Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Minus 43 kg på ett år... men nu har det avstannat?

2016-09-06 14:29 #0 av: Zod

Hej,

Blir snart galen! Efter att ha gått ner 43 kg på ett år med LCHF så har nu viktminskningen helt avtagit trots att jag inte har ändrat på något mer än kaloriintaget efter min minskade vikt, men det har jag gjort hela tiden och det har aldrig varit några problem.

Har stått still i 1 mån. Har fortsatt äta som vanligt i tron att det kanske var en kort platå men efter 14 dagar så minskade jag intaget med ytterligare 500 kcal.

Normalt äter jag 2160 kcal om dagen för att minska 0.5 kg per månad och jag ligger på exakt det kaloriintaget då jag väger allt jag äter in i minsta detalj. Fuskar inte heller utan äter så som man ska. Dricker heller ingen alkohol eller kaffe utan endast vatten.

Senaste två veckorna har jag som sagt minskat 500 kcal till så nu intar jag 1660 kcal men vikten rör inte på sig mer än upp och ner några hundratals gram per dag. Går aldrig under 122.5 kg utan pendlar mellan den och 123 kg.

Jag är en 35-årig kille som är 190 cm lång och vill ner till minst 85 kg men som det ser ut nu så är det omöjligt med LCHF.

Äter max tre mål per dag men det blir oftast bara två. Blir det tre så äter jag vid kl 07, kl 12 samt kl 17. Annars vid kl 12 och kl 17. Fastar till dagen efter vilket blir 14 eller 19 timmar beroende på hur många mål jag äter.

Min procentdelning av mat är mellan 75-80% fett, 15-20% protein och 1-15% kolhydrater. Och jag ligger aldrig under 1.7 på Skaldemans skala.

Får i mig alla vitaminer och mineraler då jag tar tillskott och har så gjort sedan starten och det har inte påverkat min viktnedgång innan så det är inte anledningen nu heller.

Börjar tappa hoppet om LCHF och viktminskning...

Anmäl
2016-09-06 14:47 #1 av: OlgaMaria

Du har ju lyckats otroligt bra hittills!! Bra jobbat!

Viktnedgång är egentligen något väldigt komplicerat. Det är så många faktorer som spelar in och många av dem har vi varken koll eller kontroll över. Men min tro är att det vore klokt av dig att öka på kaloriintaget och alltid äta tre mål om dagen. En stadig frukost med äggröra med smör och salt och kaffe och citronvatten är en himla bra start på dagen och ger mycket av den näring som behövs för en fungerande metabolism.

När man hamnar på en platå är det lätt att tänka att man ska dra ner på maten och många kanske också ger råd om periodisk fasta eller liknande, men jag tror snarare på att din kropp behöver mer av rätt näringsämnen för att få igång viktnedgången igen. Så mitt råd är att äta mer, och gärna näringsrika grejer som lever och räkor och hemmagjord buljong. C-vitamin kan man gärna ta ett tillskott av.

Dessutom, fundera över sömn, stress och livsglädje. Dessa saker är också väldigt viktiga för viktnedgången. Hur ser livet ut? Sover du gott? Är du glad i livet och skrattar du ofta? 

Och, det är ju viktigt nu när du hamnat på en platå att inte låta detta stressa dig och göra dig nedstämd. Vad får du för känsla när du ställer dig på vågen? Om det är besvikelse så gör du kanske klokt i att begränsa hur många gånger du ställer dig där. För att skippa den där stressen man kan känna. Inte ovanligt att folk väger sig många gånger på en dag. Det enda det gör är att skapa stress ifall man inte ser de resultat man vill.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2016-09-06 14:58 #2 av: OlgaMaria

Att ge sin kropp lite tid är underskattat. Kan ge ett exempel. Min man hade i våras lyckats bygga upp en kula på magen och han bestämde sig för att jobba bort den. Han tog bort de värsta grejerna ur kosten och åt mer LCHF-aktigt samt började träna magen väldigt mycket. Han höll på riktigt hårt men blev så irriterad på att det inte hände så mycket varken på vågen eller magen. Jag försökte säga till honom att han skulle fortsätta som han gör och ge kroppen tid - det kommer ge resultat. Och det gjorde det. Magen smälte bort rätt fort till slut, efter typ två månader, men då försvann också allt väldigt fort. Jag tycker det är lite lustigt i efterhand när jag tänker på hur frustrerad han var efter tre veckors magträning och sockerdetox. Vi har verkligen lätt för att bli otåliga när vi tycker att vi gör allt rätt men inte ser några resultat. Men ibland behöver vi bara ge oss själva en klapp på axeln och tänka att vi behöver ge vår kropp lite tid. Du har lyckats gå ner 43 kg - dvs du har gjort något som har lyckats. Och 1 månad är otroligt kort tid egentligen. Det är inte omöjligt att din trend neråt kommer att fortsätta snart igen om du bara ger din kropp lite tid.

Anmäl
2016-09-06 15:12 #3 av: Mooniq

Jag tappade 10 kg på 5 veckor. Står nu still på platå sen 4 veckor. Jobbar på mitt tålamod. För när kroppen går ur platån så kommer jag att fortsätta neråt. Håll ut. Gå promenader, cykla, läs en bok, dansa. Var glad för allt du redan tappat. 🌞

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar

Anmäl
2016-09-06 15:47 #4 av: Sindri

Hur kan du säga att LCHF inte är något för dig när du gått ner 43 kg på ett år?  Glad På vilket annat sätt hade du gått ner mer? Jättegrattis!

Var glad åt det fantastiska du åstadkommit. Stressa inte kroppen nu så den tror att du bantar, då håller den hårt i varenda gram.

"Keep calm and carry on"

Anmäl
2016-09-06 16:00 #5 av: Zod

Tro inte jag är otacksam över era svar men... LCHF är ingen mirakelkur utan fungerar som med allt annat när det gäller mat. Äter man mer mat än man behöver så går man upp i vikt. Äter man precis det som behövs så står man still och äter man mindre så går man ner i vikt.

Äter LCHF eftersom det är bra för kroppen och att jag gillar fet mat och har alltid gjort.

Jag behöver en viss kalorimängd för min vikt, längd, ålder och aktivitetsnivå. Ligger 500 kcal under den men går fortfarande inte ner i vikt. Lägger jag mig 1000 kcal under som jag nu gjort under två veckor så bör jag gå ner 1 kg per vecka men går inte ner någonting alls.

Att då ge rådet att äta mer är bara dumt. Ursäkta, men det är ett dumt råd.

Samma med att alltid äta 3 mål per dag. Man ska bara äta när man blir hungrig och det blir jag bara mellan 2-3 ggr per dag därför som jag äter när jag blir hungrig och det skiftar per dag som sagt.

Får också som sagt i mig alla vitaminer och mineraler då jag äter kosttillskott.

Dricker inte heller kaffe så varför tipsa om det?

Allt snack om att kroppen ställer om sig till svält och lagrar allt man äter om man äter lite mat är en myt. Aldrig sett fångarna under andra världskriget? Har du sett en överviktig fånge i Auschwitz? Nej, bara vandrande skelett trots svält. Svältläge är en myt då ämnesomsättningen bara går ner 8% när man svälter. 

Stressa inte kroppen? Tror ni fångar i koncentrationslägren var under stress? Höll deras kroppar på deras fett/depålager? Nej! Varför envisas folk att ge råd när man inte vet hur kroppen fungerar?

Var för övrigt i går på Vårdcentralen och alla mina värden såg bra enligt läkaren så något kroppsligt fel är det inte.

Stressar inte, sover 8 tim per dag och mår bra. 

Är som sagt inte otacksam för era svar men tycker delar av svaren/lösningarna ni kommer med är helt fel.

Anmäl
2016-09-06 17:01 #6 av: OlgaMaria

Först börjar du med att säga att allt handlar om kalorier. Sen fortsätter du med att säga att du inte går ner i vikt trots att du begränsar kalorierna mycket. Så rådet att äta mer kanske inte är så dumt ändå. För just nu lyckas du i alla fall inte.

Visst, bo i koncentrationsläger verkar vara en bra bantningsmetod, men inget jag tycker du ska sträva efter. Dessutom bodde dessa benrangel där många år. Så klart du går ner i vikt till slut. Men du förbränner också vitala organ på detta vis. Kroppen kan inte bara leva på det den får från dina fettceller. Därför börjar du också äta från dina muskler, skelett, hjärna och övriga vitala organ när du lever under svält. Dessutom har det märkts ofta att personer som försöker gå ner i vikt genom lågkaloridiet går upp den vikten och mer när de börjar äta normalt.

Jag är för övrigt inte av åsikten att LCHF är det enda rätta. Så det behöver du inte anklaga mig för. Men svält tror jag inte på som en väg till hälsa.

Givetvis la jag märke till att du inte dricker kaffe. Det gjorde inte jag heller förr, men började när jag började låta mig inse att kaffe är en hälsodryck. 

https://authoritynutrition.com/top-13-evidence-based-health-benefits-of-coffee/

Och framför allt tipsar jag om det eftersom det sätter fart på ämnesomsättningen.

Du får i dig alla vitaminer och mineraler säger du? Hur är det med selen och a-vitamin? Tror inte vården kollat detta, och det är heller inte så vanligt i vanliga kosttillskott. Däremot är det vanligt med brist. Vi har väldigt selenfattiga jordar i Sverige och A-vitamin får du i dig genom lever eller feta mjölkprodukter. Betakaroten räknas nödvändigtvis inte eftersom levern omvandlar detta till a-vitamin men denna process fungerar inte alltid. Anledningen till att jag nämner selen och a-vitamin är för att dessa också är väldigt viktiga för sköldkörteln och ämnesomsättningen. Brist på dessa kan helt klart leda till en platå.

Ang. stress så visst kan man gå ner i vikt trots att man är stressad, men jag tycker det är en bra faktor att fundera kring. Stress leder till snabbare förbrukning av vissa näringsämnen vilket kan leda till brister som försvårar viktnedgång.

Skönt att du sover bra!

Anmäl
2016-09-06 19:31 #7 av: Lchfman

http://www.dietdoctor.com/what-happens-if-you-eat-5800-calories-daily-on-an-lchf-diet

Inte kalori in kalori ut :)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.