Annons:
Etikettövrigt
Läst 7991 ggr
Siggebus
2016-08-19 11:37

Kattunge i stället för sockersug ;)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Måste bara säga att förutom allt annat mysigt och roligt med att skaffa sig en liten kattunge så har det visat sig vara SUVERÄNT bra för mina sötsugs-attacker som i princip alltid inträffar de kvällar jag inte gör något speciellt utan sitter/hänger/slappar i tv-soffan.
Jag är otroligt påverkad av leda och tristess som helt naturligt inträffar lite då och då - jag menar man kan för bövelen inte hitta på roliga saker hela tiden!? 😛
Nåväl - förra torsdagen hämtade jag min lille nye kompis kattungen Milton. Jag lovar och svär att sedan dess har jag överhuvud taget inte ens tänkt tanken att sätta i mig något felaktigt - inte ens minsta lilla sug vilket ÄR vanligt förekommande i perioder. Speciellt nu när jag varit ledig från jobbet länge (haft 5 veckors semester när denna veckan är slut och har en kvar!)
Hoppas verkligen det fortsätter och att sockermonstret inte hittar en väg ut ur denna socker-svält 😃
Riktigt kul detta - och jag kan ju säga som så att denna lilla kattunge INTE blir uppfödd på torrfoder med högt kolhydratsinnehåll  - inget torrfoder över huvud taget.
Fast en del folk blir förvånade när de frågar vad han får för mat…"Får han bara burkmat?" Nä han får burkmat (en av de bättre sorterna utan kolhydrater och spannmål) OCH rått kött svarar jag glatt - dvs lchf för katter ha ha 😎
Eller man kanske skulle kalla det lchfhp - alltså lowcarb- highfat- highprotein.
Katter behöver nämligen mycket mer protein än människor då det är deras naturliga föda.

Annons:
Bunn
2016-08-19 11:50
#1

Håller tummarna för att sockermonstret håller sig på avstånd :) Lycka till med den söta lilla katten! Har du hört talas om BARF? Finns en site här på iFokus om det och jag kan starkt rekommendera MUSH BARF (finns för både hundar och katter). Jag har gett min hund MUSH BARF i snart ett år och är supernöjd 👍

Mooniq
2016-08-19 12:01
#2

Lilla nutten. Alla barn är söta men kattungar spelar i en helt egen division.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Siggebus
2016-08-19 14:34
#3

#1
Ja oh ja! 🙂 Jag gav min lilla hund färskfoder (dock inte märket Musch) de två sista åren av hans 13-åriga liv och jag såg en otrolig livsglädje och friskhet efter åratal av dålig mage och en massa andra problem av torrfoder (som inte var av rätt sort i ärlighetens namn, men man lär sig)
Kissen får inget torrfoder alls eftersom det är jätteskadligt för katter som normalt sett dricker väldigt lite och behöver få i sig vätska genom maten.  Jag kör alltså Mjau på burk och har nu igår köpt en påse Musch för katter som jag ska börja ge honom lite smått framöver. Jag kommer nog inte ge bara Musch utan varva med Mjau och ibland köpa lite färska kycklinghjärtan etc också 🙂

Zepp
2016-08-19 20:06
#4

Mm.. kattungar är nästan på samma våglängd som att bilda familj!

Dvs.. grejen är att man är behövd!

Grejen med katter är att de bidrar med extra.. de är sociala och vísar detta!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Siggebus
2016-08-20 07:40
#5

#4 Du har så rätt!
Sen är de samtidigt väldigt självständiga -  de kan umgås i massor men har sina stunder när de bara vill vara ifred och det är på pricken som jag ha ha 😃
Efter ca 37 år i rad med hund så har jag kommit fram till att jag nog passar rent personligt bättre med katt. Det enda jag kanske saknar är de långa härliga promenaderna (när vädret är fint och fåglarna kvittrar) men jag har köpt en sele till katten som det ska tränas med nu - även om jag VEET att kattpromenaden inte blir som en hundpromenad 😎

NillaNina
2016-08-20 11:54
#6

Jag har fantiserat om en vagn till katten så att jag kan gå på kattvagnspromenad när min kisse inte vill gå åt samma håll som jag eller i rask takt. Men det får bli med nästa katt eftersom min nuvarande är för gammal för att lära nytt.

Annons:
Zepp
2016-08-20 12:00
#7

Har haft hund, katt, akvarium och häst.. jag är definitivt en kattmänniska!

Dels så bor jag i egen stuga på landet.. är singel.. inga egna barn!

Egna barn och uppskattad kärleksfull partner är såklart "the ultimate".. iallafall om man lyckas ro det hela i land!

Såå.. litta beroende utav vilka val man gjort i livet/ens egna tillkortakommanden så kan det ingå litta olika djur.. till stora delar på hur man bor.

Hur som helst.. katter har ett socialt beteende som passar oss människor, dels så är de självständigare än hundar.. bor man på landet som jag och har kattlucka så kan de dels leva sitt eget liv på vardagarna.. när man jobbar!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Siggebus
2016-08-20 13:14
#8

#6
ha ha det hade varit en syn det! 😃
#7
Härligt att bo så och speciellt om man har katt. 🙂
Tyvärr bor jag mitt i centrum på 2:a våningen och skulle aldrig vågat släppa ut kissen för då lever han nog inte länge…..
Håller nu på att träna honom med sele för har skogen ca 3 minuters bilväg härifrån och tror uppriktigt att han kan lära sig uppskatta att få komma ut på lite äventyr ibland :)
Fördelen med katt är ju att man BEHÖVER inte ta på sig och gå ut när vädret är skit vilket man alltid får göra med hundar 🙂
Glömmer inte när stormen Gudrun härjade och min sista hund TVUNGET ville gå ut just då! Huuaa! 😭😮

Zepp
2016-08-20 13:24
#9

Finns ju fler anledningar till varför man valt att bo i stuga på landet förutom hur katter skulle uppskatta det hela!

Fördelen är att det är helt upp till en själv.. nackdelen är att det är helt upp till en själv.. dvs det du som väljer/du som är ansvarig.

Det är du som väljer.. så var noga med ditt val.. för att travestera Olle Ljungström.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
2016-08-22 05:02
#10

Ni får skaffa en sån katt som jag hade. Hon gillade att gå med på promenad - lös. Hon sölade inte heller, hängde med i den takt som jag gick. Fast hon gick inte alltid på trottoaren, kunde lika väl gå 20 meter in i en trädgård. Försvann hon ur sikte kom hon som ett skott när jag visslade.

Det var kul, men samtidigt lite jobbigt. Många gånger fick jag vända hem när jag var på väg till stan för att jag upptäckte att kattskrället var med.

Det roliga är att jag inte lärt henne. Hon bara var sån. Vet inte mycket om kattraser, men det var Birma eller Burma (blandar ihop dem) inblandat fast hon såg ut som en svartvit bondkatt. Det enda var att pälsen var mjuk som på en kanin. Den rasen, vad den nu heter, ska vara väldigt hundlik ivf och det hade tydligen slagit igenom på henne.

Siggebus
2016-08-22 09:07
#11

#10
Ha ha ja det hade varit bra! Där jag bodde innan fanns en dam med hund. Men hon hade även en katt och det var så roligt att se när hon skulle gå ut med hunden för katten följde dem "som en hund"! Hela rundan och hem igen 😃

[Baltazar13]
2016-08-22 09:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Du får testa den här: 😃 eller sy själv.

Mewgaroo cat hoodie

Siggebus
2016-08-22 12:46
#13

#12
Ha ha ha jisses! Nääääää…alltså folk i min omgivning skakar redan på huvudet åt mig och min kära lilla kattunge! Detta hade nog fått dem att allvarligt fundera på min hälsa 😂

Annons:
Ary
2016-08-26 20:58
#14

#12 Cool pryl men där går gränsen lol.

Mooniq
2016-08-27 06:51
#15

Förr, när jag hade häst, så vintertid hade jag köpte en jacka från ÖB en mc-jacka med kartficka på magen. Där vi hyrde in våra hästar fanns katter och en katt var väldigt kelig, så hon satt i den fickan när man ryktade, mockade eller bara satt på höskullen o åt macka. *härligt minne* ☀️

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Ary
2016-08-27 09:21
#16

Min katt åker moped 4 mil ut till min mamma innanför skinnjackan. 😃 Hon vill titta ut men har inga glasögon..

Halvdansken
2016-08-27 18:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Vilken sötis. Det är min favoritfärg på katter, men hittills har vi bara haft svarta och nu grå.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

hemul
2016-09-02 12:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

#11 Ja, du må tro att folk skrattade! Om man var ute på kvällen och stannade och visslade så kunde en del se lite irriterade ut, typ "Usch, lös hund, och inte har hon koll på den heller och stor är den säkert också"- minen. Sen kom den lilla pyttekatten som såg ut som en unge hela sitt liv i fyrsprång. 😃

På bilden är hon gammal och hon var tyvärr inte längre utekatt. På gamla dar var hennes favoritsyssla att hjälpa mig skriva på datorn. Här betalar vi räkningar. Hon blev 17 år.

Halvdansken
2016-09-02 13:16
#19

#16. Påminner om min mammas hund, Polla, som var en liten chihuahua på 1.3 kg.  När mamma var en vecka på sjukhus, så tog min dåvarande pojkvän med henne på jobb (han älskade den hunden). Han hade en skinnväst som han kunde knäppa runt höfterna, och där innanför låg hon o sov,  ibland stack hon ut huvudet när han hade kunder (hade en elektronik-fixar verkstad) och alla tyckte det var hysteriskt underbart med denna lilla hund. 
Tror att han saknade hunden mer än mig när det tog slut. 
Det som var extra kul, var att han var en stor kille, 1.90, lite macho-liknande stor typ. Att se de två ute på promenad fick folk att vända på huvudet. 😃

Ursäkta att jag pratar om hundar på en kattsajt.  Men det kom fram minnen.

Edit: trodde jag var på katter i  Fokus…

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Halvdansken
2016-09-02 13:21
#20

Våra katter kommer också när man visslar på dem, och de älskar att gå på tur med oss. Tror det handlar mycket om hur man uppfostrar dem. Behandlar med dem lite som hundar, med regler och gränser, så lär de sig snabbt. Vi har alltid små "belönings-godisar", typ kycklig i kylen till dem.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Siggebus
2016-09-02 17:53
#21

#19
ha ha näää det var inte en kattsajt  - bara jag som började berätta att min kisse har botat mitt sötsug  men sen har tråden visst utvecklat sig till en katt-tråd hi hi.
Men mig gör det inget  😃

[3RaraHusdjur]
2016-09-04 11:52
#22

Så länge det gäller naturligt socker som frukt eller säd, så ska du inte oroa dig över att äta detta, tvärtom borde du oroa dig över det mättade fettet i maten, eftersom det dödar dina Beta-celler (tillhör immunförsvaret) utan att nya kan tillverkas efter 20 - års åldern. 

Dessutom blir din kropp försurad av animaliskt protein och bildar grogrund för cancer. Det att du har ett "sockermonster" i dig är för att det är överlevnadsinstinkten att du är en herbivore, och du behöver Naturliga kolhydrater (jag menar absolut inte läsk och godis, som du säkert förstår). 

Du kan inte tillverka ditt eget C-vitamin, som din katt kan. Katten är gjord för att leva av kött, inte du. Ställ gärna frågor till mig om du vill ha mer info om den veganska livsstilen så hjälper jag dig så gott jag kan, och glöm inte att lyssna på kroppen, den är inte dum…

Halvdansken
2016-09-04 13:49
#23

#22. Tror att du också är på fel sajt om du varnar för mättat fett på kolhydrater i Fokus, som till stor del är en LCHF-sida.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Zepp
2016-09-04 13:53
#24

#22

Eh..har vi inte kommit längre i debatten om kost?

För det första,, kroppen skiljer inte på "naturligt socker eller tillsatt"!

Allt som höjer blodsockret är oavsett källa en av de främsta orsakerna till dagens farsot av hyperinsulinemi!

Fett dödar inga betaceller.. däremot steatosis och cirrosis.. som i förstone orsakas utav hyperinsulinemi!

För det andra.. vid högkolhydratkost omvandlas kolhydrater till mättat fett i kroppen.. så undvik högt intag av kolhydrater!

Från det andra.. vi består till stora delar utav mättat fett.. framförallt våra fettdepåer.. främst iomed att de är långsiktigt mer stabila, oxideras inte lika lätt, samt är en betydande dela av våra cellmembran!

Oså på det.. det spelar lixom väldigt liten skillnad huruvida aminosyrorna kommer från animalier eller vegetabilier.. vi behöver exakt samma aminosyroprofil via kosten.. främst iomed att de är essentiella!

Blodets PH är något utav det bäst reglerade i våra kroppar.. för iomed att detta inte leder till att vi blir sjuka.. utan vi dör.. knall o fall!

Vi överlever knappast en timme med fel PH!

Oså.. gott att du kan skilja på katter och Homo Sapiens Sapiens.. den senare som är allätare/omnivore!

Ställ gärna frågor till mig om både Felin och Homo Sapiens Sapiens diet!

http://barf.ifokus.se/articles/50354da388f4724b8f003c89-moss-kan-skydda-katter-mot-diabetes?discussions-1

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[3RaraHusdjur]
2016-09-04 17:17
#25

Zepp, du skyller på sockret att den ger högt blodsocker, men sockret i naturlig mat vill in i cellerna och endast förse konsumenten med energi, och det är det som den gör också när konsumenten är vegan, och man får inte i längden diabetes. 

Under ett ris, juice och frukt-experiment så kunde diabetikerna sluta med sitt insulin för de slutade få i sig kött. Man kan alltså inte skylla på endast kolhydrater när folk får diabetes, som alla LCHFare felaktigt gör hela tiden. Det är istället för att kolhydrater och fett samspelar inte bra i kroppen. 

Många får diabetes längre fram för fett stänger ständigt av vägen för sockret in i cellerna, så sockret börjar kretsa runt och runt utan att veta vart den ska ta vägen, och det ger upphov till högt blodsocker och skapar insulinresistens.

Man har sett ett tydligt samband på att diabetikerna som får sin diagnos, har mycket få beta-celler kvar, helt friska personer har inte detta fenomen. Man har också märkt att när man utsätter beta-celler för kolhydrater så händer ingenting, men om man utsätter dem för fett, och speciellt mättat fett så började många av dem dö på en gång.

Processen lipo genesis, att kolhydrater blir till fett i en mänsklig kropp, är mycket ineffektiv. Kroppen måste få mycket stora mängder med energi för att våga lägga ut så mycket kalorier på denna omvandling. Därför äter frukterianer t.ex. 50 - 100 % mer energi än vad andra gör och ändå ser smalare ut, på ett bra sätt, i längden. 

Kolhydrater ger dessutom hög förbränning när man vågar äta ut sådär, men LCHF måste man räkna kalorier och förbränningen minskar. Man får anstränga sig mer för mindre resultat. 

Människan har varit främst frukt och grönt ätare i 90% av sin tid på jorden, och dem senaste 10% av tiden hade de förflyttat sig mer ut från skogen och började jaga djur p.g.a. miljöbyte. Men generna från denna tid som hände länge sen finns kvar, och därför kan vi inte skapa eget C-vitamin, precis som ett marsvin inte kan.  

Visst kan kroppen bli försurad, läs gärna mer här;  http://www.halsosidorna.se/Syrabasbalansen.htm

"Försurning av kroppen anses föra det med sig att upptagandet av syre som är så viktig för ämnesomsättningen och uppbyggnaden av vävnader minskar. Syrebrist hos celler är en grovgrund för cancer. Dr Otto Warberg har bland annat fått nobelpris för denna upptäckt."

En försurad kropp med för mycket syra kan innebära följande:

  • Fibrer (kostfibrer) håller magen och tarmarna i trim!
  • Vid obalans lagras syra i bindväven
  • Vid obalans lagras syra i lederna
  • Vid obalans tas basiskt kalk i från skelettet
  • Vid obalans tas basiskt bikarbonat från blodet
Halvdansken
2016-09-04 17:22
#26

#25. Man räknar inte kalorier med LCHF.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Zepp
2016-09-04 19:11
#27

#25

Jag skyller varken kolhydrater eller fett för den västerländska sjukan!

Utan det snarare som så att vi sedan urminnes tider levt som samlare/jägare.. till stora delar utav animalisk kost.. det är lixom processen som skapat vårt genom!

"Conclusions 

Whenever and wherever it was ecologically possible, huntergatherers would have consumed high amounts (45–65% of total energy) of animal food. Most (73%) hunter-gatherer societies worldwide derived > 50% (≥56–65%) of their subsistence from animal foods, whereas only 13.5% of these societies derived more than half (≥56–65%) of their subsistence from gathered plant foods. In turn, this high reliance on animal-based foods coupled with the relatively low carbohydrate content of wild plant foods produces universally characteristic macronutrient consumption ratios in which protein intakes are greater at the expense of carbohydrate."

http://ajcn.nutrition.org/content/71/3/682.full.pdf+html?maxtoshow=&hits=10&RESULTFORMAT=&author1=cordain&andorexactfulltext=and&searchid=1&FIRSTINDEX=0&sortspec=relevance&resourcetype=HWCIT

Den andra grejen är att man lika gärna kan få dessa näringsämnen från vegetabilisk kost.. men säg detta till Iuiterna på Grönland och du blir till åtlöje!

