Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 3368 ggr
Räkmackan
2016-07-16 19:22

Blomkålsmos

Hej alla! När jag äter blomkålsmos sticker kolhydraterna iväg. Vilken mängd äter ni som lämplig portion och bör jag justera tillagningen för att få ner kh? Jag kokar i vatten, häller av, mixar med 0,5dl grädde och massa smör till ett huvud. Äter en tredje del ungefär?

Annons:
Mooniq
2016-07-16 21:52
#1

Kokt blomkål har ca 2,5 gram Kolhydrater per 100 gram. Mixa med lite grädde och smör låter helt ok. Hur mycket är mycket kolhydrater för dig? Jag gör på liknande sätt och har oftast pannbiff till. Äter ca 150 - 200 g bl.mos och är mätt och nöjd i många timmar

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Räkmackan
2016-07-16 22:36
#2

Jag kanske har registrerat det konstigt i Lifesum. Eller ätit det till både lunch och middag och då slagit i. Tack för svar!

Räkmackan
2016-07-16 22:39
#3

Nä, 125gram är 6,6 gran kolhydrater enligt Lifesum?

Mooniq
2016-07-16 23:02
#4

Vilken nivå ligger du på per dag? Jag pendlar mellan 20 och 50 gram. För mig är det ok. Eller om du skippar grädden eller byter mot lite philadelphiaost.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Räkmackan
2016-07-16 23:39
#5

Byta grädde mot ost är smart! Jag försöker ligga på 20, max 25.

parsley
2016-07-17 09:16
#6

Märkligt. Kostbevakningen säger att blomkål innehåller 4 % kolhydrater. Enligt fineli, som är den finska motsvarigheten till livsmedelsverket, så innehåller blomkål 2 % kolhydrater.  Någon som kan förklara skillnaden?

Lifesum skulle jag inte lita på.

Annons:
Mooniq
2016-07-17 09:20
#7

#6 parsley - jag har i en annan fråga ringt en försäljare - då gällde det sesamfrön - och ställde just den frågan, varför kolhydrater kan skilja så mycket mellan olika märken/förpackningar. Jag fick ett rätt bra svar. Beror på var det är odlat, hur många soltimmar, vilken jordmån och vilken tid på året det är. Sesamfrön odlas inte i Sverige men kan, om jag förstått det rätt odlas nästan året om längre söderut. Kanske kan det vara samma med blomkålen, om den växer ute eller i växthus, jordmån, soltimmar etc. Sen är det lite skillnad i rå och kokt blomkål - jag kollade livsmedelsverkets lista - har en bra app i mobilen.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

hemul
2016-07-18 02:59
#8

#6 I SLVs tabell beräknas kolhydrater i de flesta fall som en rest. D.v.s. när de mätt allting annat de är intresserade av anses resten vara kolhydrater. Saker de INTE mäter är bl.a. organiska syror och alkohol. Fineli har uppmätta och alltså mer korrekta värden.

Det finns två exempel som illustrerar detta ganska bra.

Enligt SLV innehåller en citron nästan lika mycket kolhydrater som en apelsin. Det gör den inte, men den innehåller väldigt mycket syra. Enligt SLV innehåller fil exakt lika mycket kolhydrater som mjölk med samma fetthalt. Det är en orimlighet eftersom mjölksocker förbrukas i syrningsprocessen och istället produceras syra och alkohol.

Hör du räckmackan, koka inte blomkålen i vatten. Inte för att det påverkar kolhydraterna, men det bli blaskigt. Grönsaker innhåller så mycket vatten ändå. Ta bara någon millimeter vatten på botten av kastrullen, lägg i en klick smör och koka på svag värme under lock. Eller ta bara smör om du känner för det, men då får du ta lite mera och vara lite försiktigare så det inte blir för varmt i början så det börjar bryna. Blomkålen kommer att vätska sig. På slutet tar du av locket så vätskan får koka in. Det blir mycket godare eftersom man inte häller bort en massa smak med vattnet och alla nyttighet är kvar. Det blir säkert fastare mos också. Går att göra likadant med andra grönsaker. Morötter blir jättegoda smörkokta.

Upp till toppen
Annons: