Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF för nybörjare

Kokosmjöl vs mandelmjöl

2016-07-08 11:14 #0 av: Nillah59

Jag undrar vilket mjöl som är bäst ut LCHF synpunkt? Det verkar som att kokosmjöl har lite fler kolhydrater. Jag tänkte baka ett bröd till fredagsräkorna. Och väljer mellan dessa två. Eller finns det något ännu bättre att använda till brödbaket?

Anmäl
2016-07-08 11:19 #1 av: Sindri

Kokosmjöl uppför sig lite annorlunda än mandelmjöl. Det suger åt sig mer vätska bl.a. Jag använder bara mandelmjöl ibland nuförtiden eftersom vi fick in en allergiker i familjen. Med kokosmjöl behöver man aldrig tänka på det.

Anmäl
2016-07-08 12:23 #2 av: parsley

Gör det bröd du känner för. Jagar du kolhydrater så testa att lägga in de recept du funderar på att göra i t ex kostbevakningen.se, så ser du vad de innehåller. 

Anmäl
2016-07-08 14:26 #3 av: Effie

Finns väl lite olika sorters kokosnötsmjöl/kokosmjöl, med olika kolhydratshalt, och möjligen olika bakegenskaper...och om jag förstått det rätt går det åt mindre kokosnötsmjöl än mandelmjöl för samma resultat.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2016-07-08 19:35 #4 av: Nillah59

Det blev detta brödet, med kokosolja.
http://ceciliafolkesson.se/2012/10/29/kokosbrod-a-la-lchfpaleo/

Anmäl
2016-07-08 19:40 #5 av: parsley

Tack för brödtips! Det ser gott ut. Jag har inte testat det, men är nyfiken på att prova. Har du använt en vanlig avlång sockerkaksform eller vad har du använt för form?

Anmäl
2016-07-08 19:53 #6 av: Nillah59

Mums det var jättegott. Det kommer jag göra om.

Anmäl
2016-07-08 20:01 #7 av: Nillah59

#5 Jag tog en enliters sockerkaksform. Det blev ju inte så högt. Men två ihop blir fint.

Anmäl
2016-07-08 21:51 #8 av: Sindri

Rostade du brödet?

Anmäl
2016-07-10 07:38 #9 av: Räkmackan

Ristentas kokosmjöl har 17g kolhydrater. Finns det något annat märke som har mindre?

Anmäl
2016-07-10 08:52 #10 av: JMW

Man använder ju knappast några mängder av kokosmjölet när man bakar. Det kan inte bli många kolhydrater per portion. Det väger ju inte så mycket heller.

Anmäl
2016-07-10 09:09 #11 av: Sindri

Mitt kokosnötmjöl kommer från Sellton, innehåller 16,6 gram kh per 100 gram. Till fyra bröd använder jag 120 gram, av varje lbröd blir kanske 22-24 skivor, det blir 1,25 gram mjöl i varje skiva = 0,075 gram i en skiva. Inget att ens tänka på.

Anmäl
2016-07-10 09:59 #12 av: parsley

Aman Prana lär vara den sort som innehåller minst kolhydrater. Osäker på om det finns i vanliga mataffärer eller om man måste skicka efter det. Det finns bl a hos Apotea.  http://www.apotea.se/amanprana-kokosmj%C3%B6l-500-g?gclid=CPe_y5q26M0CFcUocgodfl0A4g

Mariannes LCHF om kokosmjöl.  http://mariannslchf.se/etiketter/kokosmjol/

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.