Annons:
Etikettoff-topic-ot
Läst 9292 ggr
Mooniq
2016-08-21 13:04

Klarifierat smör på burk

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tittade kritiskt i mejerihyllan och hittade denna lilla burk. Jag köpte och provade i kaffet. Har ibland kunnat ha osaltat smör i när jag är hemma. Men denna burken blir bra att ha på jobbet med mitt namn på i kylen.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
Zepp
2016-08-21 14:01
#1

Mm.. har oxå en sådan burk hemma.. har dock inte öppnat denna ännu.. främst så är den tänkt för min far

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

NyLCHF63
2016-08-28 20:15
#2

Jag köpte nyligen den där burken, och har haft det i mitt te, JÄTTEGOTT och jag får i mig fett, speciellt de dagar när jag inte är så sugen på mat. Undrar var man kan köpa ghee billigare…

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

Zepp
2016-08-28 20:30
#3

Har du någon sk Invandrarbutik i närheten så för de som regel Ghee/Ghii!

För öfrigt så var min far här i dag.. så han fick den oöppnade burken.. återstår recentionerna!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

NyLCHF63
2016-08-28 21:03
#4

Jag  vet inte… måste googla o se var den närmaste kan vara .

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

Zepp
2016-08-28 21:13
#5

Skillnaden mellan klarifierat smör och Ghee/Ghii är att det klarifierade smakar smält smör medans Ghee/Ghii har en nötaktig smak.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

NyLCHF63
2016-08-28 22:30
#6

I C! Jaha, då vill jag nog fortsätta med klarifierat smör, det smakar inget tycker jag och därmed lätt att ha i mitt te utan att det ger smak. Jag trodde det var ett annat namn på Ghee. Man lär sig nått nytt varje dag.

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

Annons:
Zepp
2016-08-29 19:45
#7

Testa en burk Ghee/Ghii, för sakens skul,l om du lyckats lokalisera någon sk invandrarbutik i din närhet!

Jag skulle lixom inte rekommendera den i kaffe.. såvida man inte är född någonstans i mellanöstern!

Ghee framställs vid högre temperatur.. därav smaken.

För övrigt så går det att göra både klarifierat smör och Ghee hemma.. du behöver bara en kastrull.

https://www.youtube.com/results?search_query=ghee

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
2016-08-30 01:36
#8

Det är extrapris på Hemköp den här veckan. 24:95/250 g. Vet inte vad det brukar kosta.

NyLCHF63
2016-08-30 01:45
#9

Vi har både Hemköp och ICA här, jag ska gå ner imorgon och kolla! Jag köpte det idag på ICA över 36kr 😕

Jag ska testa Ghee när jag får en chans.

Klarifierat smör är jätte gott i mitt bär te  :)

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

hemul
2016-08-30 02:55
#10

Jamen då är det ju en hit! Inte intresserad själv (gör ghee om jag vill ha det), men har nyligen upptäckt att Hemköp har superbra extrapriser ibland. De har flera gånger sålt Garants ekosmör för 25:- när det varit sån där kundträff eller vad de kallar det som de har en gång i månaden. Tyvärr inte nu senast.

Den enda glädjen med att jag bröt armen förra hösten var att jag "upptäckte" en Hemköp som jag annars ratar för Willys. Men när jag inte kunde cykla så blev det till att reka i närområden. Nu kollar jag alltid flygbladet. Men man bör skaffa kundkort. Det är de priserna som kan vara riktigt låga.

Mooniq
2016-08-30 07:30
#11

Jag e himla nöjd med att kl.smöret är i plastburkar. Jag jobbar på lite olika kontor och på varje ställe har vi en kyl, där vi kan ställa lite personliga saker. Och en burk är en bättre förvaring än ett smörpaket. Fram med tuschpennan och gör en markering och så har jag kaffesmör var jag än jobbar.  Jag steker i det oxå. Sen många år så har jag fått igenom att vi köper gårdsägg och så betalar vi till kaffekassa och alla som jobbar steker/kokar ägg. Förr åt de mer frysta färdigrätter men nu ser man aldrig de paketen längre. ☀️

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

NyLCHF63
2016-08-30 17:26
#12

#10 Jag är medlem i Hemköp, och hade tänkt gå idag, men har mått dåligt så ska gå imorgon istället. Hoppas de fortfarande har smöret då! De har även desert ost så ska se om jag kan få lite av det med!

Vet någon om creme fraiche kan frysas? Jag köpte det för att jag aldrig har det hemma när jag behöver det och nu är jag orolig att det ska gå ur datum innan jag ska använda det….

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

hemul
2016-08-30 23:18
#13

Vet ej men misstänker att det inte går. Däremot vet jag med bestämdhet att CF håller nästan hur länge som helst. Några veckor över datumet märks inte alls.

Samma problem här nämligen. I sås och så vill jag hellre ha grädde men vill ha CF hemma. Är periodare på äggsallad till frukost och då kommer CF till pass.

Annons:
hemul
2016-08-30 23:20
NyLCHF63
2016-08-31 00:57
#15

#14 vilken toppen sida! Den har jag bokmärkt! Då behöver jag nog inte oroa mig för det. Och inte den cypriotiska yoghurten heller, vi har en billighets månad på ICA och jag passar på att köpa in mat, en fattig måste passa på! 😃

Har bara två hyllor i frysen så snart får det vara färdighandlat, får inte plats med mer!

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

hemul
2016-08-31 01:18
#16

Jag vet. Lägger ner en jäkla massa tid på att fara runt och köpa där det är bäst och billigast. Kött på grossen, frukt o grönt och tråkiga städgrejer o sånt på Willys. Å så extrapriserna. Motion får man på köpet. 😛

Hag har frysbox och den spricker snart. 30 liter blåbär och en massa andra bär som jag fått plocka på en grannes kolonilott gör just nu sitt till. Hittar inte ett skit. Får äta det jag lyckas få tag på helt enkelt. Nu har jag ätit "kotlettspill" (inköpt för runt 25 på CG) tre dar i rad. Torrt och tråkigt kött. Var alldeles för "fina" bitar med fettet bortputsat. Har man tur är det mer köttiga ben och inte så mycket kotlett. Köttet närmast benet är godare.

Borde det inte finnas någon slags smarta korgar man kan skapa ordning i en frysbox med? Det följer på bara med korgar till översta våning. Därunder blir det som ett svart hål där allting försvinner.🤔

NyLCHF63
2016-09-01 22:01
#17

😃 Jag vet vad du menar med frysbox! Har själv haft en. Har du tänkt på att kanske köpa något från IKEA och stoppa in i frysen, lådor du kan bara ha på varandra så är det ju lättare att lyfta ur och leta i lådan. Kanske ha fågel i en, griss i en, grönsaker i en och bär i en….

Jag bor i Stockholm och vi har massor av rabatter på vår ICA just nu, och jag får inte in mer i min lilla frys, jag hyr ett rum och har två hyllor i frysen och de är smock fulla!

Jag köpte även 4 burkar klarifierat smör på Hemköp, Tack för tipset! Jag har fryst 3 st, jag hoppas de är OK at frysa precis som allt annat smör.

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

Boella
2016-09-02 06:43
#18

Jag gör eget Ghee.Det är så lätt! Både allt vatten,mjölkprotein och mjölksocker försvinner.ca 20 % Kvar blir slutprodukten 100% smörolja.(som då får samma egenskaper som kokosolja.Köper osaltat, helst ekologiskt,smör. Lägger det i en kastrull och värmer det på svag värme. Utan lock så vattnet kan avdunsta under processen.När smöret börjat puttra,sänk värmen till lägsta och låt det fortsätta koka och puttra (ca 20-30 min. Så lång tid som det tar för smöret att separera sig från vatten, mjölksocker och proteiner.Det märker du när det slutat puttra och fräsa och bara små bubblor rör sig uppåt. På ytan har ett skum av proteiner lagt sig och en bottensats.Skeda sen försiktigt av skummet.(så det inte blandar sig med det klarnade smöroljan) och häll försökt ner smöroljan genom en silduk(tex ett flergångs kaffefilter som är av nylon) ner i ett rent glaskärl med lock. Var försiktig när du häller i kärlet från kastrullen så inte bottensatsen kommer med. Nu har du 100% smörolja.Laktosfritt och mjölkproteinfritt. Håller sig i evigheter i kylen och i flera månaderr i rumstempratur. Smörsmak om man värmer det försiktigt.Mer åt nöt/kola smak om man värmer det på lite högre värme längre tid. En smaksak!

hemul
2016-09-02 11:33
#19

#17 Jodå, det har jag tänkt på, men inte lyckets hitta något. Man vill ju inte ha något med snda kanter, rundade hörn o.s.v. som bara skapar outnyttjad luft i frösaboxen. Så ska det ju stämma med måtten på frysen också.

Kör med plastkassar nu. Men det är så jäkla svårt att se vad som är i så det slutar med att man får riva ut allt ivf.

NyLCHF63
2016-09-02 12:35
#20

#18 Tack för receptet!! Ska prova det någon gång!!

#19 Ja det är sant, inte lätt att hitta korgar med rätt mått.. hoppas du hittar något som passar.

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

Annons:
Regulus
2016-09-02 21:06
#21

Om du inte hittar storpack (1,8 kg) på koncentrerat smör i din affär, så kan du be dem beställa hem det. Det har jag gjort flera gånger.

https://kund.arla.se/produkter/produkt/svenskt-smor-fran-arla-osaltat-koncentrerat-fetthalt-100

LenaK63
2016-09-03 00:15
#22

#19 Känner problemet. Kör med mindre plastpåsar och frysetiketter. Då behöver man inte rota i alla. Försök att sortera likartade varor i samma påse. Inte lätt men det får faktiskt plats mer på det viset. Det var mitt system när jag hade frysbox för ett antal år sedan.

NyLCHF63
2016-09-03 00:54
#23

#21 av: Regulus

Vad brukar en sådan jätteburk kosta ungefär?

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

hemul
2016-09-03 01:19
#24

#22 Men grejen är att min frys är mer eller mindre sprängfull för jämnan. Jag måste rota. Jo, det börjar med olika kassar för kött, bär, grönsaker o.s.v. men sen tar fullheten överhand och man börjar peta in grejer där de får plats. Eller man orkar inte gräva fram grönsakspåsen som säkert ligger underst när man köpt en påse ärtor och så är det igång.

Ännu bättre än korgar vore faktiskt flyttbara avdelare. Så man kunde få olika sektioner av valfri storlek därnere i det svart hålet.☝️

Regulus
2016-09-03 18:01
#25

#23 Den kostar ca 220 kr. Kilopriset (120 kr) är dyrare än smör.

NyLCHF63
2016-09-04 23:12
#26

Jo, jag vet att det dyrare än smör, måste vara för att det är mer jobb att göra det antar jag. Det räcker ju ett tag, så kan vara värt att köpa någon gång framöver.

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

LaRose
2016-09-05 00:02
#27

Har varken sett eller hört talas om den där hinken. Verkligen intressant!

Annons:
NyLCHF63
2016-09-05 01:06
#28

Tydligen kan man beställa den från Arla via din butik.

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

Medlem
2016-09-13 15:50
#29

Jag brukar köpa 10-20 kg smör när det blir billigt och har de i frysen och gör ghee för matlagningen. Jag har slutat helt med att laga mat i margarin/olja sen 2007. Ghee smakar underbart och är mycket bra för hälsan, det används som medicin i ayurveda.

LenaK63
2016-09-14 19:38
#30

#29 Var köper du billigt smör? Hur mycket Ghee blir det av ett par kg smör?

Carmarino
2016-09-15 12:16
#31

Johan Hedberg, som har skrivit boken "Smör – Kärna, bryna, baka" har ett recept på Ghee (sidan 45). Boken finns att ladda ner som pdf på http://matgeek.se/2014/12/19/vad-ar-ghee/.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Margareta
2016-09-16 10:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Om ni har tillgång eller känner någon som har till Martin Olsson eller någon annan gross för restaurang/butik så finns smörhinken där

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

NyLCHF63
2016-09-16 14:08
#33

#32 Hur förvarar du den stora burken hemma? Det står på den lilla att man ska förvara den i rumstemperatur efter man tar hem den. Själv förvarar jag dem jag inte har öppnat i frysen och när jag ska börja använda den så ställer jag den på diskbänken i köket. Jag har inte plats för den stora burken och bara undrar om den kan förvaras på diskbänken? Det blir ju en mycket längre tid, spelar det någon roll?

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

Zepp
2016-09-16 17:01
#34

Låt den stå på köksbordet, dock helst inte i solljus!

Finessen med GHEE/GHI/klarifierat smör är att det står sig utan kyla!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
NyLCHF63
2016-09-16 21:06
#35

Toppen Zepp!

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

Upp till toppen
Annons: