Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 5615 ggr
shakespeare
7/18/16, 2:41 PM

Vispgrädde

Hej!

Jag går på LCHF. Ibland så brukar jag äta en dl vispad vispgrädde till lunch eller mellanmål om jag inte är så hungrig. Sen lite spenat till efterrätt vid sidan av. Är det okej? Jag tycker det funkar bra, men har hört att vissa kan stanna upp i viktnedgången pga. mjölkprodukter.

Till frukost och middag brukar jag äta lite laxfilé med spenat och smör.  Något ägg också om det känns som att kroppen behöver mer.

Annons:
Honestyisdead
7/18/16, 2:44 PM
#1

Det innehåller ju kolhydrater. Hurvida det är Okey eller inte är upp till dig. Fungerar det för din kropp så kör på.

shakespeare
7/18/16, 2:51 PM
#2

Ja, fast en dl vispgrädde innehåller bara 3 g kolhydrater. Det är nästan de enda kolhydrater jag får i mig på hela dagen, förutom det lilla som finns i spenaten.

Honestyisdead
7/18/16, 2:54 PM
#3

Som sagt. Fungerar det för dig så kör på. För mig hade det inte fungerat. Jag går bara ner om jag minimerar mjölkprodukter.

vendelay
7/18/16, 3:00 PM
#4

Äter du vispgrädde utan någonting till? Bara grädde?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

hemul
7/18/16, 3:03 PM
#5

Varför inte? Fast det låter inte som ett så näringsrikt kosthåll om shakespeare äter det hen beskriver varje dag.

[tk1971]
7/18/16, 3:31 PM
#6

#4: Ja, det låter ju jättegott!

Annons:
shakespeare
7/18/16, 3:40 PM
#7

# Ja, jättegott med bara ren grädde.

#Ja, kanske är lite lite variation. Är lacto-ovo-vegetarian (äter fisk och ägg) så har lite begränsade möjligheter och i brist på fantasi blir det enformigt ibland.

Någon annan som har märkt att de stannar upp på mjölkprodukter? Har inte märkt det än, men har inte testat köra med vispgrädde så länge.

hemul
7/18/16, 11:33 PM
#8

Nix, inte på annat sätt att det lätt blir väldigt mycket kalorier om man är för frikostig med grädde och smör. Men annars inga problem. Tycker också grädde är gott som det är förresten. Har jag alltid gjort. 😉

Zepp
7/18/16, 11:39 PM
#9

Grejen med mejerier.. då främst mjölk, grädde, fil och yoghurt är att en del börjar leva på detta iomed att de tror att det är det som är LCHF.

Men med tanke på vad TS äter i övrigt så förefaller det som att så inte är fallet?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Siggebus
7/19/16, 8:32 AM
#10

Jag säger det samma som några här - testa själv 🙂
Det är så olika hur vi reagerar så det är bara att testa. Själv har jag grädde i mina tre koppar kaffe varje dag och även ibland i mina såser etc och jag gick ändå ner.

shakespeare
7/19/16, 10:37 AM
#11

#9 Ja, exakt. Jag äter i princip inga andra mjölkprodukter förutom vispgrädden, förutom lite smör ibland då.

#10 Ja, det låter klokt. Får testa mig fram lite och se hur kroppen reagerar på maten.

Zepp
7/20/16, 7:43 PM
#12

Prexis.. mjölkprodukter är j*vligt nyttiga/näringsrika.. men främst avsedda för däggdjursungar som behöver växa och lägga på sig vikt!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

shakespeare
7/21/16, 9:26 AM
#13

#12 Det har jag inte tänkt på! Intressant att ha i åtanke. Tack.

Annons:
Mooniq
7/27/16, 7:13 AM
#14

Låter lite enformigt med mängder av grädde, om du har otur så kommer du till slut att överäta/dricka det och då äcklas du av det i stället. Du bör nog googla lite mer recept, då din kost verkar vara lite enformig - du bör ju kunna göra goda sallader exempelvis - ofta vill man ha lite olika smakupplevelser och med olika smaker så får man i sig olika typer av nyttigheter - äter du frön/nötter? Det är gott som mellanmål ibland. Man kan även göra olika typer av fröbröd - se recept i vänstermarginalen. ☀️🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Upp till toppen
Annons: