Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som vill gå ner i vikt

Köttprotein orsak till fetma?

2016-08-30 08:18 #0 av: diziet

Dessa forskare drar slutsatsen att ett för stort proteinintag från kött är en viktig orsak till fetmaepidemin! Här är länk till publikationen:

http://bmcnutr.biomedcentral.com/articles/10.1186/s40795-016-0063-9

Anmäl
2016-08-30 08:37 #1 av: Inkanyezi

Nej, man måste nog vara lite selektiv i sin läsförståelse för att dra slutsatsen att protein från kött skulle vara en orsak till fetma. Det är inte vad som framgår av studien, som anger att tillgänglighet för kött har en samvariation med fetmaepidemin.

Inga försök har gjorts - alltså inga provokationsförsök - som visar på något som helst orsakssamband, utan studien redogör för tillgängligheten av kött, och att den samvarierar med ökad fetma hos befolkningen. Den visar alltså inte att köttet skulle orsaka fetman, bara att det finns gott om kött att få tag på i områden där fetma utvecklas epidemiskt. 

Visst kan man invända att där det finns gott om kött, där äts det också, men det säger fortfarande inte ett smack om orsaken till fetman. Metoden har dock en viss poäng, och för att dra några växlar på det bör man så klart också titta på andra beståndsdelar i den mat som säljs på olika håll, och dessutom jämföra med platser där tillgången på de olika livsmedlen är annorlunda. 

Det kanske också fanns annat som var mer tillgängligt i områdena där det fanns mycket kött? Och möjligen kan någonting som var mindre tillgängligt också ha inverkat? Kanske det också finns andra mönster man kan följa?

Så studien ger inte någon information om orsak, men den ger en idé om att man kan undersöka om orsaken till fetma ligger där. Några försök att finna orsaker har inte gjorts i den här studien, utan den visar enbart på en statistisk korrelation mellan tillgänglighet av vissa matvaror och fetma. Inte vilka beståndsdelar i den verkligt intagna födan som orsakar fetma. Den framhäver också en del gammal skåpmat om vad man antar ligger bakom fetma, utan att ange någon vetenskaplig bakgrund. Den söker bekräftelse på några saker som antas axiomatiskt orsaka fetma; sådant som alltså inte skulle tarva förklaring eller stöd i vetenskap.

Några av de nämnda faktorerna bygger också på gissningar.

Min gissning, kanske lika kvalificerad som gissningarna om fysisk aktivitet, är att "studien" är ett övningsexempel i regressionsanalys, och ett inlägg som pekar på svårigheten att med hjälp av statistik finna orsaker till diverse fenomen.

Och det är så klart också kul att se hur lättlurade folk kan vara, och vilka spekulationer som görs om eventuella orsaker.

Anmäl
2016-08-30 08:44 #2 av: Agafia

Jag tror orsaken till fetma är stress .

Anmäl
2016-08-30 09:31 #3 av: diziet

Bra analys, Inkanyezi!

Anmäl
2016-08-30 10:17 #4 av: Inkanyezi

Jag gissar att studien egentligen är ganska seriös, och det den pekar på är väl att för att undersöka orsaken till fetma måste man gå till roten, inte titta på enbart pseudovariabler.

En idé, som skulle kunna vara fruktsam - utan provokationsförsök - är att ta reda på vad folk som faktiskt blir feta verkligen äter, och att jämföra med vad folk som minskar i vikt äter. I den här studien upprepas något vi har sett tidigare, att viktnedgång ofta följs av att vikten åter går upp, men det finns ju också exempel på stabil viktnedgång, eller snarare viktnedgång som leder till stabilt lägre vikt. Man skulle kunna studera ätmönstret hos personer som har varit feta eller överviktiga, och vilken strategi de har valt för viktnedgång, och hur de sedan lyckas eller misslyckas med att bibehålla den lägre vikten. 

Mycket av erfarenheterna kring LCHF tycks ju visa att man kan minska i vikt och också få bättre hälsa genom att äta tvärtemot alla rekommendationer om att äta mindre fett. Det råder också en allmän missuppfattning att LCHF-kost också skulle vara en utpräglad högproteinkost, men vi har ingen klar bild över hur mycket protein som ingår i olika personers kost, inte heller om mängden protein i kosten hos dem som går ner i vikt och håller den lägre vikten, eller hos dem som lyckas eliminera diabetes med hjälp av LCHF-kost.

Väldigt tydligt tycker jag att det pekar mot att det skulle vara bra med forskning kring det som av många auktoriteter benämns som "modediet", i stället för att sprida rykten om förmodad skadlighet hos kosthållet. Vi är tillräckligt många för att man skulle kunna forska om det, och det är inte några större problem att hitta kontrollgrupper av olika slag; endera de som är etablerat feta och blir fetare, och/eller de som inte utvecklar övervikt, fetma eller metabolt syndrom. Man behöver inte ens utse kontrollgrupper före en statistisk studie, eftersom det inte krävs någon provokation. De olika grupperna har ju redan själva valt sin väg.

Anmäl
2016-08-30 12:33 #5 av: _Fisken

Jag tror orsaken till fetma är överkonsumtion. Vi överkonsumerar allt annat, även födan. Svält lite då o då tror jag skulle vara bra. Tråkigt bara att det är jobbigt med svält..
Finns det inget piller som ger samma känsla som när man klämmer i sig en fet dubbelburgare med pommes? Ska det vara så svårt å fixa det?

Anmäl
2016-08-30 12:56 #6 av: Inkanyezi

#5 Det sägs ska finnas ett sånt piller, som är gjort på spenat. Det är Charlotte Erlanson-Albertsson, vars häck syns vara bred nog att sitta på två stolar, som har hittat på det. Hennes patent gäller en metod att utvinna thylakoiderna ur spenat och dess tillämpning för att dämpa hunger.

Nu minns jag inte vilken av damerna det var som hävdade att LCHF lurar kroppen att tro att man är mätt, men spenatpillren har helt klart den uppgiften. Det kan ha varit fru Erlanson-Albertsson, men det kan också ha varit Mai-Lis Hellénius (om du följer länken, observera att akronymen LCHF inte hittas där, för att den ska hamna mindre högt på sökmotorer). Lite rätt kan ju Charlotte Erlanson-Albertssons idé vara. Jag känner ingen som har blivit fet på spenat, men uppenbart tänker sig en lundaprofessor kunna bli det.

Annars går det bra med selleri.

Anmäl
2016-08-30 13:02 #7 av: _Fisken

Man kanske svälter sig om man bara har spenat hemma o därav går ner i vikt? 
Skämt åsido. Mättnadskänslan borde ju mestadels bero på en kemisk signal i skallen. Kanske även stimuleringar sensorer i käken/munhålan. 
Lite "lustigt" att det inte kommit fram nåt än som åtgärdar problemet med fetma. Skulle inte förvåna mig om det redan finns men det har köpts upp av industrin av snabbmat och lagts ner. 

Anmäl
2016-08-30 19:40 #8 av: Zepp

Finns flera andra samvariationer till fettma.. tex hög levnadstandard och leva i ett land med god sjukvård/hög ålder osv!

I fattigare länder dör de tidigare av all cause mortality.. typ fattidom, undermålig sjukvård/hög barnadödlighet/svält/undernäring/rätt enkla infektioner!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2016-08-31 12:02 #9 av: sussie

Titta på hur kött saluförs färdigmarinerat i socker och sirap det är nog inte bara köttet som gör oss feta utan hur det tillreds och vilka tillbehör det serveras med.

Victoza och Byetta är inte i Sverige som "bantnings medicin" men borde kanske vara det. Det är ett tarmhormon. I Sverige ges det enbart till diabetiker, ännu.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.