Läs du själv på om kroppens syrabasbalans!

"

Control of Acid-Base Balance

The body's balance between acidity and alkalinity is referred to as acid-base balance.

The blood's acid-base balance is precisely controlled because even a minor deviation from the normal range can severely affect many organs. The body uses different mechanisms to control the blood's acid-base balance. These mechanisms involve the

  • Lungs

  • Kidneys

  • Buffer systems

Role of the lungs

One mechanism the body uses to control blood pH involves the release of carbon dioxide from the lungs. Carbon dioxide, which is mildly acidic, is a waste product of the processing (metabolism) of oxygen (which all cells need) and, as such, is constantly produced by cells. As with all waste products, carbon dioxide gets excreted into the blood. The blood carries carbon dioxide to the lungs, where it is exhaled. As carbon dioxide accumulates in the blood, the pH of the blood decreases (acidity increases).

The brain regulates the amount of carbon dioxide that is exhaled by controlling the speed and depth of breathing (ventilation). The amount of carbon dioxide exhaled, and consequently the pH of the blood, increases as breathing becomes faster and deeper. By adjusting the speed and depth of breathing, the brain and lungs are able to regulate the blood pH minute by minute.

Role of the kidneys

The kidneys are able to affect blood pH by excreting excess acids or bases. The kidneys have some ability to alter the amount of acid or base that is excreted, but because the kidneys make these adjustments more slowly than the lungs do, this compensation generally takes several days.

Buffer systems

Yet another mechanism for controlling blood pH involves the use of buffer systems, which guard against sudden shifts in acidity and alkalinity. The pH buffer systems are combinations of the body's own naturally occurring weak acids and weak bases. These weak acids and bases exist in pairs that are in balance under normal pH conditions. The pH buffer systems work chemically to minimize changes in the pH of a solution by adjusting the proportion of acid and base."

http://www.merckmanuals.com/home/hormonal-and-metabolic-disorders/acid-base-balance/overview-of-acid-base-balance

Grejen är och förblir.. kroppens/blodets PH förändras inte nämvärt.. för då dör du!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
hemul
2016-09-05 00:09
#28

#26 Tala för dig själv. Det är vi många som är tvungna till om vi vill gå ner i vikt. Kartan och verkligheten, vet du. Blinkar

#25 Men jösses människa vad du svamlar! 😮

Siggebus
2016-09-05 06:54
#29

#22
Jag är inte vegan och är inte ett dugg intresserad av att bli det heller och du får gärna ha dina åsikter men du pratar med en  som ätit lchf i över 7 år. Den erfarenheten och med de hälso och vikt-vinsterna jag har fått av det och med jämförelsen hur mitt liv var innan väger högre än ditt …ursäkta blaha blaha.
Jag har gått ner 45 kg utan kaloriräkning så det du säger där kan jag bara små-le åt.
Och vem har sagt att jag jämför vad en katt ska äta och mig själv?

[3RaraHusdjur]
2016-09-05 10:44
#30

Siggebus, jag tvekar inte en sekund på att du mår bättre av LCHF kost, men det är verkligen inte av själva köttet, syror som den bildar i kroppen och miljögifterna i den (ett djur innehåller mer miljögifter ju högre upp i näringskedjan den är), utan det som har gjort förändringen är att du har slutat med godis, läsk och lagt till mera grönsaker på tallriken, du har blivit lite mer hälsomedveten. Det är mycket bra, men om du vill ta din hälsa till nästa nivå ska du nu göra dig av med köttet helt och ersätta med att äta frukt, ris och mer grönsaker.

Zepp, det här med hur människor åt förut handlar mycket om vilket årtusende man syftar på, men på det stora hela åt de mest frukt och grönsaker. Se mer än gärna den videon, läkaren här förklarar mer detaljerat;

https://www.youtube.com/watch?v=AzBEhD2o5Ho

hemul
2016-09-05 13:29
#31

Få se nu, jag har aldrig ätit godis och kaffebröd mer än när jag blivit bjuden. Avskyr snabbmat och har alltid gjort. Läsk drack jag bara i form av drinkar med alkohol i och det var inte ofta, någon gång per år. Undantagsvis när man höll på att förgås av törst efter någon europaväg och MÅSTE köpa något snabbt. Kom från att ha försökt äta så mycket frukt och grönt som möjligt och gick till nästan inget alls. Jag blev frisk efter 25 års sjukdom. Vad var det JAG förbättrade tror du?

Siggebus
2016-09-05 16:36
#32

#30
Aldrig i livet. Du slösar tid - jag är inte intresserad och håller inte med dig.

Zepp
2016-09-05 18:44
#33

#30

Varför stanna där.. varför inte gå enda tillbaka till när våra förfäder vara amöbor?

Sila plankton är då den enda rätta melodin!

Vi är apornas kusiner/vi har gemensamma förföder, som åt en hel del frukter!

Men när vi blev homonider så var den kosten till stora delar något vi inte kom åt längre.. vi blev omnivorer!

Med andra ord, vi blev beroende utav en ansenlig mängd animalisk föda!

Och det är detta som i Rift Valleys kontext skapade vår art.. iallafall vad man vet/tror!

På detta och med de genetiska förutsättningarna så har vi blivit en art som är anpassningsbara nog att ta över i princip alla kända habitat!

tex de nordliga!

"stenkoc.gif (5687 bytes)

Det behövs bara näringstabeller och grundläggande kännedom om tajgans flora och fanua för att matematiskt kalkylera fram svårigheterna. Alla som tror att man kan överleva genom att äta vilda växter på tajgan får möjligen en tankeställare. Vad man behöver är ett köttberg och fältropet är troligen att döda allt man kan döda och äta."

http://www.forntidateknik.z.se/IFT/mat/stenmat.htm

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[3RaraHusdjur]
2016-09-05 19:21
#34

hemul, vad menar du med meningen "kom från att ha försökt äta så mycket frukt och grönt som möjligt och gick till nästan inget alls."? Vilken sjukdom hade du då?

 Jag har hört fenomen att man har självläkt ibland efter mycket lång tid, eller när Jesus kom till en paralyserad kvinna, en gång när hon var själv, och hon vart helt vanlig och botad efter en 15 år lång grov paralysering. I vissa sällsynta fall fixar kroppen det själv, eller att Gud gör något.  

Zepp, vare sig skillnaden är liten eller stor i dina ögon ang. en människas PH efter olika måltider, så återstår faktumet att detta sågs som en extremt viktig upptäckt och att man nu visste hur man minskar risken för att få cancer. 

Du anar inte hur ofta jag har läser saker som att någon hade 8 cancer i kroppen (!) och läkarna sa att detta inte går att bota och att man ska börja förberedda sin begravning, och som sista utväg provar personen Raw food och blir totalt frisk. 

90 % av alla cancer fall i världen kan dra sig tillbaka och sen försvinna med den nyttigaste maten (enligt den största raw food läkaren, har tyvärr glömt namnet), eller så behöver knappt cancer äga rum om alla äter veganskt redan från början (Raw food måste ätas när cancer redan finns, men innan en sådan process börjar kan man äta all vegansk naturlig mat, ris går jätte bra i förebyggande syfte). De största orsakerna till att veganskt tar bort cancer är att man får en mer basisk PH i kroppen, samt den höga antioxidants dosen från frukt och grönsaker. Byter man tillbaka till gammal kost igen sen, kommer cancern tillbaka igen.

Finns det någon fakta alls som kan få dig Zepp att vilja prova veganskt? Det gäller att vara objektiv inför olika fakta, inte bestämma sig för något "bara för att".  

Här är någon som varit med i TV och berättat att han blivit botad med Raw food, viktigt att folk känner till tycker jag..

https://www.youtube.com/watch?v=4el44KsuOSQ

Annons:
[3RaraHusdjur]
2016-09-05 19:25
#35

Zepp, det stämmer att människan är anpassningsbar till all möjlig kost. Men den bästa kosten är ändå den som alltid behåller en frisk genom hela livet. Kött kan inte göra detta för människor i lika hög utsträckning som den veganska kan.

Zepp
2016-09-05 19:36
#36

#34

Grattis.. du kommer förmodligen få Nobelpris i medicin!

Iomed att du upptäckt lösningen på cancerns gåta!

Till skillnad mot vad etablerade forskare kunnat göra.

Du vet.. det är exakt samma aminosyror som är essentiella oavsett om de kommer från animalier eller vegetabilier?

Och på detta så tror jag du missat själva budskapet om veganism.. det handlar främst om Hinduisk tro och själavandring.. främst uttryckt inom Jainismen!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Jainism

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Mooniq
2016-09-05 19:45
#37

…. end of discussion ??? 🙂 Åter till katterna.. Siggebus - fler kattbilder på den söta…

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Ary
2016-09-05 21:08
#38

Ja tillbaka till ämnet! 😃

Zepp
2016-09-05 22:22
#39

Får man lov att nämna kattungar.. iomed att de ärcarniovorer och därmed försurade i kroppen och således fulla med cancer sedan födseln?🤪

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Mooniq
2016-09-06 07:03
#40

Blir lite full i skratt när jag läser tillbaka i tråden. 3RaraHusdjur är helt inne i sin linje - vi som ratar kolhydrater är helt inne i vår linje - typ 2 helt olika universum. Vad 3RaraHusdjur inte verkar ta till sig är att vi är så många som varit sjuka på olika sätt och upplever oss bli bättre - låt oss ha det.

3RaraHusdjur:

Själv har jag haft en vidrig IBS i hela mitt liv - när jag äntligen hittade LCHF för ca 9 år sen blev jag frisk på ca 3 dygn. Äntligen funkade min mage & tarmar perfekt. Jag ratar spannmål och mår otroligt bra. Jag ratar socker & stärkelse och mår ännu bättre.

Jag vet att jag är en sockerjunkie - jag måste se upp med allt jag äter, för jag faller fort om jag får i mig för mycket kolhydrater - och jag övergår i frosseri. Många i vårt samhälle har ingen aning om att de är sockerberoende - men titta på vad många unga äter & dricker. Cola, chips, snabbmat, smörgåsar i långa banor.

Jag går upp i vikt av mejerier - så jag har uteslutit nästan alla mejerier utom lite creme fraiche, grädde och ost som jag har i matlagningen. Äter inga drickmejerier alls. Jag vill oxå tipsa om en forskarrapport som heter Den Ohälsosamma Mjölken - den kan köpas som e-bok online för ca 85 kr. Bra läsning om varför tex våra skelett urkalkas.

För många år sen brevväxlade jag med en forskare inom cancer och jag ställde då frågan - är det sant att cancer behöver socker/blocsocker för att kunna växa - ja var svaret vi odlar ju cancern på det sättet.

Var och en äter det man anser vara bra mat - men vi kan alla hålla med om att läsk, snabbmat, godis, snacks, kaffebröd och socker är dåliga livsmedel.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Siggebus
2016-09-06 07:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Ha ha jag har inget emot denna urspårningar i tråden egentligen - men jag är sååå trött på vissa (ofta veganer) som alltid ska "lära" oss trögbollar och "djurmördar/likätar"-människor vad som är absolut rätt.
Jag ÄR inte intresserad av det och anser att de har FEL - så är det med det. Ingen diskussion från min sida där.  😎
Annars så försöker min kisse jaga lite "byte" själv men eftersom han är innekatt så blir det ju av naturliga skäl flugor etc  och här har han precis missat en fluga som gömt sig efter säkert 15 minuters jakt! Ett låååångdraget besviket jamande hördes då av min lille plutt 😃
Fast han blev lite glad ändå för det var strax dags för ett mål mat som består av en ""köttbulle" med Musch- dvs färskfoder för katt där det ingår diverse kött och inälvor, ben etc från gris och kyckling. Har även lagt till lite extra kycklinghjärta och färs.
Detta är mums tycker Milton och inget torrfoder kommer innanför mina dörrar!

Annons:
Mooniq
2016-09-06 12:56
#42

Pisseliten sötnos ☀️

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

hemul
2016-09-06 14:00
#43

Pisseliten? 😂

Siggebus
2016-09-06 18:21
#44

Ha ha ha …jag brukar kalla honom "pissemusse" när jag ska gulla 😃

Halvdansken
2016-09-06 21:17
#45

Våra heter typ missemussenussetussetutttuttsötepuss. Eller liknande. 

När de tar in levande möss och släpper dem i köket heter de "jamen kattafan!!"

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Siggebus
2016-09-07 07:03
#46

Ha ha ha …och hå håååjajaaa vad en stackars katt ska stå ut med ❤️

Mooniq
2016-09-07 07:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

Eftersom jag har flyttat till lägenhet så har min katt fått ett nytt boende ute på landet. Han hademånga namn.. Siggebus var vanligast - för han är otroligt leken. När han kom och ströks sig runt benen och ville ha uppmärksamhet blev det Lilla griiiisen.

När han släpade hem levande "presenter" mitt i natten blev det FÖR HELVETE!! och han uppskattade jakten mer än mig.

Sigge hette egentligen Sixten från början.. Dock hade han personlig integritet.. Han kom ALDRIG när jag ropade på honom.. fast å andra sidan - han hade kattlucka till källaren och kattlucka till boendeplanet en trappa upp, så han var ju helt trygg.

för att vara kastrerad hankatt har jag nog aldrig sett en katt med såååååå stark jaktinstinkt. Hemma fanns alltid torrfoder - Porta 21 Sensitive och ville han så fick han 1påse blötmat om dagen. Men han åt ute nästan jämnt. Med avigsidan att han fick avmaskas väldigt ofta, till hans stora förtret. han är snäll att ge medicin men klart under hans värdighet och när det var gjort så försvann han ett par dagar som straff..

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Siggebus
2016-09-07 07:33
#48

#47
Awwwwe…. Mitt "alias" Siggebus" kommer från min sista vovve som dog förra året - han hette Sigge men var en riktig clown så det blev Siggebus på honom också 🙂
En nyfiken fråga: vad är det för grej han har i halsbandet?
Kan förresten berätta att mitt socker-snaskande har resulterat i några extra kilon som dock inte har varit någon katastrof även om jag passar mig så jag inte börjar vandra uppåt för mycket.
Men nu efter kattungens ankomst och jag alltså inte haft någon tanke på sött så vägde jag mig i går morse och jag har gått NER 2 kg!! Ha ha helt underbart!
Jag har inte svultit mig eller ändrat på min lchf - äter som vanligt men som sagt inget godis!

Annons:
Mooniq
2016-09-07 07:36
#49

Det är en magnet för kattluckan - så inte alla kvarterets katter kunde kvarta hemma. dock klurade bästisen Felix ut att om han skuttade in precis hack i häl på Sigge så kunde de båda sova - Felix i pannrummet och sigge uppe på hallmattan..

Och jag sa till Sigge varje gång - att kompisarna får sova o äta hemma hos sig - han tittade helt oförstående på mig…. 🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Ary
2016-09-07 12:44
#50

Jag hade en katt som aldrig kom på inkallning, det visade sig senare att han var stendöv. 😃

Bra att det funkar med maten, pissen måste ha fyllt något behov. 🙂

Zepp
2016-09-11 19:49
#51

Katter fyller flera behov!

Dels praktiska.. främst på landet, dels sociala!

Det är vad jag tror/läst ingen myt att det ärkatten som sökt sig till oss och att den acepteras iomed att den dels har annat näringssök/den lever av sådana djur som för människor främst är skadedjur.. dvs främst smågnagare!

På det så är de sociala.. förutom okastrerade hankatter!

Utiallafall, de är och förblir lixom i ett stadium där de påminner om och uppför sig som om de vore humana barn.. vilket triggar oss till att behandla dem såsom att de vore våra egna barn!

No problems förutom okastrerade hankatter och så länge det handlar friska sunda människor!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Siggebus
2016-09-12 07:01
#52

#51
Håller med dig på alla punkter! 😃
Fast mina barn var inte hälften så busiga som denna lilla herre…. vad jag kommer ihåg i alla fall ha ha 😛
I vart fall gömde sig barnen inte bakom duschdraperiet och skrämde halvt ihjäl mig genom att plötsligt hoppa fram och attackera mina tår! 😮
Nåväl, om lite mer än en vecka så ska min lille randiga tiger få åka till farbror veterinären och bli kastrerad för jag håller även med dig om okastrerade hankatter - blir även vaccinering och chipning. Sen blir det kontrollerad utevistelse här uppe i skogen i sele när andan faller på. Passar mig bra med mitt strulande knä - vandring i sakta mak med en katt. 😎

Upp till toppen
Annons: