Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
- Allt om lågkolhydratkost -

Vispgrädde

2016-07-18 14:41 #0 av: shakespeare

Hej!

Jag går på LCHF. Ibland så brukar jag äta en dl vispad vispgrädde till lunch eller mellanmål om jag inte är så hungrig. Sen lite spenat till efterrätt vid sidan av. Är det okej? Jag tycker det funkar bra, men har hört att vissa kan stanna upp i viktnedgången pga. mjölkprodukter.

Till frukost och middag brukar jag äta lite laxfilé med spenat och smör.  Något ägg också om det känns som att kroppen behöver mer. 

Anmäl
2016-07-18 14:44 #1 av: Hera

Det innehåller ju kolhydrater. Hurvida det är Okey eller inte är upp till dig. Fungerar det för din kropp så kör på.

Anmäl
2016-07-18 14:51 #2 av: shakespeare

Ja, fast en dl vispgrädde innehåller bara 3 g kolhydrater. Det är nästan de enda kolhydrater jag får i mig på hela dagen, förutom det lilla som finns i spenaten.

Anmäl
2016-07-18 14:54 #3 av: Hera

Som sagt. Fungerar det för dig så kör på. För mig hade det inte fungerat. Jag går bara ner om jag minimerar mjölkprodukter. 

Anmäl
2016-07-18 15:00 #4 av: vendelay

Äter du vispgrädde utan någonting till? Bara grädde?

Veganism Savvity (English)
Vegan iFokus (svenska)

Anmäl
2016-07-18 15:03 #5 av: hemul

Varför inte? Fast det låter inte som ett så näringsrikt kosthåll om shakespeare äter det hen beskriver varje dag.

Anmäl
2016-07-18 15:31 #6 av: [tk1971]

#4: Ja, det låter ju jättegott!

Sajtvärdar: iFokus vore ingenting utan dess medlemmar. Tänk på det.

Anmäl
2016-07-18 15:40 #7 av: shakespeare

# Ja, jättegott med bara ren grädde.

#Ja, kanske är lite lite variation. Är lacto-ovo-vegetarian (äter fisk och ägg) så har lite begränsade möjligheter och i brist på fantasi blir det enformigt ibland.

Någon annan som har märkt att de stannar upp på mjölkprodukter? Har inte märkt det än, men har inte testat köra med vispgrädde så länge. 

Anmäl
2016-07-18 23:33 #8 av: hemul

Nix, inte på annat sätt att det lätt blir väldigt mycket kalorier om man är för frikostig med grädde och smör. Men annars inga problem. Tycker också grädde är gott som det är förresten. Har jag alltid gjort. Blinkar

Anmäl
2016-07-18 23:39 #9 av: Zepp

Grejen med mejerier.. då främst mjölk, grädde, fil och yoghurt är att en del börjar leva på detta iomed att de tror att det är det som är LCHF.

Men med tanke på vad TS äter i övrigt så förefaller det som att så inte är fallet?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2016-07-19 08:32 #10 av: Siggebus

Jag säger det samma som några här - testa själv Glad
Det är så olika hur vi reagerar så det är bara att testa. Själv har jag grädde i mina tre koppar kaffe varje dag och även ibland i mina såser etc och jag gick ändå ner.

Anmäl
2016-07-19 10:37 #11 av: shakespeare

#9 Ja, exakt. Jag äter i princip inga andra mjölkprodukter förutom vispgrädden, förutom lite smör ibland då.

#10 Ja, det låter klokt. Får testa mig fram lite och se hur kroppen reagerar på maten.

Anmäl
2016-07-20 19:43 #12 av: Zepp

Prexis.. mjölkprodukter är j*vligt nyttiga/näringsrika.. men främst avsedda för däggdjursungar som behöver växa och lägga på sig vikt!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2016-07-21 09:26 #13 av: shakespeare

#12 Det har jag inte tänkt på! Intressant att ha i åtanke. Tack.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.