Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 8802 ggr
KarinJ46
2016-08-12 09:24

Vilken Laktosfri vispgrädde är fetast?

Finns det över huvud taget någon (helst 40%-ig) laktosfri vispgrädde som INTE innehåller Karragenan?

Noterade just att Valios Laktosfria (som säljs i praktiskt taget alla butiker) nu har sänkt fettprocenten till lågvattensmärket 35%

Det måste ju finnas något bättre alternativ?

Annons:
Mooniq
2016-08-12 09:57
#1

Min gubbe e laktosintolerant - jag har aldrig hittat någon 40% grädde som är laktosfri - försöker oftast använda creme fraiche när jag gör mat där det ingår grädde.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

KarinJ46
2016-08-12 10:07
#2

Hej Mooniq, samma här det är min gubbe som är laktosintolerant, inte jag.

För enkelhetens skull har jag också kört laktosfri men nu börjar jag tveka med alla rön om att Karragenan är cancerframkallande.

Vissa tillfällen är det ju svårt att använda CF som alternativ, t ex i morgon ska vi äta inkokt lax med dillmajonäs. Vet inte hur det blir om man byter ut vispgrädde (vispad) mot CF?

Mooniq
2016-08-12 10:14
#3

Min gubbe kan äta mindre mängder av kokt grädde/mjölk och gratinerad ost, fast han tar tablett för säkerhets skull.

Jag gör inte inkokt lax - aldrig provat faktiskt - utan kör lax på grovsalt med peppar/citron över och in i ugnen en stund. Det drar ur vattnet och laxen blir lite torrare och jag brukar ha kall creme fraiche med riven pepparrot, dill o lite citron. Det är oftast uppskattat. kanske värt att prova?

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

ashe
2016-08-12 11:20
#4

Ett alternativ till vispad grädde är Smetana. 42% fett och kan vispas. Bara testat Valios. Finns inte alltid, man får tjata sig till att de tar hem det.

Jag låter oftast bli att vispa smetanan, blir bra ändå. Vet ej om den innehåller karragenan.

Jag vill inte vara utan karragenani laktosfri grädde, tidigare fick man vispa i evigheters evighet och sedan blev den snabbt lös igen. Larmrapporter tar jag med ro, har varit med om för många, totalt motsatta för att orka bry mig. Kaffe bra-dåligt, vin bra-dåligt etc etc.

Jag lagar också laktosfritt fast inte alla är intoleranta. Det blir enklast så.

Till röror tar jag oftast 1/3 majjo och 2/3 grekisk yoghurt eller smetana. Om man gör dem lite i förväg så hinner de stelna till sig tills man skall äta.

ashe
2016-08-12 11:22
#5

Från Wikipedia:

Hälsorisker

Det har genomförts olika vetenskapliga tester med karragenan för att utröna dess eventuella hälsorisker vid konsumtion. Testerna har gett olika resultat.

Ämnet har 2001 utvärderats av Världshälsoorganisationen (WHO) och har då bedömts som ofarligt.[3] Livsmedelsverket i Sverige anser att det är ofarligt för människor som det används i livsmedel, med hänvisning till europeiska tester och WHO:s dokumentation.[2]

Jag väljer att tro på WHO.

KarinJ46
2016-08-12 12:42
#6

Tack för alla svar men jag undrar fortfarande om någon över huvud taget hittat 40% laktosfri vispgrädde?

Annons:
Inkanyezi
2016-08-12 21:24
#7

Laktosfri brukar ju innebära att laktosen är spjälkad, dvs att den är uppdelad med hjälp av enzymet laktas i de två monosackariderna glukos och galaktos. Det kan man göra själv också, genom att tillsätta enzymet (laktas), som finns att köpa både på apoteket och i hälsokosthandeln. Jag tycker att det är enklaste sättet att få laktosfri grädde. Man tillsätter alltså laktas till grädden, skakar om och låter den stå en stund, gärna i rumstemperatur, innan man ställer in den i kylen eller använder den.

Själv har jag inga problem med mjölksockret, men jag brukar syra grädden med mjölksyrabakterier i rumstemperatur. Den kan utan problem stå ett par dygn i rumstemperatur utan att bli dålig. Tillsätter man dessutom laktas blir den laktosfri. Jag tycker att det enklaste är Lactrase i kapslar, som man kan öppna och hälla ut lite grann. Det räcker med ganska få korn för tre deciliter grädde.

Det är för de flesta laktosintoleranta inte nödvändigt att mjölksockret är spjälkat, utan det brukar räcka att laktas är tillsatt, så spjälkas det när det kommer ner i magen.

nilu
2016-08-16 07:18
#8

Vi använde laktosfri grädde en längre tid. Inte för att vi är laktosintoleranta utan för att vi tyckte det verkade vara ett hälsosammare alternativ. Jag tyckte däremot att jag blev påverkad i magen när vi åt nåt med grädde och fick förklaringen när jag läste hur karragenan kan stöka till det i magen hos vissa. jag har också sökt med ljus och lykta efter karragenanfri laktosfri grädde, men inte lyckats. Vi använder CF till det mesta, kan även ta det efterrätter ibland om det passar.

hemul
2016-08-16 19:15
#9

Varför tycker du att laktosfri är hälsosammare?

diggafett
2016-08-21 12:38
#10

Att man tillsätter laktasenzym som spjälker en del av laktosen till glukos och galaktos är bara en metod. Här i Finland kallas en sådan mejeriprodukt laktosfattig (Valios produktmärkning Hyla t.ex.) eftersom allt laktos inte spjälks. Produkten smakar också läbbigt sötare pga glukosen i produkten.

Den andra metoden är en som Valio tog patent på 2001 där man först tar bort det mesta de rätt stora laktosmolekylerna med en silningsmetod varefter man kompletterar med lite laktasspjälkning för att få lite söt smak som efterliknar vanliga mejeriprodukters sötma. I en sådan mjölkprodukt är det mindre än 0,01% laktos kvar och den säljs i Finland (och i Sverige) som laktosfri. Arla har licensierat Valios tillverkningsmetod.

ashe
2016-08-22 10:14
#11

Det är därför vi köper Valios produkter. De var först med något som smakade gott och glädjen över att äntligen kunna köpa vispbar grädde till barnens tårtor var jättestor. Barnen anser fortfarande att bara Valios mjölk är drickbar..

Hoppas andra företag kan ta efter.

nilu
2016-09-23 11:05
#12

#9

Vi har ingen speciell orsak till att kalla laktosfritt hälsosammare, Man får ju för sig saker ibland. Min fru tycker däremot att hon mår bättre med laktosfritt, utan att vara direkt laktointolerant,  och jag har hängt på, men laktosfri grädde med karragenan får vara för vår del.

Agafia
2016-10-02 10:33
#13

Kan grädde baserad på havre eller soja vara ett alternativ ? Jag trodde det var Laktosen som ställde till det för mig , men det är mjölkproteinet som jag inta klarar av.

Annons:
M
2020-10-31 21:13
#14

Garants laktosfri 40% utan Karragenan köp den

Upp till toppen
Annons: