Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 4233 ggr
alinass
7/26/16, 7:21 PM

Hur många kolhydrater är ni per dag?

Jag har precis börjat med fatsecret-appen och insett att jag ätit alldeles för många kolhydrater/dag. Det förklarar min viktuppgång. Nu ska jag ligga på 1700 kalorier och försöka ligga under 20 kolhydrater, men idag ligger jag för högt. Hur många kolhydrater äter ni per dag?

Annons:
alinass
7/26/16, 7:23 PM
#1

Oj jag menar hur många kolhydrater äter ni per dag? Bidde visst stavfel ;)

Mooniq
7/26/16, 7:30 PM
#2

Jag håller på att trappa ner kolhydraterna. För tillfället så pendlar jag runt 40 gram/dag - målet är ca 25 gram/dag. Jag gillar fatsecret.se . enkel, smidig och man kan bokföra på många olika sätt. Just nu är det ett bra hjälpmedel för mig men när jag kommit tillbaka in i tänket så behöver jag den inte. Har ju haft ett "sabbatsår" med viktuppgång som amen i kyrkan. Men sen 3 - 4 veckor så har jag trappat ner kolisarna och är supernöjd för nu går det bra 🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

alinass
7/26/16, 9:57 PM
#3

Idag hamnade jag på 39 kolhydrater och 2250 kalorier 😟 Jag ska enligt fatsecret ligga på 1700 kalorier för att gå ner i vikt. Jag låg på 1700 kalorier och 39 kolhydrater runt 18.00. Sedan blev jag så sugen på något. Då tog jag och åt ungefär 3 msk smör och dessutom en fettkaffe med 2 msk smör. Självklar landade jag på 2250 kalorier. Kolhydraterna förblev 39. Inte konstigt att jag sakta går upp i vikt när jag inte lyckas hålla mig mätt inom 1700 kalorier. Alla pratar om att man ska äta smör, då håller man sig mätt hela dagen. Gäller inte mig. Jag gillar smör. Kan ta ett par tsk/msk direkt i munnen. Men det blir ju alldeles för många kalorier i Fatsecret och suget försvinner först efter 4-5msk. Tre, fyra timmar senare är jag sugen på mat, smör…. Om jag försöker minskar kolhydraterna till 20, tror ni då mättnadskänslan infinner sig under längre tid. Eller är det psyket som spelar mig ett spratt?

Mooniq
7/26/16, 10:27 PM
#4

Kan du äta ägg så är det ett bra tips. Kokta kalla ägg i kylen blir bra snabbmat. Tror du kan lugna dig angående kalorierna. Plussa in en cykeltur eller promenad eller nåt annat kul. Dans, bowling, tex.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

parsley
7/27/16, 9:07 AM
#5

Är 1700 kalorier någon form av beräknat kaloriunderskott?  Antag att du behöver äta 2200 kalorier per dag, för att det motsvarar din förbrukning (finns sidor på nätet där man kan räkna ut det bl a). Räknar man med att man ska äta mindre per dag,  tex 1700 kalorier,  för att gå ner i  vikt, så blir man hungrig. 

Behöver du kombinera LCHF med kaloriunderskott för att det ska fungera eller räcker det med att äta tillräckligt / lagom mycket och bara hålla koll på kolhydraterna?

alinass
7/27/16, 11:13 AM
#6

Tanken med lchf är att jag tror på den kosten för att må bra och förhindra framtida sjukdomar. Jag ser det som en livsstil inte en korttidsbantning. Utöver välmående behöver jag gå ner i vikt. Fatsecret har jag blivit rekommenderad. Så när jag började med Fatsecret, häromdagen, skrev jag in vikt och längd samt önskad vikt. Därefter räknade Fatsecret ut antal kalorier per dag. Som jag förstått det kan man inte äta hur många kalorier som helst trots att man äter få kolhydrater. Då går man upp i vikt. Men jag kan ha fel. Rätta mig gärna om jag förstått fel.

Annons:
Mooniq
7/27/16, 11:23 AM
#7

Ibland får man trixa.

De flesta kan bara skippa kolhydrater och öka fetthalten och tappa vikt, andra kan äta gränslöst med mejerier, män tappar lättare vikt än kvinnor oftast.

Sen finns det alltid undantag.

Jag är ett - jag måste skippa mejerier och även ha koll på kalorierna.

Jag har oxå skrivit in mig på fatsecret och med min ålder - 50 år - och min aktivitetsnivå -  låg - så hamnar jag på rekommenderat 1700 kalorier/dag.  jag håller mig runt det talet, är inte hungrig och tappar vikt.

Min kropp är en supersparare och jag har hållt på med lchf i ca 9 år, utom det sista året då jag haft ett "sabbatsår" av olika orsaker - vilket fick mig att gå upp rejält i vikt. Jag har 25 kg att tappa - minst

Nu funkar det. jag äter fett & proteiner. Fasar ut kolhydraterna mer o mer för varje dag  - min nivå kommer sen att ligga på ca 25 gram kolhydrater/dag. Jag har även läst på om Dukan och Paleo och tar vissa valda delar även från Paleo-kosten.

