Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Mat - Livsmedel - Matfett

Vad ska man undvika helt och vad ska man steka i?

2016-07-16 18:17 #0 av: Vibby

Hej! Jag kan inte så mycket om det här, vad ska man egentligen steka i? Är olivolja verkligen så bra för det? Undrar även, jag behöver gå ner i vikt, vad ska man egentligen äta för att bli smal och förbli det? Jag dricker nästan aldrig läsk längre och har bestämt mig nu för att sluta med den helt och jag motionerar mycket, cyklar bland annat men trots det har bukfetman inte gett med sig ännu. :( Jag är dock beredd att sluta med kolhydrater men jag behöver hjälp, vad kan man ha till maten istället för ris, potatis och pasta? Grönsaker äter jag f.ö.

Jag dricker alkohol ibland kan tilläggas och jag vill inte bli nykterist men jag är samtidigt medveten om att det inte är så nyttigt, därför är det såpass sällan. Dricker kanske 2 gånger i månaden och det blir mestadels öl då.

Jag väger ungefär 83 kilo f.ö. enligt min våg som dock diffar en del.

Anmäl
2016-07-16 19:24 #1 av: Räkmackan

Det finns MASSOR att läsa om du googlar lite. Sök på Kostdoktorn, Skaldeman, 56kilo eller bara LCHF+viktminskning.

Anmäl
2016-07-16 23:13 #2 av: Vibby

Grejen är att jag har googlat en massa men jag har hört att Kostdoktorn inte ska vara bra, det känns lite som att jag har kört fast här eftersom som jag har förstått det så kan man inte utesluta kolhydrater helt osv. så jag har blivit ganska förvirrad i det hela. Jag vill verkligen ha hjälp men som jag sa, iom. att det har varit så mycket hit och dit så har jag blivit förvirrad.

Men jag ska inte utesluta Kostdoktorn för det, ska även kolla upp de andra förslagen.

Anmäl
2016-07-16 23:57 #3 av: LenaK63

Sluta med bröd, pasta, ris och potatis. Stek i smör. Olivolja som är ekologisk kan man använda i sallad. Ät grönsaker som du tycker om med smält smör. Det är inte så svårt. Litet god ost när suget sätter igång. 

Anmäl
2016-07-17 07:42 #4 av: Siggebus

#2 "hört att kostdoktorn inte ska vara bra!?"
Hmmmm det finns så många åsikter om allting men jag förstår faktiskt inte vad det skulle vara som inte skulle vara bra där? Funderar
Där finns mycket grundfakta om lchf som är sammanställt på ett enkelt och grundläggande sätt. Där hittade jag mycket när jag började för ca 6-7 år sedan och som hjälpte mig att gå ner mina ca 45 kg.
http://www.kostdoktorn.se/lchf

Anmäl
2016-07-17 08:45 #5 av: Mooniq

Tänk så här:

Ät hur mycket du vill av: kött, fisk, skaldjur, ägg & fågel

Lägg till ovanjordgrönsaker - tänk färgrikt - olika färger indikerar olika typer av nyttigheter och ser trevligt ut för ögat.

Läg sen till lite av nån dressing/sås/steksky/aioli

broccoli & blomkål och kokt vitkål är goda tillbehör om man saknar potatis och pasta.

Ät ibland lite nötter, frön och bär

Stek i smör eller i kokosfett utan smak och doft (hälsokosten). Olja är inte så bra att steka i då det inte alltid tål hetta, utan den kan förändra sig lite. Kokosfett är det fettet som tål upphettning absolut bäst utan att förändras på molekylnivå.

Du vill dricka alkohol ca 2 gånger i månaden - gör det. Däremot så kommer du sannolikt att få hjärtrusning om du sveper några bärs. Kolla lågkolhydratöl- -men skippa dem helst och drick istället vin, eller whiskey etc.

----------------------

Uteslut: spannmål - råg, vete, havre och korn - med andra ord nästan allt bröd, kaffebröd, mûsli, flingor.

snacks som chips, jordnötsringar, godis, läsk, saft

ris, pasta, potatis

--------------

När det gäller hörsägen så vill jag bara lägga till. Tro inte på allt du hör, undersök själv, ta reda på fakta och när andra tror saker, be dem komma med fakta och källhänvisningar -livet blir lättare då.

Kostdoktorn har enorm bank av fakta och information - sluka den!

OM det hjälper dig så bokför ett par dagar vad du äter - www.fatsecret.se - den är gratis.

Kör i vind och hoppas du kommer dit du vill. Sol

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar


Anmäl
2016-07-17 20:39 #6 av: Vibby

Lena, menar du helt vanligt Bregott eller det där i pappersförpackning det står Smör på? Av vilken anledning är olivolja även om den är ekologisk bättre att ha i sallad?

Siggebus, jag har för mig att det var en dietist som sa så, faktiskt. Jag har funderat på LCHF dieten ett tag men kollade även upp 56kilo.se efter #1´s tips, får se vilken som visar sig vara bäst, har du provat båda? Undrar även om nån annan gjort det?

Mooniq, hjärtrusning?? Det låter fruktansvärt och inget jag vill drabbas av, det kan jag lova! Är det pga. omställningen jag är villig att ge mig in på? För jag kan välja bort ölen, vin är nästan godare, dock trodde jag att det innehöll mer kalorier än öl, varför anser du att jag bör avstå den lågkaloririka ölen f.ö.?

Godis och snacks är helt borträknade f.ö.

Angående det här med spannmål, så man kan alltså säga att det bästa är att helt enkelt köra på kött och grönsaker? Vad kan man ha för såser till annars? Är det bara om de är egengjorda som man kan ha det f.ö.? För sås är väl i allmänhet rejält fettigt?

Tack ska du ha för att du önskar mig lycka till f.ö. och för ett så detaljerat inlägg! :)

Anmäl
2016-07-17 20:56 #7 av: Mooniq

#6

Enklat att köra kött/fisk/fågel/ägg/grönsaker/skaldjur + grönsaker!

Om du drar ner kolhydraterna till ett minimum under en tid och sen dänger på med några bärs så får du i dig väldigt många kolhydrater, socker/kolhydrater höjer blodtrycket och därav känner många att hjärtat börjar slå hårdare eller fortare. Lite obehagligt men inte farligt. Öl innehåller ju spannmål så den är bra att utesluta.

Ladda ner livsmedelsverkets app i mobilen - jätteenkelt att kolla upp livsmedel och fördelningen där.

Då kan du lätt oxå kolla upp olika typer av vin och sprit. Minst kolhydrater är det i rött vin eller torrt vitt vin. eller om du dricker en whiskey m lite vatten/is. Dock ska du veta att alkohol sätter igång en process i levern som gör att din viktnedgång avstannar några dagar. Men är du medveten om det så blir du inte besviken när vågen står still.

När det kommer till fett - så tänk på att proteinkällorna - kött, fisk fågel etc har en dos fett även om det inte finns en fettrand. färs är superbra att göra pannbiffar på och då får du oxå in fettkvoten där.

Jag brukar ha lite steksky, aioli, dressing eller cremefraiche baserad sås ibland. Gör jag en grönsalld så brukar jag ha i en  vinegrett m kryddor.

Jag gör fröbröd - recept i vänstermarginalen och så äter jag rejält med ägg, kokta kalla ägg i kylen är bästa snabbmaten. 

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar


Anmäl
2016-07-18 02:46 #8 av: hemul

Öl är varken lågkolhydrat eller lågkalori. En flaska starköl (33 cl) innehåller i runda slängar 155 kcal. Ett glas rödvin (15 cl) innehåller i snitt knappt 110 kcal. Kalorierna kommer från socker och alkohol. 1 flaska starköl och 15 cl rödtjut  innehåller lika mycket alkohol. Skillnaden är att ölen innehåller mer kolhydrater.


Anmäl
2016-07-18 08:19 #9 av: Siggebus

#6
Ja om det var en "gammal" traditionell dietist som sa så är jag inte förvånad - vad DE säger ignorerar jag totalt. Skämtar
56 kilo är väl också en lågkolhydrats-sida? Kanske den skiljer sig lite har inte läst där så noga men i huvudsak har det väl samma grund tror jag.
Jag körde lchf redan från början - jag var 50 år och hade en låååång historia bakom mig med att prova den ena svält-dieten efter den andra samt viktväktarna, olika piller, pulver och diverse bantarsoppor Kräks
Jag hade 45 kg:s övervikt, begynnande diabetes typ 2, stora problem med att få mina artrosleder att klara övervikten, migrän som kom ofta och mådde allmänt skit med hemska diarréer flera gånger i veckan!
Så jag satsade på att enbart testa lchf och jag började med att vara väldigt strikt från början - tror jag låg på max 5-6 kolhydrater per dag.  Kan säga att nu äter jag mer kolhydrater men det är i form av mer grönsaker än innan.
Man kan inte hålla på att hoppa hit och dit mellan olika "metoder" utan måste ge kroppen en chans att vänja sig och reagera på det man valt. Har man en historia av att stressa kroppen med olika metoder och jojo-bantning så behöver kroppen lugn och ro.
Så mitt råd är: bestäm dig för EN sak och prova det under en längre period och se vad som händer. Men var ÄRLIG mot dig själv - dvs OM du i den diet du väljer faktiskt fuskar titt som tätt för att du tycker att "man får väl unna sig lite gottis ibland" - ja då kan du inte göra en rättvis bedömning av hur det funkade.
Angående sås -  jag lagar det mesta av maten själv men vissa saker köper jag färdigt t ex bearnaicesås eller liknande. Kolla bara så du får den sorten som har minst kolhydrater och minst andra dåliga tillsatser.
Annars äter jag ofta mina kokta blandade grönsaker med en rejäl klick smält smör som jag rör runt i grönsakerna - supergott!
Vill du göra egen sås och undrar hur du ska få den att tjockna lite utan mjöl så är det många som använder neutral Philadelfia- ost som man låter smälta ner i såsen.
Annars om jag stekt kotlett eller nåt annat kött så häller jag bara ner lite grädde i stekskyn på slutet. Gudomligt gott det med!

Anmäl
2016-07-18 08:49 #10 av: LenaK63

#6  Bregott är smör blandat med rapsolja för att bli bredbart när man har det i kylen.  Det är väl ganska bra men jag skulle inte steka i det.  Riktigt smör är i pappersförpackningen som det står smör på. Det blir hårt i kylen men då får man använda osthyvel  eller ha det framme. Det steker jag i.  En del steker i olivolja men vad jag förstår så förändras alla oljor till det sämre när de värms upp. En olja som tål hög värme är kokosolja.

Sen finns det något som heter Ghee och är klarnat (heter det så?) smör dvs 100% smörsyra. Det är bra att steka i. Det lär finnas att köpa i Sverige på Ica har jag läst någon stans.

Anmäl
2016-07-18 16:50 #11 av: Vibby

#9 Då ska jag defenetivt köra på LCHF dieten om den kunde hjälpa dig såpass! 

#10 Hade det på känn, att det är det där klassiska smöret man ska använda. Jag hade fått för mig att olivolja inte är så himla nyttigt som man kan tro utan att det ska innehålla en del kalorier.

Nu undrar jag en sak, som jag har förstått det här med kolhydrater, tydligen ska man äta det i viss mängd också för att gå ner i vikt men var går gränsen? För om det står på en produkt, tex. vita bönor: Kolhydrater: 14 g, hur ska man veta egentligen när det är för mycket kolhydrater? 

#7, tack ska även du ha! Vad har du för recept på såser?

Anmäl
2016-07-18 17:15 #12 av: Zepp

Dra du bara ner på de stora kolhydratkällorna tillobörja med!

Ja du kan tillomed utesluta dem, ät resten typ grönsaker en o annan frukt, någon rotfrukt.

Och de stora kolhydratkällorna brukar vara socker, bröd, pasta, ris, potatis.

Om du gör så och äter fullfeta matvaror i övrigt och steker i smör, olivolja, cocosfett så lär du knappt få i dig mer än 100 gram kolisar, det är en bra start.

Sen.. efter några veckor när du lärt dig mer så kan sikta på att få ner kolisarna till 50 gram per dag.

Och när det ser ut så här i din kyl/skafferi så kan du äta rätt fritt utan att räkna särskildt mycket!

LCHF-mat

http://www.kostdoktorn.se/lchf

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2016-07-19 13:56 #13 av: parsley

Lär dig skilja på kalorier och kolhydrater. Kalorier är ett mått på hur mycket energi ett livsmedel innehåller. Kolhydrater är ett näringsämne. Mat består av kolhydrater, protein och fett + lite annat i olika kombinationer beroende på vilket livsmedel det är.  Glöm kvälltidningsrubriker typ Trodde du olivolja var nyttigt´- glöm det. 1 dl olivolja innehåller mer än 800 kalorier. Inom LCHF tittar man inte på kalorier, mer än i undantagsfall. Personer som äter på tok för lite eller för mycket kan behöva göra det, för att få balans i sitt ätande, men de flesta behöver inte ägna kalorier en tanke. 

Traditonella bantningsdieter går ofta ut på att man ska äta mindre än vad man gör slut på. Förbrukar man t ex 2000 kalorier per dag, så ska man äta 1500 kalorier och på så sätt teoretiskt sett gå ner i vikt. Inom LCHF äter man det man behöver och äter sig mätt. 

Väljer man livsmedel som har max 5 % kolhydrater, så hamnar man på ca 20-25 g kolhydrater per dag automatiskt. Undantag drickmjölk och lök och kryddor. Drickmjölk ger för mycket kolhydrater. Kryddor och lök innehåller mer än 5 % kolhydrater, men vanligtvis tar man inte så mycket av dem. 

Vill man göra det enkelt för sig när det gäller sås, så köper man färdig sås i plastbytta från affärens kyldisk. Annars kan man lära sig att göra egen bearnaisesås, hollandaisesås, majonnäs eller vad man nu tycker är lämpligt. Det finns även ett antal varianter baserade på t ex creme fraiche man kan göra. 

Om du googlar på LCHF + den maträtt du vill göra, så hittar du mängder med recept, t ex LCHF kyckling, LCHF taco, LCHF-pizza eller LCHF lax.

Om kostdoktorn eller 56.kilo är bäst är en smaksak. 56.kilo driver en livsstilsblogg med recept, heminredning, resor och umgänge. Kostdoktorn har en mer vetenskaplig inriktning, eftersom han är läkare, även om vissa inlägg är framgångshistorier och andra nyhetsnotiser. En del av recepten på 56.kilos blogg är ganska liberala och innehåller relativt mycket kolhydrater. Det är inte alla som kan äta så mycket kolhydrater, som hon kan och ändå gå ner i vikt eller hålla vikten. Hur mycket kolhydrater man kan äta får man prova sig fram till. 

Anmäl
2016-07-20 15:22 #14 av: hemul

#6, #10 Bregott är dessutom inte alltid svenskt. Arla smyger in sin danska råvara den vägen. Om man bryr sig om det eller inte är ju upp till var och en, men dansk djurhållning är ganska mycket värre än den svenska.


Anmäl
2016-07-28 14:43 #15 av: Vibby

Hej alla! Jag ber om ursäkt för att jag inte svarat på 8 dagar nu men jag har inte haft möjlighet helt enkelt, ska gå igenom svaren nu.

Anmäl
2016-07-28 14:46 #16 av: Vibby

#4, jag var inne på Kostdoktorn och kollade och i videon LCHF för nybörjare säger han att frukt är naturligt godis. Det var ingen gammal dietist som sa så f.ö. utan en rätt ung sådan.

Anmäl
2016-07-28 16:29 #17 av: Zepp

Japp.. frukt är som regel socker och vatten!

Dvs basera inte din kost på frukt!

Oandrasidan.. är du inte särskilt metabolt förstörd.. så ät en frukt om dagen..eller som efterätt på söndagen!

Dvs låt inte söta frukter ersätta en måltid med riktig mat!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2016-07-28 20:29 #18 av: Vibby

#17, det är så alltså? Jag som trodde att fruktsocker inte gick att jämnföra med vitt socker.

Anmäl
2016-07-28 20:37 #19 av: Zepp

Eh.. överdriv inte intaget av enskilda frukter, det är knappast där faran ligger.. tvärt om.

Oså.. fruktsocker är inget annat än fruktos!

Men.. frukt innehåller främst vanligt bordssocker.. dvs en blandning mellan glukos och fruktos.

Dvs frukt innehåller inget annat än vanligt vitt socker.. du vet det där man bör undvika?Förskräckt

Men frukt är vanligtvis 90 % vatten.. resten fibrer och vanligt vitt socker.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2016-07-29 14:22 #20 av: Vibby

#19, tur då att såpass många som tränar regelbundet inte verkar lägga på sig alltför mycket av frukt. Jag antar att du var ironisk med att frukt skulle innehålla vanligt socker, annars skulle ju knappast såpass många som inte är överviktiga ha tex. banan i filen på morgonen. Föressten, är vitt socker och raffinerat samma sak?

Nu är f.ö. öl helt uteslutet från min lista och det är inget jag kommer sakna. :)

Sen så vill jag be om ursäkt ifall ni upplever mig som oengengerad, det beror på att jag har Aspergers samt lättare ADHD och därmed svårt att sortera många intryck på en gång.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.