Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 5353 ggr
escanny
8/17/16, 7:18 AM

Lchf-kex?

Jag undrar om någon har ett recept på knaprigt lchf-kex som man kan äta m smör och ost på? En väninna äter lchf och det vore kul att kunna baka något att ha till kaffet. Jag har sett att hon brukar ha nån typ av kex med linfrön och annat i. Det får inte vara gluten i för det tål hon inte.

Annons:
Mooniq
8/17/16, 7:29 AM
#1

kolla vänstermarginalen så hittar du massa bra recept.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

escanny
8/17/16, 8:05 AM
#2

Jag hittade ett recept där det ska vara "pofiber" i. Är det samma som fiberhusk ungefär? Och kan man ta fiberhusk istället?

Mooniq
8/17/16, 8:23 AM
#3

pofiber är baserat på torkad potatis, både pofiber och fiberhusk är till för att ta upp vätska och göra det saftigare så det borde gå.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Effie
8/17/16, 8:27 AM
#4

Nej, man kan inte byta pofiber mot fiberhusk; de funkar olika. Fiberhusk blir geleigt; pofiber funkar mer som vanligt mjöl. Det lär kunna bytas mot t.ex. mandelmjöl; jag har inte testat.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

parsley
8/17/16, 11:30 AM
#5

Mariannes LCHF har en omvandlingstabell där det framgår vilka mängder som motsvarar varandra när det gäller olika LCHF-mjöl. Osäker på om man kan använda den rakt av. 

http://mariannslchf.se/baka-med-lchf/omvandla-mjol/

Är man inte van vid att LCHF-baka så är det förmodligen lättast att använda sig av ett färdigt recept, som någon redan testat. Fiberhusk och pofiber ingår ofta. Fiberhusken sväller i kontakt med vätska och håller ihop brödet. Pofibern ger mer volym. Båda brukar finnas att köpa i vanliga mataffärer med lite större sortiment. Fiberhusk är ganska dyrt, men drygt. Pofiber kostar inte speciellt mycket (mindre än 15 kr där jag brukar handla).  Vill man inte köpa mandelmjöl och har en mandelkvarn, kan man mala hel mandel till mjöl.

NyLCHF63
8/17/16, 11:42 AM
#6

Jättegott fröbröd här http://levamedlchf.se/frobrod/

Since you will definitely have to depart without the wealth you have accumulated, do not accumulate negativity for the sake of wealth. 
~ Shantideva

Annons:
parsley
8/17/16, 12:19 PM
#7

Birgitta Höglund har ett antal goda kex på sin blogg. Googla på Höglund kex eller sök på kex så hittar du recept.

hemul
8/17/16, 3:53 PM
#8

De flesta brödrecept går att använda till kex. Grädda små tunna saker och eftertorka dem en stund på låg värme. Men gör dem inte alltför tunna! Många lowcarbbröd blir smuliga och spröda och håller ihop dåligt. Man får testa sig fram. Man kan ju strö på t.ex. sesamfrön och lite flingsalt eller grovsalt om man vill också.

Har använt exakt samma recept till brödkakor, muffins med bär i, kanelbullar (!), semlor och kex. Bara form och eventuell fyllning/kryddning som skiljer.😃

escanny
8/17/16, 7:56 PM
#9

Alltså jag gjorde dessa

http://56kilo.se/froknacke/

Men hjälp vad gott det blev. Jag skulle inte ha några som helst problem att äta en plåt själv. Dessa kommer definitivt att ersätta mina kvälls-digestive. Å så enkla att göra också.

parsley
8/18/16, 7:51 AM
#10

# 9 Kul att du hittade ett recept du gillade!🙂

gun92884
8/18/16, 1:43 PM
#11

Det lättaste kexen görs av malet linfrö: 

- 4 dl malet linfrö 

- 2 dl vatten 

- knivsudd grovt salt 

- brödkryddor om så önskas. 

Vill du ha extra tuggmotstånd så blanda i en extra 1/4 dl hela frön.

Blanda ihop och låt stå och dra i några timmar. - Lägg cirkel av bakplåtspapper på en stor tallrik. Lägg rågade matskedar av smeten (blir väldigt fast) på pappret (ungefär 4 får rum om du har stor tallrik) och tryck ut tunna cirklar med en gaffel. 4 minuter i micron; låt stå 30 sekunder innan de tas ut. 

Dessa kex håller sig fint utan att behöva någon speciell förvaring. Jag bakar flera satser varje vecka. Det går fint att göra 'pepparkakor' också - lägg bara till (efter smak) sötningsmedel och pepparkakskryddor.

Waza
8/20/16, 7:01 PM
#12

De här är mina favorit kex 😊 http://lesscarbs.se/lchf-tillbehor/grundrecept-lchf-sesamknacke/ Använder som frukost macka eller som kex till alla sorters ostar även mögelostar 😊

Upp till toppen
Annons: