Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Var gör jag fel????

2016-07-20 07:06 #0 av: XeZafir

Jag började för snart 1 1/2 år sedan med LCHF. Jag gick snabbt ner 12 kilo, underbart, sen plötsligt blev det en del slarv...På det gick min mamma bort och med det en massa problem, dåliga ursäkter men ärlighet varar längst Galen

Nu har jag tagit tag i mig själv igen och mår sådär toppen igen MEN det händer inget, detta trots att jag nu tycker jag äter rätt sen en dryg månad tillbaka.

Idag när jag gick upp på vågen hade jag gått UPP tre kilo!?

Jag tar fettkaffe med smör, 2 ägg och kokosolija varje morgon. Kan inte äta något på morgonen så detta är toppen tycker jag.

Sen äter jag oftast typ lunch, kan bestå av gårdagens mat, eller bara några sallamikorvar (små hela korvar, kanske är felet?). När jag är ledig gör jag ofta omelett av ägg och grädde 40% smaksätter med svamp, rester eller annat som smakar för dagen och toppar med ost.

På kvällen äter vi middag och då äter jag oftast kött från gris och broccolibuketter med någon fet kall sås.

Övrigt blir det kaffe, svart.

Vad är det jag gör fel? Äter jag för lite fett? Förmycket av något?

Har ni ideer om vad jag kan äta ist så jag kan komma på rätt köl igen!

Så tacksam för hjälp!

Anmäl
2016-07-20 08:55 #1 av: korseett

Det första jag rekommenderar är att skriva upp precis allt du stoppar i dig i en matdagbok av något slag så du ser i vilka proportioner det blir. Äta för mycket protein brukar vara det som näst efter för mycket kolhydrater och för lite fett vara ett problem. Nyligen upptäckt för mig. Detsamma gäller för mig att inte stoppa i mig allt fett jag behöver genom kosten utan låta kroppen knapra på det lagrade fettet.

Anmäl
2016-07-20 09:29 #2 av: XeZafir

Ok, då börjar jag med det idag :)

Tack!

Anmäl
2016-07-20 15:19 #3 av: hemul

Ja, svårt att säga om du äter för mycket/litet då du inte anger hur mycket du äter.

Förresten, du säger att du inte kan äta frukost. Men du äter ju frukost. 2 ägg, kokosolja och vad för fett du nu har i fettkaffet. Blinkar

Anmäl
2016-07-20 19:46 #4 av: Zepp

Inte så säkert att du gör något exeptionellt fel med maten.. det kan lika gärna bero på din situation med sorgen och följderna utav det?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2016-07-20 21:06 #5 av: parsley

Kostbevakningen.se är bra om man vill registrera det man äter.  Det går inte att spara från dag till dag, så vill man göra det, så får man kopiera till något lämpligt dokument. 

Anmäl
2016-07-20 21:20 #6 av: korseett

Matdagbokens gratisfunktion däremot kan man spara

Anmäl
2016-07-23 18:25 #7 av: hejssan

Låter som mycket mat för en dag för allt det där är ju gott! Själv fick jag sluta med morgonens fettkaffe och då åt jag inte ens ägg. Samt jag fick gå ned i protein men det funkar ju till slut för jag är rätt stillastående. Upptäckte att proteinet höll uppe blodsockret över 5,0 sisådär och när jag fick BS nedanför fem så fick jag fart på fettförbränningen.

Anmäl
2016-07-24 08:36 #8 av: Mooniq

Jag kör fatsecret.se -gratis och man kan spara sina inlägg. Man kan även lägga till träning om man vill det.

Jag går upp av mejerier, vet inte om du använder så mycket av det men om du gör det så kolla över det. När det gäller matlagning så lagar jag mycket asien-inspirerat. Nu sommartid blir det mycket kall mat - sallader med lite olika tillbehör. torskrom, rökt fisk, ägg, etc.

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar

Anmäl
2016-07-26 10:38 #9 av: alinass

Jag känner igen mig så väl i det du skriver. Jag är helt knäckt för att jag har stannat upp, ibland till och med ökat i vikt. 😱

Jag måste verkligen tänka mig för vad jag stoppar i mig. Det är mejeriprodukter som får mig att gå upp eller stanna av i viktnedgången. Jag älskar grädde men kan inte äta det så ofta.. Creme fraiche går bättre än grädde för det äter jag inte så mycket av.

Nu på sommaren kör jag med sallad, vinäger, olja och kyckling/lax. Till det sås på majonnäs eller creme fraichen.

Har du testat att fasta. Fasta gör att jag snabbare går ner i vikt. men nu under semestern är en fasta på 24-48h omöjligt. Jag måste vara fullbokad på jobb för att det ska funka. Men jag rekommenderar verkligen ett dygnsfasta en till två dagar i veckan.

Anmäl
2016-07-26 10:58 #10 av: Kvothe

Fastade 3x 10 dagar 2015 och avslutade min första 2016 10 dagars fasta för några veckor sedan. Dricker alltså bara vatten och salt under fastans gång.

Efter tredje dagen så förändras fastan, det blir liksom enklare, du känner dig ohungrig, energifylld och på alerten. Lite euforiskt t.o.m.

Därför rekommenderar jag hellre att du sätter 4 dagar som mål och ser därefter hur långt du vill ta det. Se till att du kan ta det lugnt och ledigt dag 2-3, så är det enklare för dig. Det går dock att arbeta hela tiden, men då kommer det att vara lite plågsamt dag 2-3, lite som ketoanpassningen.

Anmäl
2016-07-26 11:06 #11 av: alinass

Wow jag är djupt imponerad av dig Kvote. Att du klarade av vattenflaska så länge! Detta är min dröm, att klara av det så länge. Tror stenhårt på att cellerna repareras under fasta. Men jag har dålig karaktär. Kylskåpet inom räckhåll under semestertider.... Men du fick mig att tänka tanken. Jag ska kanske testa. Hur var ditt humör under vattenfastan? Vill verkligen inte att barnen och maken ska bli lidande av min fasta.

Anmäl
2016-07-28 09:58 #12 av: XeZafir

Tack alla för hjälpande svar! Fastat har jag gjort en gång, 5 dagar klarade jag.
Jag ska börja minska på proteinet och se vad som händer 😃

Anmäl
2016-07-28 12:38 #13 av: alinass

Måste bara fråga dig XeZafir varför du vill minska på proteinet? Är det i te bra med protein? Hur mycket protein bör man Max äta per dag?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.