Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Mat - Livsmedel

Blomkålsmos

2016-07-16 19:22 #0 av: Räkmackan

Hej alla! När jag äter blomkålsmos sticker kolhydraterna iväg. Vilken mängd äter ni som lämplig portion och bör jag justera tillagningen för att få ner kh? Jag kokar i vatten, häller av, mixar med 0,5dl grädde och massa smör till ett huvud. Äter en tredje del ungefär?

Anmäl
2016-07-16 21:52 #1 av: Mooniq

Kokt blomkål har ca 2,5 gram Kolhydrater per 100 gram. Mixa med lite grädde och smör låter helt ok. Hur mycket är mycket kolhydrater för dig? Jag gör på liknande sätt och har oftast pannbiff till. Äter ca 150 - 200 g bl.mos och är mätt och nöjd i många timmar

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar

Anmäl
2016-07-16 22:36 #2 av: Räkmackan

Jag kanske har registrerat det konstigt i Lifesum. Eller ätit det till både lunch och middag och då slagit i. Tack för svar!

Anmäl
2016-07-16 22:39 #3 av: Räkmackan

Nä, 125gram är 6,6 gran kolhydrater enligt Lifesum?

Anmäl
2016-07-16 23:02 #4 av: Mooniq

Vilken nivå ligger du på per dag? Jag pendlar mellan 20 och 50 gram. För mig är det ok. Eller om du skippar grädden eller byter mot lite philadelphiaost.

Anmäl
2016-07-16 23:39 #5 av: Räkmackan

Byta grädde mot ost är smart! Jag försöker ligga på 20, max 25.

Anmäl
2016-07-17 09:16 #6 av: parsley

Märkligt. Kostbevakningen säger att blomkål innehåller 4 % kolhydrater. Enligt fineli, som är den finska motsvarigheten till livsmedelsverket, så innehåller blomkål 2 % kolhydrater.  Någon som kan förklara skillnaden?

Lifesum skulle jag inte lita på.

Anmäl
2016-07-17 09:20 #7 av: Mooniq

#6 parsley - jag har i en annan fråga ringt en försäljare - då gällde det sesamfrön - och ställde just den frågan, varför kolhydrater kan skilja så mycket mellan olika märken/förpackningar. Jag fick ett rätt bra svar. Beror på var det är odlat, hur många soltimmar, vilken jordmån och vilken tid på året det är. Sesamfrön odlas inte i Sverige men kan, om jag förstått det rätt odlas nästan året om längre söderut. Kanske kan det vara samma med blomkålen, om den växer ute eller i växthus, jordmån, soltimmar etc. Sen är det lite skillnad i rå och kokt blomkål - jag kollade livsmedelsverkets lista - har en bra app i mobilen.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.