Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Frågelåda - MinMat

Högt blodtryck

2016-08-14 07:45 #0 av: steglits

Undrar om någon mer som pinkar mycket och blir korsallergisk och får högt blodtryck av havregrynsgröt gluten och mjölkprodukter? Har börjat tagit kalium tabletter för man kan få brist på det om man pinkar mycket, och man får då högt blodtryck av kalium brist.

Anmäl
2016-08-14 10:04 #1 av: Inkanyezi

Nej, inget av det du nämner brukar orsaka mer ymnig urinering.

Kaliumtillskott bör du inte ta om du inte får det förskrivet av läkare. Först bör man kolla med blodprov om man verkligen har kaliumbrist. Det är rätt ovanligt om man inte medicinerar mot högt blodtryck med diuretikum.

Men tät urinering - också vid behandling med diuretika - kan vara ett symptom på diabetes eller metabolt syndrom. Om man ändå kontaktar vården kan det vara läge att ta prov på HbA1c, vilket visar hur mycket glukos man genomsnittligt har haft i blodet de senaste månaderna. 

Så frågan du ställer bör du ta upp med läkare.

Anmäl
2016-08-14 11:04 #2 av: steglits

Jo jag tänkte fråga doktorn nästa gång. Men det är många symtom som stämmer på mig för att jag skulle ha kalium brist. Högt blodtryck låg puls frusen trött pinkar mycket.

Anmäl
2016-08-14 19:39 #3 av: steglits

Blev väldigt dålig nu på eftermiddag och kväll. Åt lasagne i går och en kopp kaffe, och i dag blev det en mjukglass. Man är ju så jäkla dum, man vet ju att man inte tål det. Fick migrän spydde två gånger frusen och blodtrycket steg till 186/111. Kan det vara läckande tarm, som gör att det blir så där?

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.