Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Familär hyperkolesterolemi

2016-08-30 17:02 #0 av: global

Någon som kan något om FH och fasta?

Anmäl
2016-08-30 19:33 #1 av: Zepp

Mnjae.. FH är genetiskt!

Dvs du kan prata med dina föräldrar.. någon av dem borde ha samma problem.

Värst lär det vara om man är man och medelålders!

För det första.. dels så finns FH i två varianter.. Homozygot och Heterozygot!

Den ena debuterar i barndomen, den andra i tjugoårsåldern!

Hade du inga problem innan dess och ej heller någon av dina föräldrar så lär det mest troligen inte handla om FH utan om något annat problem!

Och fasta biter knappast på genetiska problem!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2016-08-30 22:38 #2 av: global

Tack
Jodå den är genetisk. Två i släkten har dött i hjärtattacker varav en i 60 årsåldern. Flera har vi upptäkt har väldigt höga kolesterolvärden.
Anledningen till att jag prövar fasta är att min FH inte fungerar som den vanliga varianten där levern inte kan absorbera kolesterolet. I mitt fall det är tarmen som suger åt sig allt kolesterol den kan få tag på. Om jag undviker ägg eller undviker den mest fettrika maten så sänks LDL dramatiskt från 19 till betydligt lägre värden. Jag minns inte exakt. Det är fortfarande alldeles för högt. Om jag dessutom tar statiner så kommer LDL att gå nervtill friska nivåer. Jag skulle vilja helt avstå från medicinering. Jag tänker att om det inte finns någonting att absorbera så kan inte LDL bli högt. Jag har letat runt på nätet men kan inte hitta någonting som fokuserar på FH och fasta. Allt som jag har läst och sett brukar den som håller föredraget säga någonting som "detta gäller de flesta individer förutom om du har FH. Det kommer jag inte att ta upp nu"
Jag skulla vara nyfiken på om det skulle t.ex. hjälpa att äta varannan eller var tredje dag
Dessutom finns det bättre mat att äta? Viss typ av mat oxiderar ju LDL medans andra gör det inte.
Några tankar?

Anmäl
2016-08-31 19:06 #3 av: Zepp

Har man FH av den allvarligaste arten samt har manligt kön så dör man som regel i medelåldern, dvs mellan 30-40-50!

Såå antingen så har du den mindre allvarligare varianten.. eller ett annat problem.. tex kolesterol hyperresponder?

Har oxå släktingar som haft hjärtinfarkter i 50-60-70årsåldern.. inga beroende utav FH iallafall.. utav av en massa andra orsaker.

Själv har jag högt kolesterol.. och Statiner att hämta ut om jag vill.

Främsta orsaken till mina värden.. eller skall vi säga främsta orsaken till att de är dåliga är lågt HDL.. och det finns lixom inga medicamenter alls som kan höja HDL.

Utan HDL är komplext och en indikation på att annat fungerar rätt dåligt, typ livstilsfaktorer.

Håller med dem som säger "detta gäller inte dem som har FH"!

Då har man problem i levern av genetiska skäl, det handlar främst om brister i de mekanismer som skall ta omhand LDL-remnants!

Har man FH så har man och då har man haft höga LDL sedan barndommen.. alternativt sedan tjugoårsåldern!

Anmäl
2016-08-31 21:00 #4 av: global

Kolesterol hyperresponder?
Vad är det?

Anmäl
2016-09-01 18:57 #5 av: Zepp

Det lär vara att man har en dysfynktion att schunta kolesterol ut och in i/ur cellerna!

Grejen är att det mesta kolesterolet i din kropp är producerat i dina egna celler.

Och detta styrs av ett antal olika saker.. tex så är kolesterol i sig hämmande på nyproduktionen.. med andra ord, om du får i dig mer kolesterol via födan så bromsar det nyproduktionen.

Hyperesponder betyder således att ett fåtal antingen tar upp mer ur tunntarmen eller att mindre kommer in i cellen.. därav blir det rätt högt i blodet.

Överskottet av kolesterol går till levern som pytsar ut det i tunntarmen tillsammans med galla.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.