Var och en får prova sig fram, varje person reagerar lite olika - så man får skruva på inställningarna tills man hittar "sitt" läge.

Sen är nog fatsecret.se lite inställd på gamla läror med kostpyramiden och kalorier in - kalorier ut.. Men att ha den som en måttstock är bra för mig och kanske kan hjälpa andra - tills man är inne i tänket och kan skippa den.

Kör i vind. ☀️

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

alinass
7/27/16, 3:21 PM
#8

Jag verkar precis som du mooniq triggasav mejeriprodukter så just nu måste de bort från min kost. Det enda jag verkar kunna äta utan att mattriggas är creme fraiche och steksmör. Men jag hoppas kunna unna mig grädde och bär eller en lchfkaka längre fram. Jag har också märkt att nötteroch mandlar triggar igång mitt sötsug. Jag antar att jag får i mig för många kolhydrater vilket då ökar matsuget, så nötter ochmandlar går också bort.

alinass
7/27/16, 3:30 PM
#9

Jag bara hoppas jag kan hålla den nya livsstilen. Jag har ju länge trott att jag ätit LCHF eftersom jag tagit bort socker, gluten, underjordsgrönsaker samt ökat fettmängden i allt. Men tydligen har jag missat helt att kolhydrater gömmer sig överallt. Så mitt kolhydratintag har visat sig vara alldeles för högt. Jag tackar Fatsecret fö denna insikt. Nu hoppas jag bara at jag fixar at hålla mig till 20-25 kolhydrater per day. Min frukost och lunch idag ligger sammanlagt på 1024 kalorier, protein 54g, kolhydrater 16, fett 43. Jag måste med andra ord leva på Max 4 gram kolhydrater resten av dagen samt fett. Svårt att veta vad man ska äta.

Siggebus
7/27/16, 5:40 PM
#10

Jag räknar inte så stenhårt längre men kollade på det jag ätit/druckit idag och hamnade på ca 14-15 kolhydrater och det är ungefär där jag hamnar normalt sett.

alinass
7/27/16, 7:13 PM
#11

Landade visst på 25,5 kolhydrater. Råkade sätta i mig lite Chokladmousse (tre fyra tsk) och då drog kolhydraterna iväg :( Jag är så imponerad av er som lyckas hålla er under 20 kolhydrater. Fantastiskt! Jag tycker det är svårt att hålla mig under 25-30 kolhydrater. Jag mår så mycket bättre av denna livsstil. Mitt humör är jämt och jag är så mycket gladare. Hoppas jag aldrig trillar tillbaka i sockerberoende, kolhydratberoende.

alinass
7/27/16, 8:00 PM
#12

Jag skulle verkligen vilja testa att nolla kolhydraterna men hur funkar det i praktiken? Jag älskar att äta en sallad med vinäger och olja bredvid kött, fisk eller fågel+ smält smör eller fet sås. Nu när jag börjat använda Fatsecret märker jag att det är främst mjölkprodukter och grönsaker i min kost som ökar kolhydraterna. Jag äter inte socker, mjöl, gluten, frukt, underjordsgrönsaker, mjölk. Har minskat drastiskt på grädde pga triggar mitt sötsug. Så min fråga är om man försöker nolla kolhydraterna gör man bara det för en kort tid, då det är svårt att få i sig grönsaker och samtidigt ligga på noll kolhydrater? Finns det risk för vitamin och mineralrikt? Jag tillhör den " gamle sorten" medelålders kvinna 40+ som lärt mig att råa grönsaker är nyttig. Jag skulle gärna vilja testa att nolla kolhydraterna en vecka eller två men har fullt upp med att klara målet 20 kolhydrater/dag.

Mooniq
7/28/16, 9:58 AM
#13

Mitt tips är att du tar det lugnt, fasa ner kolhydraterna till en platå som du trivs med. Du kan prova att ha proteindagar - fisk, fågel, kött, skaldjur med lite aioli eller majonnäs till.

Många trivs med 5-10 gram kolhydrater/dag, andra känner sig bäst runt 15-20 gram per dag. Jag kommer att lägga mig runt 20 - 30 gram kolhydrater/dag där jag e nöjd.

Fasa ner, läs på, känn efter i kroppen.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
alinass
7/28/16, 12:35 PM
#14

Tack för svaret! Jo jag tror jag måste gå långsamt framåt d.v.s. låta min kropp vänja sig vid riktig Lchf. Jag vill gärna få med familjen på tåget också. Min man tror absolut på lchf men vill ta det betydligt lugnare än jag. Han vill helst ligga på 50-100 kolhydrater. Barnen vill jag ska lära sig Välja bort sockerrika livsmedel automatiskt. Där är vi inte än. Tonåringar väljer ju själva vad de äter i skolan och med kompisar 🙁 Men min mat hemma kommer vara mer åt lchf. Barnen vill dock äta filmjölk, havregrynsgröt, smörgåsar och det tycker jag är okej så länge godis, läsk och massor av kakor med socker går bort. Hittills gillar de mina lchfkakor, lchfefterrätter 😋

Upp till toppen
Annons: