Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
- Allt om lågkolhydratkost -

Räkna med Kostfiber?

2016-09-11 15:22 #0 av: Lchfman

Jag fick en fråga från en bekant som jag inte kom ihåg hur det låg till.
Det var ett bra tag sedan jag räknade kolisar och fick friska upp mitt minne på www.
Men efter en del googlande hittar jag inget definitivt?
Så hur ligger det till? Räknar man med kostfiber?
Se min bild tex. Från en vanlig matdagbok.

Anmäl
2016-09-11 18:02 #1 av: Zepp

Mmm.. prexis.. räkna med framförallt inulin/oligosackarider!

De kan omvandlas i Colon till SCFA!

Dvs de kan bidra med upp till 5% av ditt kaloriintag!

Såå.. först får du sortera bort ickedigestibla fibrer från digestibla!

Summa summarum.. skit i fibrerna så länge du inte äter en massa jordärstkockor eller dricker rå potatisstärkelse utrört i vatten!

Det skiljer altså mellan Amerikansk och EU lagstiftning hur kolisarna skall räknas!

I EU så räknar vi upp de som direkt tas upp i tunntarmen.. medans i USA räknas alla oavsett om de tas upp eller ej!

I EU så står fibrer för sig!

Man får lov att använda bägge sätten att räkna.. men använder man det amerikanska så redovisas "sockerarter" för sig!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2016-09-11 19:43 #2 av: Lchfman

Så i just den appen kan man alltså räkna socker bara? Raden ovanför proteiner på bilden.
Man tycker man kan ganska mycket, men det är ganska komplext alltså. :)

Vad menar du med kockan då?
Det äter jag ju ibland, med massor av smör :)

Anmäl
2016-09-11 20:07 #3 av: Zepp

Nämenaltså.. sade jag att allt var lätt?

Konärtskockor består i huvudsak av Inulin.. det är en Oligosackarid. den tar du inte upp i tunntarmen, den bryts ner i Colon och omvandlas till SCFA och gas!

Gör det enkelt för dig.. iallafall när du pratar med noviser.. EUs/Sveriges livsmedelslagstiftning föredrar att man skilljer på digesterbara kolisar/sådana som tas upp direkt i tunntarmen.. i USA så klumpar de ihop alla kolhydrater således oxo icke digesterbara fibrer.. men som regel så skriver de ut vilka som är sk sockerater, dvs sådana som tas upp i tunntarmen!

Det är mest spetsfundigheter att utvärdera huruvida vissa tex Inulin omvandlas till SCFA.. iallafall så är de fettsyror!

Altså.. gå på svensk/EUs definition av kolhydrater i livsmedel.. det är typ sådana som höjer blodsockret.. i USA är de mer benägna att räkna alla som skulle kunna tänkas bidra med kalorier!

Om man säger som så.. för oss som tänker i LCHF. banor så är fibrer omvandlade till feettsyror knappast något problem.. se de mer som en bonus. de ger SCFA.. bra för tarmen, ger mer smörsyra, acetat och propionat till blodet.. man pratar då om second meal effect, dvs det tar en tid  tills de kommer till colon och sen ut i blodet!

Koncentreara dig på de som höjer blodsockret.. dvs de som tas upp i tunntarmen!

För övrigt så ärnaturliga fibrer bra för tarmtömningen/biomeet.. oavsett om de omvandlas till SCFa eller ej!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2016-09-11 20:22 #4 av: Lchfman

Tack zepp!

Anmäl
2016-09-11 20:35 #5 av: Zepp

Eh.. sådana där program är anpassade för både EU och USA!

Det blir ytterst komplicerat om folk gillar rå potatis eller dricker rå potatistärkelse uppslammat i vatten!

Utgå från det faktum att folk äter lagad mat!

Allt det andra är sk ytterligheter!

Oså när vi ändå är inte på det komplexa.. inulin/kronärtskockor.. andra grönsker är knappast det som man i förstone bör dra ner på en LCHF-diet!

Men det där visste du redan?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2016-09-12 19:32 #6 av: Lchfman

Ja det är lite snurrigt, jag kommer bara ihåg detta med kostfibrerna ytterst lite när jag försökte komma in i det i början.
Kanske har det blivit mer av detta kostfiber/socker på förpackningar?
Eller så har man ett selektivt minne.
Nej det där med kronärtskockan är jag faktiskt inte riktigt med på.
Mer än att man fiser en del då :)

Anmäl
2016-09-12 19:40 #7 av: Zepp

Mm.. menade egentligen kronärtskockor.. dvs en rotfrukt.. om jordärtskockan är jag ytterst osäker.

