Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3336 ggr
aktagrottman
2016-07-11 15:22

Självförsörjande på LCHF? IGEN....

Hejsan, jag kommer tillbaka till denna frågeställning om och om igen.
Jag har som mål i livet att ta hand om min kropp, även att odla och föda upp nästan all min mat själv.

Men mina två mål krockar lite. Att odla en massa mat på liten yta är fullt möjligt och troligtvis skulle man som halv vegeterian kunna klara sig på 1500 - 2000 kvm odlings yta om man har lite växthus med.

Men om man vill toppa sin hälsa och lägga sig på en LCHF nivå känns det som att man måste upp på något hektar för att kunna klara sig, det krävs foder till djuren osv. Det finns en genväg även på liten yta och det är snabbvuxna djur, broiler, vaktlar och kanniner, de blir dock oftast väldigt fett snåla :(

Kan någon komma med så mycket input som möjligt om självförsörjning och LCHF. Gärna på begränsad yta, Allt under 5000 kvm för familj på 4-5 personer är tänkbara senarion.

Annons:
korseett
2016-07-11 21:49
#1

Intressant! Jag skulle göra så här. Ett halvt hektar är ingenting i djurproduktionssammanhang. Då skulle jag välja att satsa på fåglar, kalkoner och möjligtvis kaniner. Att köpa in en slaktgris eller två på våren och göda upp själv funkar också. Får och kor kräver ytor både för bete och gödselspridningareal och då skulle jag köpa kött av en lokal bonde alternativt kanske det finns ett samarbete där jag hyser mina djur hos någon annan. Jag skulle se till att ha ett jaktarrende om jag inte kommit över skog själv. Hur mycket man än gärna vill så behöver man inte hysa allt för ett självhushåll utan samarbeta betydligt mer. Ägg och slaktade tuppar bytes mot något annat hos grannen. Alla hade inte heller allt själv förr. Sen kanske en vacker dag det finns möjlighet för mig att komma över mer areal för att fortsätta utvecklandet.

korseett
2016-07-11 21:50
#2

Vad gäller grönsaker och odlingsytorna så studera lite olika metoder för det är inte säkert att du behöver ett växthus

Effie
2016-07-12 14:46
#3

Jag hade en gang för länge sedan, långt fore lchf, en bok som hette Självhushållning, av John Seymour. Jag läste den nog mest för att drömma, men vill minnas att den beskrev lite hur man skulle utnyttja den yta man hade, och hur man gjorde. Den verkar fortfarande finnas på bibliotek, om du tror den är något att titta på.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

aktagrottman
2016-07-12 16:42
#4

#3 En mycket bra bok som finns i min samling.

Septima
2016-07-12 17:22
#5

Odling av grönsaker ger sig ju inte själv det heller!

Har du sett bloggen om Skillnadens trädgård?  Sara Bäckmo, en äkta nörd vad det verkar, satte sig i sinnet att vara självförsörjande på grönsaker (hon har även höns) med relativt liten arbetsinsats och på likaledes relativt begränsad yta. Hon har tydligen ännu inte helt lyckats uppnå målet. men nästan. Hon har hittat på en massa knep att förlänga odlingssäsongen vilket man nog måste om det ska funka. Underbara videoklipp https://www.youtube.com/watch?v=isvXPmpAC4c&feature=em-subs_digest att dregla över och hämta inspiration av!

Det beror förstås också på odlingsförhållanden - jag hade också Seymours bok men gav snart upp eftersom den så tydligt utgick från engelska förhållanden och inte min svenska zon 5 mitt i skogen. Sara Bäckmos idéer funkar bättre på mitt torp även om även hon har betydligt mer gynnsamma förhållanden än jag… 

Om du tänker dig köpa lantbruk i Skåne eller på Gotland kan det kanske funka!

Upp till toppen
Annons: