Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har högt/lågt blodtryck

Ärftlighet

2016-08-18 08:02 #0 av: Madame Majava

Hej!

Tänkte kolla om det är någon här som känner till högt blodtryck och ärftlighet. Jag har flera i släkten, typ min mamma, mormor och mostrar och farbröder som har eller har haft högt blodtryck och behandlas med mediciner. Ingen har övervikt. Nu har jag också fått lätt förhöjt 140/95 och min läkare vill behandla med mediciner. Jag är 48 år, väger 63 kg, har aldrig varit överviktig, röker inte, löptränar flera gånger/vecka.  Dock äter jag inte LCHF eller lågkolhydratkost utan äter ganska blandat med vanliga middagar med pasta, ris, potatis, kött, grönsaker. Nu till min fråga: om jag har högt blodtryck pga. ärftlighet, skulle jag ändå kunna få bättre värden med lågkolhydratkost med tanke på min bakgrund? Vad tror ni? Helst så vill jag inte börja med medicinering.

MVH// Madame Majava

Anmäl
2016-08-18 08:17 #1 av: Sindri

Om du söker på "högt blodtryck" både här och på http://www.kostdoktorn.se/ så kan du läsa om personer som lyckats behandla med kost. Det är dock ingen garanti att det funkar för dig. Själv skulle jag prova allt för att slippa mediciner.
Och du skulle säkert få andra positiva "biverkningar".

Och - det där med salt och blodtryck är inte säkert det stämmer. Här äter alla mycket och har väldigt lågt blodtryck. Finns fler som kan berätta om det också.

Anmäl
2016-08-18 12:19 #2 av: hemul

Ja, det är överlag väldigt olika vad som funkar. Jag hade blodtryck ungefär som du - fast min läkare sa att det var OK. Jag googlade mig ju fram till att det var gränsfallshögt dock.

Jag har ätit LC sedan 2005. De första 5 åren gick jag inte ner i vikt, snarare upp lite granna. Ingenting hände med mitt blodtryck. När jag sedan gick ner rejält rasade blodtrycket. Sen började jag cykla, ganska många timmar per år har det blivit. Då fick jag så bra tryck att min läkare blev tårögd (sannt!). Så för mig  var det vikt + motion som var det viktiga. Är fortfarande tjock, men inte megatjock. 130/70 hade jag i våras. Har fyllt 60.

Jag säger inte det här för att avskräcka dig. Många får bättre tryck, helt klart! Men det är ingen garanti att du får det. Det var också så att jag innan var väldigt orörlig p.g.a. stor övervikt och ohälsa, så det kan mycket väl ha varit det som orsakade mitt lite höga tryck och när det rättade till sig gjorde trycket också det.Och jag fick otroligt många andra hälsovinster. Det känns lite som ett lotteri. En del blir smala, snabbt utan att anstränga sig - andra inte. En del blir av med migrän, magbesvär, muskelvärk, astma, allergier... you name it. Men ingen får nog bingo över hela linjen.

Det är sällan man hört någon säga att de inte märker någon skillnad på hur de mår dock, så prova du! Du kan få den vinst du vill men får du inte det får du säkert någon annan vinst. Det finns ju ingen anledning för dig att vara superstrikt och då är det inte heller en så stor omställning, varken mentalt eller fysiskt. Jag äter själv t.ex. potatis, dricker lite mjölk ibland och är inte rädd för att äta en frukt när det faller sig. Man kan ändå hålla sig runt 50 g kolhydrater och du kan nog lugnt ligga ännu högre om du vill. Men skippa de stora bovarna, d.v.s. spannmål och socker. Och ät riktig mat som du lager själv och försök undvika färdigmat och halvfabrikat. Om du gör ett tillfälligt undtantag, på mormors 75 årskalas eller så, så är det ingen katastrof heller. Blinkar

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.