Annons:
Etikettövrigt
Läst 3602 ggr
_Fisken
9/10/16, 6:28 AM

Bikarbonat i ris??

Ställer frågan här. Kanske inte riktigt rätt forum - men jag har haft fel förr. :-)

Det sägs att vissa restauranger har bikarbonat i bla. ris. Varför?

Annons:
Inkanyezi
9/11/16, 11:29 AM
#1

Man blötlägger riset med bakpulver för att ge det en viss konsistens. Det är vanligt i Indien och förekommer också på andra håll, så det är möjligt att exempelvis thai-restauranger eller sushi-ställen kan ha använt bikarbonat, men det används i regel inte i sushi, där man i stället vill att riset ska klibba.

Ris som har blötlagts i bikarbonat innan det kokas blir gulare och kornen sväller lite mer och klibbar inte ihop. Många vill ha sitt ris på det sättet, och tekniken att koka med bikarbonat används också på pasta. Det förekommer både att man lägger i blöt med bikarbonat och sedan kokar i rent vatten, och att man kokar med bikarbonat i vattnet.

_Fisken
9/11/16, 12:47 PM
#2

Ok. Tack. Jag har hört att det kan också bero på att gästerna blir mättare fortare?

hemul
9/12/16, 11:23 AM
#3

Det vore väl ingen fördel för restaurangen. Då beställer de ju ingen efterrätt.

Lustigt förresten. Googlar man på svenska kommer det upp absolut noll. På engelska - massor.

_Fisken
9/12/16, 11:24 AM
#4

Huvvet på spiken!

Zepp
9/12/16, 7:34 PM
#5

Så måste det vara.. i England vill de inte ha omaket att även servera efterätt?

Altså.. näe, det tror jag inte men möjligen på det Indiska spåret, dvs konsistens o sådant!

Bikarbonat är lixom inget annat än bakpulver.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: