Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2395 ggr
Räkmackan
2016-07-27 00:14

Fatsecret

Jag fattar inte riktigt. Avokado har 4,4kh, men avocado har 17? Bläckfisk har 2,2 men stekt bläckfisk ligger högre, eller om det var tioarmad. Hur vet jag vilken som är rätt mellan samma råvara?

Annons:
parsley
2016-07-27 06:30
#1

Kolla källan.  Jämför med t ex kostbevakningen.se, som är kopplad till livsmedelsverkets databas eller med Fineli, som är den finska motsvarigheten till livsmedelsverket. Läs på innehållsförteckningen om det finns en sådan.

I en del länder, bl a USA redovisas fiber + kolhydrater ihop. I Sverige särredovisas de.

Är den stekta bläckfisken panerad? Paneringen kan påverka kolhydratsinnehållet.

Hur det är med fatsecret vet jag inte men det lär finnas en del appar som inte är helt pålitliga då användare själva kan registrera livsmedel i dem.

Räkmackan
2016-07-27 08:06
#2

tack för tipset! Är på semester i Spanien, så innehållsförteckningen finns inte (på restaurang) eller är inte solklar (kan inte spanska). Men bra, kostbevakningen it is then.

Mooniq
2016-07-27 08:42
#3

i fatsecret finns det olika alternativ hur du vill bokföra. Tex 1 hel avokado, eller 100 gram. Man kan själv gå in och ändra om man vill bokföra tex 1 ägg, eller gram. Valfriheten är stor när man bokför. Därför blir det olika summor.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Räkmackan
2016-07-27 15:45
#4

Nä, för avokado ligger på 17kh även när du justerar mängden, dock utslagen så klart. ICAs avokado ligger lägre men ändå inte samma som kostbevakningen.se så nu skiter jag i Fatsecret och går tillbaka till Lifesum.

Upp till toppen
Annons: