inte så kanske det kommer så småningom. De här besvären kommer ju inte att gå över i första taget… 😕 .

Har ni som använder hormonplåster känt av några konstigheter efter att ni började använda dem?

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

annia1
2016-09-16 17:32
#11

Tyvärr är lista och byta preparat när det behövs nog det enda som gäller om man vill hålla sig till alternativa. 

Jag hade inte plåster utan tabletter som heter indivina. Ätit det 6-7 år nånting. Och jag hade inga som helst problem av dom.

Men för några månader sen så började det dyka upp olika problem, hade inte en tanke på klimakteriet fast ett av dom saker som dykt upp var svettningar nattetid. Trodde mest att sommar och varmt att det var det som orsakade svettningarna. Det andra som dykt upp kikade jag på olika alternativ vad det kunde vara. 

Sen en dag bara gick det upp ett ljus, klimakteriet. Trodde att jag ev skulle behöva högre dos, men tittade sen på indivina på fass och det mesta problemen jag fått finns även med bland biverkningar. Så jag slutat med tabletterna och har nu återigen börjat med alternativa medel får se om jag kan hitta balansen igen. 

Och några av de problem jag fått var nog biverkning för en del har försvunnit efter jag slutat med tabletterna, men inte allt. En del av de problem jag fått kan man även få när man är i klimakteriet. Så får ge det lite tid med alternativa annars får jag gå till läkare och få nåt nytt utskrivet.

När det gäller hur länge klimakteriet problemen kommer finnas är olika från person till person. För min del så börjar det bli närmare 10 år. För andra försvinner det snabbare, men tyvärr så finns det andra som har problem hela livet ut.

Av alla tillstånd man kan råka ut för så är nog klimakteriet det enda som är unikt för varje kvinna och det oavsett vad det gäller. (Hur länge man har problem, vilka de är, hur svåra och vad som hjälper.)

.

Halvdansken
2016-09-16 20:11
#12

Jag har inte märkt någon biverkning alls. Men jag tror jag ligger på absoluta gränsen för när plåsterna verkar.  Man ska byta 2 gånger i veckan (alltså var 3-4 dag) och om jag glömmer det så börjar vallningarna omedelbart.  Så jag hoppas att jag inte överdoserar med hormoner. Provade att bara använda ett halvt, men det fungerade inte alls.

Har använt plåsterna i 3 år nu. 

Håller med #11 - alla har det olika.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

annia1
2016-09-16 20:31
#13

Halvdansken Det var liknande för mig också. Inte så att jag fick vallningar, men missade jag en tablett en dag så fick jag mensliknande blödning efter nån dag. 

Jag är rätt säker på att läkare idag till en början skriver ut minsta möjliga dos, så tror inte du behöver oroa dig för att överdosera.

.

Annons:
NyLCHF63
2016-09-16 21:04
#14

Jag skrev till de som tillverkar mitt Naturella Progesteron och berättade om mina besvär. De sa att jag skulle gå tillbaka till den dos man har när man  börjar, och vara noga med att byta ställe (fick en lista) vare gång jag använde det och göra så i 2 veckor. Om det inte hade börjat bli bättre skulle jag använda det vaginalt efter en vecka (If after a week you are showing no signs of improvement, or are already following this routine, then please switch to vaginal application so we can eliminate whether there is a skin absorption problem.)

Jag hoppas verkligen att det börjar verka igen, för när det gör det så har jag inga problem med vallningar och svettas inte som jag gör nu. Kunde bli lite röd i ansiktet av och till det var allt.

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

Halvdansken
2016-09-16 21:25
#15

#14. Nu vet jag ju inte vad de rekommenderar för ställen att sätta dem, men på mina plåster står det att de ska sitta under midjan.  Förmodar att det har med bröstcancer att göra.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

NyLCHF63
2016-09-16 21:46
#16

Det här är en bioidentisk kräm som man inte får från läkaren. Ett preparat som är gjord som en vanlig progesteron molekyl i kroppen.  Läs mer här

http://www.wellsprings-serenity.com/

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

annia1
2016-09-16 22:41
#17

Halvdansken normalt sett så brukar sån här kräm smörjas in där man har tunn hud, som tex underarmar, bröstkorg, hals och nacke. Och man ska variera ställe, varför man ska variera vet jag inte.

NyLCHF63 jag hoppas för din skull att det börjar göra nytta igen, men tyvärr är jag väl lite väl cynisk. Missförstå mig inte, jag tror på alternativa behandlingar och väljer det själv om jag kan. Men det svar du fick så kan jag tänka mig att om det inte börjar hjälpa dig igen och du kontaktar dom igen så får du ett svar som går i stil med att det är då din hud som inte kan ta upp ämnena, fast det hjälpt förut så är det hos dig felet ligger.

Jag har vad jag kommer ihåg nu inte nån gång sett nån som säger att deras produkt kanske bara hjälper viss tid utan det är nåt som man själv upptäcker.

Du ska ju nu prova under några veckor så mitt tips i väntan på om det gör nytta eller inte. Gör dom där listorna med andra medel så du har dom färdiga utifall du behöver nåt annat.

Om du kommer ihåg det sen så kan du väl tala om det gör nytta eller inte.

.

NyLCHF63
2016-09-17 00:08
#18

Precis vad jag tänker göra. Eftersom jag har kräm kvar så tänker jag testa lite längre, har inte slutat använda den än. Men tänker även kolla upp andra medel och göra min lista. 🙂

Jag visste från början att man måste smörja in krämen på olika ställen av kroppen. I mejlet står det så här- There can be a couple of reasons for this

​ ​

return of symptoms : for example if the application sites are not rotated daily to both thin and fatty tissue areas for example, then it can happen that the progesterone receptors get saturated and so less progesterone will be absorbed. The second reason is that they are responding to external factors such as stress.

This suggested application regime may also be helpful:

Monday left arm lower inside morning and upper arm evening  

Tuesday left thigh outside morning and and inside evening

Wednesday left side of stomach morning, left hand in the evening

Thursday right thigh outside morning and and inside evening

Friday right side of stomach and right hand as before

Saturday right arm lower inside morning and upper arm evening

Sunday face and neck  

Jag måste erkänna att jag inte byte om på så många ställen… kanske det här hjälper om jag följer detta schema, och om inte så var det värt att prova i alla fall.

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

annia1
2016-09-17 00:57
#19

Ja du kan ju prova.
Men när jag läser det där så får jag dåliga vibbar. Har svårt att tro att man måste variera det på så många olika ställen. Och har svårt att tro att det finns nån som håller sånt där schema hela tiden. Så för mig verkar det mest som dom byggt upp en bortförklaring till dom som hör av sig när det inte längre funkar för dom.

Det bör finnas instruktioner med i den förpackning du köpt. Om man måste variera på det viset så bör det stå.

En sak som jag inte förstår och är väl inte konstigt då jag inte är så hemma på hur saker funkar i kroppen. Men om jag förstår rätt så står det att receptorerna för progesteron blir mättade om man använder samma platser. Även om jag inte fattar hur kroppen funkar så det där låter väldigt konstigt. De receptorerna är väl samma som det kroppsegna hormonet använt förut så hur kan de bli mättade av krämen. Så det där får jag inte ihop.

När det gäller kolla upp andra medel. De flesta brukar ha närmast till apotek så du kan ju börja där. Nu är ju apoteket omgjort, men de brukar ha ett par alternativa medel dom också.

.

NyLCHF63
2016-09-17 13:19
#20

Jag har läst om att receptorer can bli mättade förr, så för mig låter det inte så konstigt. Hur som helst, vi får se om det blir bättre eller inte. Sedan kan jag prova något annat. Jag har använt den här produkten i flera år så jag tror inte att jag får några men av att använda den lite längre. 😎

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

Annons:
annia1
2016-09-17 20:25
#21

Nej du lär inte få några men av det.

Men för mig låter det konstigt med receptorerna kan bli mättade (aldrig hört talas om förut). Man måste variera på så många olika ställen på kroppen för att de inte ska bli mättade, men det funkar med att bara använda vaginalt. 

Har det funkat i flera år så är det ju i alla fall ett av de bättre.

.

[Angelic]
2016-09-18 10:44
#22

När jag hade det som värst, svettades var 10de minut, köpte jag remifemin. Det hjälpte mej fantastiskt mycket. På förpackningen står man bara ska använda i ett halvår, men desperat som jag var körde jag i två år.

NyLCHF63
2016-09-18 11:37
#23

Jag har skrivit ner det på min lista 🙂

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

NyLCHF63
2016-12-16 13:00
#24

Jag lovade att höra av mig om hur det gick med min Natural Progesterone kräm. Nu har jag använt den enligt rekommendationerna i några månader, och har i typ en vecka inte haft några svettningar eller vallningar! Så den hjälper bara man använder den som man ska! Jippi!! Om någon är intresserad så köper jag den härifrån  http://www.wellsprings-serenity.com/

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

Upp till toppen
Annons: