Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Mat - Recept att laga hemma

Är surkålen förstörd?

2016-08-24 11:58 #0 av: Sindri

Jag har gjort surkål flera gånger och det har funkat bra att använda en vattenfylld plastpåse som lock under syrningen.

Nu hade jag en stor vid glaskruka och tyckte att jag var smart som konstruerade ett plastlock att lägga ovanpå kålen, och en vattenfylld bunke som tyngd på det.

Inte så smart, det blev mögel i vätskan som låg ovanpå plastlocket. Ingenting under. Nu har jag tagit bort och satt en plastpåse med vatten istället, men blev lite orolig. Hur vet jag att det inte bildats farliga bakterier i hela burken? Vill ju inte att jag eller nån i familjen skall drabbas av botulism eller annat otrevligt.

Bör jag slänga allt?

Anmäl
2016-08-24 12:33 #1 av: NyLCHF63

Här är en länk till troubleshooting om fermenting http://fermentedfoodlab.us9.list-manage.com/track/click?u=32067cbe7b27a9c04b7433598&id=84d34b9471&e=8e1f614e98

Jag har precis börjat följa den här bloggen för att lära mig om fermentering i.e. surkål etc.

Hoppas det hjälper

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

Anmäl
2016-08-24 12:35 #2 av: NyLCHF63

Så här står det i länken jag skickade dig-

Surface mold develops. Exposure to air causes mold. Skim the mold of the surface and throw away any veggies that have mold on them. You can avoid this by using a fermentation crock, jar with an airlock or pushing the cabbage back under the brine daily so that mold doesn’t have a chance to grow

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

Anmäl
2016-08-24 13:13 #3 av: Sindri

Vilken suverän! Har sparat ner den till datorn och skriva ut den sen. Har du en länk till själva bloggen vore det kul - vill också följa den.

Ja, jag avvaktar och ser om den fortsätter bubbla - får väl anta att den är OK i så fall. Det är kanske lite varmt att syra nu, men jag vill ha en massa grejer klara innan jag åker bort, så jag har ett förråd när jag kommer hem sen.

Har även syrat paprika, innanmäte på squash och små djungelgurkor. Spännande!

Anmäl
2016-08-25 01:13 #4 av: NyLCHF63

Sindri, vad bra att du fick hjälp av länken! Här är websidan http://www.fermentedfoodlab.com/  . Hon säger att det bästa är att skaka på burken varje dag då kan man undvika att få mögel i den..

En fråga... har fermenterade (heter det så på svenska?) grönsaker mindre KH ? Man tycker ju att sockret ska gå åt i processen... jag ska göra lite surkål imorgon och kanske morötter... huuuuu hoppas att det går bra Glad

Lycka till med dina grönsaker,  och ha en fin semester!

~ Shantideva

Anmäl
2016-08-25 04:22 #5 av: hemul

Ja, kolhydrater förbrukas och det bildas istället mjölksyra och lite koldioxid. Men det är nog svårt att hitta några uppgifter på hur mycket som förbrukas. Det är ju också stor skillnad på hur länge man låter grejerna jäsa.

Anmäl
2016-08-25 09:03 #6 av: Sindri

Åh, skaka. Jag har tvärtom trott att man skall störa processen så lite som möjligt. Där ser man..........

När jag syrar brukar jag alltid få fylla på med saltvatten i burkarna efter att tag så jag har det färdigkokt i kylen hela första veckan så går det snabbt att fylla på det som jäser över från burkarna.

Anmäl
2016-08-25 15:02 #7 av: NyLCHF63

Step 5

Cover loosely with a lid so gas can escape while fermentation takes place.

Set on your counter away from direct sunlight for 5-7 days.

Stir the surface of the brine every few days or shake the jar up to prevent mold from forming on the surface.

~ Shantideva

Anmäl
2016-08-25 15:06 #8 av: NyLCHF63

Sindri, jag är helt ny på det här och tänker syra lite morötter, göra surkål och zucchini eftersom jag har så mycket, det är billigt i vår affär just nu, 5kr kilot! Jag antar att det går bra att använda gamla gurk burkar och kokosolje burkar av glass förstås.... mums ser fram emot det här... hoppas det går bra... 

~ Shantideva

Anmäl
2016-08-25 15:11 #9 av: NyLCHF63

Vet någon om Celtic Sea Salt är samma som havssalt från dödahavet? Jag hittade inget Celtic SS, så jag kommer att använda himalayan pink salt. Men tänkte att jag kanske skulle prova det andra saltet med och se om det är någon skillnad. Danielle menar att det blir bäst med dessa två salter, och att man aldrig ska använda vanligt bordssalt. Och att man ska använda filtrerat vatten för att det finns klorin etc i vanligt kranvatten. Vad använder du, Sindri?

~ Shantideva

Anmäl
2016-08-25 15:53 #10 av: hemul

Både Falk och Jozo har medelhavssalt utan jod och andra tillsatser. Funkar utmärkt. Celtic kan man hitta på hälsokosten, både fysiska butiker och online, men jag tycker det är onödigt dyrt. Vet inte om det är likvärdigt med dödahavssalt, men exakt samma är det väl inte, kommer från olika delar av världen.
http://www.bodystore.com/celtic-salt-finmalet-227-gram
Vad jag förstår är Celtic bara ett varumärke och de säger själva att de valde namnet bara för att de tyckte det hade en poetisk klang.
http://www.celticseasalt.com/about-us/faq/

Himalayasalt skulle jag inte använda då det har en annorlunda mineralsammansättning och man kan inte vara säker på hur det funkar. Det är snyggt, men det är bara vanligt billigt bergssalt och används som vägsalt, så lite hajpat är det nog. Och med mycket för högt pris när det säljs som hälsosalt istället för vägsalt. 

500 g Falksalts Grovkornigt medelhavssalt kostar 7:90 på min dyr-ICA. Köpte igår och hade kvittot kvar. Blinkar

Anmäl
2016-08-25 16:04 #11 av: hemul

#7 Häftigt med hela morötter! Jag har bara gjort rivna.

#6 I de böcker jag läst står det också att man ska låta bli det, inte skaka. Ivf ska du inte fylla burkarna ända upp, då jäser det lätt över. Max 3/4 brukar det stå. Fick tips på ett annat forum om att fylla tomrummet med en uppblåst plastpåse (man vill ju ha så lite luft som möjligt i burken). Det funkar faktiskt och har inte jäst över för mig. Varför det inte gör det begriper jag inte riktigt, men... Men vätskan sjunker ändå. Brukar hälla på lite extra saltlag så det står ett par centimeter över grönsakerna från början i ett stort kärl och ivf 1 cm i ett litet.

Det är mycket enklare att göra i en speciell jäskruka med vattenlås. Ingen lukt, inget mögel, inget som jäser över, inget krångel. Men det minsta kruka jag hittat är 5-liter. Precis lagom tycker jag om man gör surkål, får då vill jag göra så jag har ett tag. Men vill man experimentera eller bara inte göra så jättemycket av någonting är det ju för stort. Har faktiskt funderat på att fråga en keramiker vad det skulle kosta att beställa ett par småkrukor. Kanske en enliters och en tvåliters. Misstänker att det blir för dyrt.

Här är den 5-liters jag hittade. Snygg är den med tycker jag. Brukar ha den på köksbordet när den är igång. Har haft den i rätt många år nu men den ser likadan ut fortfarande.

http://www.purenature24.com/fermenting-crock-for-sauerkraut-cucumbers-und-more-5-liters

Anmäl
2016-08-25 16:39 #12 av: hemul

Nu har jag löst problemet med små jäskärl. Konstigt, man kan googla livet ur sig och när man försöker igen efter nåt år så bara ploppar det upp.
http://www.pickl-it.com/shop/products/

Blir ju för dyrt att beställa därifrån. Men bara man hittar en lämplig packning för jäsröret så kan man ju köpa såna burkar billigt på IKEA, ta locken till en glasmästare och be honom borra hål och slipa till kanterna. Kan inte tänka mig att de tar så mycket betalt för det, ser det nog som en kul grej. Eller så borrar man själv och räknar med att spräcka några lock innan man lyckas.

Är man OK med att använda plast kan man ju köra såna där små hinkar med lock som potatissallad och liknande brukar levereras i. Då borde en vanlig packning för jäshink för vin passa.

Anmäl
2016-08-25 16:53 #13 av: hemul

Heureka! Nu blir jag smartare för varje minut! GapskrattarNi vet den där typen av konservglas med skruvlock, typ Quattro Stagioni?
http://www.containerstore.com/s/kitchen/food-storage/jars-terrines/quattro-stagioni-canning-jars/123d?productId=10013117

De locken är ju lätta att borra i. Jag har t.o.m. enliters sådana som är så dum form, smala och höga, så jag aldrig använder dem. Vore ju perfa ju! Nacken på glaset borde hålla ner grönsakerna lite. Om man tar en oval sten i lämplig sorlek borde man kunna föra ner den och lägga den ovanpå grönsakerna och nacken borde hinda att den trycks uppåt.

http://www.containerstore.com/s/kitchen/food-storage/jars-terrines/quattro-stagioni-bottle/123d?productId=10013119

Anmäl
2016-08-25 18:15 #14 av: LenaK63

Du är klurig du Hemul. Men jag har så många enliters burkar med patentlock att jag nog prövar dem med vattenplastpåse.  Köper kokosfett i dem. Det blir godare än plast.

Men hur var det med att vattnet måste vara filtrerat? Det har jag inte sett tidigare i recepten jag tittat i. Har ingen lust att skaffa Brittafilter igen. 

Anmäl
2016-08-25 19:44 #15 av: NyLCHF63

Hemul du har verkligen varit upptagen idag! Jag gillar de där glasburkarna, men nu ska jag använda kokosoljaglasburkar och stora gurkglasburkar för det har jag hemma, och jag har inte  råd att köpa nya. Glad

Jag har precis gått med i en grattis Fermentation Course, det är där jag har lärt mig det lilla jag vet.  På den här websidan http://www.fermentedfoodlab.com/tips-to-ferment-vegetables-safely-and-prevent-mold/ står det så här: 

1. Purified water – Make sure to always use either distilled or purified water when fermenting vegetables. Tap water contains chemicals like chlorine that harm good bacteria, which could lead to a bad ferment.

Eftersom jag följer hennes recept just nu och kan fråga henne om råd så tycker jag att det är enklast att bara göra som hon har skrivit, eftersom hon vet att hennes recept fungerar. Glad

~ Shantideva

Anmäl
2016-08-25 20:07 #16 av: hemul

Jag har precis börjat syra igen efter ett års uppehåll, så jag är lite på!

Filtrera låter överambitiöst, säkert amerikanskt påfund. Men koka saltlagen kan nog vara smart så man får bort kloren. Det brukar ivf jag göra.

Är det nån som lyckats med rödbetor förresten? Povade rivna för flera år sedan och då bildades ett tjockt slime. Det kan visst bli så med betor och är inte farligt, men jag tyckte det var äckligt och slängde bort det. Provade skivade nu, men det möglade ovanpå (första som gjort det för mig) och jag tyckte hela lagen smakade mögel och den var inte särkilt syrlig heller, så de åkte i sopen de med.

Anmäl
2016-08-25 22:01 #17 av: NyLCHF63

Hemul, det låter verkligen kul med att syra. Fråga-luktar det mycket? Jag bor inneboende... inte för hen som jag bor med är här väldigt ofta men.... 

Daniella som jag lär mig att syra från har något recept på rödbetor, och man kan alltid fråga henne, och skicka foton etc om något ser underligt ut och hon talar om vad det är och vad man kan göra. 

~ Shantideva

Anmäl
2016-08-25 22:05 #18 av: Lisabet

Jag syrar rivna rödbetor. En gång har jag fått slime, men jag åt den ändå, även om jag föredrar mindre slemmig. Jag tillsätter inte vatten, utan enbart rödbetor (plus lite rivna morötter) och kinakål. Kinakålen innehåller tillräckligt med vätska.
Jag provade också med västeråsgurkor, men den blev inte så god.

Anmäl
2016-08-25 22:19 #19 av: hemul

OK, då ska jag testa med en PYTTELITEN burk rivna rödbetor. Fråga: bankar du rödbetsrivet för att få ur vätska som man gör med vitkål?

#17 Har du ett kärl med vattenlås eller en tättslutande burk luktar det inte alls. Har man ett öppet kärl med en duk över eller liknande luktar det lite urpigt. Inte jättestarkt men inte gott. Gör man surkål är det nog mycket själva kållukten som bidrar också. Kokt kål luktar inte så gott det heller.

Köp en sån här burk med bygellock på IKEA. Finns större (1.8 l) och mindre också.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50213546/

En del säger att man måste lätta på locket ibland och släppa ut trycket, men jag har glömt och burken har inte exploderat. En flat sten du kan ha som tyngd kan du hitta ute (koka den först). Det kommer inte att lukta så länge locket är på och ska du pysa burken lite kan du ju göra det vid öppet fönster.

De där burkarna och packningarna är bra, till skillnad från dem de säljer på CG. Packningen är usel och det blir inte tätt. Enda som är dåligt är att metalltråden korroderar om man har burken i kylen. Synd när de är så bra annars.

Anmäl
2016-08-25 23:17 #20 av: NyLCHF63

Toppen hemul! Jag har en s[dan glasburk, inte så stor men, kanske kan jag gå till Claes Olsson och se om jag har råd och köpa ett par till imorgon. Eftersom det luktar så ... vill ju inte besvära min husvärd i alla fall innan jag har hört med honom om det är OK med honom med lukten... Skrattar. Sedan kan jag ju överföra det hela i en annan glasburk så som kokosolja eller gurka :)

OOPS!! Såg precis att du sa att CG's burkar inte är bra..? Det ser ju ut som samma burk och jag tror jag köpte min på CG....

Kanske jag kan prova...jag är lite förvirrad nu... eftersom Daniella sa att man skulle låta locket vara lite löst så om det pös över så var det ok (med en tallrik under) och då exploderar inte burken.... Funderar

~ Shantideva

Anmäl
2016-08-26 00:24 #21 av: hemul

Det är inget fel på själva burken, men packningen är i nån slags plast snarare än gummi och den är för tunn så locket sluter inte tätt. Har man vätska i och vänder på burken så rinner det ut... Jag har några stycken därifrån. Jag fick köpa extrapackningar på IKEA och då funkade det. IKEA är klart billigast om du ska köpa ny burk.

Jag tror inte det kan bli så högt tryck att de smäller. Men är man orolig kan man öppna locket en gång om dan de första dagarna. Det är då det jäser kraftigast.

När jag jäser i jäskrukan märker jag ju hur stillsam jäsningen är. Man kan höra små svaga plupp i vattenlåset om man står tyst och väntar. Om du jäst vin nån gång så vet du att det nästan sprutar ur vattenlåset i början när vinet stormjäser. Så våldsam är inte mjölksyrningsprocessen. Som mest kanske det kommer en liten, liten bubbla var trettionde sekund eller så när jag jäser kål. Redan efter ett par dagar kommer bubblorna så sällan att det är svårt att stå kvar länge nog för att se eller höra någon.

Kollade i Annelies Schönnecks bok "Mjölksyrejäsning av grönsaker". Det enda hon tar upp när det gäller att syra i konservglas är att man inte ska stampa kålen i burken (som någon skulle vara dum nog att göra det...). Inte ett ord om explosionsrisk. Skrattar

Anmäl
2016-08-26 01:11 #22 av: Sindri

Jag använder bl a.  såna burkar som från IKEA. Har köpte en del där, en del på ICA och på second hand. Vanliga stora glasburkar går alldeles utmärkt. Honungsburkar, gurkburkar, syltburkar, whatever.
Jag använder kokt vatten och havssalt.
Jag har fått lära mig att ABSOLUT inte ha tättslutande lock. Det pyser över, och det ska få pysa över. Jo, tydligen kan burkar explodera.

Alltså - locket av, plastpåse med vatten som täcker och håller ner, men tillåter luft att pysa ur.

Har alltid lite färdig saltlösning i kylskåpet att fylla på de första dagarna. Burkarna står på brickor. Jag tar dem till diskbänken, torkar av, torkar brickan, fyller på saltvatten.

Det kan bildas lite mögel eller annat på plastpåsarna, på insidan av burkens hals,  men det torkar jag bort, sköljer plastpåsarna och på igen.

Första veckan i rumstemp, sen står allt i skafferiet (inte för att det är så mycket svalare där...) Efter fyra veckor, bort med plastpåsar, kolla vätskenivån, på med riktiga lock och in i kylskåpet.

Har hittills bara syrat lite innanmäte på squash, är sugen på större bitar, kanske snygga stavar som på morötterna. Har läst att det kan bli segt och slimigt, undrar om man kan torka squashen lite lätt innan? Få bort det mesta av den egna vätskan?  Har skördat 15 kg hittills!

Det luktar lite i mitt skafferi, men inte alls otrevligt eller påträngande.

Anmäl
2016-08-26 01:23 #23 av: hemul

Så du jäser också redigt länge! Jag brukar köra mellan 3 och 4 veckor. En del kör bara några dagar.

Jaha, säger du att burkarna kan explodera är det väl bäst att ha locket på glänt då. Vi vill ju inte skrämma ihjäl NyLCHF63s hyrestant! Gapskrattar

Nån som vet någon fysisk butik som har packningar för jäsrör? Brukar ni brygga vin kanske? Vet att Grossen och Coop Forum hade jäshinkar för ett par år sedan, men om de har lösa packningar vet jag inte. Är så sugen att sätta igång att borra lock på en gång!Skrattar

Såna här är det. Men jag vill inte betala 69 kr i frakt liksom.

http://www.pgw.se/extrapackning-till-jashink.html

Anmäl
2016-08-26 01:25 #24 av: NyLCHF63

OK, Tack för alla tips. Det finns verkligen många sätt att göra det här på. Så jag tror det ända jag kan göra är att prova och se hur det går Skrattar

Sindri, har du tittat på hemsidan som jag gav länk till ovan, där finns det många recept på olika syror du kan göra. Ser väldigt gott ut. Jag vill prova kimchi men har inte alla ingredienser just nu. Och tror jag ska börja med något som är enkelt.  Skämtar

~ Shantideva

Anmäl
2016-08-26 01:27 #25 av: hemul

Börja med surkål! Det är bombsäkert. Men det är också det som luktar mest. Nä, jag provade att syra lök en gång, det var värre.Tystad

Anmäl
2016-08-26 03:45 #26 av: NyLCHF63

#25 men det måste ha smakat gott med syrad lök? Vad synd att det luktar.....

~ Shantideva

Anmäl
2016-08-26 07:45 #27 av: Lisabet

Jag använder 2-liters burkar, köpta på ICA. Kan väl hålla med att tätningsringen inte är den bästa, inte helt tätt, så det är ingen explosionsrisk, även om jag har locken stängda.

Det behövs inte stampas, eftersom jag kör allt i matberedaren, och det kommer fram mycket vätska då. Sen packar jag allt i burken (med potatisstöten, så kommer den till användning också) men verkligen inte med kraft, det behövs inte.

Jag syrar kort tid, tre-fyra dagar framme i köket, och sen in i kylskåpet.

Anmäl
2016-08-26 18:31 #28 av: NyLCHF63

Jaha, då har jag gjort min första sauerkraut! Glasburken borde gå bra eftersom den inte är lufttät, jag testade att lägga den på sidan och lite vätska kom ut, så jag hoppas att det ska gå bra.

Jag är lite orolig för att det inte finns någonstans där det är speciellt svalt, det är ju 26 grader varmt ute!!

~ Shantideva

Anmäl
2016-08-26 19:55 #29 av: Sindri

Om du kan så ta en plastpåse och häll i lite vatten, stäng med clips  och lägg som lock på kålen. Det är viktigt att all kål är under vätskan.

Anmäl
2016-08-26 22:50 #30 av: hemul

Jag skulle plocka ut lite kål. Burken är så full så det är nog risk att det pyser över.

Anmäl
2016-08-27 01:05 #31 av: NyLCHF63

Kålen överst är tre blad som trycker ner det rivna kålet som man äter.  Det stod i receptet... hon sa att man lägger glasburken på en talrik och det är OK om den pyser lite, om man behöver så kan man hälla i mer saltlake . Jag gjorde en burk med morötter också.  Jag hoppas att laken i surkålen är salt nog....

Behöver jag öppna burken varje dag? eller är det inte bra? Jag trodde att den inte var tät men den verkar vara det när jag kollade en gång till. Jag tror tätningsringen är av silikon.

Jag har 4 zucchini, men jag vet inte om det blir för mycket syrande! Skrattar Tänk om jag inte tycker om det mot förmodan!!

~ Shantideva

Anmäl
2016-08-27 09:44 #32 av: Sindri

Prova en squash och se om det blir gott. Förvara squash inlindad i en handduk i kylskåpet så håller den rätt länge.

Vätskan i två av mina burkar med paprika är grumlig. Det pyser dock fortfarande, men är tyvärr +22 i skafferiet, tror det är lite varmt.

Vet inte om jag törs ställa dem i matkällaren, har lite vin där och det kan tydligen lätt ta smak.

Anmäl
2016-08-27 18:45 #33 av: NyLCHF63

Bra ide med handduk!

Vattnet i mina morötter ska bli grumligt när det börjar bli klart, är det kanske samma sak med ina paprikor?

Jag har mina framme i köket men kan inte göra något åt temperaturen.... hoppas det blir bra ändå, jag har lämnat köksfönstret öppet... ser bra ut än så länge... bubblar på det är ju kul Skrattar

~ Shantideva

Anmäl
2016-08-27 19:10 #34 av: NyLCHF63

Kan man syra rädisor som har börjat bli mjuka? Jag har ganska kallt i kylen och de har nog inte gillat det.....??? Jag köpte dem i torsdags.

~ Shantideva

Anmäl
2016-08-27 19:36 #35 av: NyLCHF63

Hittade ett recept på rödbetor med ingefära

http://www.fermentedfoodlab.com/ginger-beet-sauerkraut/

~ Shantideva

Anmäl
2016-08-27 20:32 #36 av: NyLCHF63

Slog slag i saken och bara gjorde röd surkål med morot och rädisor..... blir det inget bra så vet jag att rädisorna måste vara färska från affären eller trädgården. man måste ju träna sig fram!

Ska vänta med zuccinin eftersom den inte blir dålig lika fort. Jag har inte plats i kylskåpet heller!! Skrattar

Kan alltid ge bort lite. Om det blir bra vill säga.... nervös!

Det här är ju kul att göra. haha

~ Shantideva

Anmäl
2016-08-27 21:13 #37 av: hemul

En både god och vacker variant som jag gör ibland är surkål med röd paprika och chili. Paprika i proportion som i pizzasallad ungefär. Pizzasallad är ju förresten fejkad surkål. Tar man surkål, nymald svartpeppar och olivolja och blandar om lite smakar det - pizzasalled.

Anmäl
2016-08-27 21:36 #38 av: LaRose

Hej!

Jag har lärt mig att man måste ha vitkål i botten vad man än syrar. Är det fel? Har aldrig provat på något annat sätt. Å andra sidan har jag alltid lyckats. Låter det stå i rumstemperatur i 10 dygn och sen är det klart. Lägger ett vitkålsblad överst i burkarna. Det pyser och har sig i några dagar, men det har jag lärt mig att så ska det vara. Rätta mig om jag gör fel! Fast helt fel kan det ju ändå inte vara...

Anmäl
2016-08-27 22:02 #39 av: LenaK63

Det här med att vattnet ska vara filtrerat eller destillerat som Danielle i 'Fermented Food Lab' säger stör mig litet. Hur gör ni? Vanligt kranvatten som kokas upp, hur länge kokas osv. ? 

Anmäl
2016-08-27 23:44 #40 av: Sindri

#38 av: LaRose

Har jag aldrig hört. Syrar paprika, squasinnanmäte och små gurkor. Har sett massor med bilder på sånt som folk syrar och det finns ingen vitkål med om det inte är vitkål som syras.

#39 av: LenaK63 Jag bara kokar upp det, har funkat bra. Kranvatten innehåller ju klor och det är bakteriedödande.

Anmäl
2016-08-28 00:04 #41 av: LaRose

Så bra! Då måste jag prova olika grejer utan vitkål! Och att koka vattnet låter naturligtvis också klokt. Nu kanske syrningen går ännu bättre!

Anmäl
2016-08-28 01:20 #42 av: hemul

Såg ett recept någonstans som jag provade. Riven morot och hela vitlöksklyftor. Det skulle vara någon "brödkrydda" i också, tror det var fänkål, men det skippade jag. Blev väldigt gott. Specellt bra om man rör ner lite CF i det. Vitlöken blev jättemild och god, så där som om man steker stora bitar. Har satt en ny sats och haft MYCKET mer vitlök i.

Obs att det stod att man skulle förvälla vitkålen någon minut. Det gjorde jag. Den mörknar tydligen annars.

Anmäl
2016-08-28 08:12 #43 av: Sindri

Menade du förvälla vitlöken?

Jag har annars stoppat ner vitlök i mina paprikasyrningar och hos djungelgurkan, de har inte mörknat.

Anmäl
2016-08-28 11:01 #44 av: hemul

Oj,där blev det fel! Ja, viklöken, inte kålen. Bra att du upptäckte det!

Jaså? Då hade de väl fel i receptet jag lästa.Då ska jag också prova utan förvällning nästa gång. Fast det kan ju hända att förvällningen bidrog till att vitlöken blev så otroligt mjäll. Syrningen brukar ju inte mjuka upp så himla mycket. Klyftorna var väldigt goda att äta ivf.

Anmäl
2016-08-28 12:57 #45 av: Sindri

Min syrning är nu två veckor gammal. Har alltid läst att det tar fyra veckor. Men jag kanske kan prova en bit vitlök redan nu - då kan jag svara dig om mjällhet. Mina klyftor är iofs delade i 2-3 strimlor.

Anmäl
2016-08-28 17:40 #46 av: hemul

Mina blev nästan sådär som när man steker hela vitlöksklyftor. Milda och mjuka.

Du behöver inte öppna burken för min skull. Kommer att ta flera veckor innan jag kör igång en ny sats. Men berätta gärna när satsen är klar.

Anmäl
2016-08-28 19:57 #47 av: NyLCHF63

Hej igen! Mina morötter... vattnet har nu blivit grumligt (igår tror jag)... betyder det ätt den är klar, ska egentligen ta 4-5 dagar stod det, men det har ju varit ganska varmt, går det fortare då? Eller är det inte bra att de inte kan stå svalt?

Tror även att den röda surkålen har fått bubblor idag, jag packade den kanske lite hårt.... hum.... När vet man att det är klart? Om man inte väntar de dagar som det stod i receptet? Kan de bli dåliga med att stå för länge i rumstemp???

Hur mycket surkål kan man äta som LCHF'are? I lagom mängder som vanligt? Hur mycket vitaminer etc har surkål och inlagda veggies? 

Oj, det blev många frågor ...

~ Shantideva

Anmäl
2016-08-28 20:04 #48 av: NyLCHF63

#39 Jag tror att folk lär sig att syra på olika sätt, de experimenterar och ser vad som fungerar för dem, och sedan lär de ut deras sätt, som de vet fungerar, so det finns nog inget som är fel. Men om syrningen inte fungerar kan man ju alltid prova att filtrera vattnet eller göra andra förändringar. Själv har jag kört med vatten jag köpte på ICA utan kolsyra. Eftersom jag började med det här när jag anmält mig på syra kursen som Daniella gör så har jag mest följt hennes råd. 

Jag har ju aldrig syrat förr så jag vet ju egentligen ingenting Skämtar.

~ Shantideva

Anmäl
2016-08-28 22:59 #49 av: Sindri

#46 av: hemul Jag avbröt syrningen av paprikorna idag, satte på lock och ställde in i kylskåpet. Smakade både på paprika och vitlök - det var gott. Vitlöken med tuggmotstånd, paprikan lite lös trots att jag körde med vinblad i. Men det blir nog gott till mat ändå.

Jag låter vitkålen stå i skafferiet (ca 20 grader) någon vecka till, brukar köra den 4  veckor. Får under tiden fundera på hur den skall få plats i kylskåpet...........

Anmäl
2016-08-29 00:02 #50 av: NyLCHF63

#49 blir det bättre av att låta surkålen stå ute i 4 veckor? Mitt recept säger 7 dagar... hade sett fram emot att äta det nästa vecka...

Jag tog bort packningen på glasburken på min surkål eftersom när jag öppnade den så var det ganska högt tryck och det sprutade lite vatten, tänkte att den kanske behövde andas lite mer...?

Blir grönsakerna godare om man syrar dem längre?

~ Shantideva

Anmäl
2016-08-29 07:56 #51 av: Sindri

Jag har ingen aning. Det där är bara vad jag läst mig till innan jag började syra. Trodde det tog så lång tid för den att syra klart.
Jag provade att göra rödkål i början, den ställde jag in i skafferiet (som då höll ca 15 grader) efter ett par veckor, den slutade bubbla, och blev inte bra, fick slänga allt.

Så jag är rädd för att avsluta processen för tidigt, men ingen skulle vara gladare än jag om det gick snabbare. Jag skall smaka på min kål idag, den har stått precis två veckor nu.

Anmäl
2016-08-29 11:40 #52 av: hemul

Om inte annat blir det ju syrligare ju längre det får jäsa. "Riktiga" jäskrukor är jättestora. Det finns fortfaran de att köpa krukor som är 40-50 liter. Förr jäste man i stora krukor eller tunnor. Man satt igång det när man skördade kålen och sen fick det stå i en källare eller liknande hela året och man hämtade det man behövde vartefter. Det stod svalt, men inte så svalt att jäsprocessen stannade av. Så kålen utvecklades och förändrades under hela året.

Det finns alltså inte en tidpunkt då det är "klart". Det är en smaksak. Efter bara en vecka tycker jag personligen att det bara har kommit igång.

Anmäl
2016-08-30 00:39 #53 av: NyLCHF63

OK, jag ska smaka på det när surkålen stått en vecka och se om jag är nöjd eller  om jag tycker den ska stå längre! Cool

~ Shantideva

Anmäl
2016-08-31 04:09 #54 av: hemul

Och jag har hittat och beställt gummipackningar till jäsrör som jag tror ska funka. Så snart ska ni få se på små fina jäskär! Skrattar

Anmäl
2016-08-31 17:38 #55 av: NyLCHF63

#54 Lycka till hemul!!

Jag ska smaka på mina morötter de skulle ha varit klara hör om dagen... är lite nervös!!

~ Shantideva

Anmäl
2016-08-31 17:43 #56 av: NyLCHF63

Jaha, tog mod till mig åk åt en morot! Gott, knaprigt, men kan mycket väll så mycket längre, smakar mest lite salt, inte mycket syra. Så jag antar att jag bara låter den stå där en vecka till och ser hur det smaka då?

~ Shantideva

Anmäl
2016-08-31 17:46 #57 av: hemul

Är inne på min andra sats rivna morötter nu. Den stod drygt 3 veckor och är mycket godare än den första som stod kortare. Syrligare och morötterna har mjuknat lite. Tyvärr hade jag inte vitlök i, men det har jag i satsen som står och puttrar nu.

Förstår inte varför jag inte testat morötter tidigare. Väldigt saftigt och gott som tillbehör till maten. Men det går fort åt! Tror det är för att det är mindre tuggigt än kål, så man vill ha meral

Jo, packningarna. Ska kolla med en glasmästare i närheten vad han skulle ta för att borra hål i några glaslock. Kanske är han hygglig och tycker det är en kul grej. Kostar det för mycket får det bli de där plåtburkarna. Hoppas bara packningarna funkar till båda. Kan tänka mig att de är tänkte till plastlock, järhinkar och sånt.

Konstigt välden har blivit. Fick beställa från England. Det var billigare frakt...

Anmäl
2016-08-31 18:04 #58 av: NyLCHF63

Mums ja det låter gott med dina morötter. Jag hade bara lite vitlök i min, men mera dill. Jag undrar om ja la i för mycket dill. Vi får see när det har syrat i en vecka till. 

Lycka till med locken hoppas det fungerar! Jag är orolig att jag inte får in mina syror i kylskåpet när det blir klart... måste nog möblera om där, de är ju tunga också!!

Ja det är inte klokt hur det är med världen! Att behöva beställa från utlandet! Eller att köpa nytt för att det är billigare än laga det man hade! Funderar

~ Shantideva

Anmäl
2016-08-31 18:05 #59 av: NyLCHF63

Hemul, har du gjort kimchi någon gång? Jag tycker det låter väldigt gott och vill prova nästa gång jag syrar. 

~ Shantideva

Anmäl
2016-08-31 21:58 #60 av: hemul

Nix. Så långt har jag inte kommit.

Beställde ciderjäst och lite annat från ett engelskt företag förra hösten. Då var frakten jättebillig. Nu skulle de ha över 300 spänn för att skicka till Sverige! Så jag fick googla upp ett annat ställe som bara tog ~40.

Anmäl
2016-08-31 22:09 #61 av: NyLCHF63

Tur med internet!!

~ Shantideva

Anmäl
2016-08-31 23:09 #62 av: LaRose

Tror ni man kan ta ut vitkål som syrades i 10 dagar ur kylen och syra den längre? Tycker själv det låter fel, men... Ni som vet mer!

Anmäl
2016-09-01 01:00 #63 av: NyLCHF63

Jag vet inte, jag har precis börjat syra och det är min första gång Ler

Sindri, eller hemul kanske vet.

~ Shantideva

Anmäl
2016-09-01 02:55 #64 av: hemul

Vet inte, men jag tycker det borde gå. Fast är det inte enklara att sätta en ny sats?

Anmäl
2016-09-01 14:41 #65 av: Sindri

Jag tror det är svårt att få igång den. Kanske om du tillsätter lite koksalt med vassla, eller en krossad probiotikatablett.

Den blir ju inte förstörd om du försöker.

Anmäl
2016-09-01 14:51 #66 av: LaRose

Ok. Jag har gjort 4 stora burkar, så det blir lite mycket i kylskåpet att göra nytt. Får pröva  nästa gång. Har alltid bara haft 10 dagar, men tycker det blivit intressant med längre tid, när jag följt den här tråden. 

Anmäl
2016-09-01 15:22 #67 av: LenaK63

Har nu gjort en sats rivna morötter med riven ingefära enligt recept från Fermented Food Lab. Tack för länken till FFL. Tror det var NyLCHF63  som la ut den. Det är en mycket bra sida med många bra recept. Nästa projekt blir naturligtvis surkål.

Anmäl
2016-09-01 16:58 #68 av: hemul

Morot och ingefära lät ju apgott! Brukade göra en morotssoppa ett tag med ingefära i, var inte dumt. Är det det här receptet?

http://www.fermentedfoodlab.com/raw-pickled-ginger-carrots/

Anmäl
2016-09-01 21:43 #69 av: Sindri

Läste receptet - så sugen jag blev. Men jag kommer få trångt i kylskåpet snart med all surkål. Men om ett par veckor så......

Anmäl
2016-09-01 21:54 #70 av: NyLCHF63

Jag är glad att länken var till nytta. Det är en bra sida. 

Hur mycket surkål äter du på LCHF Sindri?

~ Shantideva

Anmäl
2016-09-01 22:43 #71 av: Sindri

Oj, det är väldigt olika. Ibland flera dar i sträck, ett par-tre matskedar kanske, sedan kan jag glömma ett tag eller det tar slut. Kan jag få maken med på noterna blir det oftare.

Reser mycket och då blir det inget, förstås.

Anmäl
2016-09-01 22:44 #72 av: LenaK63

#68  Japp,  det är det. Jag gjorde på ett kilo morötter och försökte få till ingefäran i lämplig proportion. Det blev nog litet i överkant. Men det är nog bara nyttigt. Förhoppningsvis smakar det inte för penetrant. Meddelar när jag provsmakat. 

Anmäl
2016-09-01 22:51 #73 av: NyLCHF63

Jag antar att du menar en matsked och inte ett mått Cool

~ Shantideva

Anmäl
2016-09-03 00:51 #74 av: hemul

Hi hi! Så trög man är ibland! Kom på ett enkelt sätt att få till vattenlås på vilken burk som helst. I princip gratis. Har man inget jäsrör får man köpa ett, kostar väl en tia. Jättebra för jag har några stora gamla konservglas, 2 och 3 liter, som saknar lock. Inte den där typen som säljs på IKEA utan den andra, där man lägger på ett platt lock och bygeln är lös.

Bild på konstruktionen kommer i morgon. Vackert är det inte, men funktionellt! Blinkar

Anmäl
2016-09-03 00:56 #75 av: NyLCHF63

Vad bra att du löste det!

Själv har jag knaprat på mina inlaggda morötter och måste säga att jag tycker de är goda. Kom på mig själv att jag inte fick äta för mycket!!! Har ätit typ en morot, men skulle vilja göra slut på hela burken....

~ Shantideva

Anmäl
2016-09-03 01:06 #76 av: hemul

Ja, men jag ska ändå försöka få till lite snyggare burkar när packningarna kommer. Men kul att kunna använda farmors gamla burkar (som jag tror det är). Utan lock är det ju inte mycket man kan ha dem till annars.

Äsch, morötter kan du väl äta! Man kan inte tillgodogöra sig så mycket av kolisarna i råa morötter. Jag tror syrade är att betrakta som råa i det avseendet. Om inte så förbrukas ju socker vid jäsningen och det är inte så himla mycket i dem från början heller.

Som riktmärke kan man kolla på fil. Finnarnas helmjölk har 3.5% fett och 4.8 g kolhydrater. Motsvarande fil har 3.5 g kolhydrater. Alltså har 1.3 g förbrukats under jäsningen. Det är 27%. Skulle tro att våra grejer får puttra betydligt längre, så antagligen förbrukas mer.

(SLVs tabell kan man inte lita på när det gäller saker som innehåller syra - de räknar det som kolhydrater också. Så fil har lika mycket kh som mjölk enligt dem.)

Anmäl
2016-09-03 01:26 #77 av: NyLCHF63

Hum, bra att veta, jag tror man får äta lite och se hur det går med viktnedgången och så länge man går ner i vikt så är det nog bra. 

~ Shantideva

Anmäl
2016-09-03 10:11 #78 av: Sindri

Jag tror jag behöver hitta en annan sorts burkar att jäsa i, så ser fram emot din konstruktion, hemul. Det rinner över en hel del saltlake när jag syrar och det får metallringarna runt burken att rosta. På sikt går de väl av och då är det ju ingen glädje med locken.

Man får väl flytta över det färdigsyrade i de burkarna.

Anmäl
2016-09-03 13:12 #79 av: hemul

Apopå burkar så köpte jag upp mig på såna där snygga konservglas som amerikanerna kallar Mason Jars på City Gross härom veckan. De låg i 10-kronorslådan. Två storlekar, de största kanske 6.5 dl. Inget att jäsa i, men om man vill ha trevliga burkar att förvara i. Ser trevliga ut att ställa på bordet.

Jo, konstruktionen. Man behöver tillverka någons slags ribba med ett hål som är lite större än jäsrörets diameter. Tänkte borra hål i en bräda, men det var för sent på kvällen för att bråka med sånt så jag tejpade ihop några lager brun kartong (klippte flikarna av en tomkartong). Men jag ska fixa i trä. Syftet med ribban är bara att stötta jäsröret så det inte tippar över. Det behöver alltså inte vara någon exakt diameter på hålet, men ribban måste vara tillräckligt tjock för att stötta.

Trä en fryspåse över öppningen på burken och sätt fast den runt "halsen" med en kraftig gummisnodd. (Så här långt har jag gjort förut också. När påsen börjar fyllas med gas så får man släppa ut den. Funkar det med, men måste passas.)

Trä påsen genom hålet i ribban och för ner ribban så den vilar på burken. Dra ut så mycket plastpåse som möjligt.

Klipp av plastpåsen några cm ovanför ribban och sätt i ett jäsrör. Hyfsa kanten på plastpåsen så den slutar på den raka delen av jäsröret och är så jämn som möjligt. Veva runt eltejp, silvertejp eller nån anna tejp som fäster bra. Det gäller förstås att få det tätt.

Fyll på vatten i jäsröret. Klart!

Jag sa ju att det var simpelt! Skrattar Men jag tror det kommer att funka. Har inte börjat jäsa än så jag vet inte om jag lyckades få det tätt, men det är ju bara att tejpa om annars.

Anmäl
2016-09-03 13:30 #80 av: hemul

Jäsrör tror jag förresten de kan ha på CG. De har ivf jäshinkar och sånt, det har jag sett. Butiker som säljer vinsatser och bryggtillbehör annars, men såna börjar försvinna. Förr hade butiker som säljer färg sånt här, men det tror jag är ett minne blott. Känns onödigt med frakt på en sån skitsak om man ska beställa på nätet.

Anmäl
2016-09-03 14:02 #81 av: Sindri

Alltid kul med fina burkar när man skall ge bort något.

Spännande att se hur ditt bygge funkar.

Anmäl
2016-09-03 14:52 #82 av: hemul

Jag ger bort de fula burkarna jag. SkrattarDet är paradisäppelgelé i den. Brukar göra det och ge bort, sparar bara en pytteburk till mig själv att lyxa med nån gång. Ska jag äta gelé föredrar jag rönnbär ivf. Nu hamnade det i den här för jag hade diskat för få småburkar. Blev så jäkla mycket i år.

Det kommer att funka bara jag fick tätt där med tejpen. Gummisnodd räcker för att täta därnere, det vet jag sen förut.

Förresten, den här typen av burkar ser jag ibland billigt på loppis. De är ju värdelösa om lock och bygel fattas. Men inte för oss. Blinkar

Nu behöver jag bara komma på nåt bra att täcka burken med för att stänga ljuset ute. Den är för hög för att gå in i ett skåp. Trist med en svart sopsäck över i flera veckor. Några idéer?

Anmäl
2016-09-03 15:06 #83 av: hemul

Lite mindre skrymmande ivf. Lipar

Anmäl
2016-09-03 16:45 #84 av: Sindri

Det där med mörker har jag missat, mina har stått framme i köket, dock inte i direkt solljus. Varför måste det vara mörkt?

Anmäl
2016-09-03 17:30 #85 av: hemul

Starkt ljus ska döda basiluskerna eller hemma jäsningen, har glömt vilket. Men jag har också gjort det misstaget och haft burken mitt på köksbordet. Det kanske bara gäller direkt solljus, vet inte.

Jag brukar inte ha burkarna på fönsterbrädan dock. Det var bara för att få ljus till fotograferingen.vSkrattar

Anmäl
2016-09-03 19:51 #86 av: LaRose

Väldigt snygg blomkruka, hemul!

Anmäl
2016-09-03 20:25 #87 av: hemul

Tack! Jag hittade den i en låda med saker från mitt föräldrahem och tycke det var så roligt. Mindes den ju.

Anmäl
2016-09-03 23:57 #88 av: hemul

Jaha, nog blev det tätt alltid. När jag kom in satt kartongbiten på sned och plastpåsen hade bildat en stor luftkudde under. Gapskrattar

Tänkte inte på det. Blir till att tejpa fast kartongen också.

Anmäl
2016-09-04 23:21 #89 av: NyLCHF63

Wow, du have varit upptagen hemul! Hur går det med syrningen? Jag har avslutat min, jag var så sugen på att äta det jag gjort, och det smakar gott, men har inte smakat på surkålen än, bara morötterna och den röda surkålen, med morötter och rädisor, Jättegott!! Det blir nog zucchini nästa gång eftersom jag har det i kylen!!

~ Shantideva

Anmäl
2016-09-04 23:49 #90 av: hemul

Jodå tack. Nu verkar jag ha fått det både tätt och vippfritt. Mycket eltejp blev det.Skrattar

Anmäl
2016-09-05 01:07 #91 av: NyLCHF63

Toppen! Lycka till!

~ Shantideva

Anmäl
2016-09-05 11:17 #92 av: Sindri

Provsmakning av familjen igår på surkål, syrade paprikor med lök, syrad djungelgurka med vitlök + ättiksinlagda djungelgurkor och rödlök.

Allt var gott! Det jag inte ens tog fram var syrat squashinnanmäte. Det luktade inte gott och var lite slimy!

Gör en hel del köttfärsfylld squash och då gröper man ju ur innanmätet. Syrat var alltså inte gott, men denna röra blev populär.

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/57cd37dece12c42328001bb7-squash-och-paprikarora

Anmäl
2016-09-05 12:25 #93 av: hemul

Vad kul att (nästan) allt blev bra. Du har växthus va?

Skulle fråga förut, men måste ha glömt. Vad är vildgurka för något? Köpte en gång en burk inlagd gurka som kallades så.

Anmäl
2016-09-05 13:46 #94 av: Sindri

Nä, inget växthus. Squashen växer på friland - lättodlat. Gräsklipp, kogödsel och vatten så blir de glada.

Har en balkong med tre glasväggar och glastak. Där trivs tomater, sallad och paprika i krukor.

Djungelgurkan växer mot en södervägg som ligger i en nisch i husfasaden. Köpte en planta på skoj på en loppis. Så mycket melon smakar den inte, även om den ser ut som en vattenmelon för dockskåpet.
https://www.google.se/search?q=djungelgurka+odla&newwindow=1&biw=1259&bih=765&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwj3hYfSkvjOAhXJDSwKHZGEC7MQ_AUIBigB

Nästa år köper jag frön och har åtminstone ett par plantor. Planterade ut den i jorden i år, men tänker ställa den i stora krukor nästa år.

Anmäl
2016-09-05 14:20 #95 av: hemul

Jamen förlåt, djungelgurka sa du ju. Vad kul den ser ut! Den jag köpte hette vildgurka.

Anmäl
2016-09-05 15:09 #96 av: NyLCHF63

#94 Jag fick google djungelgurka, vad liten! har den samma egenskaper som vanlig gurka? jag kan inte äta färskgurka får ont i magen. Hur smakar den?

~ Shantideva

Anmäl
2016-09-05 15:15 #97 av: Sindri

Den smakar ganska syrligt, för surt tycker en del, vanlig gurka har ju inte så mycket smak. Som sagt varm väldigt god att både lägga in och syra.
Den inlagda var med vitlöksklyftor i strumlor, dill, grönpeppar, senapskorn och vinblad. Krispig och fin!

Anmäl
2016-09-05 15:21 #98 av: NyLCHF63

Det låter intressant!

~ Shantideva

Anmäl
2016-09-05 15:22 #99 av: NyLCHF63

Min surkål vart ok tror jag, men jag måste säga att jag föredrar den med rödkål, morötter och rädisor, den är jättegod! 

~ Shantideva

Anmäl
2016-09-05 15:39 #100 av: Sindri

Måste prova rödkål igen, fattar inte varför den blev så misslyckad sist. Får äta av en del av den vita först så det blir plats i kylskåpet.

Vad jag skulle vilja ha ett helt eget svalskåp för såna här saker - för grönsaker. Skafferi är bra för det mesta, men det kan bli både för varmt och för kallt.

Anmäl
2016-09-05 16:21 #101 av: hemul

Vanlig gurka är smaklös för att den innehåller så lite socker. Ni vet väl att om man sockrar på gurkskivor smakar de melon? Ett kul experiment faktiskt. Man förstår ju vilken effektiv smakförstärkare socker är.

Anmäl
2016-09-05 17:33 #102 av: Sindri

Funkar det med sukrin också? Glad

Anmäl
2016-09-05 17:41 #103 av: NyLCHF63

#100 Sindri, receptet från Daniellas hemsida är jätte god och lätt.

http://www.fermentedfoodlab.com/carrot-radish-sauerkraut/

~ Shantideva

Anmäl
2016-09-05 17:45 #104 av: NyLCHF63

Måste inlagda grönsaker stå i kylskåp? Man tycker ju att de är inlagda och ska kunna hålla sig ändå? Är det inte därför som man förr i tiden la in grönsaker?

Jag tycker det är tråkigt att vi nu för tiden inte har ett skafferi som är kyligt. jag vet att jag har haft det i äldre lägenheter....

~ Shantideva

Anmäl
2016-09-05 18:18 #105 av: Sindri

Tack för recept. Intressant kombination. Jag får som sagt vänta tills lite av surkålen gått åt. Visserligen gick några burkar hem med barnen igår, men det finns  mycket kvar.

Det där med att förvara i kyl eller inte...... Syrade grönsaker är väl inte direkt inlagda, men jag tror samma sak gäller för båda. För det första; förr hade man mycket svalare inomhus. För det andra så tror jag man hade natriumbensoat i allt man skulle spara, såvida man inte hade en riktig kall källare. Hos gammelmormor var det en lucka i köksgolvet, och därunder var det kallt.

Jag har hur som helst mina i kylen. På hösten eller vintern kan de säkert vara i skafferiet, snart är det dags att flytta ut äggen dit, men än så länge är det 18 grader där, lite för varmt.

Anmäl
2016-09-05 18:47 #106 av: hemul

#102 Gör det säkert. Har aldrig smakat sukrin.

Anmäl
2016-09-05 19:53 #107 av: NyLCHF63

Ja, du har rätt Sindri, Jag kommer ihåg att min farmor hade en källare under köksgolvet med. Det var annat förr...

Jag åt precis av min röda surkål, MUMS, jag rekommenderar den varmt. Ler

~ Shantideva

Anmäl
2016-09-06 00:23 #108 av: hemul

Det hade jag en släkting som hade i sin stuga. En liten. Hon fick lägga sig på golvet och hänga ner med överkroppen i hålet. Så var det hyllor runt om. En jordkällare i köket, suveränt!

Kan rapportera att päronbitarna jag fryste råa blev heläckliga när de tinade. Men har hört från annat håll också att det ska funka med äpplen. Tro det.

Anmäl
2016-09-06 07:43 #109 av: LenaK63

Jag hittade en påse råa infrysta äppelbitar från förra året. Tinade blev de inte goda men jag gjorde kompott med ingefära efter Birgitta Höglunds recept. Kokade upp och ställde ner i Wonderbagen ett par timmar. Kompotten blev god ljummen såväl som kall med grädde,

Anmäl
2016-09-06 17:02 #110 av: NyLCHF63

hemul, jag har fryst in råa skivade äppelskivor och sedan gjort äppelpaj av dem och det var jättegott.

~ Shantideva

Anmäl
2016-09-06 19:47 #111 av: hemul

Jaha, få se om jag lyckad bättre med äpplen då.

Anmäl
2016-09-14 17:21 #112 av: LenaK63

Nu kan jag berätta om mina syrade morötter med ingefära. De blev jättegoda men en aning för mycket ingefärssmak. Men jag vet att jag hade nog i för mycket. Sen blev de litet torra eftersom det puttrade ut ganska mycket vätska det första dygnet. Egentligen gör det inte så mycket för man kan ju alltid hälla på ngn vätska eller creme fraiche. Då blir inte heller ingefärssmaken så penetrant. Sju dagar fick de stå på köksbänken och nu i kylskåpet. Min mage verkar tycka om dem i alla fall.

Anmäl
2016-09-14 18:25 #113 av: Sindri

Det där måste jag testa så fort jag får tillfälle. Känns som en helt ny värld av tillbehör har öppnat sig!

Anmäl
2016-09-14 19:35 #114 av: LenaK63

För mig har det definitivt öppnat en ny värld. Väldigt enkelt att lägga ett par skedar på tallriken i stället för att göra en hel sallad som inte blir uppäten och inte går att spara. Eftersom det håller sig länge i kylskåpet så kan man ju ha olika syrade grönsaker på gång för variation.

Anmäl
2016-09-14 19:39 #115 av: hemul

Vad kul! Min sats är inte klar än (jäser ju lite längre), men jag kom ihåg att du sa att du nog tog för mycket, så jag tog ungefär som det stod i receptet. Får väl se, mitt kanske blir för mesigt istället.

Anmäl
2016-09-14 23:09 #116 av: NyLCHF63

Jag älskar mina morötter som jag gjorde, de är nästan slut! Har även ätit halva burken av min röda surkål. Har vanlig surkål kvar. Jag undrar om  ni har märkt att när ni öppnar en burk att det pyser? som om det syrar fortfarande fast det är jätte kallt i kylskåpet! Är det normalt? 

Jag har haft problem med magen förr  (och fortfarande), ont i magen, gaser, rapar, spänner i magen etc, och dålig i magen de senaste 2-3 dagarna eller snarare kvällar-nätter. Kan det ha något med de här grönsakerna att göra? De ska ju vara bra för magen! Och har inte ätit varje dag och inte för mycket....

Det kan ju tänkas att mina magproblem har blivit värre även om jag äter medicin för det... suck!

Tillbaka till syrandet! Mitt nästa project kommer att bli syrad tomatsalsa ! Har ett recept från Daniella som ser jättegott ut! Ler

~ Shantideva

Anmäl
2016-09-15 11:16 #117 av: hemul

Det kan småjäsa lite i kylen också. Speciellt kanske om man inte jäst så länge från början, så det är mycket socker kvar i kålen.

Vet inte, för mig satt surkål fart på magen när jag hade problem med det. Nu märker jag inget alls. Kan kanske hända om man har nåt problem/är känslig att det kan bli för mycket? Förhoppningsvis är det väl i så fall bara en vanesak. Du kan ju prova att inte ta så mycket och vänja dig lite gradvis.

Anmäl
2016-09-15 15:47 #121 av: Sindri

Det här med att man bara behöver jäsa i 7 dagar vore ju toppen, då kan jag ju jäsa lite när jag är utomlands också.

Anmäl
2016-09-15 16:48 #122 av: NyLCHF63

Det är mina morötter som pyser när jag öppnar burken, inte lika mycket nu som när den varit stängd lite längre.  Jag, får ta lite mindre o se hur det går. 

~ Shantideva

Anmäl
2016-09-16 00:04 #123 av: hemul

Kan tänka mig det. Morötter innhåller ju mer socker än vitkål. Mina pyser inte, men det stod över 3 vekor i rumstemparatur.

Sindri, man kan nog jäsa hur kort man vill. Men ju längre det jäser, desto mer mjölksyra och nyttiga bakterier blir det ju.

Anmäl
2016-09-16 22:50 #124 av: hemul

Nu har jag skördat andra satsen morötter med vitlök. 26 dgr blev det. Jättegott och syrligt. Jag tycket jag tog väldigt mycket vitlök, men det smakar inte så starkt. Börjar tro att man kan ta hur mycket som helst. Klyftorna är väldigt goda att äta, blir så där milda som när man steker hela klyftor. Obs att jag förvälde mina snabbt. Vet inte om det blir starkare om man inte gör det.

Men läskigt vad rivna morötter packar ihop sig! Rev flera kilo och det blev bara två rätt små burkar. Går ju åt på ett kick!

Anmäl
2016-09-16 23:00 #125 av: LenaK63

#124  Hemul  River du morötterna fint eller på den grova sidan? Jag hade den grova och ett kg blev en enlitersburk full.

Anmäl
2016-09-17 02:15 #126 av: hemul

Hm, jag har ett rivjärn med 4 sidor. Men jag använder en gammal Moulinex, en sån där kvarnpryl med rivskivor. Näst finaste tror jag. Rätt finrivet men inte jätte.

Nu vet jag! Så här! Skrattar

Anmäl
2016-09-17 07:42 #127 av: LenaK63

OK. Ser ju saftigt och gott ut. Ska prövas nästa gång. Tycker att med den grövsta blev det en aning för mycket tuggmotstånd och litet tort. 

Anmäl
2016-09-17 12:29 #128 av: hemul

Så jag tänkte. Har lite svårt för rårivna morötter för att  man tuggar ur det gotta och sen har en klump sågspån i mun. Var rädd att det skulle bli så syrat också. Och jag vet från vitkålen att ju finare man lyckas skära, desto mjällare blir det.

Anmäl
2016-09-17 13:12 #129 av: NyLCHF63

Jag kan bara fortsätta prisa mina morötter, se bild ovan någonstans, de är som inlagda gurkor, och smakar ungefär likadant, går ej att beskriva, men jag skulle lätt kunna  äta en hel burk i en sittning! Tyvärr har jag bara några små bitar kvar Ledsen. jag ska göra mer så fort jag får en chans! 

Jag undrar om man kan använda den lake som blev kvar till att lägga in mer?

~ Shantideva

Anmäl
2016-09-17 14:42 #130 av: hemul

Jag brukar dricka upp den. Tystad
Man kan använda lite som starterkultur, har jag läst om. Men jag har aldrig gjort något som varit svårjäst, så jag dricker upp det, som sagt.

En fråga om dina morötter, är de hårda som färska råa morötter eller har de mjuknat av syrningen?

Kunde inte hålla mig från att provsmaka ingefärsmorötterna. Det var inte för starkt. Kommer nog att ta aningen mer ingefära nästa gång. Nu gäller det bara att hålla sig från att stoppa fingrarna i burken ett par veckor till. Blir svårt, för det var gott.

Anmäl
2016-09-17 15:05 #131 av: Sindri

Jag har återanvänt spad från surkål till nästa sats.

Anmäl
2016-09-17 18:31 #132 av: NyLCHF63

#130 av: hemul

Mina morötter är knapriga inte mjuka, en aning har de mjuknat förstås mend de är knapriga, du måste prova! jag lovar att du kommer att gilla dem. De liknar smörgåsgurka Ler Mumsfillibaba!! Jag ska använda lite av spadet till tomatsalsan jag ska göra i slutet på månaden, det stod i receptet att man skulle göra det om man hade lake över. Jag förstår att du dricker upp den! den är jättegod!! Men man kan inte dricka för mycket åt gången eller hur, inte bra för något som jag har glömt vad det var... men du kanske menar att du dricker surkålsvattnet?

~ Shantideva

Anmäl
2016-09-17 18:42 #133 av: hemul

Ska göra det, det är ju lätt att testa. Delade du i fjärdedelar och slog på saltlag? Är det dill du har i också?

Undrar om nån har testat palsternacka och i så fall om ni strimlat, skivat eller lagt in större bitar.

Anmäl
2016-09-17 19:49 #134 av: LenaK63

#128 Hemul   Precis så är det, ju finare man river desto mjällare blir det.  Tror jag ska riva morötter finare och starta en ny sats för att spä ut min förra med för mycket ingefära. Kanske kan man syra vidare  på den med de grovrivna. Måste prövas. Inte lär man väl bli matförgiftad utan att man känner av det före? He he.

Anmäl
2016-09-17 19:59 #135 av: hemul

Nä,det kan jag inte tänka mig. Syrar man i rumstemperatur finns det säker en gräns där det börjar bli dåligt, men det lär nog både synas och kännas på lukten.

Anmäl
2016-09-17 22:01 #136 av: NyLCHF63

Step 1

Make the basic brine by combining 4 cups of purified water with 2 tablespoons of sea salt. Set aside.

Step 2

Cut up the vegetables and place them in the jar. 

Step 3

Add spices and herbs to the jar with the veggies.

Step 4

Pour the brine into the jar until veggies are completely covered in brine.

Make sure the brine is at room temperature.

Veggies are completely covered in brine.

Step 5

Cover loosely with a lid so gas can escape while fermentation takes place.

Set on your counter away from direct sunlight for 5-7 days.

Stir the surface of the brine every few days or shake the jar up to prevent mold from forming on the surface.

Step 6

After 4 or 5 days the brine will become cloudy. Taste a veggie to see if it's ready. 

When you open the lid it should have a pleasant pickle/ sour smell. They should taste sour and be a little effervescent. If they are sour enough for you, store them in the refrigerator for the long term.

Otherwise allow them to ferment a little longer.

Pickles will last several months in the refrigerator. If brine gets low due to evaporation make more basic brine and top the jar off. 

Simple guidelines to tell if it's fermenting

1. The pickles will become duller in color.
  2. The brine will become cloudy
  3. Small air pockets will form.
  4. When you open a lid (if it was closed tight in the first place) gas will escape making a hiss sound.
  5. It will take on a tangy flavor.

~ Shantideva

Anmäl
2016-09-17 22:03 #137 av: NyLCHF63

Recept Dill Pickles för morötterna

~ Shantideva

Anmäl
2016-09-17 22:05 #138 av: NyLCHF63

Man kan använda det här receptet för andra grönsaker med

~ Shantideva

Anmäl
2016-09-17 22:07 #139 av: NyLCHF63

Jag tror jag ska lägga zucchini i min lake som är kvar från morötterna. Gör jag som vanligt med att bara lägga fram burken och låta den bli rumsvarm och sedan lägga i grönsakerna? Börjar den syra igen då?

~ Shantideva

Anmäl
2016-09-17 22:19 #140 av: NyLCHF63

Jag ändrar  mig om morötterna, de är inte mjuka alls, jag håller på att tugga på en ny, mina sista, och den går att böja lite men när man trycker på dem så är de som färska. Jag ska göra mer imorgon!

~ Shantideva

Anmäl
2016-09-18 14:38 #141 av: hemul

Hade ett par påsar palsternackor som började bli lite mjuka i ändarna, så jag håller på att sätta en provsats. Det var nästan omöjligt att riva dem. Det blev en massa kletiga fibrer som satt igen rivskivan och jag fick hela tiden ta loss den och diska rent. Nu kämpade jag på, men får nog hitta på nåt annat sätt om det blir fler gånger.

Gillar strimlor för det blir saftigt. Har iof ett juliennejärn, men det verkar jobbigt att julienna så mycket. Annars skulle ju det bli ännu finare iom att man får lååånga strimlor.

Anmäl
2016-09-19 15:56 #142 av: NyLCHF63

Hemul, morötterna var skurna på längden i typ fyra kvartar som du ser oven. Och ja det fanns dill i. Mums :)

~ Shantideva

Anmäl
2016-09-19 21:10 #143 av: hemul

Tackar.

Idén med att borra hål för jäsrör i locket till såna där konservburkar med bygel sprack. Var till en glasmästare idag med ett lock. Han hade inte rätt dimension på borr, men jag frågade ändå vad det skulle ha kostat om han hade haft det. 190 kr - per lock! Det tar tydligen lång tid att borra i glas. Han höll på och syrade själv, så jag försökte övertala honom att göra det billigare om jag köpte en borr, nu när jag hade delat med mig av min fina idé och allt, men det gick inte. Skrattar

Han tyckte däremot att jag skulle prova själv, en billig glasborr kostar en hundring på Jula, men han sa att om jag lyckade med ett lock av tre så var det ett bra resultat, så jag skippar den idén. De där amerikanska burkarna kanske inte är så himla overpriced som jag tyckte ivf.

Ska prova med en burk med metallock istället, men jag har ingen stor som jag vill offra. Har dem till torkad svamp ju. Får bli en vanlig 1-liters gurkburk som testoffer tror jag.

Anmäl
2016-09-19 22:48 #144 av: Sindri

Fråga i delikatessdiskarna om de får några sallader, sillar, såser etc i glasburkar. Jag har några stora i glas som jag fick för många år sedan. De har skruvlock i plast som är lätta att göra hål i. Kolla också på loppisar, ibland finns riktigt stora glasburkar med tunna metallock som inte kan vara svåra att ta hål i.

Jag kör ändå med plastpåse med vatten i som lock, tycker det funkar hur bra som helst.

Anmäl
2016-09-20 01:06 #145 av: hemul

Har jättestnygga konformade glasburkar med reliefmönster som jag fått på så sätt! Men dem vill jag inte offra. Nu har de bara plast där jag handlar. Fast de burkarna är jättebra att plocka bär i, fyrkantiga 5-liters. Skrattar

Tar och provar med gurkburken först, för såna har jag massor. Det är nästan den enda konserv jag köper, så det lagret fylls på.

Anmäl
2016-09-20 16:58 #146 av: Sindri

Vi följer dina vedermödor med spänning.............Skrattar

Ja, jag har också fått fina bärhinkar - men fyrkantiga, det var nåt nytt. Låter mer praktiskt.

Anmäl
2016-09-20 17:09 #147 av: hemul

Det är superpraktiskt, särskilt om man cyklar. Har en sån där rektangulär spånkorg som jag plockar svamp i annars. Surrar fast den på pakethållarn och hinkarna står stadigt i korgen utan att det blir en massa dödutrymme som med runda. 5 liter är precis lagom till blåbär och sånt. Blir inte så tungt att det smackar ihop sig.

Tror det varit potatissallad i mina. Men det skiljer väl mellan leverantörer vad de använderför hinkar. Tror man kan få på gatukök och såna ställen där de använder mycket färdiga guckor också.

Anmäl
2016-09-20 20:52 #148 av: hemul

Taa-taa!Cool

Anmäl
2016-09-21 01:01 #149 av: Sindri

Nämen......skam den som ger sig!  Skrattar

Anmäl
2016-09-21 01:12 #150 av: hemul

Tror den är tät. Jag har registerat ett plupp!

Det här blir bra. Ska göra flera. Men jag har åtminstone en lite större förutom den här som gurkburkslock passar på. Gurka är i stort sett det enda jag köper på burk nämligen och rätt mycket också, så de locken kan offras.

Ska bli spännande att se hur palsternackan blir. Hur du provat det? Har en idé om kryddning, men vill smaka den "ren" först, så den här satsen är det bara palsternacka i.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.