Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 5069 ggr
Räkmackan
2016-07-11 20:04

Kokosolja

Alla verkar tillbe denna produkt och jag har inte riktigt förstått varför? Det här att kroppen inte skulle ta upp energin, är det faktaverifierat? Om jag äter 3msk kokosolja/dag, ska det inte räknas in i mitt totala energiintag? Det låter ju för bra för att vara sant…

Annons:
OlgaMaria
2016-07-11 20:19
#1

Jag tror inte man tjänar så mycket på att räkna energiintag över huvud taget, så länge man inte är ute efter att svälta sig. Det relevanta är VAD man äter och hur det påverkar kroppen. Ett ökat energiintag leder till ökad förbränning och kokosolja är väldigt bra för levern och ämnesomsättningen. Du ger helt enkelt energi till din förbränning.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Belliszz]
2016-07-11 20:29
#2

Kokosoljs för mig har effekten:
* Sätter igång tarmarna på ett skonsamt och naturlig sätt.
* Jag använder de till min mage "är gravid" och resterande av min kropp.
* De är jätte bra för håret som inpackning.
* Funkar kanon som munhygien.

När de kommer till maten så har jag de i pannkakorna, jag steker i de. Jag har de i makaronerna. Jag har de i mitt te. 

Ja jag har de till de mesta.

De bostar mig med naturligt energi och 1 gång i veckan 24 timmar äter jag inte. Då jag "startar om kroppen" Då är kokosolja/fett jätte bra. Så ist för att börja äta mat direkt efter 24 timmar så tar jag en tsk kokosolja och de går bra för magen sen börjar jag äta igen. 

Så för mig är de jätte bra. Energi mesigt så är jag inte i "dimma" av kolhydraterna som ger onaturligt socker. Och jag är mer allart utan att känner min trött i huvudet vilket jag blir av socker

Räkmackan
2016-07-11 20:30
#3

Och det här med att det skulle vara dåligt för hjärt&kärl?

[Belliszz]
2016-07-11 21:53
#4

Detta hittade jag. Tycker de är väldigt intressant.

http://nosugaradded.se/halsans-guld-50-tips-pa-hur-du-bast-anvander-kokosolja/

LenaK63
2016-07-12 06:54
Räkmackan
2016-07-12 08:22
#6

Och Maj-Lis har helt fel? Jag försöker förstå.

Annons:
Räkmackan
2016-07-12 08:26
#7

Bra men väldigt raljerande inlägg du länkade till. Om Time och Harvard säger att det är ofarligt så lyssnar jag, men huruvida Maj-Lis är söt och sportig är helt ointressant för inlägget.

Mooniq
2016-07-12 08:43
#8

kokosfett/olja är en fantastisk produkt. Hjälper fettförbränningen, hjälper tarmarna att bli av med dåliga bakterier, håller Candidasvampen i schack. har man torr hud så smörjer man kroppen. Bra för håret och ansiktet. Gott i maten - jag lagar asien-inspirerad mat och steker alltid i kokosfett. smörjer tarmarna, aldrig hård i magen.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annielle
2016-07-12 21:42
#9

Jag har ätit kokosolja i ett par år ungefär, men har i princip slutat helt eftersom det förvärrade min Ibs (diarr´e) gav mig klåda, men gick även ner lite i vikt när jag slutade (vilket inte var något som behövdes dock)

Till huden har den aldrig fungerat för mig, blir jättetorr av kokosolja på kroppen och har jag den i ansiktet börjar det dessutom svida och hetta.

Så, man får testa och se hur man själv reagerar, vi är alla olika och mår inte likadant av att äta eller dricka samma saker eller smörja in oss med samma grejer heller för den delen.

Men jag tror definitivt inte att kallpressad ekologisk kokosolja är skadlig.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Aeria
2016-07-12 23:54
#10

Jag tål typ inte kokosolja :( inte att äta iaf. Första gången jag testade tog jag en tesked och guud vad ont i magen jag fick. Och det jag ätit den dagen kom ut igen med raketfart. Nästa gång testade jag med knappt 1/4 tesked med det gick inte mycket bättre då. Anväder det dock utanpå kroppen! :)

hejssan
2016-07-13 21:28
#11

Självklart räknas även fettet från kokosolja i näringsintaget! Kan rekommendera Kung Markattas som hos ICA är 89 och hos Coop 99. Hur det nu är möjligt …

För oss som har munsår  kan kokosoljan vara till hjälp. För mig blir det ca 4-6 msk i fettkaffet per dag och ja, jag fick vänja mig vid det långsamt. Senaste dryga året har jag varit skitstressad men inte fått utbrott alltså munsår-utbrott. Det har jag undrat över och sätter skulden på kokosoljan som innehåller (eller det skapas i kroppen?) monolaurin som är bra mot munsår och himla dyrt i kapselform.

Kokosoljan hindrar dock inte mot alla slags utbrott. 😇

Fettkaffet i sig hjälper mig att minska protein intaget som höll mitt blodsocker högre än 5,5 så nu har jag minskat från 108 i februari till 94 nu i juli. Gröna gårdars kött är helt enkelt för gott.

Man ska inte heller glömma Bruce Fifes bok Stoppa Alzheimer nu! Att Alzheimers skulle vara diabetes typ 3 (och det officiellt om 10-20 år) så är kokosfett en billig försäkring mot. Fett ska vi väl ändå äta. Ja och den brinner inte heller så tidigt som smör vid matlagning.

Upp till toppen
Annons: