Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3690 ggr
ToveS
2016-07-08 16:58

Fett

Jag har tänkt att låta bli kolhydrater en kortare period. Jag undrar varför man måste öka fetthalten så mycket som tex grädde istället för mjölk i kaffe osv. Är det för att öka mättnadskänsla eller förbränner kroppen mer ju mer fett man äter.

jag har gjort majonnäs/yoghurtsåser, 10% yoghurt till frukost, ätit keso, ägg, ost, kyckling, kassler, tonfisk osv. men dricker grön eller röd mjölk till mat och kaffe…..

Annons:
Honestyisdead
2016-07-08 17:00
#1

Kroppen behöver ju energi. Det får du från kolhydrater och fett.

parsley
2016-07-08 17:03
#2

LCHF bygger bl a på att man ska äta ungefär så många kalorier som man förbrukar och äta normalt med protein. Tar man bort kolhydrater i form av t ex pasta, ris, bröd och potatis, så måste man ersätta dem med något. Gör man inte det blir det en högproteindiet eller kaloribegränsad diet, där man svälter sig ner i vikt.

ToveS
2016-07-08 17:05
#3

Aha, men jag äter så jag känner mig mätt på en blandning av protein och fett! Känner jag mig småhungrig har jag ätit brieost eller ostrullar med smör som är överlägset godaste "snackset" :) Jag tycker inte det känns som att jag svälter mig.

Siggebus
2016-07-08 19:26
#4

Ett enda av mina vanliga dricksglas med mjölk (normal storlek) innehåller ca 11 kolhydrater. Så det kan bli ganska mycket på en hel dag om du både dricker ett par glas + har det i ditt kaffe.

Mooniq
2016-07-13 19:49
#5

Att öka fetthalten håller dig mätt längre. Men det räcker oftast med det du steker i , fettet som finns naturligt i maten. Ofta vill många tillsätta nån typ av mejeribaserad dressing/sås till för att öka fettkvoten - vill bara lägga en liten brasklapp om att det finns många som inte går ner i vikt av mejerivaror - utan först när man skär ner / tar bort de mesta mejerierna, så startar viktnedgången - jag har en sån superspararkropp..  du kanske inte har viktproblem men jag vill ändå flagga lite .. 🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

ToveS
2016-07-13 21:08
#6

Mooniq, Hur gör du då för att hålla dig mätt om du tar bort både kolhydrater och fett?

Jag har inte viktproblem utan har bara velat bryta lite sötsug och få bort något plufskilo orsakat av bröd, bakelser och pasta….

För att bryta sötsuget och hålla mig mätt har jag känt att jag behövt tillsätta en del fett.

Annons:
Mooniq
2016-07-14 07:48
#7

Jag äter rätt mycket ägg, och det är mycket fett i ägg som man inte tänker på. Steker i smör och ev lite majonäs eller salt när jag äter kokta ägg.

lunch/middag - kött/fisk innehåller fett, steker i fett och protein mättar oxå. Äter jag tex ½ grillad kyckling som jag doppar lite i aioli så är jag mätt i många timmar efter det. Grillar jag kött på grillen så räcker det med god sallad till.

Sen försöker jag utesluta mejerier i stor skala - de är inte bra för mig. Men majonäsbaserad dressing eller steksky eller aioli funkar för mig.

Jag har alltid kokta kalla ägg i kylen - de är bästa snabbmaten för mig om jag blir hungrig mellan måltider.

jag riktar mig mot asiatisk matlagning oftast - dänger då i ett par extra msk kokosfett i grytan.

Testat bullet coffee? caffe m kokosfett som du kör med stavmixer. Finns recept i marginalen. Testa om du inte redan gjort det -otroligt mättande.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Upp till toppen
Annons: