Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 4398 ggr
fiskenihavet
2016-08-14 20:51

Oenigheten ang grönsaker

Vad är vad eg? Grönsaker är viktiga ift näring, säger några här, medans andra menar motsatsen. Någon som kan reda ut detta?

Annons:
fossingen
2016-08-14 20:55
#1

#0 Grönsaker är nyttiga, fast på olika sätt :)


Honestyisdead
2016-08-14 20:55
#2

Vi måste äta grönsaker för att få i oss alla näringsämnen.

starhawk
2016-08-14 21:19
#3

#2: Nja det enda som egentligen finns i grönsaker som inte finns någon annanstans är C-vitamin, i tillräcklig mängd vill säga, lever innehåller C-vitamin men inte så mycket dock innehåller lever och njure massor av alla andra näringsämnen  inklusive B-12 vitamin som inte finns överhuvudtaget i grönsaker.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

fiskenihavet
2016-08-15 17:40
#4

#3, om man inte äter njurar eller lever så måste man alltså kompensera med grönt? Eller kan tillskott vara nog?

Honestyisdead
2016-08-15 17:48
#5

#2 Om du inte äter kött och ägg måste du äta grönsaker. De innehåller också saker som håller igång tarmarna.

Enligt mig och det jag lärt mig under kockutbildningen behöver alla grönsaker. Ser gärna argument till varför vi skulle låta bli dom.

Mooniq
2016-08-15 17:49
#6

Kroppen tar upp näringen i grönsakerna mycket bättre än i tillskott. Jag vill gärna ha något färgglatt på tallriken när jag äter, så jag har nog nästan alltid lite grönsaker till mina måltider - försöker variera så mycket som möjligt, både för ögat och för smaklökarna.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
Zepp
2016-08-15 21:39
#7

Eh.. nu skall vi verkligen reda ut det här med grönsaker och vissa rotfrukter/bär!

Grejen är.. att ju striktare och mer kalorireducerat du äter så bör främst gröna bladgrönsaker ingå i din diet!

Eller rättare sagt.. ju högre fettandel.. du vet, E%.. ju mer gröna blad på din tallrik.

Eller ännu rättare sagt.. vid striktare LCHF så är det knappast de gröna bladen man bör reducera.

Oså vidare.. det finns rotfrukter och lökväxter som är hälsosamma.. de bidrar som regel inte särskildt mycket till kolhydraterna.. däremot till en sammansatt måltid.. ta en rå morot och lök till dina måltider.. samt hur många gröna blad du orkar tugga och svälja!

Börja för allt i världen inte i fel ända.. grönsaker är mest vatten, lite fibrer och en och annan vattenburen vitamin.

Tomater är frukter.. en och annan passar till LCHF, meloner är bär.. ät någon skiva till efterätt.. blåbär kan man äta efter en rejäl söndagsmåltid, som efterätt.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

fiskenihavet
2016-08-16 13:35
#8

#7, tack Zepp! Undrar dock över varför äta grönt när det är som du skriver att de framförallt bara innehåller vatten, fiber.

Honestyisdead
2016-08-16 13:53
#9

Grönsaker innehåller mycket nyttigheter. Speciellt de med mycket färg.

Zepp
2016-08-16 20:18
#10

Kanske inte just så "mycket" nyttigheter.. däremot ofta litta andra som inte alltid förekommer i så stor mängd i animalier.. litta beroende på vilka animalier man äter!

Men på det.. de fyller ut tallriken, du kan göra coleslawe.. vinnigrett sallader, det är gott till fetare mat/det bryter av.. men framförallt så är det gott och ger en komplettare måltid!

Och som bonus.. det ger variation!

Altså.. biff med bea och en multivitamineraltablett.. hur fort tröttnar man inte på sådant?

På det stora hela.. vem som helst kan i princip äta strikt LCHF/kalorireducera/what ever.. men grejen är ju att hitta den livsstil som gör att man mår bra, har hälsan och slipper gå upp onödigt mycket i vikt/hålla en normal vikt/slippa diabetes!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Honestyisdead
2016-08-16 20:31
#11

#10 Så du menar att vitlök innehåller lite nyttigheter tex?

Zepp
2016-08-16 21:10
#12

Lök tillför bland annat organiskt svavel.. vilket vi får rätt lite utav från andra källor.. speciellt som att de då ofta smakar bittert.

Mm.. vitlök lixom de flesta andra växter innehåller mest vatten och fibrer!

Grejen är fortfarande att det knappast är dessa näringskällor vi skall dra ner på i första hand utan sådana som främst bidrar med onödiga snabba kolhydrater!

Utan tvärt om man bör öka intaget av olika sorters grönsaker!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
2016-08-17 01:29
#13

Ja, specellt när vi kalorireducerat genom att öka fettandelen då, får man anta. 😃

Annons:
parsley
2016-08-17 12:54
#14

Tror det finns lite olika teorier om det där. Skaldeman åt ju sparsamt med grönsaker under sin viktminskning, men han åt en del inälvor och kompletterade med multivitaminer.

Anna Hallén menar att man kan äta ca 20 gram kolhydrater per dag och gärna låta dem komma från grönsaker, dels för att grönsakerna är nyttiga, dels för att hjärnan behöver ca 20 g kolhydrater per dag. Äter man inte dem, så omvandlar kroppen protein till glukos och hjärnbränsle.

En del säger att de mår bäst på strikt LCHF, andra vill äta en del grönsaker och tycker att de mår bäst av en kost med lite mer kolhydrater.

Det kanske t om är så att olika människor mår bra av olika sorters kost. En del har en kropp som fungerar bättre med mer kolhydrater, andra föredrar mindre.

På bloggen Fet Hälsa skrivs det en del om nollning som inflammationsdämpande. Äter man noll eller nära noll kolhydrater under en begränsad tid, kanske ett par dagar, så kan det hjälpa kroppen att läka inflammationer.

Honestyisdead
2016-08-17 13:41
#15

#14 I min värld är det dumt att ute sluta något naturligt ur kosten och lägga till konstgjort för att kroppen ska få i sig det den behöver.

hemul
2016-08-17 14:55
#16

#14 Vad har Hallén fått det ifrån? Den gängse uppfattningen är att vi behöver ungefär 50 g kolhydrater per dag för hjärnan och annat som kräver kolhydrater. När kroppen väl lärts sig utnyttja ketoner fullt ut alltså. Normalkostare behöver det dubbla.

Håller dock med henne om att man lika bra kan äta den mängd som ändå kommer att tillverkas. Men det rör sig alltså inte om 20 g utan 50 g.

parsley
2016-08-17 15:08
#17

# 16 Jag har för mig att jag läst 20 gram och att det kommer från henne, men jag är inte 100 % säker och vet inte exakt var jag läst det, om jag läst det på hennes blogg, eller i någon av hennes böcker.

hemul
2016-08-17 15:37
#18

Eftersom det är enda gången jag hört den uppgiften törs jag påstå att hon har fel. 😛

parsley
2016-08-17 15:39
#19

# 18 Hittade det här inlägget hos Anna Hallén.  http://www.annahallen.se/men-ar-det-inte-kolhydrater-i-det Har hon fel så får du ta det med henne. 😉

Zepp
2016-08-17 19:28
#20

Det är mer komplicerat än så.. både vad gäller Anna och SSS!

Ingen av dem har fel per se.. utan det beror på person till person!

Bättre vore om man sade 5 E%.. det ger vid handen cirka 20-25 gram kolisar per dag.. för kroppen lär tarva cirka 50 gram glukos.. oavsett.. som minimum!

Grejen är.. att aminosyroomsättningen har ett spill, hur du en gör.. på ketogenare dieter så ökar behovet/omsättningen av aminosyror.. de går i större utsträckning till glukoneogenes!

Därav sätter man cirka 0,8 gram protein för kolismuppare. medans för LCHFare så ökar behovet till minimum cirka 1,0 gram per kilo!

Finns ytterligare implikationer för LCHFare.. ett ökat proteinintag dämpar aptiten.. varvid man rätt sällan bör ligga på minimum!

Minimum av något som helst är knappast det samma som optimalt!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
hemul
2016-08-19 01:04
#21

#19 Varför ska jag ta det med henne? Jag bryr mig inte om vad hon säger på sin sajt. Jag bryr mig om vad som sägs här. 😉

Regulus
2016-08-27 12:38
#22

Sen finns det många som mår dåligt av grönsaker och bra klarar av kött och fett.

javascript:nicTemp(); "Eat meat, drink water"

"None of the long term practitioners of an all-meat Zero Carb diet that I have interviewed take any supplemental vitamin C. None of these individuals have experienced any symptoms of vitamin C deficiency, even after 2-18 years of eating this way."

