Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Hur skulle du äta om du vore i min sits?

2016-09-11 01:37 #0 av: Ölmage

Hur skulle du äta om du var en man på 37 år som väger 120 kg, är 191 cm lång och vill ner till sin målvikt på ungefär 85 kg så snabbt som möjligt, dock självklart inte snabbare än vad som är bra för kroppen?

Vänligen skriv så detaljerat som möjligt och inte "ät mycket fett" eller liknande för hur mycket är mycket fett? Skriv i gram och per dag eller per måltid etc men skriv i gram, tack. Samma med protein och kolhydrater.

Anmäl
2016-09-11 01:41 #1 av: Imasy

Jag skulle slå ett slag för LCHF, där behöver du inte räkna så himla mycket på gram du stoppar i dig som hos viktväktarna.

Däremot är det viktigt att läsa på VAD du kan äta, dels för att inte få in dig för mycket kolhydrater, men också för att få en varierad kost.

// Jennie - Sajtvärd för Katter, Hamster, Dvärghamster, Brott och Litteratur. 

~Välkommen!~

Anmäl
2016-09-11 02:58 #2 av: greenseng

  En enkel metod som har fördelen av att fungera, men som definitivt inte är lämpad för alla:

Tag två veckor och ät precis som vanligt. Men... kartlägg allt du äter. Skriv ner vad du äter och hur mycket av det.

Efter dessa två veckor så äter du precis samma saker, men endast hälften av det.
Är du t.ex. van att äta en pizza så blir det nu en halv istället. Äter du fyra ordentliga skinksmörgåsar till frukost och två ägg, så blir det nu två skinksmörgåsar och ett ägg istället. Och så vidare...

Den första veckan blir jobbig. Det medger jag. Framför allt de tre första dagarna. Men sedan lugnar det ner sig. Och efter en månad, eller faktiskt ett par veckor, så kommer du inte att kunna äta som du gjorde förut. Och du kommer att känna dig helt tillfredsställd med det du äter. Och sedan blir det helt naturligt.

Hur kan det bli så? Jo magen anpassar sig efter hur mycket vi äter. Tar lite tid men...  den kommer att ändra på sig. Och till sist blir det en vana. Som allt annat.

I början kommer du att märka att du inte går ned något i vikt. Det beror på att fettcellerna ersätts med vatten. Och vatten och fett väger ungefär lika mycket. Men efter en månad eller två så korrigerar kroppen detta och du kommer att gå ned i vikt och förändra utseende. Får köpa nya kläder eller sy in de gamla.

Det enda problemet som kan tänkas uppstå är eventuellt med vitaminer och mineraler och sådant där. Men väger du 120 kg så kommer detta inte att vara något problem för dig. Då kommer du ändå att få i dig tillräckligt med näringsämnen. Annars finns det vitaminpreparat på apoteket som kommer att ge dig vad du behöver i den vägen och mycket till. Men som sagt... Tror knappast att du kommer att behöva dem.

Det svåra med den här metoden det är i början. Men när magen har korrigerat sig så är det inga problem längre. Att äta är mycket en vana. Och i ett välfärdssamhälle så blir det lätt så att man stoppar i sig för mycket. Men det går att hantera om man verkligen vill. Det vanligaste felet är att man tröstäter. Den vanan får man alltså byta ut mot något annat. Motion exempelvis. Du kan jaga fruntimmer exempelvis. Vinkar

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Anmäl
2016-09-11 07:26 #3 av: Mooniq

Ät obegränsat av fisk, kött, ägg, fisk och skaldjur.

Lägg till en liten hög med grönsaker - för att det är nyttigt och man "äter" även med ögat. Undvik rotgrönsaker och potatis.

Lägg till lite sås, dressing, steksky

du kan äta små mängder av bär, nötter & frön

Av detta blir du inte fet - det är mat som kroppen är gjord för.

De första veckorna kan du känna av lite temprament och även känna dig lite susig i huvudet - om det händer - plussa in lite potatis i kosten. Äggröra & bacon är en härlig start på dagen. Av riktigt mat håller du dig mätt länge eftersom blodsockret ligger relativt stabilt hela dagen, inga större toppar o dalar om du utesluter kolhydraterna alltså.

Ät/drick inte: alkohol, spanmål - (bröd, kaffebröd, mûsli, flingor), godis, snacks, läsk, juice, frukt eller produkter med socker.

Ju mindre insulin du har som åker runt i kroppen ju lättare har fettcellerna för att öppna sig och du upplever viktnedgång. Ju mer kolhydrater du äter i kosten ju mer insulin pytsar kroppen ut och ju svårare får du att gå ner i vikt - plus att du får ett svajigt blodsocker som skapar matsug i hjärnan.

läs på om atkins, dukan, paleo och lchf-kost

ps - till sist - oftast har män lättare för att tappa vikt än kvinnor - så kör i vind.

Skickar lite pepp och jävlar anamma Sol

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar


Anmäl
2016-09-11 08:03 #4 av: parsley

Det finns en tumregel som används en del inom LCHF

  • protein i gram per dag = målvikt i kilo. I ditt fall så ska du äta ca 85 gram protein per dag. Tänk på att proteinrika livsmedel inte innehåller 100 % protein. Kött innehåller ca 20 % protein.
  • ät så mycket kolhydrater du tycker är lämpligt. Många inom LCHF äter ca 20-25 gram per dag. Det finns också de som äter mindre, upp till 10 gram per dag eller mer, upp till 50 gram per dag. Man får försöka hitta den mängd som passar en själv bäst.
  • fett tills du blir mätt, satsa på minst dubbla mängden mot protein + kolhydrater

LCHF bygger på att du ska äta dig mätt och få i dig så mycket kalorier som du förbrukar och att du inte ska svälta dig ner i vikt och därigenom göra att förbränningen minskar.

Det finns en sida som heter kostbevakningen.se där du kan registrera det du äter, om du behöver planera ditt ätande  eller vill kolla hur mycket fett, protein och kolhydrater ett visst livsmedel innehåller. Föredrar du att äta efter ögonmått, så fins det något som kallas Anna Hallén handmodellen. Googla så hittar du information om den. Grundläggande information om vad man äter på LCHF hittar du t ex på kostdoktorns sida. En del kan äta enligt "ät dig mätt, när du är hungrig",  andra behöver lite planeringshjälp.

Om du äter följande under en dag

250 g fläskkarré

4 ägg

250 g broccoli

150 g smör

så blir det enligt kostbevakningen

Totaltm1944 kalorier
 protein 85 gram
fett 175 gram
kolhydrater 10 gram

Anmäl
2016-09-11 18:16 #5 av: Zepp

Här kommer helt andra råd.. skit i gram hit o dit.. töm ditt kylskåp fyll det med nytt!

Ät sen fritt utav detta men utav allt!

Så här kan det se ut i ditt kylskåp då;

LCHF-mat

http://www.kostdoktorn.se/lchf

Ät en eller två gånger om dagen.. inget däremellan förutom släta koppar kaffe/te!

Ät tills du är mätt, ät sen inte fören du är hungrig igen.. vilket tenderar till att bli max två gånger om dagen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.