Men för att du skall slippa vara osäker så är gaspruduktionen ett säkert tecken på antingen Inulin/oligosackarider/andra sackarider som i colon omvandlas till butyrat, acetat eller propionat.. dvs SCFA!

Eh.. äter man riktig mat och inte är fettskrämd så brukar det slita till sig!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2016-09-12 20:38 #8 av: Lchfman

:)
Ja ok!

Anmäl
2016-10-16 14:19 #9 av: Lchfman

64% kostfibrer, så detta är inte blodsockerhöjande KH då?
Det börjar bli svårt att hålla koll :)

INNEHÅLLSFÖRTECKNING

Näringsinnehåll per 100 g:
Energi 700 kJ/170 kcal
Fett 0.2 g
- varav mättat fett 0.1 g
Kolhydrat 6 g
- varav sockerarter 2 g
- varav polyoler 0-1 g
Kostfiber 64 g
Protein 5 g
Salt 0.80 g

Ingredienser: Fyllnadsmedel (polydextrose), oligofruktos, vete dextrin, förtjockningmedel (gummi arabicum), oxgelatin ammoniumklorid 4%, rålakrits, salt, vegetabilsk olja (palmolja, palmkärnolja, kokosolja), ytbehandlingsmedel (carnaubavoks/-vax), aromämne, sötningsmedel (steviolglycosider).

Kan innehålla spår av gluten. Utan tillsats av färgämnen.

Anmäl
2016-10-19 22:06 #10 av: Zepp

Kostfibrer är lixom bara det en djungel!

Man bör veta exakt vilka de är för att kunna förutsäga något som helst!

Om man säger som så.. tröskavfall kan du helt utesluta.. iallafall kost med sådant tillsatt.. förekommer främst bland livsmedel som räknas in i GI!

Oså för att göra en snabb  kursförändring.. en hel del sk rotfrukter.. men även vissa sk frukter innehåller stora delar av sin energi i form utav "kostfibrer", kan vara sk RS, oligosackarider/inulin/andra former.

Utiallafall.. så länge det kommer från sk riktiga råvaror så är i princip "kostfibrer" inte blodsockerhöjjande, utan SCFA-höjande och gashöjande i Colon!

Och därmed sällan något hälsoproblem förutom för omgivningen som upplever gasutsläppen som ett hot mot deras hälsa.

Men.. det där du visar på förefaller vara något helt annat än rena råvaror?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2016-10-22 18:02 #11 av: Lchfman

Japp det jag visade är "Toms nellie dellies"
Nån typ av lakritsgodis som några LCHF-bekanta åt (och inte ville ta reda på om det var ok eller inte för att det var så gott)
Min känsla är ofta, är det för bra för att vara sant är det ofta inte sant..

Förresten så är då frönäcke trots sitt KH på typ 19% rätt ok då eftersom det är mestadels kostfibrer?

INGREDIENSER:

Solroskärnor, sesamfrö, pumpakärnor, linfrön, psylliumfrön, chiafrön (8%)

NÄRINGSVÄRDEN
per 100 g
Energivärde 2420kJ/580kcal
Fett42g
-varav mättat fett6g
Kolhydrater19g
-varav sockerarter1g
Fiber16g
Protein 23g
Salt0,03g

Anmäl
2016-10-22 18:43 #12 av: Zepp

Nämenaltså.. du och jag har inga olika åsikter!

Oså till dina LCHF-ätande vänner.. så länge de gör 80% rätt.. så kanske det andra gör att de står ut.. trots sina cravings?

Vet lixom inte hur andra är funtade/kanske inte ens hur jag själv är/du är.. iallafall så har vi alla att kämpa med cravings och ett outsinligt utbud av livsmedel att välja mellan.

Man gör vissa väl valda val, beroende utav ens egen situation.

Sen så handlar det mesta om huruvida det är en stor eller liten del av ens energiintag sett på längre sikt!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2016-10-22 19:17 #13 av: Lchfman

Sant zepp, tack för dina kloka ord och vetenskapliga fakta!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.