"There appears to be an alternative biochemical pathway for preventing scurvy that occurs when one is eating a fat-burning ketogenic diet, as opposed to a sugar-burning glucogenic diet. While the mechanism of action is not entirely clear, it is considered to be an established fact. Dr. Stephen Phinney has speculated that the blood ketone beta-hydroxybutyrate may itself be the anti-scorbutic factor."

starhawk
2016-08-27 12:46
#23

#22: Intressant, tippar att dom käkar en del  inälvsmat  så dom får i sig en del C-vitamin men inte vad som anses vara dagsdosen. Men det kanske inte behövs lika mycket C-vitamin med den kosten ?🤔?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Regulus
2016-08-27 13:06
#24

Ytterligare ett citat från ovanstående länk.

"However, the fact remains that most of the Zero Carb-ers I have interviewed do not consume any organ meats or raw bone marrow, and many seem to prefer their meat cooked longer than “rare.” The best case in point is The Andersen Family. They have been eating a diet comprised almost exclusively of ribeye steaks cooked medium to medium-well for almost 2 decades. They take no vitamin C (or any other supplements for that matter), and they have never shown any symptoms of scurvy or other vitamin deficiency diseases."

Zepp
2016-08-27 13:44
#25

Eh.. vi som art har en underutvecklad förmåga att bilda C-vitamin från kolhydrater.. därav behöver vi få det via kosten.

Äter man djur/växter som kan bilda dessa askorbater så brukar man få det med sig via födan.

Däremot så är dessa värmekänsliga.. troligen där som råa grönsaker/bär kommer in ?

Utiallafall.. askorbaterna är essentiella för vår bindvävsbildning.. därav Scurvy.

C-vitamin har även andra funktioner i kroppen/maten.. det är en antioxdant.. dvs ett konseveringsmedel som förhindrar främst oxidation.

Därav så är det kanske inte så konstigt att de flesta matvaror i affären innehåller tillsatta askorbater.. annars så hade de ruttnat på hyllan.

Äter man pinfärsk mat så minskar behovet radikalt.. Eskimåerna åt sitt kött rått!

Eskimå är en Indiansk benämning som betyder, "de som äter rått kött"!

Själva föredrar de benämningen Inuiter.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

starhawk
2016-08-27 16:39
#26

#25: Inte helt rätt där Zepp: Eskimå är en samlingsbenämning av folkgrupperna Inuit, Yupik och Aleuter, jag tror knappast de två sistnämnda skulle vara särskilt roade av att bli kallade Inuiter. Dessutom är det numera ifrågasatt att ordet Eskimå skulle betyda "den som äter rått kött" på Algonkinindianernas språk

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Halvdansken
2016-08-27 18:20
#27

#16 Varför behöver hjärnan 50 gram kolhydrater för att fungera? Vad händer med de som äter färre - dör de?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
hemul
2016-08-28 17:55
#28

Vissa processer i hjärnan och på andra ställen i kroppen funkar enbart med glukos. Ketoner är ingen ersättning här.

Nej, man dör inte. Kroppen tillverkar själv den mängd glukos som behövs (glukoneogenes). En del menar att det är jättebra. Andra menar att man kan lika bra äta den mängd kolhydrater som ändå är den minsta mängd som kroppen annars producerar och bespara den en rätt krävande process.

Så finns det ju andra igen som menar att man bör äta mycket mer kolhydrater än så, men om man håller sig till low carb-gänget så kan man säga att det finns de två synsätten.

Zepp
2016-08-28 19:04
#29

#26

Du har säkert rätt.. fast det var en bra slutkläm och sista ordet är nog inte sagt än?

Iallafall så hade de inte några problems med Scurvy.. trots en all meat diet!

Även detta har ifrågasatts.. och så finns det gott om C-vitamin i Matak, dvs narvalshud.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
2016-08-28 19:10
#30

#27

Hjärnan klara sig på betydligt mindre.. utan glukos används oxå i andra celler.. främst våra röda blodkroppar.. för att nämna en av de viktigaste typerna av celler.

På det så lär levern kunna producera cirka 200 gram per dag, utav glukoida aminosyror, glycerol och laktat.. samtliga flitigt förekommande i vår kropp.. således även på en all meat diet.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: