Annons:
Etikettoff-topic-ot
Läst 7111 ggr
Mooniq
8/1/16, 9:12 AM

Jodbrist = ingen viktnedgång?

Åter efter 1 års uppehåll, och pendlar mellan 30 - 40 gram kolhydrater/dag. Jag har ju kört lchf i många år men med totalt viktstopp i kroppen. I vintras läste jag om jodbrist och mycket stämmer på mig. Äter inte fisk/skaldjur, köper gärna havssalt (utan jod). När jag läser bristerna så är checklistan lång. Sen i januari har jag kört tillskott på jod + selen. Jag är piggare och håret är mindre sprött och glanslöst, huden mår bättre.

Dock är Jod lurigt eftersom man kan överdosera och bli sjuk av det. Kanske finns det fler än jag som inte vet varför de står still, tips då att läsa på om jod och bedöma hur det står till.

Jag köpte jod i vätskeform utvunnet ur kelp, naturligaste formen. Jod behöver selen för att kroppen ska kunna ta upp det.

Jag har kört lchf nu i ca 4 veckor och tappat 8 kg, mycket vatten såklart men viktsläppet verkar funka. Jag behöver även ligga relativt lågt kalorimässigt - runt 1700/dag för att det ska verka.

Inte hungrig, jättenöjd och ser fram mot hösten med promenader och träning.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
OlgaMaria
8/1/16, 9:25 AM
#1

Du nämner selen. Är det något du tar tillskott av? Det är nämligen väldigt vanligt med selenbrist i Sverige. Selen är också väldigt viktigt för sköldkörteln.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Mooniq
8/1/16, 9:35 AM
#2

jag äter tillskott av både jod och selen. De samarbetar i kroppen så jag tar båda som tillskott.

Det finns en gammal tråd jag skapade om MSM - organiskt svavel. Och när jag läst om Jodbrist så visar det sig att MSM till vissa delar uppfattas som Jod av kroppen, Jag fick en rejäl boost då  när jag började med MSM för några år sen-

Nu kör jag en droppe varannan dag med jod och 1 tablett selen varje dag. Fortsätter även med MSM - det funkar bra för mig. Min torra hud, är mycket bättre, inga fotsprickor längre, inga hudsprickor alls när jag tänker efter. Har i hela mitt liv haft extremt torr hud och väldigt sprött och livlöst hår. Tittar jag på gamla kort så syns skillnaden i håret när jag är i tonåren.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

OlgaMaria
8/1/16, 9:58 AM
#3

Härligt! Och grattis till viktnedgången! :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Zepp
8/1/16, 10:51 PM
#4

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Mooniq
8/2/16, 7:45 AM
#5

#4

bra tråd. Jag kommer ihåg när jag började med MSM för några år sen så körde jag oxå en ägg / middag / ägg period och tappade 14 kg på relativt kort tid. Sen avstannade det. Nu kör jag både tillskott på Jod, selen och MSM och denna gången verkar kroppen svara som jag önskat i 9 år. Jag tappar vikt i snabb takt. på 4 veckor -9 kg.

När jag läst om jodbrist kommer man ju osökt in på sköldkörteln, och många läkare ger då medicin . Men om man inte ger kroppen jod, så har den ju inget att jobba med - lite kusligt att de ser sjukdom men inte orsak.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

hemul
8/2/16, 1:30 PM
#6

Hur mycket jod innehåller den där droppen du tar?

Annons:
Mooniq
8/2/16, 2:37 PM
#7

Hem Det är en liten pipett droppe som ska lösas i halv dl vatten sen tar man 1 msk av blandningen. Köpte jod på greatlife.se

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Denna kommentar har tagits bort.
hemul
8/3/16, 1:40 AM
#9

Jaha, men det sa ju inte så mycket. 😃

Mooniq
8/3/16, 6:19 AM
#10

#9 Hemul

Otroligt liten mängd. Men om man gör blandningen och tar 1 msk så boostar man, annars ska man ta 1-2 tsk av blandningen för dagsbehov. Flaskan innehåller 30 ml och sen i februari har jag kanske tagit 1/3 av flaskan. Hittar ingen viktangivelse för vad en droppe väger. kanske finns det info på www.greatlife.se

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

OlgaMaria
8/3/16, 8:52 AM
#11

Här står det att en droppe innehåller 1,83 mg jod http://www.greatlife.se/halsoprodukter/iosol-jod/

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Kvothe
8/3/16, 10:59 AM
#12

1830 microgram i en droppe, vara du tar en tsk ger då 152.5 microgram jod Tsk = 5g 0.6 dl = 60 g 60/5 = 12 1830/12 = 152.5 (vilket är rekommenderad dos) Ska se om jag hittar det också.

hemul
8/3/16, 1:00 PM
#13

OK, tack.

Annons:
Upp till toppen
Annons: